Weather Icon
Εθνική Άμυνα 27 Οκτωβρίου 2020

Το χρονικό της τρομακτικής σύγκρουσης του «Καλλιστώ» με το εμπορικό πλοίο – Πώς θα αντιμετωπιστεί η θαλάσσια ρύπανση

Το χρονικό της τρομακτικής σύγκρουσης του «Καλλιστώ» με το εμπορικό πλοίο – Πώς θα αντιμετωπιστεί η θαλάσσια ρύπανση

Τα αίτια του ναυτικού ατυχήματος που σημειώθηκε σήμερα νωρίς το πρωί έξω από το λιμάνι του Πειραιά ανάμεσα στο ναρκοθηρευτικό του Πολεμικού Ναυτικού «Καλλιστώ» και το φορτηγό-πλοίο της Maersk ερευνούν οι Αρχές, την ώρα που ολοκληρώθηκε η ρυμούλκηση του πρώτου στον ναύσταθμο της Σαλαμίνας. Από την πλευρά του, το Λιμενικό Σώμα τόνισε πως προκλήθηκε μικρή ρύπανση από το ατύχημα.

Το σχέδιο αντιμετώπισης της θαλάσσιας ρύπανσης

Ο εκπρόσωπος Τύπου τόνισε ότι «στις 7:35 το πρωί ενημερώθηκε το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης του Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, για περιστατικό σύγκρουσης μεταξύ πλοίου του Πολεμικού Ναυτικού και συγκεκριμένα του ναρκοθηρευτικού “ΚΑΛΛΙΣΤΩ” και του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων(container) “MAERSK LAUNCESTON” σημαίας Πορτογαλίας, στη θαλάσσια περιοχή 3,7 ναυτικά μίλια νότια Ψυτάλλειας Πειραιά εκτός ζώνης διαχωρισμού κυκλοφορίας».

Πρόσθεσε ότι από τη σφοδρή σύγκρουση προκλήθηκε εισροή υδάτων στο ναρκοθηρευτικό πλοίο, ενώ άμεσα οργανώθηκε επιχείρηση διάσωσης των μελών του πληρώματος του ναρκοθηρευτικού από τρία περιπολικά σκάφη του Λιμενικού, δύο αντιρρυπαντικά, ομάδα Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών, πλοίο και ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού και τέσσερα ρυμουλκά.

Όπως ανέφερε ο κ.Κοκκάλας τα μέλη του πληρώματος περισυλλέγησαν από περιπολικό σκάφος του Λιμενικού και πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ οι δύο τραυματίες εκ των μελών του πληρώματος του ναρκοθηρευτικού μεταφέρθηκαν στο λιμένα Πειραιά με σκάφος, παρελήφθησαν από ασθενοφόρο όχημα και μεταφέρθηκαν στο Ναυτικό Νοσοκομείο Αθηνών.

Επί του ναρκοθηρευτικού πλοίου παρέμεινε ο κυβερνήτης του καθώς και άλλα μέλη του πληρώματός του.

Πρόσθεσε επίσης ότι από τη σύγκρουση προκλήθηκε ελεγχόμενη θαλάσσια ρύπανση, ενώ ενεργοποιήθηκαν τα τοπικά σχέδια αντιμετώπισης περιστατικών ρύπανσης των καθ’ ύλην αρμόδιων Λιμενικών Αρχών.

«Έγινε περισυλλογή επιπλεόντων υλικών από τη θαλάσσια περιοχή του συμβάντος, ενώ οι εργασίες απορρύπανσης από τα σκάφη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς και με θετικά αποτελέσματα», είπε.

Στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας το ναρκοθηρευτικό

Ο κ. Κοκκάλας δήλωσε εξάλλου ότι από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά, που διενεργεί την προανάκριση, απαγορεύτηκε ο απόπλους του εμπορικού πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (container), ενώ το ναρκοθηρευτικό ρυμουλκήθηκε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες από τη σύγκρουση η πρύμνη του πολεμικού πλοίου κόπηκε και δίπλωσε. Μάλιστα η ζημιά που προκλήθηκε στο ναρκοθηρευτικό ήταν μεγάλη, καθώς το «Καλλιστώ» είναι κατασκευασμένο από Πλαστικό Ενισχυμένο με Υαλονήματα (GRP) προκειμένου να ελαχιστοποιεί το μαγνητικό ίχνος. Το συγκεκριμένο υλικό είναι υψηλής αντοχής αλλά δεν είναι λαμαρίνα.

Στο φορτηγό πλοίο MAERSK LAUNCESTON έχει απαγορευθεί ο απόπλους μέχρι την αποκατάσταση των ζημιών ενώ σε εξέλιξη είναι η διαδικασία της προανάκρισης για το συγκεκριμένο ναυτικό ατύχημα.

Πώς έγινε το ατύχημα

«Αν το “Καλλιστώ” δεν ήταν φτιαγμένο από πλαστικό και ήταν μεταλλικό, θα είχε βουλιάξει», δήλωσε ο Στέλιος Φενέκος, υποναύαρχος του Πολεμικού Ναυτικού ε.α., μιλώντας στον Alpha 98,9 και την εκπομπή «Χωρίς μάσκα», με τον Νίκο Παναγιωτόπουλο και τον Γιώργο Σμυρνή.

Σχολιάζοντας τη σύγκρουση του ναρκοθηρευτικού με εμπορικό πλοίο το πρωί της Τρίτη, ανοιχτά του Πειραιά, ο κ. Φενέκος «βλέπει» συνυπαιτιότητα. «Αυτά τα ναρκοθηρευτικά είναι πλαστικά. Αυτό ίσως να το έσωσε και δεν βούλιαξε. Σε κάθε είδους ναυτικό ατύχημα, ειδικά σε τέτοιες περιοχές, υπάρχει συνυπαιτιότητα. Εδώ υπήρχε μια κακή συγκυρία».

«Το δικό μας πλοίο θεώρησε ότι κινείται αργά το εμπορικό και πήγε να περάσει από μπροστά του και ο άλλος επιτάχυνε, επειδή από ο γέφυρα δεν υπάρχει ορατότητα πιο κοντά από τα 2-3 μίλια. Έγιναν λάθος εκτιμήσεις και από τις δύο πλευρές και γι’ αυτό όλοι θα πρέπει σε τέτοιες περιοχές να είναι πιο προσεκτικοί», υπογράμμισε ο κ. Φενέκος.

Μάλιστα, όπως είπε: «Πάνω στα καράβια υπάρχει ένα μαύρο κουτί, όπως στα αεροσκάφη. Εκεί καταγράφονται όλα τα στοιχεία του εμπορικού πλοίου, για καμιά δεκαριά ώρες. Πρέπει να το πάρουμε γιατί αν καθυστερήσουμε, ενδεχομένως να μην το δώσει η εταιρεία. Πρέπει να ελέγξουμε και τα διπλώματα του πληρώματος του εμπορικού πλοίου. Πρέπει να τρέξουμε γρήγορα για να διερευνήσουμε».

Η ταυτότητα του «Καλλιστώ»

Το πλοίο «Καλλιστώ» του Πολεμικού Ναυτικού που συγκρούστηκε το πρωί της Τρίτης με εμπορικό πλοίο αποτελεί το ένα από τα 12 ναρκοθηρευτικά τ. HUNT τα οποία κατασκευάστηκαν απο τα ναυπηγεία της VOSPER THORNYCROFT στο Πόρτσμουθ Αγγλίας.

Eίναι κατασκευασμένo από Πλαστικό Ενισχυμένο με Υαλονήματα (GRP) για ελαχιστοποίηση του μαγνητικού ίχνους και υψηλή αντοχή. Καθελκύστηκε τον Ιούνιο του 1987 και αποδόθηκε στην ενεργό δράση τον Μάρτιο του 1989. Παρελήφθη απο το Αγγλικό Ναυτικό με το όνομα HMSBERKELEY και χαρακτηριστικά Μ – 40. Στις 6 Φεβρουαρίου 2001 ξεκίνησε η παραλαβή του πλοίου απο το Ελληνικό πλήρωμα εν όρμω Πόρτσμουθ Αγγλίας. Την 28 Φεβρουαρίου 2001 παρελήφθη από τον ΠΛΩΤΑΡΧΗ Ρ.Σ.ΣΑΛΒΕΤΑ ΠΝ και έλαβε το όνομα Ν/ΘΗ ΚΑΛΛΙΣΤΩ (Μ – 63).

Μετά την παραλαβή το πλοίο παρέμεινε στον Ναύσταθμο του Πόρτσμουθ μέχρι τις 30 Μαρτίου 2001 οπότε και απέπλευσε και κινήθηκε προς Ν.Σ.Την 11 Απριλίου 2001 το πλοίο κατέπλευσε στο ΝΣ αφού διήλθε από τους λιμένες Μάλαγα και Μεσσήνη. Από τότε υπάγεται στη Διοίκηση Ναρκοπολέμου (ΔΝΑΡ).

Χαρακτηριστικά

Πρώην Βρετανικό HMS Berkeley M 40

Διαστάσεις: 60/10/3,4 μέτρα

Εκτόπισμα: 750 τόν.
Πρόωση: 2 MTU 8V 396 74K 1080HP (805KW)Diesel βοηθητική 1 MTU8V396 74K765HP(570KW),2 έλικες, 1 προωθητής πρώρας (bow thruster)
Ηλεκτρομηχανές 3 MTU6R183 TE52 200KW

Ταχύτητα: 15 κόμβοι
Πλήρωμα: 45
Οπλισμός: 1 πυροβόλο 30mm, 2 πολυβόλa 7,62χιλ
Συστήματα Εντοπισμού ναρκών: 2 υποβρύχια τηλεκατευθυνόμενα οχήματα PAP 104/105,  και 2 υποβρύχια οχήματα PLUTOPLUSΣυστήματα Μηχανικής  Ναρκαλιείας.

Ναυπηγήθηκε στα ναυπηγεία Vosper Thornycroft στο Southampton της Μ. Βρετανίας. Παραδόθηκε στο Βρετανικό Ναυτικό στις 14 Ιανουαρίου του 1988. Παραδόθηκε στην Ελλάδα από το Βρετανικό Ναυτικό σαν όρος για ναυπήγηση πυραυλακάτων στην Σαλαμίνα, μαζί με το ιδίου τύπου Ν/ΘΗ ΕΥΡΩΠΗ. Η ύψωση της ελληνικής σημαίας έγινε την 28η Φεβρουαρίου του 2001.

ΠΗΓΗ: newpost.gr

σχετικά άρθρα