Γενικά θέματα 20 Μαρτίου 2010

Δίκη Ήλιος: Αιχμές κατά των ελληνικών αρχών

Με επίθεση του συνηγόρου υπεράσπισης εναντίον των ελληνικών αρχών για την έλλειψη συντονισμού με την Πολεμική Αεροπορία συνεχίστηκε σήμερα η δίκη της Ήλιος. Η διαδικασία συνεχίστηκε με την αντεξέταση του Επισμηναγού της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας Παναγιώτη Σταθόπουλου, ο οποίος ήταν ο επικεφαλής του σχηματισμού των δυο μαχητικών F16 που απογειώθηκαν από το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Τανάγρας για να αναχαιτίσουν το μοιραίο αεροσκάφος της Ήλιος.

Ο δικηγόρος υπεράσπισης Γιώργος Παπαϊωάννου άφησε αιχμές κατά των ελληνικών αρχών σε ό,τι αφορά τη διαδικασία αναχαίτισης του μοιραίου Boeing 737-300 της εταιρείας «Ηλιος» από τη στιγμή που αυτό εισήλθε στο FIR Αθηνών μέχρι και τη στιγμή της πτώσης του στο Γραμματικό. Ο κ. Παπαϊωάννου, επιχείρησε σήμερα να αναδείξει ενδεχόμενες αμφιβολίες αναφορικά με την ορθότητα των όσων ανέφερε στην κατάθεση του ο μάρτυρας. Ο μάρτυρας απαντώντας σε ερώτηση της υπεράσπισης, ανέφερε πως δεν υπήρχαν οδηγίες προς τον ίδιο, σε ποιο αεροδρόμιο θα οδηγούσαν το μοιραίο αεροσκάφος για προσγείωση μετά την αναχαίτιση.

Όπως ανέφερε ο κ. Σταθόπουλος οι οδηγίες οι οποίες έλαβε πριν από την απογείωση των δυο μαχητικών F16, ήταν ουσιαστικά εντολή σχηματισμού για ταχεία απογείωση και αναχαίτιση πολιτικού αεροσκάφους το οποίο είχε χάσει επικοινωνία. Ο ίδιος όπως είπε, δεν γνώριζε από πού προερχόταν το αεροσκάφος.

Ο κ. Παπαϊωάννου έθεσε το ερώτημα στον μάρτυρα αν μεσολάβησαν 12 λεπτά από τη στιγμή που διαπίστωσε ότι κάποιο άτομο εισήλθε στο πιλοτήριο του μοιραίου αεροσκάφους (11:48) μέχρι τη στιγμή που διαπίστωσε ότι το άτομο αυτό τον αντιλήφθηκε (12:00), όπως προκύπτει και μέσα από την κατάθεση του. Ο μάρτυρας σημείωσε ότι σύμφωνα την απομαγνητοφώνηση των συνομιλιών αυτό είναι σωστό.

Η υπεράσπιση ρώτησε στη συνέχεια αν ο μάρτυρας θεωρεί ότι οι οδηγίες για την αναχαίτιση του μοιραίου αεροσκάφους του δόθηκαν σε κατάλληλο χρόνο και έγκαιρα. Ο μάρτυρας απάντησε: «Δεν μπορώ να εκφέρω γνώμη, εγώ εκτελώ διαταγές, τα άλλα είναι θέμα της διοίκησης».

Ακολούθως ο Ελλαδίτης Επισμηναγός, ρωτήθηκε, για το κατά πόσο έχει διατυπώσει την άποψη ότι αν οι οδηγίες για αναχαίτιση δίνονταν πιο έγκαιρα, πιθανόν η εξέλιξη των γεγονότων να ήταν διαφορετική. Απαντώντας ο μάρτυρας, ανέφερε ότι η υπεράσπιση στηρίζεται σε υποθέσεις και πιθανότητες και ότι ο ίδιος δεν μπορεί να γνωρίζει ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Η υπεράσπιση ρώτησε επίσης, γιατί δεν δοκίμασε να επικοινωνήσει σε άλλες συχνότητες πέραν της συχνότητας των VHF στην οποία επιχείρησε αρχικά να επικοινωνήσει με το μοιραίο αεροσκάφος και των UHF στην οποία επιχείρησε ακολούθως τέσσερεις φορές να επικοινωνήσει με το μοιραίο αεροσκάφος. Ο κ. Σταθόπουλος, ότι εφήρμοσε τους κανονισμούς του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας και ότι δεν γνώριζε τι ασυρμάτους διέθεταν τα πολιτικά αεροσκάφη.

Ο κ. Σταθόπουλος ανέφερε ακόμη ότι ενημέρωνε και το Κέντρο Ελέγχου Πτήσεων Αθηνών (ΚΕΠΑΘ) αλλά και το σταθμό των ραντάρ της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας αναφορικά με τις προσπάθειες που διενεργούσε για επικοινωνία με το αεροσκάφος και τις συχνότητες που χρησιμοποιούσε, γεγονός, που όπως είπε, καταγράφεται στις συνομιλίες.
Ο συνήγορος υπεράσπισης, ολοκληρώνοντας την αντεξέταση του μάρτυρα επεσήμανε ότι στις 9:30 της 14ης Αυγούστου του 2005 το μοιραίο αεροσκάφος εισήλθε στο FIR Αθηνών, στις 10:59 δόθηκαν οι οδηγίες για την απογείωση των δυο μαχητικών F16 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, στις 11:05 τα δυο μαχητικά απογειώθηκαν για να αναχαιτίσουν το μοιραίο αεροσκάφος. Πράγμα που σημαίνει, τόνισε, ότι το μοιραίο αεροσκάφος πετούσε εντός του FIR Αθηνών χωρίς επικοινωνία, για μιάμιση ώρα.

Παράλληλα απευθυνόμενος στον μάρτυρα, συμπλήρωσε ότι από τις 11:48 μέχρι και τις 12:00, προσπαθούσε για 12 ολόκληρα λεπτά να επικοινωνήσει με το άτομο που βρισκόταν στο πιλοτήριο, σε συχνότητες που δεν έφεραν αποτέλεσμα και χωρίς να ρωτήσει για άλλες συχνότητες. Ο κ. Παπαϊωάννου, παρατήρησε ότι από τη συνολική εικόνα που αποκόμισε, όλοι όσοι συμμετείχαν στη επιχείρηση έμειναν παθητικοί θεατές, αφού για ολόκληρη μιάμιση ώρα υπήρχε το αεροσκάφος στον εναέριο χώρο της Αθήνας χωρίς να δοθούν οδηγίες για απογείωση των μαχητικών αεροσκαφών.

Η συνέχεια της ακροαματικής διαδικασίας θα δοθεί τη Δευτέρα 22 Μαρτίου στις 9:00 το πρωί.
ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube