Στα 40 δισ. ευρώ υπολογίζεται το κόστος της απαλλαγής της ευρωπαϊκής ναυτιλίας από τον άνθρακα σύμφωνα με την έκθεση του Μάριου Ντράγκι. Τόσο η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, όσο και η Ευρωπαϊκή Ένωση Πλοιοκτητών (European Community Shipowners’ Associations- ECSA) εκτίμησαν θετικά την έκθεση, κυρίως για το συμπέρασμα ότι πρέπει να διατηρηθεί η ευρωπαϊκή ναυτιλία διεθνώς ανταγωνιστική.

Η ευρωπαϊκή ναυτιλία ελέγχει το 39,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας. “Πιστεύουμε ακράδαντα ότι υπάρχει μια ευκαιρία να χαρακτηρισθεί η ευρωπαϊκή ναυτιλία και ολόκληρο το ναυτιλιακό βιομηχανικό σύμπλεγμα ως πυλώνας της επερχόμενης Clean Industrial Deal. Η ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας μπορεί να αποτελέσει τον καταλύτη για επενδύσεις στην ευρωπαϊκή παραγωγική ικανότητα για καθαρά καύσιμα και καινοτόμες τεχνολογίες. Ζητάμε το 40% των καθαρών καυσίμων και των καινοτόμων τεχνολογιών που χρειαζόμαστε για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση να κατασκευάζονται στην Ευρώπη και είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με τους φορείς χάραξης πολιτικής και με το ναυτιλιακό σύμπλεγμα για να το πετύχουμε”, δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA.

Η Ένωση Ευρωπαίων εφοπλιστών καταγράφουν πέντε κύριες συστάσεις για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και του ναυτιλιακού βιομηχανικού συμπλέγματος, με παράλληλη υλοποίηση της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης. Σύμφωνα με την ECSA απαιτείται:

  • η διατήρηση ισότιμων όρων ανταγωνισμού μεταξύ της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και των μη ευρωπαϊκών ανταγωνιστών της είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση των ναυτιλιακών εταιρειών στην Ευρώπη και για την προώθηση ενός ακμάζοντος ευρωπαϊκού ναυτιλιακού συμπλέγματος. Ένα κατάλληλο για το σκοπό του ρυθμιστικό και φορολογικό πλαίσιο είναι ζωτικής σημασίας για να διασφαλιστεί ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες της ΕΕ παραμένουν παγκοσμίως ανταγωνιστικές.
  • 40% παραγωγή καθαρών καυσίμων για τη ναυτιλία στην Ευρώπη: η κλιμάκωση της παραγωγικής ικανότητας για καθαρά ναυτιλιακά καύσιμα στην Ευρώπη είναι ζωτικής σημασίας για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας. Τουλάχιστον το 40% των καθαρών καυσίμων που απαιτούνται για τη ναυτιλία προκειμένου να επιτύχει τους στόχους της FuelEU θα πρέπει να παράγεται στην Ευρώπη, ευθυγραμμιζόμενο με την πράξη Net-Zero Industry Act.
  • 40% των καινοτόμων τεχνολογιών της ναυτιλίας να παράγονται στην ΕΕ: Η Ευρώπη κατέχει ηγετική θέση στις σύγχρονες καινοτόμες τεχνολογίες για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας. Για να διατηρηθεί και να αξιοποιηθεί αυτή η ηγετική θέση, τα κράτη μέλη θα πρέπει να εφαρμόσουν ταχέως ένα κατασκευαστικό κριτήριο στο πλαίσιο της Net-Zero Industry Act ώστε τουλάχιστον to 40% των βασικών τεχνολογιών να κατασκευάζεται στην Ευρώπη
  • Εξασφάλιση της πρόσβασης στη χρηματοδότηση για βασικές επενδύσεις: Η ενίσχυση της πρόσβασης στη δημόσια και ιδιωτική χρηματοδότηση είναι ζωτικής σημασίας για την απελευθέρωση των επενδύσεων που απαιτούνται για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση. Τα έσοδα από το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) της ΕΕ θα πρέπει να δαπανηθούν σε δραστηριότητες που σχετίζονται με την ενεργειακή μετάβαση για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές. Χρειάζονται διαφορετικά χρηματοδοτικά εργαλεία με τη συμμετοχή της τραπεζικής χρηματοδότησης, των κεφαλαιαγορών και των ιδιωτών επενδυτών για να καταστεί δυνατός ο καλύτερος επιμερισμός του κινδύνου για τη χρηματοδότηση των καινοτόμων και μεταβατικών έργων.
  • Μετάβαση με επίκεντρο τον άνθρωπο: μια ευρωπαϊκή ναυτιλιακή στρατηγική πρέπει να αναγνωρίσει την ανάγκη επένδυσης σε νέες δεξιότητες για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας. 800.000 ναυτικοί πρέπει να επανεκπαιδευτούν για την πράσινη μετάβαση έως τα μέσα του 2030. Η Επιτροπή και τα κράτη μέλη πρέπει να στηρίξουν τις κοινές προσπάθειες των κοινωνικών εταίρων, για να καταστήσουν το εργατικό δυναμικό της ναυτιλίας ανθεκτικό στο μέλλον.
IMΟ

Από τις 30 Σεπτεμβρίου έως τις 4 Οκτωβρίου πραγματοποιείται η συνάντηση της επιτροπής για την Προστασία του Θαλασσίου Περιβάλλοντος MEPC του ΙΜΟ, στο Λονδίνο.

Και καταλήγει ότι η “μετάβαση της ναυτιλίας στην εποχή της απο-ανθρακοποίησης και στην πράσινη ναυτιλία παρουσιάζει τη μεγαλύτερη πρόκληση σήμερα που όμως μπορεί να μετατραπεί σε ευκαιρία για τη βιώσιμη ανάπτυξη του ναυτιλιακού κλάδου και την αύξηση της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας όχι μόνο της ελληνικής αλλά και της ευρωπαϊκής ναυτιλίας”.

Η Intercargo έχει αναλάβει εκτενή ανασκόπηση δεδομένων από περισσότερα από 5.600 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου και ισχυρίζεται ότι υπάρχουν αρκετά ζητήματα που επηρεάζουν αρνητικά τις αξιολογήσεις CII των πλοίων των μελών τους.

Η Intercargo προτείνει ότι το CII θα πρέπει να ενσωματώσει περαιτέρω προσαρμογές για να αντικατοπτρίζει την πραγματική απόδοση του πλοίου, αντί για τον αντίκτυπο παραγόντων εκτός του ελέγχου των φορέων εκμετάλλευσης πλοίων. Ο Δημήτρης Μονιούδης, Αντιπρόεδρος της Τεχνικής Επιτροπής του Συνδέσμου, δήλωσε πως “οι προτάσεις μας βασίζονται σε μια ολοκληρωμένη εξέταση των επαληθευμένων δεδομένων του Συστήματος Συλλογής Δεδομένων του ΙΜΟ από το 2022. Αυτή δεν ήταν απλώς μια πρόχειρη ανασκόπηση – περιλάμβανε σχολαστική ανάλυση πάνω από 5.600 μαζικά μεταφορείς, που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τρεις μεγάλους νηογνώμονες – ABS, Bureau Veritas και DNV. Αυτό το επίπεδο ελέγχου παρέχει μια ισχυρή βάση για τις συστάσεις μας και υπογραμμίζει την επείγουσα ανάγκη για αναθεώρηση του τρέχοντος συστήματος CII”.

Ο Πρόεδρος της Intercargo, Δημήτρης Φαφαλιός, τόνισε πως “το τρέχον πλαίσιο CII, αν και είναι καλοπροαίρετο, μπορεί να μας οδηγεί σε μια πορεία που έρχεται σε αντίθεση με τον απώτερο στόχο μας για μείωση των συνολικών εκπομπών. Βλέπουμε καταστάσεις όπου τα πλοία ενδέχεται να αυξήσουν τις συνολικές εκπομπές τους για να βελτιώσουν την κατάταξη CII. Αυτό σαφώς δεν είναι το αποτέλεσμα στο οποίο στοχεύουμε, επομένως είναι σημαντικό να βελτιώσουμε αυτό το σύστημα για να διασφαλίσουμε ότι παρέχει πραγματικά κίνητρα για την ενεργειακή απόδοση και τη μείωση των εκπομπών σε ολόκληρο τον κλάδο μας”.

Αναστασίας Βαμβακά/Capital.gr