© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Αύξηση παρουσιάζουν το τελευταίο διάστημα οι απόπειρες πειρατικών επιθέσεων εναντίον εμπορικών πλοίων στον Ινδικό Ωκεανό, ενώ για πρώτη φορά μετά το 2012 ισπανικό φορτηγό πλοίο που κατελήφθη στα μέσα Δεκεμβρίου συνεχίζει να κρατείται ανοιχτά της Σομαλίας.

Πλέον ενισχύονται οι φόβοι ότι οι πειρατές, λόγω και της ασταθούς κατάστασης που επικρατεί στην Ερυθρά Θάλασσα, επιστρέφουν στοχοποιώντας και πάλι εμπορικά πλοία. Η κλιμάκωση των περιστατικών συμβαίνει καθώς η ναυτική παρουσία στην περιοχή έχει αποσπαστεί προκειμένου να αντιμετωπίσει τις επιθέσεις των Χούθι από την Υεμένη κατά της διεθνούς ναυτιλίας, στον Κόλπο του Άντεν και τη νότια Ερυθρά Θάλασσα.

Σημειώνεται ότι το φορτηγό πλοίο χύδην ξηρού φορτίου Ruen της Navibulgar, ισπανικών συμφερόντων (χωρητικότητας 41.600 dwt και κατασκευής 2016), είναι το πρώτο πλοίο που κατέλαβαν Σομαλοί πειρατές εδώ και χρόνια. Το πλοίο εξακολουθεί να κρατείται μαζί με το πλήρωμά του στα ανοικτά των ακτών της Σομαλίας μετά την κατάληψή του στα μέσα Δεκεμβρίου.

Την ίδια ώρα, η Επιτροπή του Ινδικού Ωκεανού, μια διορισμένη από τα Ηνωμένα Έθνη ομάδα για την καταπολέμηση της πειρατείας, έχει εντοπίσει από τον Νοέμβριο του 2023 τουλάχιστον έξι πράξεις απόπειρας πειρατείας πλοίων στον Ινδικό Ωκεανό, συμπεριλαμβανομένης και της κατάληψης του φορτηγού πλοίου Ruen. Η Επιτροπή Ινδικού Ωκεανού (IOC) επιθυμεί να συνεδριάσει εκτάκτως ο ΟΗΕ προκειμένου να εξετάσει τον τρόπο αντίδρασης στην πρόσφατη απόπειρα πειρατείας που συνδέεται με τη Σομαλία.

«Τα περιστατικά αυτά υποδηλώνουν μια σημαντική έξαρση της πειρατικής δραστηριότητας» δήλωσε η Indian Ocean Commission (IOC).

Πειρατές με Καλάσνικοφ

Σοβαρά περιστατικά απόπειρας πειρατείας εναντίον εμπορικών σημειώθηκαν τον Ιανουάριο, ενώ όλες οι περιπτώσεις αναχαιτίστηκαν με επιτυχία. Βρετανικοί οργανισμοί θαλάσσιου εμπορίου προειδοποίησαν ότι το Σάββατο ένα εμπορικό πλοίο ενώ βρισκόταν περίπου 780 μίλια ανατολικά του Χαφούν της Σομαλίας, στον Ινδικό Ωκεανό, προσεγγίστηκε από ένα μικρό σκάφος με τέσσερα άτομα οπλισμένα με αυτόματα όπλα και ρουκέτες.

Η ένοπλη ασφάλεια που επέβαινε στο εμπορικό πλοίο εξαπέλυσε πυρά κατά των πειρατών και κατάφερε να τους τρομάξει. Ένα άλλο επίσης εμπορικό πλοίο προσεγγίστηκε την Κυριακή 28 Ιανουαρίου, ενώ βρισκόταν περίπου 70 ναυτικά μίλια βορειοδυτικά του Μπόσασο, στη Σομαλία. Σε αυτό το περιστατικό υπήρχαν πέντε άτομα σε ένα μικρό σκάφος που έφτασε σε απόσταση 400 μέτρων. Είπαν ότι οι πειρατές είχαν τουφέκια AK47. Η ένοπλη ασφάλεια του εμπορικού πλοίου έριξε δύο προειδοποιητικές βολές και το μικρό σκάφος διέκοψε την προσέγγιση.

Το Ινδικό Ναυτικό βγαίνει μπροστά

Το Ινδικό Ναυτικό φαίνεται ότι τρόμαξε τους Σομαλούς πειρατές στις αρχές του μήνα, όταν επιβιβάστηκαν στο φορτηγό πλοίο Lila Norfolk. Ένα αντιτορπιλικό του Ινδικού Ναυτικού αναχαίτισε το χύδην φορτηγό, αλλά όταν η επίλεκτη ομάδα του εισέβαλε στο πλοίο διαπίστωσε ότι οι πειρατές είχαν διαφύγει. Ομοίως, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ ανέφερε ότι τον Νοέμβριο του 2023 διέσωσε το δεξαμενόπλοιο Central Park και συνέλαβε τους ύποπτους Σομαλούς πειρατές καθώς προσπαθούσαν να διαφύγουν.

Χθες, δύο αλιευτικά σκάφη, το ένα από το Ιράν και το άλλο από τη Σρι Λάνκα, απελευθερώθηκαν μετά από πειρατεία από Σομαλούς πειρατές. Ναυτικές δυνάμεις από τις Σεϋχέλλες διέσωσαν το ένα αλιευτικό από τη Σρι Λάνκα, ενώ στο άλλο υπήρξε επέμβαση του Ινδικού Πολεμικού Ναυτικού. Η πειρατεία ήταν ανεξέλεγκτη στα ανοικτά της Σομαλίας για τέσσερα χρόνια από το 2008, αλλά στη συνέχεια αδρανοποιήθηκε για περίπου πέντε χρόνια. Η ετήσια έκθεση του Διεθνούς Γραφείου για την αντιμετώπιση της πειρατείας International AntiPiracy Office IMB κατέγραψε 120 περιστατικά ναυτικής πειρατείας και ένοπλης ληστείας κατά πλοίων το 2023 σε σύγκριση με 115 το 2022.

Η ετήσια έκθεση του 2023 αποκαλύπτει ότι σε 105 πλοία επιβιβάστηκαν, σε εννέα έγιναν απόπειρες επιθέσεων, τέσσερα πλοία υπέστησαν πειρατεία και δύο δέχθηκαν πυρά. Ο αριθμός των περιστατικών που αναφέρθηκαν το 2023 αυξήθηκε ελαφρώς σε σύγκριση με το 2022. Η IMB ζητά την προσοχή για την ασφάλεια του πληρώματος, καθώς ο αριθμός των πληρωμάτων που κρατήθηκαν όμηροι και απήχθησαν αυξήθηκε από 41 σε 73 άτομα και από δύο σε 14 το 2022 και το 2023 αντίστοιχα. Επιπλέον 10 άτομα από πληρώματα απειλήθηκαν, τέσσερα τραυματίστηκαν και ένα δέχθηκε επίθεση το 2023.

Ναυτεμπορική