Weather Icon

Κλείνουν τμήματα Ελληνικών Σπουδών στα αυστραλιανά πανεπιστήμια

.. Η κατάργηση του τμήματος οφείλεται στην επιθυμία του πανεπιστημίου να προσφέρει άλλα “πιο κερδοφόρα μαθήματα” ανάμεσα στα οποία είναι και οι ασιατικές γλώσσες.

Περίπου εκατό φοιτητές πραγματοποίησαν διαδήλωση την Τρίτη στους χώρους του πανεπιστημίου της Νέας Νότιας Ουαλίας για να εκφράσουν την έντονη διαμαρτυρία τους για την απόφαση της πρυτανείας του ανωτάτου αυστραλιανού εκπαιδευτικού ιδρύματος να καταργήσει το Τμήμα Νεοελληνικών του από του χρόνου.

Οι φοιτητές προειδοποίησαν ότι θα συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους προκειμένου να πείσουν το πανεπιστήμιο να αναθεωρήσει την απόφασή του την οποία χαρακτηρίζουν “άδικη” και “αστήριχτη”.
Το πανεπιστήμιο απέδωσε την απόφασή του στη μείωση του αριθμού των φοιτητών και στην έλλειψη ενδιαφέροντος.

Οι φοιτητές υποστηρίζουν ότι οι αριθμοί παραμένουν οι ίδιοι εδώ και χρόνια και η κατάργηση του τμήματος οφείλεται στην επιθυμία του πανεπιστημίου να προσφέρει άλλα “πιο κερδοφόρα μαθήματα” ανάμεσα στα οποία είναι και οι ασιατικές γλώσσες.

Τα τμήματα Νεοελληνικών στα αυστραλιανά πανεπιστήμια κλείνουν το ένα μετά το άλλο λόγω μείωσης του αριθμού των φοιτητών που εγγράφονται σε αυτά.-
ΕΞΠΡΕΣΣ

Αυστραλία: τα Ελληνικά στους αντίποδες
»»» του Τραϊανού Χατζηδημητρίου

Τα τελευταία χρόνια όλο και πιο έντονα τίθενται τα θέματα της επιβίωσης των προγραμμάτων των Ελληνικών στα εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού. Η Ελλάδα, αλλά και οι ομογενείς της διασποράς έχουν κάθε λόγο να αγωνίζονται όχι μόνον για την επιβίωση αυτή, αλλά και για την περαιτέρω ανάπτυξη τέτοιων προγραμμάτων. Γιατί με τα προγράμματα αυτά δεν σχετίζεται μόνον η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού αλλά και ένα ευρύτατο φάσμα άλλων δραστηριοτήτων που ξεφεύγουν απο τα στενά όρια της διδασκαλίας και αγκαλιάζουν τις ευρύτερες κοινωνικές δραστηριότητες.

Στη μακρινή Αυστραλία, στους Αντίποδες, αυτήν τη στιγμή η διδασκαλία της γλώσσας είναι το κύριο πρόβλημα-κλειδί για την πολυπληθή ελληνική παροικία. Ιδιαίτερα στην τριτοβάθμια και πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

τα πανεπιστήμια

Σε πανεπιστημιακό επίπεδο υπάρχει και λειτουργεί μόνο μια Εδρα Νεοελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϋ- ως τμήμα απο το 1974 και ως έδρα απο το 1983- που καλύπτει το 18% των εξόδων απο τη δωρεά Λουράντου και το 82% απο κρατική χρηματοδότηση. Σε άλλα επτά Α.Ε.Ι λειτουργούν τμήματα Νεοελληνικών: στο Σίδνεϋ: στο Πανεπιστήμιο Νέας Νότιας Ουαλλίας και Μακουώρυ (Macquarie), στη Μελβούρνη: στα Πανεπιστήμια Monash, Melbourne, La Trobe και RMIT και στο Πανεπιστήμιο Flinders της Αδελαΐδας.

Δύο απο αυτά τα τμήματα “χαροπαλεύουν”. Του Μακουώρυ και του Flinders. Ο καθηγητής Μιχάλης Τσιανίκας του τμήματος Νεοελληνικών του Πανεπιστημίου Flinders Αδελαΐδας επισημαίνει ότι «περνούμε μια πολύ σοβαρή κρίση. Τμήματα απειλούνται, προγράμματα συρρικνώνονται, προσωπικό απολύεται, οι αριθμοί πέφτουν».

Τα προγράμματα ελληνικών είναι απο τα πιο εύθραυστα και ευάλωτα και σε τούτο επιτείνει και το γεγονός των γενικότερων πολιτικών εξελίξεων με αποκορύφωμα τώρα τελευταία τις τρομακτικές περικοπές που αποφάσισε η κυβέρνηση της Αυστραλίας (5% οφείλει να θυσιάσει αμέσως η ανώτατη παιδεία στο βωμό αυτού του αδυσώπητου οικονομικού ρασιοναλισμού). Μέσα στο “άνευ διαπραγματεύσεων” αυτό κλίμα έρχονται να προστεθούν και κάποια άλλα στοιχεία: Δεν έχει πλέον σημασία ποιο είναι το πρόγραμμά σου και ποια τα επιστημονικά σου επιτεύγματα. Εκείνο που μετρά είναι μονον οι αριθμοί φοιτητών και επομένως η οικονομική ευρωστία ενός τομέα σπουδών. Επίσης άρχισε ένας υπόγειος και αυξανόμενος ανταγωνισμός μεταξύ των διαφόρων τομέων για τη μεγαλύτερη δυνατή προσέλκυση φοιτητών, πράγμα που έχει ως συνέπεια το “ξεφλούδισμα” μικρών τμημάτων.

Σε αυτό θα πρέπει να προστεθεί και το γεγονός της στροφής της Αυστραλίας προς την Ασία, λόγω οικονομικών προτεραιοτήτων- με αποτέλεσμα να προωθούνται (σκανδαλωδώς κάποτε) οι ασιατικές γλώσσες σε βάρος των ευρωπαϊκών.

«Οι περικοπές -λέει ο Δημήτρης Τζουμάκας, συγγραφέας, ποιητής, διδάσκων στο Πανεπιστήμιο Μακουώρυ του Σίδνεϋ- θα φτάσουν το 1,2 δις δολάρια σε τρία χρόνια. Οι ισχυρές παροικίες, όπως η ελληνική, δεν θα μείνουν απαθείς. Θα αντιδράσουν πιέζοντας πολιτικά. Στη χειρότερη περίπτωση είναι αποφασισμένες να “αγοράσουν” τις καθηγητικές θέσεις στα Πανεπιστήμια για να διατηρήσουν το δικαίωμα διδασκαλίας της γλώσσας και του πολιτισμού τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της Αυστραλίας».

«Στο Πανεπιστήμιο του Μακουώρυ -συνεχίζει ο κ.Τζουμάκας- έχει ήδη αρχίσει ένας “πολιτισμικός πλειστηριασμός”: Οι Ουκρανοί έχουν δώσει 1,1 εκατ. δολάρια στο Πανεπιστήμιο οι Κροάτες 800.00 δολάρια και οι Σκοπιανοί 500.00 δολάρια και έχουν εδραιώσει τη θέση τους. Είναι περισσότερο απο βέβαιο ότι τα χρήματα αυτά δεν έχουν συγκεντρωθεί όλα απο τις μειονότητες αλλά έχουν έλθει και απο το εξωτερικό.’Ηδη, πρόσφατα εδραιώσαμε το τμήμα Νεοελληνικών στο Πανεπιστήμιο Νέας Νότιας Ουαλλίας συγκεντρώνοντας 300.000 δολάρια. Για το Μακουώρυ, όπου οι οικονομικές απαιτήσεις της Πρυτανείας είναι πολύ μεγάλες, ήδη μαζεύθηκαν σε ελάχιστο χρονικό διάστημα 200.000 δολάρια και είναι βέβαιο ότι σύντομα το ποσό αυτό θα διπλασιασθεί. Ραδιοέρανοι, χοροί, λαχεία, κάθε είδους εκδηλώσεις γίνονται υπέρ του τμήματος του Μακουώρυ».

Ο καθηγητής Μ. Τσιανίκας θέτει και μία άλλη πλευρά του ζητήματος: «Είναι απαραίτητη η δημιουργία ειδικών Ταμείων», τα οποία μπορούν να χρηματοδοτούνται και από την ελληνική κυβέρνηση, αλλά κυρίως απο τις ελληνικές παροικίες. Αυτό τουλάχιστον για την Αυστραλία είναι πέρα για πέρα εφικτό, όπως απέδειξε η πρόσφατη πείρα. Η πείρα επίσης απέδειξε ότι τμήματα που είχαν στηριχτεί και σε εξωπανεπιστημιακή βοήθεια (Πανεπιστήμιο του Σίδνεϋ, Πανεπιστήμιο Λα Τρομπ στη Μελβούρνη) μπορούν να ελπίζουν ότι θα επιβιώσουν για αρκετές δεκαετίες ακόμα. Η δημιουργία αυτών των “Ταμείων” θα πρέπει να βασίζεται σε μακροπρόθεσμους σχεδιασμούς και συνεννοήσεις. Χρήματα τα οποία δίνονται για να καλύψουν προσωρινές και ληξιπρόθεσμες μονον ανάγκες και δεν εντάσσονται σε καποιο μακρόπνοο σχέδιο, είναι απλώς μια σπατάλη.

Τα ελληνικά πανεπιστήμια μπορούν να βοηθήσουν με την συμπαράσταση της ελληνικής κυβέρνησης και με την αποστολή κάποιων έμπειρων επιστημόνων για κάποιο χρονικό διάστημα στα ξένα πανεπιστήμια, αλλά κυρίως με την ανάπτυξη προγραμμάτων μετεκπαίδευσης φοιτητών στα ελληνικά πανεπιστήμια, πράγμα που θα είναι ενταγμένο στο ευρύτερο πλαίσιο σπουδών τους. Απαραίτητη όμως είναι και η επιστημονική δραστηριοποίηση των διδασκόντων στα πανεπιστήμια του εξωτερικού (έρευνα, δημοσιεύματα, συνέδρια, στενή επαφή με την παροικία), η προώθησή τους σε πανεπιστημιακές επιτροπές (συμμαχίες) και η ευρύτερη καμπάνια για την άνοδο των αριθμών φοιτούντων.

‘Ηδη, η κυβέρνηση της Νότιας Αυστραλίας συναίνεσε και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός της Πολιτείας Ντην Μπράουν, ανακοίνωσε ότι το Τμήμα Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Flinders Αδελαΐδας θα διατηρηθεί για τέσσερα χρόνια. Για αυτό χρειάσθηκε η δέσμευση της παροικίας ότι θα καλύψει ένα σεβαστό ποσό απο τα έξοδα λειτουργίας του τμήματος και η διαβεβαίωση της ελληνικής κυβέρνησης μέσω του ΥΜΑ-Θ Φίλιππου Πετσάλνικου ότι θα συνεισφέρει και οικονομικά.

Τα δύο τμήματα (Μακουώρυ και Flinders) φαίνεται ότι σώθηκαν. Προς στιγμήν. Είναι βέβαιο ότι το μέτωπο παραμένει ανοιχτό και το πρόβλημα είναι φλέγον.

η πρωτοβάθμια εκπαίδευση

‘Οσο κρίσιμο είναι το ζήτημα της διδασκαλίας των ελληνικών στα ΑΕΙ, άλλο τόσο -ίσως και περισσότερο σοβαρό- είναι να μαθαίνουν τα παιδιά των ομογενών να μιλούν Ελληνικά. Κυρίως το κρίσιμο αυτό για το μέλλον του ελληνισμού, θέμα, αντιμετωπίζεται με τα “Σαββατιανά” λεγόμενα σχολεία, των κοινοτήτων ή της Εκκλησίας, όπου για 2-3 ώρες εκτός σχολείου μαθαίνουν τα παιδιά της δεύτερης ή της τρίτης γενιάς Ελληνικά. Η λύση αυτή παρά τη θετική προσφορά είναι ριζική, αφού συχνά τα παιδιά κουράζονται και διακόπτουν…

Η πιο ριζοσπαστική αντιμετώπιση του θέματος γίνεται στο Πέρθ, τη σχετικά απομονωμένη πρωτεύουσα της αχανούς Δυτικής Αυστραλίας (έκταση σαν την Ευρώπη πλην της τέως Σοβιετικής ‘Ενωσης και πληθυσμός μόλις δύο εκατομμύρια!). Εκεί η ελληνική κοινότητα δημιούργησε το 1991 και λειτουργεί το δημοτικό σχολείο του Αγίου Ανδρέα, όπου διδάσκονται τα Ελληνικά ως βασικό μάθημα.

Στο σχολείο φοιτούν 200 παιδιά, από τα οποια 100 είναι ελληνικής καταγωγής, ενώ τα υπόλοιπα προέρχονται από οικογένειες που δεν έχουν καμμία σχέση με την Ελλάδα. Μάλιστα πέρυσι πρώτευσε στα Ελληνικά ένα παιδάκι απο οικογένεια Ινδών! Η επιτυχία του σχολείου είναι τέτοια που από το επόμενο έτος θα λειτουργήσει και Γυμνάσιο και νηπιαγωγείο.

‘Αλλωστε το Περθ, είναι η πρώτη αυστραλιανή πόλη όπου το επόμενο ακαδημαϊκό έτος τα Ελληνικά δεν θα διδάσκονται απλώς στα γυμνάσια και τα λύκεια ως ξένη γλώσσα, αλλά θα είναι ένα από τα μαθήματα που θα παρέχουν μόρια για την εισαγωγή των μαθητών στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, δίνοντας με τον τρόπο αυτό ένα ισχυρό κίνητρο στα παιδιά όχι μόνο ελληνικής καταγωγής, αλλά και άλλων εθνοτήτων να μάθουν την ελληνική γλώσσα.

[από το Σουμβούλιο Αποδήμου Ελληνισμού]

σχετικά άρθρα