Weather Icon
Γενικά θέματα 22 Μαρτίου 2024

Financial Post: Eπιφυλάξεις από ΗΠΑ και Ευρώπη για τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα λόγω ασφάλειας και αθέμιτου ανταγωνισμού

Financial Post: Eπιφυλάξεις από ΗΠΑ και Ευρώπη για τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα λόγω ασφάλειας και αθέμιτου ανταγωνισμού

Προληπτικά μέτρα για την προστασία των τοπικών αγορών καθώς και την αποτροπή κινδύνων ασφαλείας που θέτουν αυτά τα αυτοκίνητα.

Το ενδεχόμενο αθέμιτου ανταγωνισμού φθηνότερων ηλεκτρικών οχημάτων που κατασκευάζονται στην Κίνα έχει εγείρει ανησυχίες μεταξύ των μεγάλων δυτικών χωρών, προτρέποντάς τις να αναζητήσουν προληπτικά μέτρα για την προστασία των τοπικών αγορών καθώς και την αποτροπή κινδύνων ασφαλείας που θέτουν αυτά τα αυτοκίνητα. Αρκετές χώρες έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους στο να επιτραπούν κινεζικά EV μέχρι να επιλυθούν οι ανησυχίες τους.

Πρόσφατα, το Ηνωμένο Βασίλειο υπαινίχθηκε την απαγόρευση των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων λόγω των ισχυρισμών για άδικη κρατική υποστήριξη. Ο Βρετανός υπουργός Μεταφορών Μαρκ Χάρπερ είπε ότι η κυβέρνηση θα διασφαλίσει ότι «Έχουμε δίκαιο διεθνές εμπόριο και ότι δεν έχουμε ντάμπινγκ ή άδικες επιδοτήσεις. Το σημαντικό είναι ότι είναι ένα δίκαιο, ανταγωνιστικό τοπίο». [1]

Η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε ξεκινήσει πέρυσι έρευνα και εξέτασε τιμωρητικά μέτρα για να προστατεύσει την εγχώρια βιομηχανία από φθηνότερες κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων. [2]  «Οι παγκόσμιες αγορές έχουν πλέον πλημμυρίσει από φθηνότερα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και η τιμή τους διατηρείται τεχνητά χαμηλά από τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις. Αυτό στρεβλώνει την αγορά μας», δήλωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν. [3]

Αρκετές χώρες στην Ευρώπη υποστήριξαν την έρευνα της ΕΕ. Ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρούνο Λεμέρ δήλωσε ότι «Εάν αυτές οι επιδοτήσεις δεν συμμορφώνονται με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, η Ευρώπη πρέπει να είναι σε θέση να αντισταθεί». Ο γερμανός υπουργός Οικονομικών Ρόμπερτ Χάμπεκ δήλωσε: «Το ζητούμενο είναι να δούμε αν υπάρχουν κρυφές, άμεσες ή έμμεσες επιδοτήσεις που δημιουργούν ένα αθέμιτο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα

Αυτό προκάλεσε έντονη αντίδραση από την Κίνα, η οποία προειδοποίησε την ΕΕ για κατεστραμμένες εμπορικές σχέσεις και υψηλότερες τιμές EV για τους ευρωπαίους αγοραστές. [4] Ωστόσο, η ΕΕ ξεκίνησε επίσημη έρευνα για την κινεζική επιχείρηση EV λέγοντας ότι «Η πρόσφατη αύξηση των εισαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων σε χαμηλές τιμές και επιδοτήσεις από την Κίνα στην ΕΕ αποτελούσε οικονομική απειλή για τη βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων της ΕΕ»[5]

Εμπειρογνώμονες του κλάδου χαιρέτησαν τα μέτρα που ελήφθησαν για να μπλοκάρουν τις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς το ντάμπινγκ (σ.σ. αθέμιτο ανταγωνισμό) αποτελούσε σοβαρή απειλή για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. «Το προφανές πλεονέκτημα της Κίνας και οι ανταγωνιστικές εισαγωγές κόστους επηρεάζουν ήδη το μερίδιο της εγχώριας αγοράς των ευρωπαϊκών κατασκευαστών αυτοκινήτων», δήλωσε ο Sigrid de Vries, Γενικός Διευθυντής της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων. [6]

Μετά την έρευνα, η Κίνα και η ΕΕ αντιμετωπίζουν μεγάλη πιθανότητα εμπορικού πολέμου, ο οποίος μπορεί να προσελκύσει σύντομα μεγάλες χώρες όπως οι ΗΠΑ. Ο John Naughton, ανώτερος ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, εξέφρασε ανησυχίες για την αυξανόμενη κυριαρχία της Κίνας στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. «Τα EV που επιδοτούνται σε μεγάλο βαθμό από το Πεκίνο κατακλύζουν την Ευρώπη και τον κόσμο. Αν δεν προσέξουμε, θα μπορούσε να ξεκινήσει ένας μεγάλος εμπορικός πόλεμος», είπε. [7]

Και οι ΗΠΑ δυσκολεύονται με την πιθανότητα τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα να αποτελούν απειλή για την ασφάλεια. Υπάρχει υποψία ότι τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα ενδέχεται να συλλέγουν ευαίσθητες πληροφορίες και να τις στέλνουν πίσω στην Κίνα. [8] Επιπλέον, το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ επισήμανε τα κινεζικά ηλεκτρικά ηλεκτρικά οχήματα με κόκκινη σημαία χαρακτηρίζοντας τις μπαταρίες που χρησιμοποιούνται ως κατασκευή ή συναρμολόγηση από μια «ξένη οντότητα ανησυχίας». [9] 

Η «Τεχνολογία Συνδεδεμένων Αυτοκινήτων» στα κινεζικά EV που επιτρέπει την κοινή χρήση δεδομένων με συσκευές τόσο εντός όσο και εκτός του αυτοκινήτου θεωρείται μεγάλη απειλή για την ασφάλεια. Ο Lael Brainard, ο οποίος είναι διευθυντής του Εθνικού Οικονομικού Συμβουλίου των ΗΠΑ, δήλωσε: «Πολλά από αυτά τα οχήματα μπορούν να συνδεθούν σε συνεχή βάση με την υποδομή μας ενδεχομένως, με τα smartphone των οδηγών, με κοντινά αυτοκίνητα. Έτσι συλλέγουν έναν τεράστιο όγκο πληροφοριών». [10]

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν δήλωσε ότι «η Κίνα είναι αποφασισμένη να κυριαρχήσει στο μέλλον της αγοράς αυτοκινήτων, μεταξύ άλλων με τη χρήση αθέμιτων πρακτικών. Οι πολιτικές της Κίνας θα μπορούσαν να πλημμυρίσουν την αγορά μας με τα οχήματά της, θέτοντας κινδύνους για την εθνική μας ασφάλεια. Δεν πρόκειται να αφήσω να συμβεί αυτό στο ρολόι μου». [11]

Ο αμερικανός νομοθέτης Μάρκο Ρούμπιο ζήτησε αυστηρότερους δασμούς για να εμποδίσει τις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων. [12] Εκτός από τις απειλές για την ασφάλεια, το ντάμπινγκ των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων είναι ένα σημαντικό ζήτημα. «Μια πλημμύρα κινεζικών εισαγωγών έχει καταστρέψει αρκετές από τις εγχώριες βιομηχανίες της Αμερικής στο παρελθόν. Είναι η ίδια φόρμουλα για την καταστροφή που βλέπουμε να παίζεται με τις μπαταρίες EV», δήλωσε εκπρόσωπος της Alliance for American Manufacturing. [13]

Το Ηνωμένο Βασίλειο σχεδιάζει επίσης να απαγορεύσει τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα. Ο Χάρπερ είπε ότι η χώρα θα χρησιμοποιήσει «στιβαρά» μέτρα για να εμποδίσει τα κινεζικά ηλεκτρικά ηλεκτρικά οχήματα χαμηλού κόστους από κατασκευαστές που υποστηρίζονται από το κράτος να εκμεταλλεύονται αδικαιολόγητα την αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου[14] “Το σημαντικό είναι ότι είναι ένα δίκαιο, ανταγωνιστικό τοπίο”, είπε. [15]


[1] https://www.express.co.uk/news/uk/1877688/UK-threatens-crackdown-on-China-as-it-prepares-to-flood-Britain-with-cheap-electric-cars

[2] https://www.reuters.com/world/europe/eu-launches-anti-subsidy-investigation-into-chinese-electric-vehicles-2023-09-13/

[3] https://www.politico.eu/article/eu-ursula-von-der-leyen-china-electric-cars-probe-trade-war/

[4] https://www.euronews.com/2023/09/14/china-issues-warning-to-eu-commission-over-electric-vehicle-probe

[5] https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_4752

[6] https://www.politico.eu/article/eu-ursula-von-der-leyen-china-electric-cars-probe-trade-war/

[7] https://www.theguardian.com/commentisfree/2024/feb/10/china-global-dominance-electric-car-market-ev-trade-war

[8] https://www.cnbc.com/2024/03/07/china-could-flood-us-electric-vehicle-market-with-cheap-offerings.html#:~:text=there%20was% 20a%20flooding%20of,for%20car%20exports%20in%202023.

[9] https://www.energy.gov/articles/department-energy-releases-proposed-interpretive-guidance-foreign-entity-concern-public

[10] https://www.nytimes.com/2024/02/29/us/politics/biden-chinese-electric-vehicles.html

[11] https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2024/02/29/statement-from-president-biden-on-addressing-national-security-risks-to-the-us -βιομηχανία αυτοκινήτων/

[12] https://www.reuters.com/business/autos-transportation/senator-rubio-seeks-stiffer-tariff-stop-china-flooding-us-auto-markets-2024-03-05/

[13] https://www.ft.com/content/de696ddb-2201-4830-848b-6301b64ad0e5

[14] https://www.telegraph.co.uk/business/2024/03/14/britain-threatens-sanctions-china-curb-imports-electric-cars/

[15] https://www.am-online.com/news/market-insight/2024/03/15/uk-promised-trade-sanctions-to-block-risk-of-a-flood-of-cheap -κινέζικα-ευς

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube