Weather Icon

Αποζημιώσεις για ακίνητα στη διαδρομή του αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη

Αποζημιώσεις για ακίνητα στη διαδρομή του αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη


Αποζημιώσεις για τους ιδιοκτήτες ακινήτων που βρίσκονται στη διαδρομή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, η οποία θα καθοριστεί μετά από την ολοκλήρωση των διαδικασιών έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων, προβλέπει το νομοσχέδιο για τον αγωγό.

Η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Τ. Μπιρμπίλη κατέθεσε στη Βουλή το ενημερωτικό σημείωμα για το νομοσχέδιο που αποσκοπεί, όπως αναφέρεται, στην ολοκλήρωση του έργου με ταχείς ρυθμούς και σύντομες διαδικασίες και για το λόγο αυτό χαρακτηρίζεται ως «έργο μείζονος εθνικής σημασίας, προφανούς δημόσιας ωφέλειας και γενικά δημόσιου συμφέροντος.»

Το νομοσχέδιο προβλέπει περιορισμούς στη χρήση γης και τη δόμηση σε ζώνες ορισμένου πλάτους από τον άξονα του αγωγού, με αποζημίωση για τους ιδιοκτήτες η οποία ορίζεται στο 25% της αγοραίας αξίας των ακινήτων που δεν θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν ακώλυτα. Την αγοραία αξία καθορίζει ο γενικός γραμματέας της Περιφέρειας.

Με το νομοσχέδιο ρυθμίζονται επίσης θέματα απαλλοτριώσεων για τις εκτάσεις που χρειάζονται προκειμένου να κατασκευαστούν ορισμένες εγκαταστάσεις (π.χ. αντλιοστάσια κλπ) ενώ παρέχεται στη διεθνή εταιρεία του έργου, την Trans Balkan Pipeline Oil Company, η δυνατότητα να χρησιμοποιεί χωρίς αποζημίωση δημοτικές ή κοινοτικές εκτάσεις αναγκαίες για την κατασκευή του αγωγού και σε περίπτωση που αυτές είναι κοινόχρηστες να τις επαναφέρει στην προηγούμενη κατάσταση με δικές της δαπάνες. Για την τοποθέτηση του τελευταίου τμήματος του αγωγού, στην Αλεξανδρούπολη, παρέχεται η δυνατότητα παραχώρησης στην εταιρεία δικαιώματος χρήσης τμημάτων του αιγιαλού και χορήγησης άδειας εγκατάστασης στον θαλάσσιο πυθμένα.

Η κατασκευή του αγωγού προβλέπεται στην τριμερή συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ Ρωσίας, Βουλγαρίας και Ελλάδας και έχει κυρωθεί από τη Βουλή με το νόμο 3558/2007.
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μείζονος εθνικής σημασίας έργο ο πετρελαιαγωγός
Ως έργο μείζονος εθνικής σημασίας χαρακτηρίζεται ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρoύπολης σε νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, το οποίο εστάλη στον Πρόεδρο της Βουλής από την υπουργό κα. Τίνα Μπιρμπίλη.

Το νομοσχέδιο φέρει τον τίτλο “Διαδρομή – Εγκατάσταση αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη και συναφή θέματα” και στόχος του είναι να ολοκληρωθεί το εν λόγω έργο με ταχείς ρυθμούς και σύντομες διαδικασίες.

Για το λόγο αυτό το έργο χαρακτηρίζεται βάσει του άρθρου 1 παρ.2 ως “έργο μείζονος εθνικής σημασίας, προφανούς δημόσιας ωφέλειας και γενικά δημόσιου συμφέροντος.”

Οι απαλλοτριώσεις
Ειδικότερα το νομοσχέδιο θεσπίζει τους όρους βάσει των οποίων θα επιβληθούν περιορισμοί στη χρήση γης και δόμησης σε ζώνες ορισμένου πλάτους από τον άξονα του αγωγού, σε εκείνες τις περιοχές που θα διέλθει. Το νομοσχέδιο προβλέπει τη διενέργεια απαλλοτριώσεων υπέρ του ελληνικού δημοσίου με δαπάνες της κατασκευάστριας εταιρίας για τυχόν επιπλέον εκτάσεις, οι οποίες θα είναι απολύτως αναγκαίες για ορισμένες εγκαταστάσεις (π.χ. αντλιοστάσια κλπ) και οι οποίες θα παραχωρηθούν σε αυτήν κατά χρήση. Οι περιορισμοί επιβάλλονται κατ’ εφαρμογή του άρθρου 18, παρ.5 του Συντάγματος, το οποίο ορίζει, ότι μπορεί με νόμο να προβλεφθεί και κάθε άλλη στέρηση της ελεύθερης χρήσης και κάρπωσης της ιδιοκτησίας όταν προστρέχουν ιδιαίτερες περιστάσεις. Η διαδρομή του αγωγού θα οριστεί με απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής μετά από την ολοκλήρωση των διαδικασιών έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων.

“Η θέσπιση αυτού του ειδικού νομικού πλαισίου, ακολουθεί το επιτυχημένο παράδειγμα της διαδρομής και εγκατάστασης του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου από τη ΔΕΠΑ Α.Ε. που προβλέφθηκε με τις διατάξεις των άρθρων 4 και 5 του ν. 1929/1991. Αυτό το ειδικό νομικό πλαίσιο επιλέχθηκε για τις ανάγκες του Μπουργκάς-Αλεξανδρουπολης επειδή ακριβώς έχει κριθεί από σειρά δικαστικών αποφάσεων ως συμβατό με τα άρθρα 17 και 18 του Συντάγματος και το άρθρο 1 του πρόσθετου πρωτοκόλλου των Παρισίων της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ)”, εκτιμούν στο υπουργείο Περιβάλλοντος.

Βάσει του ν.1929/1991, θεσπίζονται ορισμένοι περιορισμοί στη χρήση των ακινήτων σε βάρος των ιδιοκτητών και λοιπών δικαιούχων τους, σύμφωνα με το άρθρο 18 παρ. 5 του Συντάγματος. Οι περιορισμοί αυτοί, για τους οποίους όμως προβλέπεται αποζημίωση προς τους ιδιοκτήτες, εκρίθησαν από τον Άρειο Πάγο και το Συμβούλιο Επικρατείας ως συμβατοί με το Σύνταγμα και το Πρώτο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ.

Αποζημίωση στο 25% της αξίας
Για τους περιορισμούς χρήσης γης και δόμησης οι ιδιοκτήτες, νομείς ή κάτοχοι λαμβάνουν ως αποζημίωση ποσό ανερχόμενο στο 25% της αγοραίας αξίας των ακινήτων τους που δεν θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν ακώλυτα. Την αγοραία αξία καθορίζει ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας.

Σε περίπτωση διαφωνίας ως προς το ύψος αυτής ο δικαιούχος μπορεί να προσφύγει στο κατά τόπον αρμόδιο Μονομελές Πρωτοδικείο της περιφέρειας του ακινήτου για την επίλυση της διαφοράς. Με τις ίδιες διαδικασίες προβλέπεται η καταβολή αποζημιώσεων στους δικαιούχους και σε περιπτώσεις ζημίας των ακινήτων από τη διέλευση του αγωγού.

Επιπλέον, παρέχεται στη διεθνή εταιρεία του έργου, την Trans Balkan Pipeline Oil Company, η δυνατότητα να χρησιμοποιεί χωρίς αποζημίωση δημοτικές ή κοινοτικές εκτάσεις αναγκαίες για την κατασκευή του αγωγού και σε περίπτωση που αυτές είναι κοινόχρηστες να τις επαναφέρει στην προηγούμενη κατάσταση με δικές της δαπάνες.

Οι απαλλοτριούμενες αναγκαίες εκτάσεις προβλέπεται όπως αναφέρεται να παραδίδονται στην εταιρεία κατά χρήση. Κατά των πράξεων απαλλοτρίωσης προβλέπεται η άσκηση ενώπιον του Συμβουλίου Επικρατείας αίτησης ακυρώσεως και η εκδίκαση αυτής εντός σύντομων προθεσμιών.

Για την τοποθέτηση του ακροτελεύτιου τμήματος του αγωγού παρέχεται η δυνατότητα παραχώρησης στην εταιρεία δικαιώματος χρήσης τμημάτων του αιγιαλού και χορήγησης άδειας εγκατάστασης στον θαλάσσιο πυθμένα.

Προς διευκόλυνση απόκτησης από την Εταιρεία ακινήτων κατά κυριότητα που είναι αναγκαία για το έργο παρέχονται οι παρεκκλίσεις των άρθρων 29 του ν. 1337/1983 και 1 του α.ν 431/1968 καθώς και του άρθρου 25 του ν. 1892/1990 ως προς τις παραμεθόριες περιοχές .

Τέλος για την ανέγερση των αναγκαίων εγκαταστάσεων για την κατασκευή και λειτουργία του αγωγού προβλέπονται ορισμένες παρεκκλίσεις ως προς τους όρους δόμησης κ.λ.π από τις σχετικές ρυθμίσεις του άρθρου 1 του Π.Δ 24/31-05-1982.

Η κα. Μπιρμπίλη ζήτησε από τον Πρόεδρο της Βουλής κ. Φίλιππο Πετσάλνικο τη σύγκλιση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου στην οποία συζητούνται τα θέματα Περιβάλλοντος, σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζεται από την παράγραφο 7 του άρθρου 36 του Κανονισμού της Βουλής,
axiaplus.gr

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube