REAL TIME |

Weather Icon
Ελλάδα 8 Απριλίου 2024

“Στρατηγική η συμμαχία Ελλάδας-Κίνας στη θαλάσσια οικονομία”

“Στρατηγική η συμμαχία Ελλάδας-Κίνας στη θαλάσσια οικονομία”

Τι δήλωσε ο πρέσβης της Κίνας συνέντευξη που παραχώρησε με αφορμή το παγκόσμιο συνέδριο “Our Ocean Conference 2024”

Της Αναστασίας Βαμβακά

“Η Κίνα θα συνεχίσει να διαδραματίζει εποικοδομητικό ρόλο στις προσπάθειες για την αποκατάσταση της ειρήνης και της ηρεμίας στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας”. Με αυτή τη φράση, ο Κινέζος Πρέσβης έδωσε τον τόνο για την διπλωματική πορεία που θα συνεχίσει να έχει η Κίνα στην διαχείριση της μεγάλης κρίσης στην Ερυθρά θάλασσα.

Στην συνέντευξη που παραχώρησε χθες με αφορμή την πολυπληθή συμμετοχή της κινεζικής αντιπροσωπείας στο παγκόσμιο συνέδριο “Our Ocean Conference 2024”, το οποίο φέτος οργανώνεται από την ελληνική κυβέρνηση, ο Κινέζος Πρέσβης αναφέρθηκε διεξοδικά στις ελληνοκινεζικές σχέσεις στην ναυτιλία και τις πράσινες επενδύσεις γύρω από τον ναυτιλιακή βιομηχανία, την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, ενώ σχολίασε και τις ελληνοτουρκικές σχέσεις.

Ερυθρά Θάλασσα
“Η Ερυθρά Θάλασσα είναι μια σημαντική διεθνής εμπορική οδός για την ενέργεια και τα αγαθά, οπότε δεν θέλουμε να συνεχίζεται η ένταση στην περιοχή αυτή. Η Κίνα, από την αρχή, ζητά να σταματήσουν οι παρενοχλήσεις και οι επιθέσεις σε μη στρατιωτικά πλοία και καλεί τα σχετικά μέρη να συμμορφωθούν με τις αποφάσεις του ΟΗΕ και του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ. Ταυτόχρονα, η Κίνα πιστεύει ότι η διεθνής κοινότητα θα πρέπει να ηρεμήσει την κατάσταση στη Γάζα και να δημιουργήσει τις απαραίτητες συνθήκες για την άμβλυνση των εντάσεων στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας. Όλοι γνωρίζουμε ότι η βασική αιτία της κλιμάκωσης στην Ερυθρά Θάλασσα έγκειται ως αποτέλεσμα των συγκρούσεων στη Γάζα. Έτσι, αν θέλουμε πραγματικά να δούμε την αποκλιμάκωση της κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα, ειλικρινά μιλώντας, θα πρέπει όλοι μαζί να εργαστούμε για να προωθήσουμε τη διευθέτηση της σύγκρουσης που συμβαίνει τώρα στη Λωρίδα της Γάζας. Πρόσφατα, τα Ηνωμένα Έθνη, το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ, ψήφισε ψήφισμα που ζητά άμεση κατάπαυση του πυρός στη Γάζα, και η Κίνα ψήφισε υπέρ. Το ψήφισμα είναι δεσμευτικό και θα πρέπει να εφαρμοστεί αναλόγως. Έτσι, η Κίνα θα συνεχίσει να διαδραματίζει εποικοδομητικό ρόλο στις προσπάθειες για την αποκατάσταση της ειρήνης και της ηρεμίας στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας” είπε ο Πρέσβης σχετικά με την κρίση της Ερυθράς, η οποία έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό και τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά.

Ελληνονικεζικη συνεργασία
Στον σύντομο απολογισμό της ναυτιλιακής συνεργασίας Ελλάδας- Κίνας προχώρησε ο Πρέσβης σημειώνοντας με έμφαση τα μεγάλα οικονομικά οφέλη του ΟΛΠ στην ελληνική οικονομία

“Τα θεμέλια της ναυτιλιακής συνεργασίας Κίνας-Ελλάδας είναι στέρεα. Ήδη από το 1973, οι δύο χώρες μας υπέγραψαν τη Ναυτιλιακή Συμφωνία Κίνας-Ελλάδας. Το 2014, υπογράψαμε Μνημόνιο Κατανόησης για τη θαλάσσια συνεργασία. Το 2015, πραγματοποιήσαμε από κοινού μια σειρά δραστηριοτήτων για το Έτος Ναυτιλιακής Συνεργασίας Κίνας-Ελλάδας. Το πρώτο και το δεύτερο Φόρουμ Ναυτιλιακής Συνεργασίας Κίνας-Ελλάδα πραγματοποιήθηκαν αντίστοιχα στην Αθήνα και στο Πεκίνο το 2014 και το 2016 . Τόσο η Κίνα όσο και η Ελλάδα έχουν υπογράψει τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS) και έχουν εκλεγεί πολλές φορές ως μέλη της κατηγορίας Α του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).

Από την άποψη της ρεαλιστικής συνεργασίας, ο ΟΛΠ ξεχωρίζει ως κορυφαίο σημείο της διμερούς ναυτιλιακής συνεργασίας. Από τότε που ανέλαβε τη λειτουργία του ΟΛΠ, η COSCO έχει επιτύχει εξαιρετικές οικονομικές επιδόσεις, καθιστώντας τον το κορυφαίο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο, το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι κρουαζιέρας στην Ευρώπη και το μεγαλύτερο λιμάνι ακτοπλοΐας στην Ευρώπη. Το 2023, ο ΟΛΠ διακίνησε συνολικά 5,1 εκατομμύριά εμπορευματοκιβώτια και 320.000 οχήματα. Το λιμάνι έχει φιλοξενήσει 7.610 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και εξυπηρέτησε 1,48 εκατομμύρια επιβάτες.

Η ακτοπλοΐα έχει εξυπηρετήσει συνολικά 16,15 εκατομμύρια επιβάτες και έχει μεταφέρει 2,88 εκατομμύρια οχήματα. Με τη συνεχή επέκταση και ενίσχυση των δραστηριοτήτων σε διάφορους τομείς, τα έσοδα και τα συνολικά κέρδη της εταιρείας σημείωσαν επίσης εξαιρετικά αποτελέσματα, σημειώνοντας ιστορικά ρεκόρ συνολικών κερδών για τρία συνεχόμενα έτη. Ταυτόχρονα, η COSCO κατέβαλε σωρευτικά πάνω από ένα δισεκατομμύριο ευρώ στο ελληνικό δημόσιο για τέλη παραχώρησης και φόρους, αύξησε τα μερίσματα των εισηγμένων εταιρειών κατά 12 φορές, δημιούργησε άμεσα 4.300 θέσεις εργασίας, δημιούργησε έμμεσα 12.000 θέσεις εργασίας για την Ελλάδα και ενίσχυσε το ελληνικό ΑΕΠ κατά 1,56 ποσοστιαίες μονάδες. Με τις κοινές προσπάθειες και των δύο πλευρών, ο ΟΛΠ ενίσχυσε σημαντικά τον ρόλο της Ελλάδας ως πύλης που συνδέει τη στεριά και τη θάλασσα και επικοινωνεί μεταξύ Ευρώπης και Ασίας” ανέφερε.

Ελληνικός εφοπλισμός
Σύμφωνα με τα στοιχεία της κινεζικής πρεσβείας, από το 2000, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν αγοράσει ή παραγγείλει περισσότερα από 1.500 πλοία από κινεζικά ναυπηγεία, συνολικής αξίας που υπερβαίνει τα 70 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ. Μόνο πέρυσι, οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν 162 νέα πλοία από την Κίνα, που αντιστοιχούν περίπου στο 61% των συνολικών τους παραγγελιών νέων πλοίων για το έτος. Παράλληλα, πάνω από το ήμισυ της ενέργειας και του πετρελαίου που εισάγει η Κίνα μεταφέρεται από ελληνικούς στόλους.

Ήδη από το 1986, ο κινεζικός νηογνώμονας (CCS) ξεκίνησε εργασίες επιθεώρησης και πιστοποίησης πλοίων στην Ελλάδα. Το 1999, η CCS δημιούργησε γραφείο στην Αθήνα και συμμετείχε για πρώτη φορά στην Ελληνική Διεθνή Ναυτιλιακή Έκθεση, αποτελώντας σταδιακά ένα παράθυρο για τους Έλληνες πλοιοκτήτες για να κατανοήσουν την Κίνα και τη ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας. Κατά την ίδια περίοδο, αρκετές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες άνοιξαν γραφεία στη Σαγκάη, το Χονγκ Κονγκ και σε άλλα μέρη της Κίνας, και οι ανταλλαγές και η συνεργασία στη ναυτιλιακή βιομηχανία μεταξύ των δύο χωρών μας έγιναν όλο και πιο συχνές. Τον περασμένο Απρίλιο, ελληνικοί οργανισμοί, όπως η Ελληνική Ένωση Χρηματοδότησης Εφοπλιστών, δημιούργησαν γραφεία στη Σαγκάη και σε άλλα μέρη.

“Η φιλία μεταξύ Κίνας και Ελλάδας ξεκίνησε με τη θάλασσα και ξεπερνά τη θάλασσα. Τις πρώτες ημέρες της ίδρυσης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, Έλληνες εφοπλιστές έσπασαν τον αποκλεισμό και παρέδωσαν επειγόντως αναγκαίες προμήθειες στην Κίνα. Στα τέλη του 20ου αιώνα και στις αρχές του 21ου αιώνα, η Ελλάδα βοήθησε την κινεζική κυβέρνηση τέσσερις φορές στην ασφαλή εκκένωση Κινέζων πολιτών από περιοχές συγκρούσεων ή αναταραχών. Εδώ και δεκαετίες, η ελληνική ναυτιλία έχει δεσμευτεί για την προώθηση της ανάπτυξης των σχέσεων Κίνας-Ελλάδας και την εμβάθυνση της φιλίας μεταξύ των ανθρώπων. Έχει χρηματοδοτήσει το Πανεπιστήμιο του Πεκίνου για τη δημιουργία του πρώτου Κέντρου Ελληνικών Σπουδών της Κίνας, έχει κάνει γενναιόδωρη δωρεά κατά τη διάρκεια του σεισμού του Wenchuan και έχει κατασκευάσει πολλά δημοτικά σχολεία. Ομοίως, όταν η Ελλάδα αντιμετώπισε κρίσεις χρέους και τις επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19, η Κίνα στάθηκε σταθερά στο πλευρό της Ελλάδας και παρείχε στήριξη στο μέτρο των δυνατοτήτων της. Μάρτυρες της ιστορίας, η Κίνα και η Ελλάδα έχουν γράψει από κοινού ιστορίες αμοιβαίας βοήθειας και κοινών δυσκολιών, αντανακλώντας μια βαθιά φιλία μεταξύ των δύο πλευρών μας” σημείωσε χαρακτηριστικά ο Πρέσβης.

Προοπτικές της ναυτιλιακής συνεργασίας Κίνας-Ελλάδας
Περισσότερες από 80 κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν δηλώσει συμμετοχή στην έκθεση των Ποσειδωνίων, δείχνοντας με εμφατικό τρόπο τις προοπτικές της ναυτιλιακής συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών.

“Πιστεύω ακράδαντα ότι η Κίνα και η Ελλάδα μπορούν να εμβαθύνουν περαιτέρω τη διμερή συνεργασία με δεσμό τον ωκεανό. Η Κίνα είναι πρόθυμη να ενισχύσει τη στρατηγική ευθυγράμμιση με την Ελλάδα, εστιάζοντας στην ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας, στην ενίσχυση του επιπέδου της θαλάσσιας τεχνολογικής καινοτομίας, στη βελτίωση της παγκόσμιας θαλάσσιας διακυβέρνησης και στην προστασία του θαλάσσιου οικολογικού περιβάλλοντος. Η Κίνα είναι πρόθυμη να ενισχύσει τις συζητήσεις με την Ελλάδα σχετικά με τη συνεργασία στον τομέα της θαλάσσιας τεχνολογίας, της πράσινης ναυτιλίας, της πρόληψης και του μετριασμού των καταστροφών κ.λπ. Επιπλέον, θα αξιοποιήσουμε περαιτέρω τις δυνατότητες του ΟΛΠ και θα ενσωματώσουμε καλύτερα τις λειτουργίες του με το σιδηροδρομικό δίκτυο Ουγγαρίας-Σερβίας και θα διερευνήσουμε τη δημιουργία μιας ζώνης οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας που θα βασίζεται στον ΟΛΠ για να τον εξελίξουμε σε περιφερειακό κόμβο logistics. Θα ενισχύσουμε, επίσης, τον ρόλο των διεθνών ναυτιλιακών εκθέσεων και των ομαδικών επισκέψεων για την προώθηση της συνεργασίας στον τομέα της ναυτιλίας μεταξύ της Κίνας και της Ελλάδας και θα επεκταθούμε σταδιακά σε ολόκληρη την αλυσίδα της βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής, του σχεδιασμού, της εμπορίας, της μεταφοράς, της αποθήκευσης logistics, της χρηματοδότησης, της ασφάλισης κ.λπ.” είπε χαρακτηριστικά

Ελληνο-Τουρκικά
Με ικανοποίηση, ανέφερε ο Κινέζος Πρέσβης πως παρατηρεί την αποκλιμάκωση στην ένταση των διπλωματικών σχέσεων Ελλάδας- Τουρκίας. “Η Κίνα και η Ελλάδα πάντοτε κατανοούσαν και υποστήριζαν η μία την άλλη σε θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος. Όσον αφορά το ζήτημα της Ανατολικής Μεσογείου, ως μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, η Κίνα έχει πάντα δεσμευτεί για τη διατήρηση της ειρήνης και ελπίζει ότι η Ελλάδα και η Τουρκία μπορούν να επιλύσουν τις διαφορές τους μέσω διαλόγου και διαπραγματεύσεων. Η Κίνα βλέπει με ικανοποίηση τις πρόσφατες βελτιώσεις στις διμερείς σχέσεις μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας μέσω του διαλόγου και πάντα το υποστήριζε αυτό” τονίζοντας, ωστόσο ότι “ελπίζουμε ότι η Ελλάδα θα υποστηρίξει ομοίως τις προσπάθειες της Κίνας να επιλύσει τις διαφορές της μέσω διαπραγματεύσεων για το ζήτημα της Θάλασσας της Νότιας Κίνας” κατέληξε.

Η Σύνοδος για τον Ωκεανό θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα από στις 16 και 17 Απριλίου και αναμένεται να συγκεντρώσει δεκάδες ξένες διπλωματικές αντιπροσωπείες, εκπροσώπους διεθνών επενδυτών, Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και εκπροσώπους του ακαδημαϊκού χώρου που ειδικεύονται στη θαλάσσια προστασία, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας τον βιώσιμο τουρισμό στα νησιά και τις παράκτιες περιοχές και την Πράσινη Ναυτιλία. Η Κίνα εκτιμά ιδιαίτερα την Ελλάδα ως χώρα υποδοχής αυτού του συνεδρίου και θα στείλει αντιπροσωπεία με επικεφαλής τον Sun Shuxian, αναπληρωτή υπουργό του Υπουργείου Φυσικών Πόρων και διευθυντή της Κρατικής Διοίκησης Ωκεανών. Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, η Κίνα θα διοργανώσει επίσης μια παράλληλη εκδήλωση με θέμα “Καλλιέργεια Γαλάζιων Πολιτών, Προώθηση Γαλάζιων Συμπράξεων και Ανάληψη Δράσης για έναν Υγιή Ωκεανό”.

Πηγή: capital.gr

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube