Weather Icon
Ινδία 21 Μαρτίου 2024

Reuters: Οι Σομαλοί πειρατές επιστρέφουν, εντείνοντας την παγκόσμια ναυτιλιακή κρίση

Reuters: Οι Σομαλοί πειρατές επιστρέφουν, εντείνοντας την παγκόσμια ναυτιλιακή κρίση

Καθώς ένα ταχύπλοο που μετέφερε περισσότερους από δώδεκα Σομαλούς πειρατές κατέπλευσε τη θέση τους στον δυτικό Ινδικό Ωκεανό, το πλήρωμα ενός πλοίου μεταφοράς χύδην φορτίου που ανήκει στο Μπαγκλαντές έστειλε σήμα κινδύνου και κάλεσε μια τηλεφωνική γραμμή έκτακτης ανάγκης.

Κανείς δεν τους έφτασε εγκαίρως. Οι πειρατές ανέβηκαν στο Αμπντουλάχ, πυροβολώντας προειδοποιητικούς πυροβολισμούς και κρατώντας όμηρο τον καπετάνιο και τον δεύτερο αξιωματικό, είπε ο αρχηγός Ατίκ Ουλά Καν σε ηχητικό μήνυμα προς τους ιδιοκτήτες του πλοίου.

«Με τη χάρη του Αλλάχ κανείς δεν έχει τραυματιστεί μέχρι στιγμής», είπε ο Χαν στο μήνυμα, που ηχογραφήθηκε πριν οι πειρατές πάρουν τα τηλέφωνα του πληρώματος. Η εταιρεία μοιράστηκε την ηχογράφηση με το Reuters.

Μια εβδομάδα αργότερα, το Abdullah είναι αγκυροβολημένο στα ανοικτά των ακτών της Σομαλίας, το τελευταίο θύμα της αναζωπύρωσης της πειρατείας που τα διεθνή ναυτικά νόμιζαν ότι είχαν θέσει υπό έλεγχο.

Οι επιδρομές συσσωρεύουν κινδύνους και κόστος σε ναυτιλιακές εταιρείες που αντιμετωπίζουν επίσης επανειλημμένες επιθέσεις με drone και πυραύλους από την πολιτοφυλακή Χούτι της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα και σε άλλα κοντινά ύδατα.

«Εκμεταλλεύτηκαν αυτή την ευκαιρία επειδή οι διεθνείς ναυτικές δυνάμεις που επιχειρούν στα ανοιχτά της Σομαλίας μείωσαν τις δραστηριότητές τους», είπε ένας πειρατής χρηματοδότης με το ψευδώνυμο Ismail Isse και είπε ότι βοήθησε στη χρηματοδότηση της αεροπειρατείας ενός άλλου πλοίου μεταφοράς χύδην φορτίου τον Δεκέμβριο.
Μίλησε στο Reuters τηλεφωνικά από το Hul Anod, μια παράκτια περιοχή στην ημιαυτόνομη βορειοανατολική περιοχή Puntland της Σομαλίας, όπου βρισκόταν το πλοίο Ruen για εβδομάδες.
Αν και η απειλή δεν είναι τόσο σοβαρή όσο ήταν το 2008-2014, περιφερειακοί αξιωματούχοι και πηγές του κλάδου ανησυχούν ότι το πρόβλημα θα μπορούσε να κλιμακωθεί.
«Αν δεν το σταματήσουμε όσο είναι ακόμα στα σπάργανά του, μπορεί να γίνει το ίδιο όπως ήταν», είπε στο Reuters τον περασμένο μήνα ο πρόεδρος της Σομαλίας Χασάν Σέιχ Μοχάμουντ στο εξαιρετικά οχυρωμένο παλάτι αρ ντεκό του, Villa Somalia.
Το Σαββατοκύριακο, το ινδικό Πολεμικό Ναυτικό αναχαίτισε και απελευθέρωσε το Ruen, το οποίο έπλεε υπό τη σημαία της Μάλτας, αφού τολμούσε να βγει ξανά στη θάλασσα. Η αποστολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την καταπολέμηση της πειρατείας, EUNAVFOR Atalanta, είπε ότι οι πειρατές μπορεί να χρησιμοποίησαν το πλοίο ως βάση εκτόξευσης για να επιτεθούν στο Abdullah.
Το ινδικό Πολεμικό Ναυτικό είπε ότι και οι 35 πειρατές που επέβαιναν παραδόθηκαν και οι 17 όμηροι διασώθηκαν χωρίς να τραυματιστούν.
Ο Cyrus Mody, αναπληρωτής διευθυντής του τμήματος καταπολέμησης του εγκλήματος του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου, είπε ότι η επέμβαση του ινδικού ναυτικού, το οποίο έχει αναπτύξει τουλάχιστον δώδεκα πολεμικά πλοία ανατολικά της Ερυθράς Θάλασσας, θα μπορούσε να έχει σημαντική αποτρεπτική επίδραση.
«Αυτή η παρέμβαση δείχνει ότι ο κίνδυνος/ανταμοιβή είναι πολύ εναντίον των πειρατών και ελπίζουμε ότι αυτό θα τους κάνει να το σκεφτούν μερικές φορές», είπε.
Αξιωματούχος του υπουργείου Εξωτερικών του Μπαγκλαντές, ωστόσο, είπε στο Reuters ότι η κυβέρνηση «δεν είναι υπέρ κανενός είδους στρατιωτικής δράσης» για την απελευθέρωση του Αμπντουλάχ. Ο αξιωματούχος, ο οποίος ζήτησε να μην κατονομαστεί για να συζητήσει ένα ευαίσθητο θέμα, ανέφερε τα πλεονεκτήματα των πειρατών όταν επιχειρούσαν κοντά στις ακτές της Σομαλίας.

ΑΝΕΞΟΜΕΝΟ ΚΟΣΤΟΣ

Οι πλωτές οδοί στα ανοικτά της Σομαλίας περιλαμβάνουν μερικές από τις πιο πολυσύχναστες ναυτιλιακές λωρίδες στον κόσμο. Κάθε χρόνο, υπολογίζεται ότι 20.000 πλοία, που μεταφέρουν τα πάντα, από έπιπλα και ενδύματα μέχρι σιτηρά και καύσιμα, περνούν από τον Κόλπο του Άντεν καθοδόν προς και από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, τη συντομότερη θαλάσσια διαδρομή μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.
Ο τρέχων ρυθμός επιθέσεων είναι σημαντικά μικρότερος, με τους πειρατές να στοχεύουν κυρίως μικρότερα πλοία σε λιγότερο περιπολούμενα ύδατα, δήλωσαν οι διαχειριστές θαλάσσιων κινδύνων και οι ασφαλιστές. Από τον Νοέμβριο, έχουν κατασχεθεί με επιτυχία τουλάχιστον δύο φορτηγά πλοία και 12 αλιευτικά, σύμφωνα με στοιχεία της EUNAVFOR.
Όμως, η αποστολή – η οποία μέχρι τον Φεβρουάριο είχε εντοπίσει έως και πέντε αποκαλούμενες ομάδες πειρατικής δράσης που δραστηριοποιούνται στον ανατολικό κόλπο του Άντεν και στη λεκάνη της Σομαλίας – προειδοποίησε ότι το τέλος της εποχής των μουσώνων αυτόν τον μήνα θα μπορούσε να τις οδηγήσει πιο νότια και ανατολικά.
Οι επιδρομές τους έχουν επεκτείνει την περιοχή στην οποία οι ασφαλιστές επιβάλλουν πρόσθετα ασφάλιστρα κινδύνου πολέμου στα πλοία. Αυτά τα ασφάλιστρα γίνονται πιο ακριβά για ταξίδια μέσω του Κόλπου του Άντεν και της Ερυθράς Θάλασσας, προσθέτοντας εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια στην τιμή για ένα τυπικό ταξίδι επτά ημερών, δήλωσαν αξιωματούχοι του ασφαλιστικού κλάδου.
Η αυξανόμενη ζήτηση για ιδιωτικούς ένοπλους φρουρούς αυξάνει επίσης τις τιμές. Το κόστος πρόσληψης μιας ομάδας για τρεις ημέρες εκτινάχθηκε περίπου 50% τον Φεβρουάριο σε μηνιαία βάση, μεταξύ 4.000 και 15.000 δολαρίων, ανέφεραν πηγές ασφάλειας στη θάλασσα.
Αν και είναι περιορισμένης χρήσης κατά των πυραύλων Χούτι και των οπλισμένων μη επανδρωμένων αεροσκαφών, οι φρουροί έχουν αποδείξει αποτελεσματικό αποτρεπτικό μέσο κατά των πειρατικών αεροπειρατών.
Δεν έχουν αναφερθεί πληρωμές λύτρων, αλλά ο πειρατής χρηματοδότης, Isse, και μια άλλη πηγή που γνωρίζει το θέμα είπαν ότι είχαν πραγματοποιηθεί διαπραγματεύσεις για μια πληρωμή εκατομμυρίων δολαρίων για την απελευθέρωση του Ruen. Εκπρόσωπος της NAVIBULGAR, της βουλγαρικής εταιρείας που διαχειρίζεται το πλοίο, είπε ότι δεν μπορούσε να σχολιάσει τις διαπραγματεύσεις για τα λύτρα, αλλά ήταν ευγνώμων στο ινδικό Πολεμικό Ναυτικό για την απελευθέρωση των ναυτικών του. Ένας εκπρόσωπος του ιδιοκτήτη του Abdullah, SR Shipping, είπε ότι οι πειρατές είχαν έρθει σε επαφή μέσω τρίτου, αλλά η εταιρεία δεν είχε λάβει αίτημα για λύτρα.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ ΠΟΡΩΝ

Οι ειδικοί ασφαλείας λένε ότι δεν υπάρχουν στοιχεία για άμεσους δεσμούς μεταξύ των Χούτι και των Σομαλών πειρατών, αν και ο Isse είπε ότι οι πειρατές είχαν εμπνευστεί από τις επιθέσεις της πολιτοφυλακής.
Σε απάντηση στις επιδρομές πριν από μια δεκαετία, οι ναυτιλιακές εταιρείες ενίσχυσαν τα μέτρα ασφαλείας επί του πλοίου και τα διεθνή ναυτικά συμμετείχαν σε επιχειρήσεις υπό την ηγεσία του ΝΑΤΟ, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Ηνωμένων Πολιτειών.
Έως και 20 πολεμικά πλοία από 14 διαφορετικές χώρες θα περιπολούσαν τον Κόλπο του Άντεν και τις ναυτιλιακές λωρίδες του Ινδικού Ωκεανού -μια έκταση όσο το μέγεθος της Μεσογείου και της Ερυθράς Θάλασσας μαζί- ανά πάσα στιγμή.
Τα μέτρα ουσιαστικά εξάλειψαν τις πειρατικές επιθέσεις. Αλλά καθώς η απειλή υποχώρησε, οι συμμετέχουσες χώρες μείωσαν τον αριθμό των πολεμικών πλοίων, δήλωσε ο Τζον Στιντ, πρώην επικεφαλής της μονάδας καταπολέμησης της πειρατείας στο Πολιτικό Γραφείο του ΟΗΕ για τη Σομαλία.
«Τα πλοία των χωρών βυθίζονται μέσα και έξω από τις διάφορες αποστολές και επιστρέφουν στην εθνική διοίκηση», είπε.
Η EUNAVFOR, το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ και το βρετανικό ναυτικό δήλωσαν ότι έχουν δεσμευτεί να βοηθήσουν τη Σομαλία στην αντιμετώπιση της πειρατείας. Δεν απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με το εάν οι περιπολίες ήταν πολύ λεπτές ή εάν θα δεσμεύονταν επιπλέον πόροι.
Ο Στιντ είπε ότι ένα άλλο ζήτημα ήταν η άρση το 2022 ενός ψηφίσματος του ΟΗΕ που επέτρεπε σε ξένα σκάφη να περιπολούν στα ύδατα της Σομαλίας.
Ο Πρόεδρος Μοχάμεντ είπε ότι το κλειδί για τον περιορισμό της απειλής είναι η ενίσχυση της ικανότητας επιβολής του νόμου της Σομαλίας στη θάλασσα και στη στεριά, «όχι η αποστολή πολλών διεθνών πλοίων».
Σύμφωνα με στοιχεία της κυβέρνησης της Σομαλίας, η ακτοφυλακή έχει 720 εκπαιδευμένα μέλη, αλλά μόνο ένα από τα τέσσερα σκάφη του είναι λειτουργικό. Η πρωτεύουσα, το Μογκαντίσου, το Πούντλαντ και η αποσχισθείσα περιοχή της Σομαλιλάνδης διαθέτουν επίσης ναυτικές αστυνομικές δυνάμεις με περιορισμένους πόρους.

ΠΗΓΗ: Reuters

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube