Την ευκαιρία της ισχυρής αναπτυξιακής δυναμικής με προοπτικές προσέλκυσης επενδύσεων που παρουσιάζει σε παγκόσμιο επίπεδο ο κλάδος των logistics καλείται να αξιοποιήσει στη χώρα μας η κοινοπραξία Goldair-ΕΤΒΑΒΙΠΕ με την κατασκευή του πρώτου Εμπορευματικού Κέντρου στην Αττική στο Θριάσιο, γνωστό και ως Θριάσιο Ι.

Η Κ/Ξ ΘΡΙΆΣΙΟ Εμπορευματικό Κέντρο Α.Ε., του Ομίλου Goldair & της ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ, κατέθεσε φάκελο (σχέδια αρχιτεκτονικά, συνδέσεις με δίκτυα κ.ά.) -για την ίδρυση και την ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου- στο υπουργείο Ανάπτυξης και τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας, βάζοντας ουσιαστικά σε ράγες υλοποίησης το πρώτο Εμπορευματικό Κέντρο στην Αττική. Ο αρχικός προϋπολογισμός, ύψους 220 εκατ., έχει προοπτική να ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ, σε ένα οικοσύστημα του οποίου ο τζίρος από εμπορική δραστηριότητα θα ξεπερνά ετησίως τα 500 εκατ. και, όπως εκτιμάται, θα πυροδοτήσει έξτρα επενδύσεις μεταξύ των 500 και 700 εκατ. ευρώ.

Το Επιχειρηματικό Πάρκο Μεμονωμένης Μεγάλης Μονάδας «Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο» φιλοδοξεί να είναι το πρώτο έξυπνο και πράσινο logistics park της ΝΑ Ευρώπης. Πρόκειται για τη δεύτερη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στην Αττική μετά το Ελληνικό, η οποία υλοποιείται σε μια συνολική έκταση 588.326 τ.μ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στο master plan προβλέπεται η κατασκευή ενός βιώσιμου κέντρου, με την εταιρεία (ΘΕΚ Α.Ε.) να επιδιώκει να φέρει πελάτες υψηλού κύρους από τη διεθνή αγορά. Συγκεκριμένα, δημιουργείται ένα εμπορευματικό κέντρο 260.626 τ.μ. αποθηκευτικών χώρων, με αποθήκες ξηρού και ψυχόμενου φορτίου, χώρους γραφείων, χώρους τελωνείου και στάθμευσης αυτοκινήτων και φορτηγών. Και βέβαια με σύγχρονες σιδηροδρομικές υποδομές, τις οποίες θα κατασκευάσει επίσης ο παραχωρησιούχος, ώστε να συνδεθεί το Κέντρο με την εθνική σιδηροδρομική υποδομή.

Η σημαντικότερη καινοτομία του Εμπορευματικού Κέντρου του Θριασίου είναι όμως η διασύνδεσή του με όλα τα δίκτυα μεταφοράς: το λιμάνι του Πειραιά, το λιμάνι της Ελευσίνας, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.

Future-proof

Μιλώντας στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλος της ΘΕΚ κ. Βασίλης Μαγκλάρας επισήμανε τον σύνθετο χαρακτήρα του έργου και του οράματος για το Εμπορευματικό Κέντρο, το οποίο, όπως εξήγησε, θα είναι future-proof και θα παρέχει υπηρεσίες που δεν παρέχονται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, ούτε καν σε ορίζοντα δεκαετίας. Παράλληλα, η εταιρεία, όπως εξήγησε, επιδιώκει την υλοποίηση του έργου με κονδύλι από το Ταμείο Ανάκαμψης.

«Έχουμε ένα όραμα, να κάνουμε το Θριάσιο ένα ξεχωριστό κέντρο, μια ευρωπαϊκή “πιάτσα” για τις εμπορευματικές μεταφορές, η οποία θα φέρει και πελάτες υψηλού κύρους, ενώ επικεντρωνόμαστε στη διεθνή αγορά», ανέφερε, συμπληρώνοντας ότι το όραμα αυτό χρειάζεται εξειδίκευση και πολλές ενέργειες και δράσεις από τη μεριά της πολιτείας, καθώς το Θριάσιο θα αλλάξει ριζικά το τοπίο των μεταφορών στη χώρα μας μετά την ανάπτυξή του.

Σε ό,τι αφορά τη θέση της Ελλάδας ως κυρίαρχου hub της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, στην οποία θα συμβάλει σημαντικά και το ΘΕΚ, ο κ. Μαγκλάρας επισήμανε ότι η χώρα μας δεν έχει φτάσει ακόμη στο σημείο αυτό, αλλά τείνει προς τα εκεί και σημείωσε την αξία των logistics για την εθνική οικονομία. Ανέφερε ότι «στις ανεπτυγμένες χώρες της Β. Ευρώπης, το ΑΕΠ που προέρχεται από τα logistics ανταγωνίζεται ευθέως το ΑΕΠ που προέρχεται σε μονάδες από τη μεταποίηση».

Παράλληλα, υπογράμμισε την αξία που θα έχει για τη χώρα να κερδίσει το στοίχημα της ελαφράς μεταποίησης, «δηλαδή να μην είμαστε απλώς ένας διάδρομος από τον οποίο περνούν τρένα φορτωμένα με containers και πηγαίνουν αλλού, αλλά να γίνει η ελαφρά μεταποίηση, προκειμένου να επιστρέψουν για να εξαχθούν στην Αφρική ή σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Μεγάλο κομμάτι από αυτόν τον όγκο εμπορευμάτων που διακινείται μπορεί να παραμείνει εδώ και να γίνεται στη χώρα το assembly και η εξαγωγή των προϊόντων».

Καινοτόμες λύσεις

Το έργο, σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα, «θα καθιερώσει την Ελλάδα σε διαμετακομιστικό κόμβο διεθνούς εμβέλειας για τα logistics, προσφέροντας πρόσβαση σε υπερσύγχρονες ψηφιακές υποδομές και καινοτόμες λύσεις αυτοματισμού και αποθήκευσης. Αλλά θα πρόκειται και για ένα έργο που πρωτίστως θα συμβάλει στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, με τη δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας».

Ο Κώστας Σκρέκας θα είναι μεταξύ των βασικών ομιλητών στο Οικονομικό – Επιχειρηματικό Συνέδριο της Ναυτεμπορικής, Ανα-βαθμίζοντας την Ελλάδα, στο οποίο θα γίνει εκτενής συζήτηση, μεταξύ άλλων, για τις επενδύσεις σε υποδομές και logistics με στόχο την ανάδειξη της χώρας σε διακομετακομιστικό κόμβο.

«Το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο», ανέφερε από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της ΘΕΚ Α.Ε., παραδίδοντας στον υπουργό τον φάκελο, «θα καταστεί με τη λειτουργία του το όχημα για την ανάδειξη της Ελλάδας σε σύγχρονο, διεθνή κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης του κλάδου των logistics. Στην τελική του φάση», προσθέτει ο κ. Μαγκλάρας, «το ΘΕΚ προσδοκά να διαθέτει περισσότερα από 265 στρέμματα εγκαταστάσεων, εκ των οποίων πάνω από 220.000 τ.μ. θα αφορούν ισόγειους χώρους πολλαπλών χρήσεων κατάλληλους για logistics και ελαφρά μεταποίηση», καταλήγει ο CEO του Εμπορευματικού Κέντρου.

Αδειοδότηση

Από την πλευρά της η γενική γραμματέας Βιομηχανίας, Θέμις Ευτυχίδου, δήλωσε: «Πρόκειται για μια επένδυση που έχει ανάγκη η χώρα για την περαιτέρω εδραίωσή της στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας, κι εμείς από την πλευρά μας θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατό για την ταχεία αδειοδότηση και υλοποίησή της».

Τέλος, υπενθυμίζεται ότι, με τη νέα τροποποιημένη σύμβαση που κυρώθηκε από τη Βουλή, το εφάπαξ αντίτιμο προς το Ελληνικό Δημόσιο αυξήθηκε από τα 10 εκατ. ευρώ στα 20 εκατ. ευρώ. Επίσης, η ετήσια πληρωμή από 2,51% σε 5% και το εγγυημένο ετήσιο αντάλλαγμα από 350.000 σε 700.000 ευρώ. Παράλληλα, εισάγεται μηχανισμός κατανομής των κερδών μετά φόρων 50-50 με τον παραχωρησιούχο, όταν η απόδοση των ιδίων κεφαλαίων του υπερβαίνει ένα ποσοστό, ενώ μειώθηκε και ο χρόνος της παραχώρησης, από τα 60 στα 37 έτη.

Τα χαρακτηριστικά του έργου

Το υπό κρίση επιχειρηματικό σχέδιο αφορά την ανάπτυξη του πρώτου επιχειρηματικού πάρκου στον χώρο των logistics, με τα εξής χαρακτηριστικά:

  • 260.626 τ.μ. αποθηκευτικοί χώροι
  • 5.278 τ.μ. υποστηρικτικές λειτουργίες
  • 42.000 τ.μ. χώροι διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων με τερματικό σταθμό και αποθήκη (container terminal)
  • 7.250 μ. ασφαλτοστρωμένων οδών κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων
  • 5.740 μ. σιδηροδρομικής γραμμής
  • 1.140 μ. σιδηροδρομικές αποβάθρες φορτοεκφόρτωσης
  • 165 υπαίθριες θέσεις στάθμευσης μεγάλων φορτηγών
  • 1.279 υπαίθριες θέσεις στάθμευσης Ι.Χ. αυτοκινήτων
  • 385 θέσεις μεγάλων οχημάτων φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων
  • Φωτοβολταϊκές μονάδες ισχύος 10,20 MW με σύστημα αποθήκευσης 7 MW

Ναυτεμπορική