Τέσσερα χρόνια πέρασαν αφότου η Ελλάδα «μεγάλωσε» επεκτείνοντας την αιγιαλίτιδα ζώνη της στα 12 ναυτικά μίλια στο Ιόνιο πέλαγος και ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας έστειλε ένα διπλό μήνυμα στην Άγκυρα.
Ειδικότερα, κατά την ομιλία του στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας όπου πραγματοποιήθηκε σήμερα η τελετή ονοματοδοσίας των τεσσάρων περιπολικών Island του Πολεμικού Ναυτικού, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «θα ήθελα να αναφερθώ στην αλλαγή του δόγματος των Ενόπλων Δυνάμεων. Το Πολεμικό μας Ναυτικό θα υπερβαίνει την προστασία του Αιγαίου, θα μπορεί να αναπτύσσεται στην ευρύτερη Ανατολική Μεσόγειο και πιθανόν και πέρα από αυτή. Καταρχάς με τις νέες φρεγάτες FDI που θα φέρουν και στρατηγικά όπλα».
Στη συνέχεια, καθώς σήμερα κλείνουν τέσσερα χρόνια από την επέκταση χωρικών υδάτων στο Ιόνιο ο Ν. Δένδιας πρόσθεσε ότι «Οι ΑΟΖ οι συνθήκες δημιουργίας των οποίων φέρουν την υπογραφή μου και την σφραγίδα της κυβέρνησης Κ. Μητσοτάκη ιδιαίτερα δε η συμφωνία με την Αίγυπτο απαιτούν δυνατότητα προστασίας τους και επί του πεδίου επί των θαλασσίων ζωνών αυτών. Το Αιγαίο, κρισιμότατο για τον ελληνισμό θα προστατεύεται πλέον και από τον αντιαεροπορικό και από τον αντιdrone και από τον αντιπυραυλικό θόλο και όχι μόνο από το ΠΝ και την ΠΑ. Τα οπλικά συστήματα αυτά τα οποία έχουν ενταχθεί στο 12ετές μακροπρόθεσμο πρόγραμμα αμυντικών δαπανών το οποίο αμέσως προσεχώς μόλις δοθούν οι ημερομηνίες από τη Βουλή των Ελλήνων θα παρουσιαστεί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής για πρώτη φορά είναι ένα πρόγραμμα μέσα στα δημοσιονομικά πλαίσια στα στενά, πρέπει να πω, δημοσιονομικά πλαίσια τα οποία η οικονομική πραγματικότητα μας επιβάλει. Το 12ετές περιλαμβάνει καινοτόμα προγράμματα αλλά και προγράμματα εκσυγχρονισμού όμως η ιδέα πίσω από το 12ετές είναι η μόχλευση πόρων για την ανάπτυξη του οικοσυστήματος των ελληνικών επιχειρήσεων που ασχολούνται με την άμυνα. Για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό είναι ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ, εκσυγχρονισμός των ΡΟΥΣΣΕΝ, ο εκσυγχρονισμός των υποβρυχίων μας. Τα οποία πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα Το ίδιο δηλαδή η συμμετοχή του ελληνικού παράγοντα θα ισχύσει και για τον επόμενο τύπο των φρεγατών μας αλλά και τον επόμενο τύπο των υποβρυχίων. Ήδη όμως η κατάσταση έχει μεταβληθεί, προχωράμε μέσω του ΕΛΚΑΚ με προγράμματα χαμηλού κόστους αλλά υψηλής αξίας».
Η Ελλάδα μεγάλωσε
Επιπλέον ο ΥΕΘΑ με ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης νωρίτερα σήμερα δήλωσε ότι «Πριν από 4 χρόνια η Ελλάδα μεγάλωσε, για πρώτη φορά από το 1947, με την επέκταση των χωρικών της υδάτων στο Ιόνιο Πέλαγος, από τα 6 στα 12 ναυτικά μίλια» και τόνισε πως «Με την Κύρωση του Νόμου που είχα την τιμή να εισηγηθώ στη Βουλή των Ελλήνων και υπερψηφίστηκε με συντριπτική πλειοψηφία, η Πατρίδα μας δεν διακήρυξε απλώς ένα δικαίωμά της που απορρέει από τη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας. Το άσκησε».
Η υπερψήφιση του νομοσχεδίου
Υπενθυμίζεται ότι στις 20 Ιανουαρίου 2021 ψηφίστηκε με συντριπτική πλειοψηφία 284 βουλευτών στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Εξωτερικών -και Υπουργό Εξωτερικών τον Νίκο Δένδια- για την επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης της χώρας στα 12 ναυτικά μίλια στο Ιόνιο πέλαγος.
Η Ελλάδα αποφάσισε να ασκήσει τα δικαιώματα βάσει του Δικαίου της Θάλασσας και της σύμβασης του Montego Bay για την επέκταση των χωρικών της υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια στο Ιόνιο Πέλαγος.
To νομοσχέδιο του υπουργείου Εξωτερικών «Καθορισμός του εύρους της αιγιαλίτιδας ζώνης στη θαλάσσια περιοχή του Ιονίου και των Ιονίων Νήσων μέχρι το Ακρωτήριο Ταίναρο της Πελοποννήσου», είχε λάβει 284 ψήφους «υπέρ», 16 ψήφους «παρών» και καμία ψήφο «κατά».
Το νομοσχέδιο χαρακτήρισε η κυβέρνηση ως ιστορικό, διότι η Βουλή αποφάσισε με την υπερψήφισή του να αυξήσει -με ειρηνικά μέσα- την εθνική κυριαρχία της χώρας και για πρώτη φορά, επεκτείνεται η αιγιαλίτιδα ζώνη στα 12 ναυτικά μίλια στο Ιόνιο.
Άλλωστε η επέκταση των χωρικών υδάτων της Ελλάδας αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμά της βάση του Δικαίου της Θάλασσας και επιφυλάσσεται να το ασκήσει όποτε κρίνει σκόπιμο για το εθνικό συμφέρον και όπου το διεθνές δίκαιο το επιτρέπει.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας έχει αναγνωρίσει ως αναφαίρετο δικαίωμα των κρατών την επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης στα 12 ν.μ.
Ωστόσο η Τουρκία -η οποία δεν έχει υπογράψει το Δίκαιο της Θάλασσας- υποστηρίζει ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να ασκήσει αυτό το κυριαρχικό της δικαίωμα ενώ απειλεί με «casus belli» και αποτελεί το μόνο που υπάρχει στην παγκόσμια κοινότητα για την άσκηση νόμιμου δικαιώματος.
ΣΧΟΛΙΟ GEOPOLITICO.GR: Πολύ δυνατό το μήνυμα του Υπουργού Εθνικής Άμυνας για την επέκταση του δόγματος των Ενόπλων Δυνάμεων. Μένει όμως να το δούμε και στην πράξη με την υπεράσπιση της Κύπρου.
Το ρεπορτάζ: Τελετή ονοματοδοσίας τεσσάρων Παράκτιων Περιπολικών (ΠΠ) σκαφών τύπου «ISLAND» του Πολεμικού Ναυτικού
Ολοκληρώθηκε η τελετή ονοματοδοσίας τεσσάρων Παράκτιων Περιπολικών (ΠΠ) σκαφών τύπου «ISLAND» του Πολεμικού Ναυτικού, η οποία πραγματοποιήθηκε στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας παρουσία του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Δένδια ως εκπροσώπου του Προέδρου της Κυβέρνησης.
Τα τέσσερα σκάφη έλαβαν τα ονόματα «ΜΑΝΤΟΥΒΑΛΟΣ», «ΓΑΛΑΝΗΣ», «ΛΙΑΣΚΟΣ», «ΓΙΑΛΟΨΟΣ».
Στην τελετή παρέστησαν, επίσης, ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Γιάννης Κεφαλογιάννης, ο Βουλευτής ΝΔ Νικόλαος Βλαχάκος, ο Πρόεδρος του Κόμματος «Σπαρτιάτες» Βασίλειος Στίγκας, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Μιχάλης Κατρίνης, ο Βουλευτής και πρώην Υπουργός Εθνικής Άμυνας και Επίτιμος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Ναύαρχος ε.α. Ευάγγελος Αποστολάκης, ο Δήμαρχος Σαλαμίνας Γεώργιος Παναγόπουλος, ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας Θάνος Ντόκος, ο Πρέσβης των ΗΠΑ George J. Tsunis, εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και φορέων.
Εκ μέρους της στρατιωτικής ηγεσίας παρευρέθησαν στην τελετή ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Δημήτριος Χούπης, ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος-Ελευθέριος Κατάρας ΠΝ, ο Αρχηγός του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής Αντιναύαρχος Λ.Σ. Γεώργιος Αλεξανδράκης, ο Αρχηγός Στόλου Αντιναύαρχος Χρήστος Σασιάκος ΠΝ, επίτιμοι αρχηγοί και εν ενεργεία και απόστρατοι αξιωματικοί και υπαξιωματικοί.
Ανάδοχοι των τεσσάρων νέων Παράκτιων περιπολικών είναι: η Μιλένα Κοντού (ΠΠ ΓΑΛΑΝΗΣ), η Μαρία Γιαλοψού (ΠΠ ΓΙΑΛΟΨΟΣ), Μαρία Σκαραμάγκου (ΠΠ ΛΙΑΣΚΟΣ) και ο Πανορμίτης Μαύρος (ΠΠ ΜΑΝΤΟΥΒΑΛΟΣ).
Ανάδοχοι των τεσσάρων νέων Παράκτιων περιπολικών είναι η Ολυμπιονίκης της κωπηλασίας με καταγωγή από τη νήσο Λέσβο κ. Μιλένα Κοντού, η αδελφή του ήρωα Αρχικελευστή Έκτορα Γιαλοψού κ. Μαρία Γιαλοψού, η πρωτεύσασα μαθήτρια Γ’ λυκείου των Φούρνων καθώς και δισεγγονή του ήρωα Νικολάου Μαούνη, ο οποίος έπεσε ηρωικά τον Οκτώβριο του 1944 όταν το Ν/Α «ΚΩΣ» χτυπήθηκε από νάρκη, κ. Μαρία Σκαραμάγκου και ο μεγαλύτερος από τους μοναδικούς δύο μαθητές του σχολείου της Ψερίμου, ο μικρός Πανορμίτης Μαύρος.
Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας ανέφερε στον χαιρετισμό που απηύθυνε:
«Είναι για μένα μεγάλη χαρά αλλά και μου δημιουργεί ένα αίσθημα τιμής και υπερηφάνειας η παρουσία μου σήμερα στην τελετή ονοματοδοσίας των τεσσάρων σκαφών τύπου ISLAND. Των Περιπολικών σκαφών «ΜΑΝΤΟΥΒΑΛΟΣ», «ΓΑΛΑΝΗΣ», «ΛΙΑΣΚΟΣ» και «ΓΙΑΛΟΨΟΣ».
Όπως είπε προηγουμένως ο Αρχηγός του Ναυτικού, η επιλογή των ονομάτων είναι συνυφασμένη με την ιστορία του Πολεμικού μας Ναυτικού και αποτίει φόρο τιμής σε στελέχη μας που έχασαν τη ζωή τους. Θυσίασαν τη ζωή τους υπερασπιζόμενοι την Πατρίδα μας.
Τον Υποκελευστή Ιωάννη Μαντούβαλο, ο οποίος χάθηκε κατά τον τορπιλισμό της ΕΛΛΗΣ στην Τήνο, στις 15 Αυγούστου του 1940.
Τον Υποκελευστή Γεώργιο Γαλάνη, ο οποίος έχασε τη ζωή του στον ΑΔΡΙΑ, στις 22 Οκτωβρίου του 1943.
Τον Υποκελευστή Αντώνη Λιάσκο, ο οποίος έχασε τη ζωή του κατά τη βύθιση του Αντιτορπιλικού (Α/Τ) μας ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ στη Λέρο, τον Σεπτέμβρη του 1943.
Και τον Αρχικελευστή Έκτορα Γιαλοψό, ο οποίος έπεσε στα Ίμια, την 31η Ιανουαρίου του 1996.
Σήμερα, αυτά τα τέσσερα περιπολικά, με τις ιστορικές μνήμες που λόγω του ονόματός τους τα συνοδεύουν, εντάσσονται στον Στόλο, αντικαθιστώντας υφιστάμενα μέσα, όπως προβλέπει η «Ατζέντα 2030».
Η ένταξη αυτή συνεχίζει την ενίσχυση του Πολεμικού μας Ναυτικού. Αλλά θα ήθελα να μου επιτρέψετε να αναφερθώ πέραν από την ενίσχυση, και στη διαφορετική προσέγγιση. Δηλαδή, στην αλλαγή του δόγματός μας.
Γιατί το Ναυτικό μας, της νέας εποχής, θα υπερβαίνει επί τη βάσει των δυνατοτήτων που θα έχει, την απλή προστασία του Αιγαίου και θα αποκτήσει δυνατότητες ανάπτυξης στην ευρύτερη Ανατολική Μεσόγειο, πιθανόν και πέραν αυτής.
Κατ’ αρχάς, με τις νέες φρεγάτες, τις Belharra, οι οποίες όπως έχω πει και στο παρελθόν, θα φέρουν και στρατηγικά όπλα.
Γιατί, κυρίες και κύριοι, οι Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες (ΑΟΖ), οι συνθήκες δημιουργίας των οποίων φέρουν την υπογραφή μου και τη σφραγίδα της Κυβέρνησης Μητσοτάκη, ιδίως δε η συμφωνία με την Αίγυπτο, απαιτούν δυνατότητα προστασίας τους και επί του πεδίου, επί των θαλασσίων ζωνών αυτών.
Το Αιγαίο, χρησιμότατο για τον Ελληνισμό, θα προστατεύεται πλέον και από τον αντιαεροπορικό, και από τον αντί-drone, και από τον αντιπυραυλικό θόλο. Όχι μόνον από το Πολεμικό Ναυτικό και την ελληνική Πολεμική Αεροπορία.
Τα οπλικά συστήματα αυτά, τα οποία έχουν ενταχθεί στο Δωδεκαετές Μακροπρόθεσμο Πρόγραμμα Αμυντικών Δαπανών, το οποίο αμέσως προσεχώς, μόλις δοθούν οι ημερομηνίες από τη Βουλή των Ελλήνων, θα παρουσιαστεί στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, για πρώτη φορά. Είναι ένα πρόγραμμα μέσα στο στενό, – πρέπει να πω – δημοσιονομικό πλαίσιο, το οποίο η οικονομική πραγματικότητα μάς επιβάλλει.
Το Δωδεκαετές περιλαμβάνει καινοτόμα προγράμματα, αλλά και προγράμματα εκσυγχρονισμού.
Όμως η ιδέα πίσω από το Δωδεκαετές είναι η μόχλευση πόρων για την ανάπτυξη του οικοσυστήματος των ελληνικών επιχειρήσεων που ασχολούνται με την Άμυνα.
Για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό τα προγράμματα αυτά είναι ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ, των ΡΟΥΣΣΕΝ, των υποβρυχίων μας, τα οποία πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα.
Το ίδιο, δηλαδή η συμμετοχή του ελληνικού παράγοντα, θα ισχύσει και για τον επόμενο τύπο των φρεγατών μας, αλλά και για τον επόμενο τύπο των υποβρυχίων.
Ήδη, όμως, η κατάσταση έχει μεταβληθεί. Προχωράμε μέσω του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ) με προγράμματα χαμηλού κόστους, αλλά υψηλής αξίας και με μεγάλες δυνατότητες μόχλευσης. Και αναφέρομαι σε αυτόνομα κινούμενα στη θάλασσα, σε αυτόνομα κινούμενα κάτω από τη θάλασσα, σε κρυπτασφαλισμένα επικοινωνιακά συστήματα διοίκησης και ελέγχου, σε συστήματα κυβερνοπολέμου.
Έχουμε ήδη μια μεγάλη επιτυχία, την οποία μου επιτρέπετε να διαφημίζω. Αναφέρομαι στο σύστημα «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ», το οποίο έχει πλέον δώσει δείγματα και σε πραγματικές συνθήκες μάχης.
Όμως, και εδώ πρέπει να είμαι μαζί σας ειλικρινής, όσο κι αν είναι καινοτόμες αυτές οι προσεγγίσεις, δεν είναι δυνητικές επιλογές της παρούσας Κυβέρνησης. Αυτές οι αντιμετωπίσεις είναι τα καθυστερημένα τέκνα της ανάγκης. Της ανάγκης για την εθνική μας επιβίωση.
Διότι αυτό εδώ είναι το διακύβευμα και γι’ αυτό χρειαζόμαστε τη συστράτευση όλου του πολιτικού κόσμου και της ελληνικής κοινωνίας πίσω από αυτή την προσπάθεια.Κυρίες και κύριοι, σας λέω το αυτονόητο. Η κυριαρχία στις θάλασσες μας είναι, επίσης, συνθήκη επιβίωσης του Ελληνισμού. Και από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, εδώ στη Σαλαμίνα ο τόπος βοά γι’ αυτή την αρχαιότητα. Η ναυτοσύνη των Ελλήνων υπήρξε πυλώνας και της εθνικής μας ταυτότητας, και του εθνικού μας DNA, και της επιβίωσή μας.
Ζούμε σε καιρούς αστάθειας. Έχω πει επανειλημμένα τις τελευταίες φορές που είχα δημόσιο λόγο ότι η αστάθεια είναι η νέα σταθερά.
Γι’ αυτό είναι επιτακτική ανάγκη η ενίσχυση των Ενόπλων μας Δυνάμεων για να μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτές τις νέες προκλήσεις.
Η ατζέντα της μεταρρύθμισής μας, η «Ατζέντα 2030» προβλέπει ένα σύγχρονο και ισχυρό Ναυτικό. Το πιο σύγχρονο και το πιο ισχυρό στην ελληνική ιστορία, το οποίο θα προασπίζει την κυριαρχία, τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, τον γεωγραφικό μας χώρο, τα ευρωπαϊκά σύνορα.
Τα σκάφη που βρίσκονται μπροστά μας είναι σκάφη που φέρουν ονόματα τα οποία τα καθιστούν κι αυτά τμήμα του ενιαίου εθνικού μας αφηγήματος, της κοινής μας διαχρονικής αναφοράς, της βασικής ρίζας ενότητας του ελληνικού λαού και του ελληνικού έθνους.
Αυτά τα πλοία θα προβάλλουν τη γαλανόλευκη σημαία μας, θα εκτελούν την αποστολή τους, και εύχομαι ο Άγιος Νικόλας να τα προστατεύει».
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική