«Έφτιαχνα τηγανητές πατάτες και παγωτό. Δούλευα στα McDonald’s. Ήμουν φοιτήτρια όταν δούλευα στα McDonald’s», φαίνεται να λέει η Καμάλα Χάρις σε ένα βίντεο που ανέβηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τις τελευταίες ημέρες και έχει γίνει viral.

Το βίντεο τραβήχτηκε πριν από πέντε χρόνια, τον Ιούνιο του 2019. Γερουσιαστής της Καλιφόρνια τότε η Χάρις, έκανε τη δήλωση αυτή, περιτριγυρισμένης από εκπροσώπους εργαζομένων μπροστά από ένα υποκατάστημα της αλυσίδας McDonald’s στο Λας Βέγκας.

«Η Χάρις θα μπορούσε να γράψει ιστορία, εάν κερδίσει τις εκλογές, καθώς θα είναι η πρώτη πρόεδρος των ΗΠΑ που εργάστηκε στο παρελθόν στα McDonald’s», όπως έγραψε η «Independent».

Είναι εκπληκτικό πάντως ότι μια καλοκαιρινή δουλειά πριν από σχεδόν 40 χρόνια θα μπορούσε να ορίζει μια προεδρική υποψηφιότητα.

Αλλά από στρατηγική άποψη, η εκστρατεία της Χάρις στα McDonald’s έχει νόημα:

Τόσο η ίδια, όσο και ο Τραμπ πρέπει να απευθυνθούν στους ψηφοφόρους της εργατικής και της μεσαίας τάξης, εάν θέλουν να κερδίσουν τον Λευκό Οίκο.

Σχεδόν καμία άλλη μάρκα δεν αντιπροσωπεύει την Αμερική τόσο, όσο τα McDonald’s: Happy Meals με χαρακτήρες έκπληξη, παιδικά πάρτι γενεθλίων με χάμπουργκερ και Ronald McDonald έχουν διαμορφώσει τη ζωή πολλών ψηφοφόρων.

Σύμφωνα με μελέτες, περισσότερα από τα δύο τρίτα των Αμερικανών καταναλώνουν γρήγορο φαγητό τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα.

Πιο πολλά McDonald’s από νοσοκομεία

Σύμφωνα με την αλυσίδα φαστ φουντ, ένας στους οκτώ Αμερικανούς έχει εργαστεί στα McDonald’s κάποια στιγμή στη ζωή του. Υπάρχουν  μάλιστα περισσότερα καταστήματα  McDonald’s στις Ηνωμένες Πολιτείες παρά νοσοκομεία.

Η «Independent» γράφει ότι το 13% των Αμερικανών, ή κάπου 41 εκατομμύρια άνθρωποι, έχουν απασχοληθεί στα McDonald’s κάποια στιγμή στη ζωή τους.

Αυτό το κοινό προσπαθεί να προσελκύσει η Χάρις με τη  διαφήμιση που προβάλλεται κάθε απόγευμα στο συνέδριο του Δημοκρατικού κόμματος: «Η Χάρις πώς είναι να είσαι μεσαία τάξη», λέει ο εκφωνητής.

«Είναι κόρη εργαζόμενης μητέρας και δούλευε στα McDonald’s για να πληρώσει τα έξοδα των σπουδών της. Ξέρει τι περνάνε οι οικογένειες της μεσαίας τάξης»

Η άλλη όψη

Στην αντίπερα όχθη, ο Ρεπουμπλικανός αντίπαλος της Χάρις, Ντόναλντ Τραμπ, έχει άλλο «σημείο επαφής» με τον γίγαντα του φαστ φουντ.

Αυτοπροσδιορίστηκε ως μέτοχος στα McDonald’s πριν από 12 χρόνια.

«Μόλις αγόρασα μετοχές στην Tiffany&Co (αλυσίδα κοσμημάτων ΗΠΑ, σημ.) και στα McDonald’s. Δύο άκρα του φάσματος, αλλά μου αρέσουν και οι δύο εταιρείες», έγραφε ο Τραμπ στο Twitter τον Δεκέμβριο του 2012.

Ο Τραμπ έδειξε μάλιστα την «κλίση» του στο γρήγορο φαγητό επτά χρόνια αργότερα, ως πρόεδρος.

Τον Ιανουάριο του 2019, σε μια δεξίωση για τους νικητές του κολεγιακού πρωταθλήματος αμερικανικού ποδοσφαίρου, τους Clemson Tigers, ο Τραμπ σέρβιρε McDonald’s σε χαρτόκουτα στην τραπεζαρία του Λευκού Οίκου.

Ο λόγος: Λόγω της διαμάχης για τον προϋπολογισμό με το Κογκρέσο εκείνη την εποχή, η κουζίνα στον Λευκό Οίκο ήταν …κλειστή.

Ο Δημοκρατικός υποψήφιος αντιπρόεδρος Τιμ Γουόλς, συνέκρινε μάλιστα τα McDonald’s μεταξύ της Καμάλα Χάρις και του Ντόναλντ Τραμπ:  «Ξέρετε, η Αντιπρόεδρος  Χάρις μεγάλωσε σε μια μεσοαστική οικογένεια και εργάστηκε στα McDonald’s ως φοιτήτρια. Μπορείτε να φανταστείτε τον Ντόναλντ Τραμπ να δουλεύει στα McDonald’s και να προσπαθεί να φτιάξει ένα παγωτό McFlurry ή κάτι τέτοιο;» ρώτησε ο Γουόλς.

Για να  προσθέσει: ο Τραμπ δεν μπορεί καν να χειριστεί αυτό το καταραμένο μηχάνημα McFlurry».

Όχι φόρος στο φιλοδώρημα

Και οι δύο υποψήφιοι για την προεδρία πάντως, έχουν κάτι καινό για την εστίαση: Έχουν υποσχεθεί να καταργήσουν τον φόρο για τα φιλοδωρήματα στον κλάδο.

Η Χάρις το υποσχέθηκε στη διάρκεια προεκλογικής της εμφάνισης το  περασμένο Σάββατο, ενώ ο Ντόναλντ Τραμπ το είχε προτείνει δύο μήνες νωρίτερα.

«Όταν γίνων  πρόεδρος, θα συνεχίσω τον αγώνα για τις εργατικές οικογένειες της Αμερικής, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης του κατώτατου μισθού και της κατάργησης των φόρων φιλοδωρήματος για τους εργαζόμενους σε υπηρεσίες και φιλοξενία», είπε σε χιλιάδες υποστηρικτές της στη Νεβάδα, όπου πολλοί εργαζόμενοι απασχολούνται στον κλάδο της φιλοξενίας.

Εμμονή με τα McDonald’s

Οι αναφορές στα McDonald’s έχουν γίνει… εμμονή στην προεκλογική εκστρατεία. Ο  πρώην πρόεδρος Μπιλ Κλίντον, ο οποίος δάγκωσε πολλά Big Mac κατά τη διάρκεια της παραμονής του στον Λευκό Οίκο, «ξεσήκωσε» το κοινό στην την ομιλία του στο συνέδριο των Δημοκραιτκών, λέγοντας: Η Χάρις όταν εργαζόταν στα McDonald’s, «χαιρετούσε τους πάντες με το χαμόγελό της και τη ρωτούσε:

«Πώς μπορώ να σας βοηθήσω;» Και τώρα που βρίσκεται στον προθάλαμο της εξουσίας, εξακολουθεί να ρωτά: Πώς μπορώ να σας βοηθήσω;»

Η  αμερικανική αλυσίδα fast food φαίνεται λοιπόν να είναι στο επίκεντρο της προεκλογικής εκστρατείας, καθώς «το κέτσαπ τρέχει στις φλέβες μας», όπως αναγράφεται και στην είσοδο των κεντρικών γραφείων της McDonald’s στο Σικάγο.

Το δίκτυο Wi-Fi ονομάζεται από την εταιρεία… «Wi-Fry», με βάση τα τέσσερα εκατομμύρια κιλά τηγανητού φαγητού που πουλάει καθημερινά η αυτοκρατορία του φαστ φουντ.

Τα κεντρικά γραφεία της McDonald’s βρίσκονται μάλιστα σε κοντινή απόσταση από το United Center όπου πραγματοποιείται το Συνέδριο του Δημοκρατικού Κόμματος, στο Σικάγο.

Η εταιρεία προσπαθεί να διασφαλίσει άλλωστε ότι οι 50.000 καλεσμένοι του συνεδρίου θα δοκιμάσουν τα προϊόντα της, μοιράζοντας εκπτωτικά κουπόνια.

«Το μεγαλύτερο πρόβλημα της κυβέρνησης Μπάιντεν είναι ο πληθωρισμός», εξηγεί η Αμερικανίδα πολιτική επιστήμονας Άντρα Γκιλέσπι. Η Χάρις πρέπει να εξηγήσει «ότι καταλαβαίνει καλύτερα από τον Μπάιντεν και τον Τραμπ τι σημαίνει το αυξημένο κόστος ζωής για τους πολίτες».

Η ίδια η McDonald’s  όμως παλεύει με πολλά προβλήματα. Το δεύτερο τρίμηνο, οι πωλήσεις και τα κέρδη της McDonald’s υποχώρησαν. Αυτό οφείλεται εν μέρει στις αντιδράσεις των νέων που καλούν σε μποϊκοτάζ για τον πόλεμο Ισραήλ-Γάζας. Αλλά και στην ακρίβεια που μείωσε επίσης την όρεξη των καταναλωτών για φαγητό έξω.

Ναυτεμπορική