Weather Icon

Τεράστια απειλή για την Κύπρο η λαθρομετανάστευση: Στο 5% του πληθυσμού οι αιτούντες άσυλο

Τεράστια απειλή για την Κύπρο η λαθρομετανάστευση: Στο 5% του πληθυσμού οι αιτούντες άσυλο

Μεταναστευτικό: Πρόταση για εφαρμογή του ολλανδικού «Barrièremodellen» στην Κύπρο

Δρ Λάμπρος Γ. Καούλλας

Η σύσκεψη στο Προεδρικό της Μεγάλης Τρίτης για τη δημογραφική υπερχείλιση – Πρακτική πρόταση πολιτικής από τη βουλευτή Κερύνειας Ρίτα Θεοδώρου-Σούπερμαν για ολική αντιμετώπιση της λαθροδιακίνησης ως εγκληματικής επιχείρησης

Τη Μεγάλη Τρίτη, 19 Απριλίου 2022, πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη στο Προεδρικό Μέγαρο, υπό τον Πρόεδρο Νίκο Αναστασιάδη, για το «ζήτημα ύψιστης προτεραιότητας», το μεταναστευτικό, με τη συμμετοχή των Υπουργών Εσωτερικών, Εξωτερικών, Δικαιοσύνης & Δημόσιας Τάξης, Άμυνας καθώς και των Αρχηγών Αστυνομίας και Εθνικής Φρουράς και του Γενικού Εισαγγελέα, μαζί με άλλους αξιωματούχους και υπηρεσιακούς παράγοντες.

Τουρκική εργαλειοποίηση & νέα μέτρα

Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Μάριος Πελεκάνος δήλωσε ότι η σύσκεψη αφορούσε «τις συνεχιζόμενες αυξημένες μεταναστευτικές ροές, οι οποίες οφείλονται κατά κύριο λόγο στην εργαλειοποίησή τους εκ μέρους της Τουρκίας, με στόχο τη δημογραφική αλλοίωση των υπό τον έλεγχο της Κυπριακής Δημοκρατίας περιοχών και έχουν οδηγήσει σε πρωτόγνωρο αριθμό αιτητών πολιτικού ασύλου».

Ως αποτέλεσμα της σύσκεψης αποφασίστηκε μια σειρά μέτρων, με στόχο: 1. Την αποτροπή εισόδου παράτυπων μεταναστών στις υπό τον έλεγχο της ΚΔ περιοχές της ελεύθερης Κύπρου· 2. την αυστηροποίηση των μέτρων για καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας· 3. την αντιμετώπιση του υπερπληθυσμού στις δομές φιλοξενίας ή στις Κεντρικές Φυλακές· 4. τη συνέχιση των προσπαθειών προς την κατεύθυνση της ΕΕ, ώστε το συντομότερο να υπάρξουν κεντρικές πολιτικές εκ μέρους των Βρυξελλών, για την επιστροφή των παράτυπων μεταναστών σε ασφαλείς χώρες (ΓΤΠ, 19/04/2022).

Αιτούντες άσυλο: 5% του πληθυσμού των ελεύθερων περιοχών

Μετά το πέρας της σύσκεψης στο Προεδρικό, ο Μ. Πελεκάνος ανέφερε ότι οι αιτούντες πολιτικό άσυλο ανέρχονται σήμερα σε ποσοστό 5% του πληθυσμού της ΚΔ, όταν σε όλες τις χώρες πρώτης γραμμής της ΕΕ το αντίστοιχο ποσοστό δεν υπερβαίνει το 1%.

Η «Σημερινή» εξασφάλισε τα νέα, επικαιροποιημένα στοιχεία του ΥΠΕΣ, τα οποία δίνουν μια πιο λεπτομερή εικόνα τού τι συμβαίνει κατά μήκος της Γραμμής Κατάπαυσης του Πυρός, αλλά και στη θάλασσα τα τελευταία τρία χρόνια. Συγκεκριμένα, τα στοιχεία του ΥΠΕΣ έχουν ως εξής:

2019 – Αφίξεις από σημεία διέλευσης στη ΓΚΠ: 915 – Αφίξεις από την περιοχή Περιστερώνας/Ακακίου: 447 – Αφίξεις διά θαλάσσης από Τουρκία: 174 – Αφίξεις διά θαλάσσης από Λίβανο/Συρία/Τουρκία: 243 – Συνολικά: Παράνομες αφίξεις: 7.908 (62%) | Νόμιμες αφίξεις: 4.799 (38%) | Περίπου 5.000 αιτητές ασύλου εισήλθαν στην ΚΔ από άγνωστα σημεία της ΓΚΠ.

2020 – Αφίξεις από την περιοχή Περιστερώνας/Ακακίου: 561 – Αφίξεις διά θαλάσσης από Τουρκία: 289 – Αφίξεις διά θαλάσσης από Λίβανο: 151 – Αφίξεις διά θαλάσσης από Συρία: 70 – Συνολικά: Παράνομες αφίξεις: 4.704 (66%) | Νόμιμες αφίξεις: 2.390 (34%) | 3.633 αιτητές ασύλου εισήλθαν στην ΚΔ από άγνωστα σημεία της ΓΚΠ.

2021 – Αφίξεις από άγνωστα σημεία της ΓΚΠ: 11.564 – Αφίξεις διά θαλάσσης από Τουρκία/Συρία: 16 – Αφίξεις διά θαλάσσης από Λίβανο-Συρία: 705 – Συνολικά: Παράνομες αφίξεις: 12.285 | 6% με βάρκα διά θαλάσσης, 94% από ΓΚΠ.

Τα στοιχεία του ΥΠΕΣ αναφέρουν επίσης πως υποβλήθηκαν 13.235 νέες αιτήσεις ασύλου το 2021. Το 15% εξ αυτών αφορούν αιτητές, η είσοδος των οποίων στην ΚΔ έγινε με κάποιο νόμιμο τρόπο, το 85% εισήλθαν στις ελεγχόμενες από την ΚΔ περιοχές από τα κατεχόμενα μέσω της ΓΚΠ.

Κατακόρυφη αύξηση των αιτήσεων από πέρυσι

Αναφορικά με τις χώρες προέλευσης των αιτούντων άσυλο στην ΚΔ, τα επικαιροποιημένα στοιχεία του ΥΠΕΣ για το 2021 έχουν ως εξής: Συρία 23%, Κονγκό 13%, Νιγηρία 12%, Πακιστάν 8%, Ινδία 7%, Καμερούν 6%, Μπανγκλαντές 5%, Σομαλία 5%, Νεπάλ 5%, Σιέρα Λεόνε 3%, Άλλες χώρες 13%.

Για τη μικρή περίοδο Ιανουαρίου με Μάρτιο 2022, η αύξηση των αριθμών είναι κατακόρυφη. Τα στατιστικά του ΥΠΕΣ αναφέρουν για την τρίμηνη αυτή περίοδο τα εξής, σχετικά με τους αριθμούς αιτήσεων και τις 10 πρώτες καταγωγές των αιτούντων: Κονγκό 1.006, Νιγηρία 858, Συρία 554, Πακιστάν 503, Μπανγκλαντές 400, Σομαλία 298, Καμερούν 254, Αφγανιστάν 174, Ινδία 157, Σιέρα Λεόνε 131, Άλλες χώρες 731. Σύνολο: 5.066 αιτήσεις ασύλου μέχρι τον Μάρτιο του 2022. Συγκρίνοντας με την περασμένη χρονιά, το ΥΠΕΣ αναφέρει πως οι αιτήσεις των 3 πρώτων μηνών του 2021 ήταν 1.631, σε σύγκριση με τις αιτήσεις των 3 πρώτων μηνών του 2022 που ήταν 5.066.

Όπως αποκάλυψε πρόσφατα η «Σημερινή Online» (18/04/2022), τα τελευταία 7 χρόνια δαπανήθηκαν σχεδόν €300 εκατομμύρια για παράτυπους μετανάστες.

Αποφάσεις ΔΔΔΠ

Η «Σημερινή» εξασφάλισε επίσης τις αποφάσεις του νεοσύστατου Διοικητικού Δικαστηρίου Διεθνούς Προστασίας επί εφέσεων αιτητών ασύλου. Οι αριθμοί για το 2021 και το 2022 μιλούν από μόνοι τους (βλ. πίνακες).

kaoullaspinakas20220423.JPG

Σύμφωνα με αρμόδια πηγή, από τα στοιχεία που παρουσιάζουμε στους πίνακες που δημοσιεύουμε, συνάγεται ότι η συντριπτική πλειοψηφία των εφέσεων στο ΔΠΠΠ κατά απορρίψεων της Υπηρεσίας Ασύλου απορρίπτονται τελεσιδίκως και από το Δικαστήριο καθότι δεν πρόκειται για πρόσφυγες, αλλά μάλλον για οικονομικούς μετανάστες.

Λαθρομετανάστευση ως «επιχειρηματικό μοντέλο» & δομικοί φραγμοί

Η στήλη την περασμένη εβδομάδα (17/04/2022) έκανε εκτενή αναφορά στα διδαχθέντα μαθήματα που αποκόμισε η Κύπρος από τη Βουλγαρία και συγκεκριμένα τού πως η βαλκανική χώρα από το 2014 αντιμετωπίζει αποφασιστικά το ζήτημα της λαθρομετανάστευσης από την Τουρκία, ανεγείροντας, μεταξύ άλλων, ισχυρό φράκτη μήκους 259 χιλιομέτρων κατά μήκος των τουρκοβουλγαρικών συνόρων, ενισχυμένο με δυνάμεις Συνοριοφυλακής και σύστημα παρακολούθησης.

Η «Σημερινή» απευθύνθηκε στη Ρίτα Θεοδώρου-Σούπερμαν, βουλευτή Κερύνειας με τον ΔΗΣΥ, ζητώντας τα σχόλιά της για τα μέτρα που εξήγγειλε η Κυβέρνηση σε σχέση με την αυστηροποίηση των μέτρων κατά μήκος της «Πράσινης Γραμμής» (η οποία, βεβαίως, δεν αποτελεί χερσαίο σύνορο, αλλά προσωρινή Γραμμή Κατάπαυσης του Πυρός, βλ. «Σημερινή», 08/03/2020), υπό το φως και των πρακτικών που ακολουθεί η Βουλγαρία.

Η Ρ. Σούπερμαν ανέφερε πως το πρόβλημα της λαθρομετανάστευσης πρέπει να ιδωθεί ως ένα ενιαίο «επιχειρηματικό μοντέλο» οργανωμένου εγκλήματος με τις επιμέρους εγκληματικές «δραστηριότητές» του. Ως τέτοιο, τότε μπορεί να αντιμετωπιστεί με μια ολική στρατηγική, με την προσαρμογή και εφαρμογή του «Μοντέλου Φραγμού». Το «Barrièremodellen» το ανέπτυξε πρώτη η Ολλανδία και «αφορά στην πρόληψη της εμπορίας προσώπων, την οποία εξετάζει ως επιχειρηματικό μοντέλο και θέτει εμπόδια στην αλυσίδα λειτουργίας της επιχείρησης αυτής, τα οποία δυσκολεύουν τους διακινητές να δημιουργήσουν κέρδη». Το μοντέλο στοχεύει δηλαδή στη συμμετοχή πολλών ενδιαφερομένων που είναι σε θέση να συνεργαστούν για την κατασκευή δομικών φραγμών, έτσι ώστε να καθίσταται πιο δύσκολη η εμπορία ανθρώπων στην Ολλανδία.

Προσδιορίζει 5 στάδια, στα οποία τα ενδιαφερόμενα μέρη μπορούν να δημιουργήσουν φραγμούς για να εμποδίσουν την εμπορία ανθρώπων: 1. Είσοδος (λαθρεμπόριο, διάβαση συνόρων)· 2. στέγαση (κύκλωμα πορνείας, παράνομη στέγαση)· 3. ταυτότητα (πλαστά έγγραφα, πλαστοί αριθμοί κοινωνικής ασφάλισης)· 4. εργασία (προαγωγοί, εκμεταλλευτές, βία, εκμετάλλευση)· 5. οικονομικά (ξέπλυμα χρήματος).

Συγκεκριμενοποιώντας το για την περίπτωση της Κύπρου, για σκοπούς κατανόησης, η Ρ. Σούπερμαν αναφέρει πως «θα μπορούσαμε να παρομοιάσουμε τη δράση των δικτύων ως ένα τουριστικό γραφείο που παρέχει ταξιδιωτικά πακέτα. Το πακέτο της Κύπρου περιλαμβάνει μεταφορικό μέσο, έκδοση ταξιδιωτικών εγγράφων, παραλαβή στη χώρα προορισμού, χώρους στέγασης στα κατεχόμενα αν και εφόσον χρειάζεται, φοιτητικές ή άλλες θεωρήσεις, μεταφορά στις ελεύθερες περιοχές, παροχή κινητών τηλεφώνων, υποσχέσεις είτε για εργασία είτε για εξασφάλιση ασύλου, με την εμπλοκή δικηγόρων, μαθήματα για το πώς θα απαντηθούν οι ερωτήσεις σε συνεντεύξεις με αρμόδιους λειτουργούς, και γενικότερα πληροφορίες επί της διαδικασίας. Τα κυκλώματα αυτά προβαίνουν επίσης και σε ευκολίες πληρωμής αν και εφόσον οι επίδοξοι “ταξιδιώτες” δυσκολεύονται στην πληρωμή».

rita2.jpg

Πρακτικές προτάσεις πολιτικής

Πέρα από την ιδιότητά της ως βουλευτού, η Ρ. Σούπερμαν, ως Ανώτερη Υπαστυνόμος ε.α., έχει πολυετή εμπειρία από την υπηρεσία της στο Γραφείο Καταπολέμησης Εμπορίας Προσώπων της Αστυνομίας Κύπρου. Κορυφαία διεθνής αναγνώριση του επιχειρησιακού της έργου ήταν η βράβευσή της στην Ουάσιγκτον ως «The Trafficking in Persons 2016 Hero» από τον τότε ΥΠΕΞ των ΗΠΑ John Kerry. Από πέρσι τον Απρίλιο, η Ρ. Σούπερμαν κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και προτείνει την υιοθέτηση ενός «μοντέλου φραγμού» για ολική αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης (βλ. «Σημερινή», «Σκάνδαλο με τα “χρυσά προσφυγικά διαβατήρια”», 11/04/2021).

Η πρώην αξιωματικός της Αστυνομίας αναπτύσσει, υπό το φως των νέων εξελίξεων και της αυξημένης πολιτικής βούλησης για αντιμετώπιση του προβλήματος, πιο λεπτομερώς την πρόταση πολιτικής για ένα κυπριακό «μοντέλο φραγμού».

Όπως αναφέρει, «το Μοντέλο Φραγμού προσδιορίζει περαιτέρω τους παράνομους παρόχους υπηρεσιών και τις παράνομες δραστηριότητες σε καθένα από τα 5 στάδια. Το πιο σημαντικό, έχουν εντοπιστεί στρατηγικοί εταίροι που μπορεί να έρθουν σε επαφή με θύματα ή διακινητές σε κάθε στάδιο και οι οποίοι είναι σε θέση να δημιουργήσουν φραγμούς για την παρεμπόδιση ή την πρόληψη της εμπορίας ανθρώπων. Τα εμπόδια μπορούν να ανεγερθούν σε οποιοδήποτε από τα 5 στάδια των φραγμών, αλλά μια ολοκληρωμένη προσέγγιση απαιτεί την τοποθέτηση φραγμών σε όλα».

Η τοποθέτηση φράκτη επί της ΓΚΠ, σύμφωνα με την Ρ. Σούπερμαν, «είναι ο πρώτος φραγμός που εγκαθίσταται για να δημιουργήσει δυσκολία στα κυκλώματα λαθρομετανάστευσης». Ωστόσο, «αν πραγματικά ο σκοπός είναι να φράξουμε την είσοδο στους χιλιάδες λαθρομετανάστες που φτάνουν στην ΚΔ, τότε τον πρώτο φραγμό θα πρέπει να τον ενισχύσουμε σε όλα τα στάδια». Μερικοί φραγμοί που έχουν τεθεί ή που σκοπείται να τεθούν ή που επιβάλλεται να τεθούν, σύμφωνα με τη Ρ. Σούπερμαν, είναι -ως το μικρότερο παράδειγμα- οι πιο κάτω:

– Δημιουργία μονάδας επιτήρησης της ΓΚΠ από την Αστυνομία.

– Υποχρεωτική αξιολόγηση της ηλικίας ατόμων που δηλώνουν ανήλικοι. Όσο κι αν αντιδρούν κάποιες ΜΚΟ για το μέτρο αυτό, είναι το μοναδικό που θα δώσει μια πιο ξεκάθαρη εικόνα για το ποιος είναι πράγματι ανήλικος και ποιος όχι, και έτσι θα επιτευχθεί αποτελεσματικότερη προστασία των πραγματικών ανηλίκων. Η διαμονή ανηλίκων με άτομα που δηλώνουν ανήλικοι, θέτει τα παιδιά σε κίνδυνο και εμπαίζει τη Δημοκρατία. Άρα η Υπηρεσία Ασύλου, αλλά και οι Υπηρεσίες Κοινωνικής Ευημερίας, ως οι κηδεμόνες, θα πρέπει να εξεύρουν τον τρόπο προς εφαρμογή τέτοιων μέτρων.

– Επίσπευση της εξέτασης των αιτήσεων ασύλου από την Υπηρεσία Ασύλου.

– Άμεσος επαναπατρισμός όσων ατόμων έχουν απορριφθεί οι αιτήσεις τους, στις χώρες καταγωγής τους ή αλλού, από το ΥΠΕΣ σε συνεργασία με την Αστυνομία.

– Διερεύνηση των υποθέσεων εμπορίας προσώπων και λαθρομετανάστευσης με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα διερεύνησης. Η πολύχρονη παρουσία της Αστυνομίας Κύπρου σε ευρωπαϊκά επιχειρησιακά πλάνα έχει δώσει τη γνώση προς τον σκοπό αυτό, ωστόσο ακόμα δεν έχει δώσει τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Η οικονομική διερεύνηση εναντίον των δραστών στις υποθέσεις αυτές είναι πλέον απαραίτητη. Αν κάποιος διακινητής αντιμετωπίσει ποινή φυλάκισης λίγων μηνών ή ετών, αυτό δεν είναι αποτρεπτικό γιατί τα εγκληματικά κέρδη δεν επηρεάζονται.

– Κτίσιμο αστυνομικής συνεργασίας και υπογραφή μνημονίων συνεργασίας με τις χώρες καταγωγής – εκεί και όπου είναι εφικτό – από το ΥΔΔΤ.

– Εξειδίκευση δικαστών και δημόσιων κατηγόρων.

– Εμπλοκή της Interpol στα θέματα διερεύνησης, επιβεβαίωσης ταυτότητας και ό,τι άλλο προκύψει. Κάτι τέτοιο έγινε και στο παρελθόν, όταν το Γραφείο Καταπολέμησης Εμπορίας Προσώπων της Αστυνομίας συνεργάστηκε με τις Αρχές του Καμερούν. Ανακριτές από τη χώρα αφίχθηκαν στην Κύπρο και έλαβαν μέρος στις συνεντεύξεις που γίνονταν με ομοεθνείς τους.

– Εκεί και όπου ως Κύπρος δεν έχουμε συνεργασία, τότε αυτή μπορεί να επιτευχθεί μέσω των Αρχών μιας άλλης ευρωπαϊκής χώρας η οποία έχει αυτήν τη συνεργασία. Τα οφέλη της ένταξής μας στην ΕΕ είναι πολλά και θα πρέπει να μάθουμε να τα χρησιμοποιούμε σε όλους τους τομείς.

– Έντονη, 24ωρη παρουσία της Αστυνομίας στον χώρο του “Πουρνάρα” και στα γύρω χωριά.

– Προσπάθεια εξάρθρωσης των κυκλωμάτων που συντείνουν στην άφιξη και παραμονή του μεγάλου αριθμού μεταναστών για το δικό τους όφελος και χρηματικό κέρδος. Περιλαμβάνονται μέλη ΜΚΟ, δικηγόροι και άλλοι, οι οποίοι είναι γνωστοί. Παραμένει η βούληση για διερεύνησή τους.

– Δημιουργία ομάδας ή ενίσχυση της Αστυνομίας για να προβεί στις πιο πάνω διερευνήσεις με την εμπλοκή της Europol.

– Δημιουργία πολυθεματικής ομάδας απ’ όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, έτσι ώστε με τη γνώση που αποκτούν οι λειτουργοί των διαφόρων υπηρεσιών να μοιράζονται διυπηρεσιακά τις εμπειρίες τους.

– Να δοθούν προσβάσεις σε όλα τα Αρχεία, όλων των εμπλεκομένων (όπως ΕΕΕ) για σκοπούς συλλογής πληροφοριών.

– Επιθεώρηση καταλυμάτων όπου διαμένουν αλλοδαποί από τα Δημαρχεία και τα Κοινοτικά Συμβούλια.

– Επιθεώρηση χώρων εργασίας από τους επιθεωρητές εργασίας σε συνεργασία με την Αστυνομία.

Εκμετάλλευση παιδιών

Στο άκρως ευαίσθητο ζήτημα των περιπτώσεων ασυνόδευτων ανηλίκων, η Ρ. Σούπερμαν υπογραμμίζει πως είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε ότι «οικογένειες εμπιστεύονται τα παιδιά τους στους διακινητές με την υπόσχεση ότι θα τους εξασφαλίσουν καλή εργασία για να ξεπληρωθεί το ταξίδι, μετατρέποντάς τα άμεσα σε αυτό το σημείο σε πιθανά θύματα εμπορίας προσώπων. Συνήθως τα παιδιά αυτά στην πορεία, δηλαδή μετά την άφιξή τους, εξαφανίζονται από τις δομές στις οποίες διαμένουν γιατί οι διακινητές φροντίζουν να τα πάρουν, για να προχωρήσουν στην υλοποίηση της “υπόσχεσης για εργασία” ή στην κυριολεξία στην εκμετάλλευση των παιδιών. Οι εξαφανίσεις δεν συμβαίνουν μόνο τον τελευταίο καιρό, αλλά εδώ και χρόνια. Το τελευταία διάστημα κάποιες εξ αυτών είδαν και το φως της δημοσιότητας».

Πού «σκαλώνουν» οι απελάσεις;

Η «Σημερινή» απηύθυνε στη Ρ. Σούπερμαν το ίδιο ερώτημα που έθεσε και την περασμένη εβδομάδα στο ΥΠΕΣ, αναφορικά με το γιατί δεν προχωρεί η Κυβέρνηση σε απελάσεις. «Αν θέλουμε να θέσουμε τα πράγματα στη σωστή τους βάση, οι περισσότεροι μετανάστες, αν και εφόσον δεν μετατρέπονται στην πορεία σε θύματα εμπορίας προσώπων, συντελούν στη διάπραξη αδικήματος κατά τους κράτους, γνωρίζουν εκ των προτέρων τι θα συμβεί και συναινούν στη διάπραξη του αδικήματος αυτού», ανέφερε και πρόσθεσε: «Η μεγάλη διάσταση που έχει πάρει το θέμα (τρομερά μεγάλοι αριθμοί, μη-συνεργασία με τις χώρες καταγωγής, υποβολή αιτήσεων ασύλου), δεν επιτρέπει να προχωρήσουν σε απελάσεις. Η εξέταση των αιτήσεων ασύλου είναι δυστυχώς χρονοβόρα αλλά ακόμα πιο χρονοβόρα είναι η διαδικασία εξέτασης των διοικητικών προσφυγών. Το γεγονός αυτό από μόνο του δίνει απεριόριστες δυνατότητες στους διακινητές αλλά και σε ντόπιους δικηγόρους και άλλους, για εκμετάλλευση των πλέον ευάλωτων ατόμων. Επίσης το θέμα προσεγγίζεται ανθρωπιστικά, αφού πρόκειται για πληθυσμούς που ζουν στη φτώχια και ψάχνουν για μια καλύτερη ζωή».

Καταλήγοντας, η βουλευτής Κερύνειας δηλώνει: «Η έλλειψη γνώσης για το τι συνιστά στη λαθρομετανάστευση αλλά και στην εμπορία προσώπων, η έλλειψη διοικητικού πλαισίου, εξειδίκευσης, συντονισμού, κοινής γραμμής και πολιτικής αλλά και γενικά συνολικής αντιμετώπισης απ’ όλες τις Υπηρεσίες του Κράτους οδηγεί στην αδυναμία διαχείρισης του τεράστιου αυτού προβλήματος. Αφήνει επίσης ανοιχτό τον δρόμο σε συνεργασίες διακινητών με ημεδαπούς, οι οποίοι εκμεταλλευόμενοι την κατάσταση παρουσιάζονται φανατικοί υποστηρικτές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των μεταναστών και δυναμιτίζουν τις όποιες προσπάθειες, με στόχο φυσικά το δικό τους οικονομικό κέρδος. Δηλαδή, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων τους, οι διακινητές συχνά αλληλεπιδρούν τόσο με νόμιμα όσο και με παράνομα άτομα και οντότητες, οι οποίοι και οι οποίες ηθελημένα ή εν αγνοία τους επωφελούνται ή υποστηρίζουν αυτήν την παράνομη επιχείρηση. Είναι απαραίτητο να κατανοήσουμε τους παράγοντες της αγοράς και να εστιάσουμε στις επιχειρηματικές πτυχές των κυκλωμάτων (επιχειρήσεων) της παράνομης μετανάστευσης αλλά και στις αλληλεπιδράσεις μεταξύ νόμιμων και άτυπων οικονομιών. Η προσπάθεια να κατανοηθεί η δράση των παράνομων κυκλωμάτων εμπορίας αλλά και λαθρομετανάστευσης με τον φακό του επιχειρηματικού μοντέλου – αφού ο σκοπός δεν είναι άλλος από το κέρδος – θα οδηγήσει και θα επιτρέψει τη λήψη μέτρων για τη διατάραξη των δυνάμεων της αγοράς που επιτρέπουν την ανάπτυξη της εμπορίας ανθρώπων. Για την πλήρη κατανόηση των μηχανισμών της παράνομης μετανάστευσης αλλά και της εμπορίας ανθρώπων, είναι απαραίτητο να εστιάσουμε όχι μόνο στο περιβάλλον ή σε καταστάσεις που καθιστούν τα πιθανά θύματα πιο ευάλωτα, αλλά και σε εκείνους τους παράγοντες που διευκολύνουν τους διακινητές και όσους συμμετέχουν ή βοηθούν στο έγκλημα αυτό».

* Αστυνομικές Σπουδές, Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου

(δημοσιεύθηκε στη «Σημερινή» του Μεγάλου Σαββάτου, 23/04/2022, στήλη «Άμυνας & Ασφάλειας Αφηγήματα»)

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube