REAL TIME |

Weather Icon

Στη «νεκρή ζώνη», τι θα θριαμβεύσει – το κράτος δικαίου ή η ανομία;

Στη «νεκρή ζώνη», τι θα θριαμβεύσει – το κράτος δικαίου ή η ανομία;

Ανοιχτή επιστολή προς τον ΓΓ του ΟΗΕ και τον Αρχηγό Αστυνομίας, τον Γενικό Εισαγγελέα και την Υπουργό Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως της Κυπριακής Δημοκρατίας

Γράφει ο Κλέαρχος Α. Κυριακίδης

Αξιότιμοι κύριοι και κυρία,

Το πρωί της 18ης Αυγούστου 2023 εκδηλώθηκε εκ νέου η εγκληματικότητα που έχει γίνει συνώνυμη με το παράνομα κατεχόμενο από την Τουρκία βόρειο τμήμα της Κυπριακής Δημοκρατίας (ΚΔ) και με την ίδια την Τουρκία.

Αυτήν τη φορά, η σκηνή της εγκληματικότητας ήταν ο χωμάτινος δρόμος Άρσος – Πύλα στην περιοχή της ΚΔ, που χαρακτηρίζεται από το Ψήφισμα 789 (1992) του Συμβουλίου Ασφάλειας (ΣΑ) του Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) ως «νεκρή ζώνη υπό τον έλεγχο των Ηνωμένων Εθνών» (‘the United Nations- controlled buffer zone’). Αυτή η «ζώνη» βρίσκεται ανάμεσα στις δύο παράλληλες γραμμές κατάπαυσης του πυρός που οροθετήθηκαν μετά τη 16ην Αυγούστου 1974, όταν η Τουρκία ολοκλήρωσε την επιδρομική κατοχή του 36 τοις εκατόν της επικράτειας και του 57 τοις εκατόν της ακτογραμμής της ΚΔ.

Ο «φαύλος κύκλος της ανομίας»

Εν όψει προηγουμένων ατιμώρητων βίαιων επεισοδίων στη «νεκρή ζώνη», όπως τη βάρβαρη αλλά ατιμώρητη δολοφονία του Τάσου Ισαάκ βόρεια της Δερύνειας στις 11 Αυγούστου 1996, έχω συντάξει αυτήν την ανοιχτή επιστολή που απευθύνεται στον Γενικό Γραμματέα (ΓΓ) του ΟΗΕ και στην Υπουργό Δικαιοσύνης, στον Αρχηγό Αστυνομίας και στον Γενικό Εισαγγελέα της ΚΔ. Σας καλώ να λάβετε συντονισμένα, δίκαια και αποτελεσματικά μέτρα, εντός και εκτός της ΚΔ, ούτως ώστε να μην ξετυλιχτεί ξανά αυτό που έχω ονομάσει ως ο «φαύλος κύκλος της ανομίας». Αλλιώς, γι’ ακόμη μία φορά, θα υπερισχύσει ο νόμος της ζούγκλας και ο κανόνας του όχλου.

Όπως έγραψα σε άρθρο που αναρτήθηκε στον ιστότοπο της «Σημερινής» στις 19 Απριλίου 2021, ο «φαύλος κύκλος της ανομίας» χαρακτηρίζεται από «έξι βασικούς κρίκους»:

 

ΦΩΤΟ 1 .png

 

 

«(1) Διαπράττεται έγκλημα και υπάρχουν στοιχεία γι’ αυτό· (2) δεν ξεκινά τελεσφόρος έρευνα· (3) κανείς δεν κρίνεται ένοχος για το έγκλημα· (4) επικρατεί συστημική αδικία· (5) ακολουθεί συστημική ατιμωρησία· (6) ο ‘‘φαύλος κύκλος της ανομίας’’ είναι έτοιμος να ξεκινήσει εκ νέου». (Πηγή: https://simerini.sigmalive.com/article/2021/4/19/o-phaulos-kuklos-tes-anomias-sten-tourkia-kai-sta-katekhomena/).

Μέχρι στιγμής, ο πρώτος από αυτούς τους «κρίκους» έχει ήδη εμφανιστεί στον δρόμο Άρσος – Πύλα. Αν επικρατήσει η μακρόχρονη πολιτική του κατευνασμού προς όφελος της Τουρκίας, θα εμφανιστούν οι υπόλοιποι «κρίκοι» του «φαύλου κύκλου» και στο μέλλον θα αναμένουμε νέα βίαια αλλά ατιμώρητα επεισόδια στη «νεκρή ζώνη» ή αλλού.

Τι έγινε το πρωί της 18ης Αυγούστου 2023;

Σύμφωνα με γραπτή Ειδοποίηση Ασφάλειας που δημοσιεύτηκε από την Πρεσβεία των ΗΠΑ στη Λευκωσία, στις 18 Αυγούστου, το πρωί εκείνης της μέρας εφαρμόστηκαν «σχέδια» που είχαν ήδη ανακοινωθεί την προηγούμενη μέρα από «Τουρκοκύπριους» (Δείτε στο https://cy.usembassy.gov/security-alert-u-s-embassy-nicosia-cyprus-august-18-2023/).

Όπως τόσα αλλά κατηγορηματικά κείμενα που έχουν δημοσιευτεί γι’ αυτήν την υπόθεση, αυτή η αμερικάνικη Ειδοποίηση Ασφάλειας δεν ανέφερε ρητά ούτε την Τουρκία ούτε τη συνεχιζόμενη κατοχή για την οποία ευθύνεται η Τουρκία, η αποικιακή δύναμη στη Νήσο Κύπρο από το 1571 ώς το 1878 και η νεο-αποικιακή κατοχική δύναμη στον εθνο-καθαρισμένο βορρά της ΚΔ από το 1974. Όλα αυτά τα κείμενα αγνόησαν το Ψήφισμα 550 (1984), στο οποίο το Συμβούλιο Ασφαλείας (ΣΑ) του ΟΗΕ κατήγγειλε τις αποσχιστικές ενέργειες της Τουρκίας και εντόπισε απερίφραστα την ντε φάκτο ύπαρξη αυτού που αποκάλεσε «το κατεχόμενο τμήμα της Κυπριακής Δημοκρατίας» (‘the occupied part of the Republic of Cyprus’).

 

 

ΦΩΤΟ 2.jpg

 

 

Πηγή: Δελτίο Τύπου του ΣΑ του ΟΗΕ που αναρτήθηκε από την αντιπροσωπεία του ΗΒ στον ΟΗΕ στις 22 Αυγούστου 2023 στο https://twitter.com/UKUN_NewYork/status/1693752156086538583

Εν πάση περιπτώσει, απ’ ό,τι φαίνεται, στις 18 Αυγούστου, οργανωμένες ομάδες εγκάθετων ή άλλων ατόμων και μπουλντόζα υπό την καθοδήγηση των κατοχικών δυνάμεων της Τουρκίας μεταφέρθηκαν από τα κατεχόμενα βόρεια εδάφη της ΚΔ προς τη βόρεια γραμμή κατάπαυσης του πυρός, στα όρια που διαχωρίζουν τα κατεχόμενα με τη «νεκρή ζώνη», και στη συνέχεια, χρησιμοποίησαν εσκεμμένη βία.

Άμεσοι στόχοι της βίας φαίνεται πως ήταν συρματοπλέγματα, λευκά οχήματα της Ειρηνευτικής Δύναμης των Ηνωμένων Εθνών στην Κύπρο (ΟΥΝΦΙΚΥΠ), σημασμένα με μαύρα μεγάλα γράμματα με το «UN», δηλαδή «ΗΕ», και μέλη της ΟΥΝΦΙΚΥΠ. Καθώς προχωρούσε ένας όχλος, οι ΟΗΕδες υποχώρησαν, προφανώς επειδή η εντολή της ΟΥΝΦΙΚΥΠ περιορίζεται από το Ψήφισμα 186 (1964), το οποίο δεν εκδόθηκε από το ΣΑ στο πλαίσιο των αυστηρών προνοιών του Κεφαλαίου VII του Χάρτη του ΟΗΕ και δεν εξουσιοδοτεί τη χρήση εξαναγκαστικών μέτρων.

Σκηνές από τα βίαια επεισόδια της 18ης Αυγούστου καταγράφηκαν και σχετικά βίντεο, φωτογραφίες και μαρτυρίες αναρτήθηκαν, μεταξύ άλλων, από το Sigmalive και το Daily Mail. (Δείτε στο www.youtube.com/watch?v=7Spd4HlurDw, www.youtube.com/watch?v=vz4Jwl6749Q, www.youtube.com/watch?v=6FuBIr6PW64 και www.dailymail.co.uk/video/unitednations/video-3003293/Video-peacekeepers-hurt-Cyprus-buffer-zone-clash-Turkish-forces.html).

Εκ πρώτης όψεως, τα διαθέσιμα βίντεο καταδεικνύουν ότι οι υποτιθέμενοι δράστες ήσαν πολλοί, ότι η πρόθεσή τους ήταν ξεκάθαρη, ότι οι μάρτυρες ήσαν αρκετοί και ότι τουλάχιστον ένα από τα παρόντα μέλη της ΟΥΝΦΙΚΥΠ κατέγραψε το επεισόδιο με κάμερα. Επομένως, υπάρχουν και στοιχεία και μάρτυρες.

Το γεωστρατηγικό πλαίσιο

Το γεωστρατηγικό αποτέλεσμα των βίαιων επεισοδίων της 18ης Αυγούστου φαίνεται πως ήταν η αυθαίρετη επέκταση των κυρίαρχων εδαφών της ΚΔ υπό παράνομη τουρκική κατοχή. Άρα, πρόκειται για νέα επιδρομική τουρκική εισβολή και κατοχή, αυτήν τη φορά σε γη στη «νεκρή ζώνη» που έχει επικοινωνιακή και γεωστρατηγική σημασία, εφόσον βρίσκεται κοντά σε σημείο όπου συγκλίνουν τέσσερα τμήματα της διχοτομημένης Νήσου Κύπρου:

  • • το κατεχόμενο βόρειο τμήμα υπό την κυριαρχία της ΚΔ, μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), αλλά υπό τον έλεγχο της Τουρκίας, μη μέλους της ΕΕ,
  • • η «νεκρή ζώνη» υπό την κυριαρχία της ΚΔ αλλά υπό τον έλεγχο του ΟΗΕ,
  • • το μη κατεχόμενο νότιο τμήμα της ΚΔ υπό την κυριαρχία και υπό τον έλεγχο της ΚΔ,
  • • το κατάλοιπο της βρετανικής Αποικίας του Στέμματος γνωστή ως Περιοχή Κυρίαρχης Βάσης Δεκέλειας, όπου ασκεί κυριαρχία και έλεγχο το Ηνωμένο Βασίλειου (ΗΒ), πρώην μέλος της ΕΕ.

 

«Σοβαρό έγκλημα σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, το οποίο θα διωχθεί…»

Στον άμεσο απόηχο των βίαιων επεισοδίων της 18ης Αυγούστου, η ΟΥΝΦΙΚΥΠ δημοσίευσε ανακοινωθέν, που ήταν γραμμένο στα αγγλικά, υπό τον τίτλο ‘UNFICYP CONDEMNS ASSAULTS AGAINST UN PEACEKEEPERS’, δηλαδή «Η ΟΥΝΦΙΚΥΠ ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΕΙ ΒΙΑΙΟΠΡΑΓΙΕΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΕΙΡΗΝΕΥΤΩΝ ΤΟΥ ΟΗΕ».

Αν και γράφτηκε με τον συνήθη διπλωματικό τρόπο, αποφεύγοντας οποιαδήποτε ρητή αναφορά στην τουρκική κατοχή και υιοθετώντας τη διχαστική «δικοινοτική» και «διζωνική» φρασεολογία που ευνοεί η Τουρκία, το ανακοινωθέν της ΟΥΝΦΙΚΥΠ εξέδωσε ολοκάθαρη προειδοποίηση:«Threats to the safety of UN peacekeepers and damage to UN property are unacceptable and constitute a serious crime under international law which will be prosecuted to the full extent of the law». Δηλαδή: «Οι απειλές κατά της ασφάλειας των ειρηνευτικών δυνάμεων του ΟΗΕ και οι ζημιές σε περιουσίες του ΟΗΕ είναι απαράδεκτες και συνιστούν σοβαρό έγκλημα σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, το οποίο θα διωχθεί σε πλήρη έκταση του νόμου» (Πηγή: https://unficyp.unmissions.org/unficyp-condemns-assaults-against-un-peacekeepers).

Σύμφωνα με την ΟΥΝΦΙΚΥΠ, λοιπόν, η νομική ουσία αυτής της υπόθεσης έχει δύο βασικές πτυχές, οι οποίες είναι λογικές. Πρώτον, διαπράχθηκαν «βιαιοπραγίες», «απειλές» και «ζημιές» που «συνιστούν σοβαρό έγκλημα». Δεύτερον, επειδή αυτό το «σοβαρό έγκλημα» δεν μπορεί να σκουπιστεί κάτω από το χαλί, «θα διωχθεί σε πλήρη έκταση του νόμου».

Ένας έκαστος εξ υμών συμφωνεί; Εάν ναι, ποια μέτρα θα ληφθούν με στόχο την αποτελεσματική διερεύνηση και δίωξη της εγκληματικότητας της 18ης Αυγούστου; Εάν όχι, γιατί όχι;

«Απαράδεκτη επίθεση εναντίον Βρετανών και Σλοβάκων…»

Είναι περίεργο το γεγονός ότι στη «Γραπτή Δήλωση του Κυβερνητικού Εκπροσώπου κ. Κωνσταντίνου Λετυμπιώτη για τα επεισόδια των κατοχικών δυνάμεων στην περιοχή Πύλας», που δημοσιεύτηκε στις 18 Αυγούστου, αναφέρεται μόνο η πρώτη από τις δύο πτυχές αυτής της υπόθεσης, όπως την βλέπει η ΟΥΝΦΙΚΥΠ. Όπως βλέπετε παρακάτω, οι σχετικές παράγραφοι της Γραπτής Δήλωσης δεν προβλέπουν ρητά την ενεργοποίηση των μηχανισμών της ποινικής δικαιοσύνης:

«Η Κυβέρνηση (της ΚΔ) καταδικάζει τα οργανωμένα επεισόδια που προκάλεσαν σήμερα το πρωί οι τουρκικές κατοχικές δυνάμεις στη ‘‘νεκρή ζώνη’’ στην περιοχή Πύλας και την απαράδεκτη επίθεση εναντίον Βρετανών και Σλοβάκων μελών της Ειρηνευτικής Δύναμης του ΟΗΕ.

«Οι απειλές κατά της ασφάλειας ειρηνευτών του ΟΗΕ είναι καταδικαστέες και συνιστούν σοβαρό έγκλημα σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, όπως ορθά αναφέρεται και στην ανακοίνωση της Ειρηνευτικής Δύναμης» (Πηγή: www.pio.gov.cy/%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CF%89%CE%B8%CE%AD%CE%BD%CF%84%CE%B1-%CE%AC%CF%81%CE%B8%CF%81%CE%BF.html?id=36456#flat).

Όπως στην περίπτωση της Γραπτής Δήλωσης του Κυβερνητικού Εκπροσώπου της ΚΔ, η Κοινή Δήλωση της 18ης Αυγούστου των διπλωματικών αποστολών των ΗΠΑ, ΗΒ και Γαλλίας στη Λευκωσία ανέφερε την πρώτη πτυχή της υπόθεσης, το «σοβαρό έγκλημα», αλλά όχι τη δεύτερη πτυχή, το ότι αυτό το «σοβαρό έγκλημα» πρέπει να «διωχθεί σε πλήρη έκταση του νόμου». Αναπαράγω παρακάτω το σχετικό απόσπασμα της Κοινής Δήλωσης: 

«Καταδικάζουμε τις βιαιοπραγίες κατά των Ειρηνευτών του ΟΗΕ και τις ζημιές σε οχήματα του ΟΗΕ από το προσωπικό της τουρκοκυπριακής πλευράς σήμερα το πρωί. Οι απειλές κατά της ασφάλειας των Ειρηνευτών του ΟΗΕ και οι ζημιές σε περιουσίες του ΟΗΕ συνιστούν σοβαρό έγκλημα σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο» (Πηγή: https://twitter.com/FranceaChypre/status/1692477132922892307).

Στο ίδιο κατευναστικό πνεύμα ήταν η δήλωση που εξέδωσε ο Εκπρόσωπος του ΓΓ στη δήλωσή του της 18ης Αυγούστου και το Δελτίο Τύπου (όχι ψήφισμα) του ΣΑ του ΟΗΕ, της 22ας Αυγούστου 2023. Το δεύτερο από αυτά τα κείμενα υπογράμμισε ότι «η στόχευση [‘targeting’] ειρηνευτικών δυνάμεων μπορεί να συνιστά εγκλήματα βάσει του διεθνούς δικαίου» (‘may constitute crimes under international law’) αλλά, όπως τη δήλωση του Εκπρόσωπου του ΓΓ, δεν είπε λέξη για την Τουρκία και δεν επανέλαβε την προειδοποίηση της ΟΥΝΦΙΚΥΠ ότι η εγκληματικότητα της 18ης Αυγούστου «θα διωχθεί σε πλήρη έκταση του νόμου».

Σε αυτό το κατευναστικό κλίμα, ο δεσποτικός Πρόεδρος της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, πήρε θάρρος. Στις 21 Αυγούστου διαστρέβλωσε την αλήθεια και μίλησε για «τη φυσική επέμβαση στρατιωτών της Ειρηνευτικής Δύναμης των Ηνωμένων Εθνών στο [δήθεν] κυρίαρχο έδαφος της [δήθεν] Τουρκικής Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου»!

(Πηγές: www.un.org/sg/en/content/sg/statement/2023-08-18/statement-attributable-the-spokesperson-for-the-secretary-general-assault-against-united-nations-peacekeepers-cyprus, https://twitter.com/UKUN_NewYork/status/1693752156086538583 και www.tccb.gov.tr/en/news/542/149089/-un-peacekeeping-force-soldiers-intervention-in-the-trnc-is-never-acceptable-to-us- αντίστοιχα.)

Με όλα αυτά υπόψη, τα βίαια επεισόδια της 18ης Αυγούστου 2023 προκαλούν αρκετά ερωτήματα, το καθένα από τα οποία θα πρέπει να απαντηθεί από τις αρμόδιες Αρχές του ΟΗΕ και της ΚΔ.

Υπάρχουν εύλογοι λόγοι που καταδεικνύουν ότι έχουν διαπραχθεί εγκλήματα, ενάντια στο δίκαιο της ΚΔ και στο διεθνές δίκαιο; Εάν ναι, ποια;

Απ’ ό,τι φαίνεται, η απάντηση στο πρώτο μέρος του ερωτήματος είναι «ναι». Όσον αφορά τα καταδεικνυόμενα εγκλήματα που μπορεί να έχουν διαπραχθεί κατά του δικαίου της ΚΔ, αυτά μάλλον σχετίζονται, μεταξύ άλλων, με τις πρόνοιες του περί Ποινικού Κώδικα Νόμου (ΚΕΦ.154) της ΚΔ (όπως καταγράφεται σήμερα στο www.cylaw.org/nomoi/enop/non-ind/0_154/full.html) που αφορούν:

  • • Παράνομες συναθροίσεις, οχλαγωγίες και άλλα Ποινικά Αδικήματα εναντίον της Κοινής Γαλήνης
  • • Κοινή Επίθεση
  • • Ποινικά Αδικήματα που επιφέρουν Βλάβη σε Περιουσία 

Έρχομαι τώρα στα καταδεικνυόμενα εγκλήματα που μπορεί να έχουν διαπραχθεί σε αντίθεση με το διεθνές δίκαιο και με οποιουσδήποτε Νόμους της ΚΔ που ενσωματώνουν αυτά τα διεθνή εγκλήματα στο Δίκαιο της ΚΔ, όπως τον περί της Συνθήκης της Ρώμης για τη Σύσταση του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (Κυρωτικός) Νόμο του 2002 (Ν. 8(III)/2002) και τους επακόλουθους Τροποποιητικούς Νόμους (στο www.cylaw.org/nomoi/indexes/2002_3_8.html).

Έχοντας κατά νουν τις υποχρεώσεις της Τουρκίας από το 1960, την επιθετικότητά της το 1974 και την επακόλουθη αλλά παράνομη και συνεχιζόμενη κατοχή, θα έλεγα ότι αυτά περιλαμβάνουν:

  • • Εγκλήματα κατά της ειρήνης (crimes against peace), η απαγόρευση των οποίων επιβεβαιώθηκε από το Άρθρο 6 (α) του Χάρτη του Στρατοδικείου της Νυρεμβέργης της 8ης Αυγούστου 1945 (στη σελίδα 11 στο www.loc.gov/item/2011525338_NT_Vol-I/) και από το σχετικό Ψήφισμα 95(Ι) που εγκρίθηκε από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ στις 11 Δεκεμβρίου 1946.
  • • Το έγκλημα της επίθεσης (the crime of aggression), είδος εγκλήματος κατά της ειρήνης, η απαγόρευση του οποίου επιβεβαιώθηκε από το Άρθρο 5 (δ) και το Άρθρο 8 bis του Καταστατικού της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (στο www.icc-cpi.int/sites/default/files/RS-Eng.pdf), που υιοθετήθηκε στις 17 Ιουλίου 1998, τέθηκε σε ισχύ στις 1 Ιουλίου 2002 και τροποποιήθηκε στις 11 Ιουνίου 2010.
  • • Εγκλήματα πολέμου λόγω των καταδεικνυομένων εγκλημάτων, σε αντίθεση με το Άρθρο 8.2(β)(ιιι) του Καταστατικού της Ρώμης, το οποίο απαγορεύει τα εξής: «Επιθέσεις με πρόθεση κατευθυνόμενες κατά προσωπικού, εγκαταστάσεων, υλικού, μονάδων ή οχημάτων που χρησιμοποιούνται σε αποστολές ανθρωπιστικής βοήθειας ή ειρηνευτικές αποστολές σύμφωνα με τον Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών εφόσον δικαιούνται την προστασία που χορηγείται σε αμάχους ή πολιτικά αντικείμενα σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο των ενόπλων συρράξεων».

 

Έχω δίκαιο όταν υποθέτω ότι μπορεί να διαπράχθηκαν όλα αυτά τα εγκλήματα και όχι μόνο; Όποια κι εάν είναι η απάντηση, πρέπει να θέσω δύο πρόσθετα και αλληλένδετα ερωτήματα για τα επεισόδια που ξεκίνησαν στις 18 Αυγούστου 2023.

Έχει ξεκινήσει τελεσφόρα έρευνα;

Εάν ναι, από ποιες αρμόδιες Αρχές έχει ξεκινήσει – της ΚΔ, της Τουρκίας, του εγκάθετου από την Τουρκία «ψευδοκράτους», του ΟΗΕ, του Ανωτέρου Εισαγγελέα του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου στη Χάγη, ή από άλλες αρμόδιες Αρχές; Εάν όχι, γιατί όχι;

Εάν ολοκληρωθεί τελεσφόρα έρευνα και οι αρμόδιες Αρχές αποφασίσουν ότι πρέπει να ξεκινήσει ποινική δίωξη κατά κατηγορουμένων, θα καταλήξει η υπόθεση σε ποινικό δικαστήριο;

Εάν ναι, πού θα καταλήξει; Σε δικαστήριο της ΚΔ, σε δικαστήριο υπό τον έλεγχο της αυταρχικής κυβέρνησης της Τουρκίας που δεν σέβεται τον διαχωρισμό των εξουσιών, στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο στη Χάγη ή σε κάποιο άλλο δικαστήριο κάπου αλλού;

Θέτοντας τα πιο πάνω ερωτήματα, αναγνωρίζω τις συστημικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι αρμόδιες Αρχές της ΚΔ στα κατεχόμενα και στη «νεκρή ζώνη». Αυτές οι δυσκολίες ενισχύονται από το ανησυχητικό γεγονός ότι ενώ η ΚΔ είναι κράτος μέλος του Καταστατικού της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου, η Τουρκία δεν το έχει υπογράψει (Δείτε στο https://treaties.un.org/pages/ViewDetails.aspx?src=IND&mtdsg_no=XVIII-10&chapter=18&clang=_en).

Επίσης, αναγνωρίζω την ύπαρξη ενός διλήμματος. 

Από τη μια, παρ’ όλον ότι η ΚΔ έχει την κυριαρχία των εδαφών που βρίσκονται υπό τουρκική κατοχή και υπό τον έλεγχο του ΟΗΕ, οι αρμόδιες Αρχές αυτού του κυρίαρχου κράτους δεν ασκούν ουσιαστική δικαιοδοσία επί αυτών των εδαφών.

Από την άλλη, το κράτος δικαίου στηρίζεται στη θεμελιώδη αρχή ότι ουδείς είναι υπεράνω του νόμου. Συνεπώς, ο ΟΗΕ και οι αρμόδιες Αρχές της ΚΔ πρέπει να κάνουν ό,τι μπορούν για να εφαρμόσουν το κράτος δικαίου σε όλα τα εδάφη υπό την κυριαρχία της ΚΔ, συμπεριλαμβανομένων του 36 τοις εκατόν υπό τουρκική κατοχή και του 3 τοις εκατόν υπό τον έλεγχο του ΟΗΕ. Πέραν τούτου, η ΚΔ ανήκει στον ΟΗΕ, στην Κοινοπολιτεία, στο Συμβούλιο της Ευρώπης και στην ΕΕ, η καθεμία από τις οποίες βασίζεται στο κράτος δικαίου και σε σχετικές αξίες όπως η Δικαιοσύνη.

Κλείνοντας, θέτω ένα τελευταίο ερώτημα, που συμβολίζει την κρισιμότητα της υπόθεσης η οποία ξεκίνησε το πρωί της 18ης Αυγούστου. Στην ούτω καλούμενη «νεκρή ζώνη», θα θριαμβεύσει το κράτος δικαίου ή η ανομία;

Αναμένω απάντηση από το κάθε παραλήπτη της παρούσας επιστολής.

Με εκτίμηση,

Κλέαρχος Α. Κυριακίδης

 

 

* Ο συγγραφέας δηλώνει ότι είναι Senior Visiting Fellow στη Νομική Σχολή του UCLan Cyprus στην Πύλα, αλλά έχει συνθέσει αυτήν την επιστολή με την προσωπική του ιδιότητά ως πολίτη του ΗΒ, της ΚΔ και της ΕΕ.

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube