REAL TIME |

Γενικά θέματα 21 Ιουνίου 2009

Λεπτομέρειες με σημασία

Λεπτομέρειες με σημασία

1 «Αυτή είναι μια από τις επιγραφές όπου κάθε χρόνο χαράσσονταν τα ποσά που δαπανούσαν για τις εργασίες στα μνημεία», τονίζουν οι ξεναγοί δείχνοντας εντοιχισμένες πλάκες.
Ομως, ας μη βιαστούμε να θαυμάσουμε την εντιμότητα και την αρχαία διαφάνεια. Ο ίδιος ο Περικλής και ο Φειδίας κατηγορήθηκαν ότι «πείραξαν» το κράμα χρυσού για το πέπλο της Αθηνάς στον Παρθενώνα. Μάλιστα, πριν καν ξεκινήσει η ανέγερση του τελευταίου έργου, ορίστηκαν τρεις βουλευτές για να ελέγχουν την εφαρμογή της μελέτης του Καλλικράτη. Και, καλού κακού, τα αφιερωματικά αγάλματα του Παρθενώνα, όπως και οι χρυσές Νίκες, ζυγίζονταν τακτικά!

2 Θέμα δεν είχε, θέμα απόκτησε την περασμένη εβδομάδα, η «κοσμική Αθήνα»: Σε ποια βραδιά ήταν καλεσμένος ο καθένας; Σ’ αυτή των διευθυντών μουσείων ή σ’ εκείνη των καλλιτεχνών; Στην ξενάγηση των διεθνών επιτροπών του τύπου ή μήπως, στη χθεσινοβραδινή, των εγκαινίων; Ολοι, βέβαια, έβαλαν λυτούς και δεμένους για μια πρόσκληση για το Σάββατο. Την ίδια στιγμή, πάντως, αν και το μουσείο «δεν είναι έργο μιας μόνο κυβέρνησης», έμειναν έξω αρκετοί υφυπουργοί και συναρμόδιοι για το έργο υπουργοί των περασμένων χρόνων.

3 Οι Καρυάτιδες στήριξαν για αιώνες την οροφή του Ερεχθείου, αλλά στηρίζονταν και οι ίδιες από αυτή. Τώρα που στέκουν μόνες, πώς θα αντιδράσουν σ’ έναν πολύ ισχυρό σεισμό; Το ίδιο το κτίριο έχει πολύ ανθεκτική κατασκευή, αλλά λέγεται ότι ο καθηγητής Στατικής του Πολυτεχνείου κ. Παν. Καρύδης πρότεινε να κατασκευαστεί κι ένα διακριτικό πλαίσιο που θα στηρίζει τις αρχαίες κόρες από την οροφή.

4 «Υπάρχουν πολλά που μπορεί να χωρίσουν έναν λαό, αλλά μόνο η προσήλωση στις σταθερές αξίες μπορεί να τον ενώσει», λέει σε κάθε ευκαιρία ο υπουργός πολιτισμού Α. Σαμαράς. Υπάρχουν και μερικά που μπορεί να χωρίσουν δύο υπουργούς. Οπως ποιος θα προβληθεί περισσότερο με την ανάδειξη μιας τέτοιας σταθερής αξίας. Στα υπουργεία Πολιτισμού και Εξωτερικών ήδη το ξέρουν.

5 Πρώτη φορά τα αγάλματα έχουν τόσο χαμηλές βάσεις, που τα φέρνουν σχεδόν στο ύψος των επισκεπτών, κι όλοι τώρα παραδέχονται ότι η επιλογή ήταν σωστή. Ετσι, άλλωστε, φαίνονται και λεπτομέρειες που πριν κανείς δεν πρόσεχε. Οπως ένα σίδερο, σαν καρφί, στο κεφάλι μερικών από τα αγάλματα. Σε τι χρησίμευε; Να στηρίξει ένα σκέπασμα, που προστάτευε τα έργα τέχνης από τις ακαθαρσίες των πουλιών που τα απειλούσαν.

6 Οχι, τα εκμαγεία των γλυπτών που αντικαθιστούν τα πραγματικά που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, δεν είναι καινούρια. Είναι κι αυτά μέρος της Ιστορίας, καθώς κατασκευάστηκαν στο Λονδίνο τον 19ο αιώνα και φέρουν τη σφραγίδα των τεχνιτών που τα φιλοτέχνησαν με πιστότητα στα αυθεντικά. Προσφέρουν έτσι το μεγαλύτερο επιχείρημα για την επιστροφή των μαρμάρων στην Αθήνα: το ενιαίο των καλλιτεχνημάτων.

7 Καλόγουστα, αλλά όχι (ακόμα τουλάχιστον) καλά εξοπλισμένα τα δύο πωλητήρια του μουσείου. Διαθέτουν μερικά βιβλία, αλλά όχι τον πλήρη κατάλογο του μουσείου. Υπάρχουν και κάποια διακοσμητικά, μαντίλια και ελάχιστα κοσμήματα.

8 Και μερικά SOS στις διατυπώσεις που πληροφορούν ηλεκτρονικώς τους μελλοντικούς επισκέπτες: Στα WC δεν πηγαίνουν καροτσάκια αλλά άνθρωποι. Συνεπώς το ότι «Το μουσείο διαθέτει τουαλέτες για αναπηρικά καροτσάκια» μάλλον αστόχησε. Οπως και το ότι όλοι «πρέπει να αφήνουν όλες οι τσάντες στο βεστιάριο».

Φ. Α.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube