Άμυνα
Ο φράχτης στον Έβρο, το νέο ΚΥ.Σ.Ε.Α. και η Εθνική Ασφάλεια

31 Αυγούστου 2022
Κουκάκης Γεώργιος
Αναλυτής στο Κέντρο Διεθνών Στρατηγικών Αναλύσεων (ΚΕΔΙΣΑ)
Μέλος του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών (ΕΛ.Ι.Σ.ΜΕ.)
Research Associate of Hermes Institute of International Affairs, Security & Geoeconomy (I.I.A.S.GE.)
Απόφοιτος του ΠΜΣ «Διακυβέρνηση, Ανάπτυξη και Ασφάλεια στη Μεσόγειο» του Πανεπιστήμιο Αιγαίου
———————————————————————————————————-
Πριν λίγες ημέρες ήρθε και πάλι στο προσκήνιο το ΚΥ.Σ.Ε.Α., αυτή τη φορά λόγω της τακτικής συνεδρίασης που πραγματοποίησε στις 23 Αυγούστου 2022 με βασικό αντικείμενο συζήτησης τη φύλαξη των ελληνικών συνόρων στον Έβρο. Σύμφωνα δε με την ανακοίνωση που εκδόθηκε από το Γραφείο Τύπου του Πρωθυπουργού με το πέρας της συνεδρίασης, τα μέλη του ΚΥ.Σ.Ε.Α. εξέτασαν -μεταξύ άλλων- το ζήτημα της αυξανόμενης πίεσης που δέχεται η χώρα μας από την παράνομη είσοδο ατόμων, τόσο από τα χερσαία όσο και από τα θαλάσσια σύνορα. Αυτό που αποφασίστηκε ήταν η επέκταση του φράχτη του Έβρου αρχικά σε επιλεγμένα καίρια σημεία -σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ) και των άλλων συναρμόδιων Υπουργείων- και στη συνέχεια σε όλο το μήκος του ποταμού καθώς και η βελτίωση του συστήματος επιτήρησης στην ευρύτερη περιοχή, μέσω της αναβάθμισης και ενίσχυσης των μέσων επιτήρησης.
Ενώ όμως οι περισσότεροι πολίτες έχουν αντιληφθεί την κρισιμότητα της κατάστασης όσον αφορά τις μεταναστευτικές ροές που καλείται να διαχειριστεί σε καθημερινή βάση το ελληνικό κράτος, μία μεγάλη μερίδα από αυτούς δεν γνωρίζουν ότι το ΚΥ.Σ.Ε.Α. έχει μετασχηματιστεί εδώ και αρκετό καιρό από Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας σε Κυβερνητικό Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας, διατηρώντας το ίδιο ακρωνύμιο. Ορισμένοι μάλιστα όταν αναφέρονται σε αυτό χρησιμοποιούν την παλιά του ονομασία, τόσο κατά τη διάρκεια δημόσιων συζητήσεων όσο και σε άρθρα που δημοσιεύονται κατά διαστήματα σε εφημερίδες ή το διαδίκτυο. Πότε όμως πραγματοποιήθηκε ο συγκεκριμένος μετασχηματισμός; Ποια είναι η νέα σύνθεση το ΚΥ.Σ.Ε.Α.; Ποιες είναι οι αρμοδιότητές του και πολύ περισσότερο τι περιλαμβάνει ο όρος Εθνική Ασφάλεια; Το παρόν κείμενο απαντάει σε αυτά τα σημαντικά ερωτήματα, αποσαφηνίζοντας το νέο θεσμικό πλαίσιο Εθνικής Ασφάλειας της χώρας μας.
Στις 18 Ιουλίου 2019 η Κυβέρνηση προχώρησε στην ανασύνθεση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Εξωτερικών και Άμυνας, του οποίου η νέα 6μελής σύνθεση περιελάμβανε ως πρόεδρο τον Πρωθυπουργό και τακτικά μέλη τον Υπουργό Εξωτερικών, τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και τον Α/ΓΕΕΘΑ, ενώ ο Γενικός Γραμματέας (ΓΓ) του Πρωθυπουργού συμμετείχε στις συνεδριάσεις χωρίς δικαίωμα ψήφου και ο ΓΓ της Κυβέρνησης τελούσε χρέη Γραμματέα του ΚΥ.Σ.Ε.Α. Λίγο αργότερα, την 1η Αυγούστου 2019 πραγματοποιήθηκε ο διορισμός του πρώτου Έλληνα Συμβούλου Εθνικής Ασφάλειας, ενέργεια που εκλήφθηκε από τους περισσότερους ως προάγγελος της επανασύστασης Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας (ΣΕΑ) που είχε συσταθεί το 1986 αλλά καταργήθηκε δέκα χρόνια αργότερα.
Όντως, στις 07 Αυγούστου δημοσιεύτηκε ο Νόμος 4622/2019 (Επιτελικό Κράτος) σύμφωνα με τον οποίο -μεταξύ άλλων- συστάθηκε το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας (ΚΥ.Σ.Ε.Α.), η συγκρότηση του οποίου ωστόσο δεν καθοριζόταν. Για το λόγο αυτό το άρθρο 115 του εν λόγω Νόμου προέβλεπε ότι μέχρι την έκδοση σχετικής απόφασης, το ΚΥ.Σ.Ε.Α. θα συνεδρίαζε και λειτουργούσε -εφόσον ήταν αναγκαίο- σύμφωνα με τη συγκρότηση της 18ης Ιουλίου. Όσον αφορά στις αρμοδιότητες του νέου ΚΥ.Σ.Ε.Α., αυτές σύμφωνα με το άρθρο 7 περιελάμβαναν τη διαμόρφωση της Στρατηγικής Εθνικής Ασφάλειας, τον συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων φορέων, τη λήψη αποφάσεων για θέματα που σχετίζονται με τις Ένοπλες Δυνάμεις και τα Σώματα Ασφάλειας, τη διενέργεια εκτιμήσεων σε περιόδους κρίσεων και την οργάνωση του Συστήματος Χειρισμού Κρίσεων (ΣΧΚ), καθώς και τον καθορισμό της πολιτικής όσον αφορά τη συμμετοχή στη δοκιμή σχεδίων της Πολιτικής Σχεδίασης Έκτακτης Ανάγκης (Π.Σ.Ε.Α.). Καθοριζόταν επίσης ότι σε περίοδο πολέμου το ΚΥ.Σ.Ε.Α. θα μετονομαζόταν σε Πολεμικό Συμβούλιο.
Το άρθρο 23 του προαναφερθέντα Νόμου προέβλεπε επίσης τη συγκρότηση Γραφείου Συμβούλου Εθνικής Ασφάλειας εντός της Γενικής Γραμματείας του Πρωθυπουργού με αρμοδιότητα «[…] την υποστήριξη του Πρωθυπουργού και του ΚΥ.Σ.Ε.Α. για κάθε θέμα που άπτεται της εξωτερικής και εσωτερικής ασφάλειας της Χώρας και της διαχείρισης κινδύνων και κρίσεων που σχετίζονται με αυτήν». Ακολούθως, στις 31 Οκτωβρίου διορίστηκε Αναπληρωτής Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας, ενώ την 3η Δεκεμβρίου καθορίστηκε η συγκρότηση του νεοσύστατου ΚΥ.Σ.Ε.Α. δυνάμει της Απόφασης Υ133, κατά την οποία διατηρήθηκε η 6μελής σύνθεση της 18ης Ιουλίου με τη διαφορά ότι χρέη Γραμματέα τελούσε πλέον ο Προϊστάμενος του Γραφείου Συμβούλου Εθνικής Ασφάλειας, δηλαδή ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας. Η συγκεκριμένη απόφαση σηματοδοτούσε επίσης την μετάβαση σε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο Εθνικής Ασφάλειας, καθώς καταργούσε οριστικά το παλιό ΚΥ.Σ.Ε.Α.
Ποιες ουσιαστικές αλλαγές σημειώθηκαν όμως στην Εθνική Ασφάλεια της χώρας μας, εκτός από την μετονομασία του ΚΥ.Σ.Ε.Α. από Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας σε Κυβερνητικό Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας; Μέσα σε 2,5 σχεδόν έτη από τον καθορισμό της σύνθεσής του και την επίσημη λειτουργία του, το ΚΥ.Σ.Ε.Α. έχει συνεδριάσει μόλις 5 φορές για θέματα που δεν σχετίζονται με τις τακτικές κρίσεις των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφάλειας. Η πρώτη από αυτές έλαβε χώρα την 1η Μαρτίου 2020 με σκοπό την εξέταση της κατάστασης που επικρατούσε στα ανατολικά σύνορα της χώρας μας λόγω των υποκινούμενων από την Τουρκία μετακινήσεων πληθυσμών, καταλήγοντας στη λήψη συγκεκριμένων μέτρων. Στις 10 Αυγούστου του ίδιου έτους το ΚΥ.Σ.Ε.Α. συνεδρίασε και πάλι με αντικείμενο συζήτησης αυτή τη φορά την κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο και την αντιμετώπιση της τουρκικής προκλητικότητας.
Ένα χρόνο αργότερα, στις 18 Αυγούστου 2021, έλαβε χώρα η τρίτη έκτακτη συνεδρίαση του ΚΥ.Σ.Ε.Α. για την αξιολόγηση των εξελίξεων στο Αφγανιστάν, την προστασία των ελληνικών συνόρων και την αποφυγή μίας ακόμα ανθρωπιστικής κρίσης. Όσον αφορά τη συγκεκριμένη συνεδρίαση αξίζει να σημειώσουμε ότι -εκτός από τα τακτικά μέλη- συμμετείχαν ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, ο Υπουργός Επικρατείας, ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας, ο Διοικητής της ΕΥΠ και η Διευθύντρια του Διπλωματικού Γραφείου του Πρωθυπουργού. Στις 24 Φεβρουαρίου 2022 το ΚΥ.Σ.Ε.Α. συνεδρίασε ξανά για την εξέταση της κατάστασης στην Ουκρανία έπειτα από την εισβολή των Ρωσικών στρατευμάτων, ενώ η πιο πρόσφατη συνεδρίαση είναι αυτή της 23ης Αυγούστου 2022 σχετικά με την κατάσταση στον Έβρο, την οποία αναφέραμε στην αρχή του κειμένου. Στην τελευταία μάλιστα αυτή συνεδρίαση συμμετείχαν για πρώτη φορά ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας καθώς και ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ/Κυβερνητικός Εκπρόσωπος.
Λαμβάνοντας υπόψιν όσα έχουμε αναφέρει σχετικά με το νέο θεσμικό πλαίσιο Εθνικής Ασφάλειας της χώρας μας, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι το «αναμορφωμένο» ΚΥ.Σ.Ε.Α. εστιάζει κυρίως στην αντιμετώπιση των εξωτερικών απειλών, δίνοντας έμφαση την αποτελεσματική διαχείριση των μεταναστευτικών ροών που σημειώνονται στα ανατολικά σύνορα της χώρας μας και την αντιμετώπιση της τουρκικής επιθετικότητας. Θα μπορούσε όμως κάλλιστα να λαμβάνει αποφάσεις και για άλλα μείζονα θέματα εσωτερικής ασφάλειας -με τη συμμετοχή των αντίστοιχων Υπουργών κατά τις συνεδριάσεις- όπως τα υγειονομικά μέτρα λόγω COVID-19, καθώς οι πανδημίες αποτελούν ζήτημα Εθνικής Ασφάλειας. Ένα δεύτερο συμπέρασμα στο οποίο καταλήγουμε αφορά τη σύνθεση του ΚΥ.Σ.Ε.Α., η οποία όπως διαπιστώνουμε έχει διευρυνθεί, συμπεριλαμβάνοντας πρόσθετα μέλη όπως τον Υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου σε μόνιμη βάση, αλλά και τον Υπουργό Επικρατείας, το Διοικητή της ΕΥΠ, τη Διευθύντρια του Διπλωματικού Γραφείου του Πρωθυπουργού, τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, τον Υφυπουργό Εθνικής Άμυνας και τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ/Κυβερνητικό Εκπρόσωπο κατά περίπτωση.
Όσον αφορά τη λειτουργία του ΚΥ.Σ.Ε.Α. αξίζει επίσης να επισημάνουμε ότι τον Αύγουστο του 2020 ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας υπέβαλε την παραίτησή του, η οποία οδήγησε στην αντικατάστασή του από τον μέχρι τότε Αναπληρωτή Σύμβουλο Εθνικής Ασφάλειας τον Οκτώβριο του ίδιου έτους. Μέχρι και τη στιγμή της συγγραφής του παρόντος κειμένου, δεν έχει πραγματοποιηθεί κάποια επίσημη ανακοίνωση όσον αφορά το διορισμό νέου Αναπληρωτή Συμβούλου Εθνικής Ασφάλειας, γεγονός που ενδεχομένως να επηρεάζει τη λειτουργία του Γραφείου Συμβούλου Εθνικής Ασφάλειας. Απουσία επίσημης ενημέρωσης παρατηρείται και όσον αφορά το Επιτελείο που στελεχώνει το προαναφερθέν Γραφείο το οποίο εκτός από τη γραμματειακή υποστήριξη του ΚΥ.Σ.Ε.Α. οφείλει να τηρείται ενήμερο για όλα τα «ευαίσθητα» ζητήματα που επηρεάζουν την Εθνική Ασφάλεια της χώρας μας και είναι επιφορτισμένο με τον συντονισμό των ενεργειών όλων των εμπλεκόμενων κρατικών φορέων.
Μία επίσης από τις σημαντικότερες αρμοδιότητες του Επιτελείου -η οποία επηρεάζει τη λειτουργία όλων των κρατικών φορέων- είναι η εκπόνηση της Στρατηγικής Εθνικής Ασφάλειας, ενέργεια για την οποία μέχρι και τη στιγμή της συγγραφής του κειμένου δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωσηi παρά τις προβλέψεις του Νόμου 4622/2019 και τις κατά καιρούς δηλώσεις για επικείμενη έκδοσή της. Η ύπαρξη του εν λόγω κειμένου στρατηγικού χαρακτήρα είναι ζωτικής σημασίας για κάθε σύγχρονο κράτος, καθώς σε αυτό περιγράφεται το περιβάλλον ασφάλειας (security environment) εντός του οποίου καλούνται να δράσουν οι κρατικοί φορείς, κατονομάζονται οι κυριότερες απειλές (threats) και καθορίζονται τα εθνικά συμφέροντα (national interests), οι εθνικοί στόχοι (ends), τα εθνικά μέσα (means) που απαιτούνται καθώς και οι τρόποι (ways) με τους οποίους θα επιτευχθούν, παρέχοντας με τον τρόπο αυτό τη «βάση» για την εκπόνηση των επιμέρους Εθνικών Στρατηγικών των λοιπών Υπουργείων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα Στρατηγικής Εθνικής Ασφάλειας αποτελεί αυτή των Η.Π.Α., η γνωστή National Security Strategy.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημάνουμε ότι το πρώτο Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας ήταν το National Security Council (NSC) των Η.Π.Α. που συστάθηκε το 1947 δυνάμει του Νόμου Εθνικής Ασφάλειας (National Security Act), θέτοντας τα θεμέλια για τη δημιουργία ενός σύγχρονου «Κράτους Εθνικής Ασφάλειας». Όντας το πρώτο επιτελικό όργανο Εθνικής Ασφάλειας παγκοσμίως, αποτέλεσε το πρότυπο βάση του οποίου τα περισσότερα κράτη ίδρυσαν τα δικά τους Συμβούλια Εθνικής Ασφάλειας, όπως το Ρωσικό Sovet Bezopasnosti (SB), το Βρετανικό National Security Council (NSC), η Κινέζικη Central National Security Commission (CNSC), το Τουρκικό Milli Güvenlik Kurulu (MGK), το Γαλλικό Le Conseil de Défense et de Sécurité Nationale (CDSN) και πολλά άλλα. Το Αμερικανικό NSC αποτελείται από 3 επιμέρους δομές, οι οποίες επιτελούν διαφορετικές αλλά συμπληρωματικές λειτουργίες.
Η πρώτη από αυτές είναι το «κατεξοχήν» Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας (ΣΕΑ), τα μέλη του οποίου συνεδριάζουν όποτε απαιτηθεί προκειμένου να βοηθήσουν τον Πρόεδρο των Η.Π.Α. να λάβει απόφαση για σημαντικά ζητήματα Εθνικής Ασφάλειας. Η δεύτερη δομή είναι το Επιτελείο του ΣΕΑ [National Security Council Staff (NSCS)] με επικεφαλής τον Σύμβουλο Εθνικής Ασφάλειαςii (National Security Advisor), το οποίο ευθύνεται για τη γραμματειακή υποστήριξη του έργου του Προέδρου και την ομαλή ροή των πληροφοριών. Τέλος, η τρίτη δομή είναι οι Επιτροπές (Committees), οι οποίες μελετούν εξονυχιστικά όλα τα ζητήματα Εθνικής Ασφάλειας εξασφαλίζοντας μία πληροφοριακή βάση δεδομένων, χαράσσουν την κυβερνητική πολιτική και παρακολουθούν την εφαρμογή των αποφάσεων που λαμβάνονται. Για την αποτελεσματικότερη μάλιστα διαχείριση των εισερχόμενων πληροφοριών, προσωπικό του NSCS στελεχώνει σε 24ωρη βάση την Αίθουσα Επιχειρήσεωνiii (Situation Room) η οποία έχει χαρακτηριστεί ως «η καρδιά του επιτελείου Εθνικής Ασφάλειας».
Ολοκληρώνοντας, οφείλουμε να επισημάνουμε το γεγονός ότι ο όρος Εθνική Ασφάλεια καλύπτει ένα εξαιρετικά ευρύ φάσμα υπο-κατηγοριών, όπως η εξωτερική ασφάλεια, η οικονομική ασφάλεια, η ενεργειακή ασφάλεια, η εσωτερική ασφάλεια, η βιομηχανική ασφάλεια, η κυβερνοασφάλεια, η υγειονομική ασφάλεια, η περιβαλλοντολογική ασφάλεια, κ.λπ. Αυτό οδηγεί αρκετές φορές τους εμπλεκόμενους φορείς αφενός σε παρερμηνείες όσον αφορά τις ενέργειες που πρέπει να αναληφθούν και αφετέρου σε «σύγκρουση αρμοδιοτήτων»,iv καθιστώντας το έργο τους ακόμα πιο δύσκολο. Ο σαφής καθορισμός επομένως τόσο της έννοιας της Εθνικής Ασφάλειας όσο και των επιμέρους αρμοδιοτήτων των κρατικών φορέων, θα συνέβαλε θετικά στην ομαλή λειτουργία του νέου θεσμικού πλαισίου Εθνικής Ασφάλειας της χώρας μας προλαμβάνοντας δισεπίλυτες καταστάσεις.
Συνοψίζοντας, θα πρέπει να τονίσουμε ότι προκειμένου ένας νέος θεσμός να είναι αποτελεσματικός κατά την εφαρμογή του σε ένα κράτος, θα πρέπει αφενός να είναι προσαρμοσμένος στις εκάστοτε ιδιαιτερότητες και την κουλτούρα που επικρατεί στο κράτος αυτό και αφετέρου να έχει «κατοχυρωθεί» νομικά ώστε μην υπάρχουν περιθώρια για παρερμηνείες.
Για να μπορέσουμε επομένως ως χώρα να σκεφτούμε «έξω από το κουτί»v θα πρέπει πρώτα να βεβαιωθούμε ότι το κουτί είναι σαφώς οριοθετημένο…
iΣτα περισσότερα κράτη η Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας αποτελεί μη διαβαθμισμένο έγγραφο, βρίσκεται αναρτημένο στο διαδίκτυο και είναι προσβάσιμο από οποιονδήποτε.
iiΗ επίσημη ονομασία είναι Βοηθός του Προέδρου για θέματα Εθνικής Ασφάλειας (Assistant to the President for National Security Affairs).
iiiH Αίθουσα Επιχειρήσεων (Situation Room) βρίσκεται στο υπόγειο της Δυτικής Πτέρυγας (West Wing) του Λευκού Οίκου. Στην ουσία αποτελεί έναν κόμβο πληροφοριών-κέντρο ενημέρωσης και όχι κέντρο λήψης απόφασης ή σχεδίασης, όπως συμβαίνει στις αντίστοιχες Αίθουσες Επιχειρήσεων των περισσότερων Ενόπλων Δυνάμεων. Σε αυτήν πραγματοποιούνται καθημερινά περίπου 500.000 επαφές μεταξύ της Ουάσιγκτον και διπλωματικών, στρατιωτικών και πληροφοριακών υπηρεσιών.
ivΟι συχνότερες συγκρούσεις αρμοδιοτήτων που παρατηρούνται στα περισσότερα κράτη σημειώνονται μεταξύ του Υπουργείου Εξωτερικών και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
vΦράση που αναφέρεται στον αγγλικό όρο «think out ot of the box», ο οποίος υποδηλώνει τον καινοτόμο και μη συμβατικό τρόπο σκέψης για την αντιμετώπιση και υπέρβαση των προκλήσεων.

Άμυνα
Η καρδιά της πολυεθνικής στρατιωτικής άσκησης “DEFENDER EUROPE 25″ χτυπάει δυνατά στη Θράκη (Βίντεο+Φώτο)
Περισσότερα από 324 στελέχη από Ελλάδα, ΗΠΑ, Βουλγαρία, Ισπανία, Γαλλία και άλλες χώρες του ΝΑΤΟ, βρίσκονται ήδη επί ποδός για μία από τις σημαντικότερες αμυντικές κινητοποιήσεις της χρονιάς.

Μεγάλη επιχειρησιακή κινητοποίηση με συμμετοχή ΗΠΑ, ΝΑΤΟ και ελληνικών δυνάμεων στον Έβρο και την Ξάνθη – Η καινοτομία της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στο προσκήνιο
Άσκηση “DEFENDER EUROPE 25” στη Θράκη η οποία περιλαμβάνει το επιμέρους σενάριο “IMMEDIATE RESPONSE – 25″, που εστιάζει στην ταχεία αντίδραση, τη βίαιη διάβαση ποταμών, όπως του Νέστου, και την εκτέλεση επιθετικών και αμυντικών επιχειρήσεων σε πραγματικό χρόνο. pic.twitter.com/iJNrdbpJre
— ΧΑΚ (@cirithungol21) June 4, 2025
Η καρδιά της πολυεθνικής στρατιωτικής άσκησης “DEFENDER EUROPE 25″ χτυπάει δυνατά στη Θράκη. Περισσότερα από 324 στελέχη από Ελλάδα, ΗΠΑ, Βουλγαρία, Ισπανία, Γαλλία και άλλες χώρες του ΝΑΤΟ, βρίσκονται ήδη επί ποδός για μία από τις σημαντικότερες αμυντικές κινητοποιήσεις της χρονιάς.
Η άσκηση, η οποία περιλαμβάνει το επιμέρους σενάριο “IMMEDIATE RESPONSE – 25″, εστιάζει στην ταχεία αντίδραση, τη βίαιη διάβαση ποταμών, όπως του Νέστου, και την εκτέλεση επιθετικών και αμυντικών επιχειρήσεων σε πραγματικό χρόνο. Τα πεδία επιχειρήσεων καλύπτουν τον Έβρο, την Κεντρική Μακεδονία και την περιοχή Ξάνθης – Πετροχωρίου.
Ελλάδα στην πρώτη γραμμή:
Η χώρα μας συμμετέχει με 145 στελέχη και πλήθος οπλικών συστημάτων, μεταξύ των οποίων άρματα μάχης LEO, Hummer, F-16, και επιθετικά ελικόπτερα AH-64 και UH-60. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί η συμμετοχή εξειδικευμένων μονάδων ΧΒΡΠ (Χημικό – Βιολογικό – Ραδιολογικό – Πυρηνικό Πόλεμο).
Καινοτομία made in Greece:
Μεγάλη έμφαση δόθηκε και στην παρουσίαση και δοκιμή σύγχρονων τεχνολογιών από ελληνικές αμυντικές εταιρείες, οι οποίες παρουσίασαν καινοτόμα προϊόντα μπροστά σε διακεκριμένους επισκέπτες και αξιωματούχους. Η εγχώρια αμυντική βιομηχανία απέδειξε ότι έχει μέλλον, δύναμη και τεχνογνωσία για να σταθεί σε διεθνές επίπεδο.
Στόχοι της άσκησης:
-
Ενίσχυση της διαλειτουργικότητας με συμμάχους
-
Ανάπτυξη της επιχειρησιακής ετοιμότητας
-
Προβολή των δυνατοτήτων του ελληνικού στρατού και της γεωστρατηγικής σημασίας της Θράκης
ΠΗΓΗ: Pameevro.gr
Άμυνα
South China Morning Post: Η απάντηση της Ινδίας στα κινεζικά μαχητικά του Πακιστάν – Το 5ης γενιάς stealth AMCA
H αμυντική βιομηχανία της Ινδίας βρίσκεται στο κατώφλι μιας εποχής-ορόσημου μετασχηματισμού.

Για δεκαετίες, τα πιο προηγμένα μαχητικά αεροσκάφη της Ινδίας έφεραν τη σφραγίδα ξένης προέλευσης. Ωστόσο, η αναζήτηση της χώρας για στρατιωτική αυτοδυναμία έκανε ένα σημαντικό βήμα προόδου την περασμένη εβδομάδα με την πολυαναμενόμενη έγκριση για το δικό της μαχητικό αεροσκάφος τεχνολογίας stealth.
Η έγκριση από την ινδική κυβέρνηση για το Προηγμένο Μεσαίο Μαχητικό Αεροσκάφος (AMCA) επαινείται από αναλυτές ως μια καθοριστική στιγμή για την εθνική ασφάλεια, καθώς η χώρα αντιμετωπίζει αυξανόμενες στρατιωτικές πιέσεις τόσο από το Πακιστάν όσο και από την Κίνα.
Το Υπουργείο Άμυνας του Νέου Δελχί ανακοίνωσε την Τρίτη ότι ενέκρινε το «μοντέλο εκτέλεσης» για το AMCA – ένα πρόγραμμα μαχητικού αεροσκάφους πέμπτης γενιάς που αποσκοπεί στην ενίσχυση των δυνατοτήτων βαθιάς κρούσης της Ινδικής Αεροπορίας – ανοίγοντας τον δρόμο για την ανάπτυξη πρωτοτύπων και την τελική παραγωγή.
«Αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα προς την αξιοποίηση της εγχώριας τεχνογνωσίας, ικανότητας και δυναμικότητας για την ανάπτυξη του πρωτοτύπου AMCA, το οποίο θα αποτελέσει σημαντικό ορόσημο για την Aatmanirbharta (αυτοδύναμη Ινδία) στον αεροδιαστημικό τομέα», δήλωσε το υπουργείο άμυνας, αναφερόμενο στην κεντρική πρωτοβουλία της κυβέρνησης για την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής και τη μείωση της εξάρτησης από τις εισαγωγές.
Το πρόγραμμα AMCA εισέρχεται τώρα σε μια κρίσιμη, δράση-προσανατολισμένη φάση ανάπτυξης, δήλωσε ο Antoine Levesques, ανώτερος ερευνητής για την άμυνα, τη στρατηγική και τη διπλωματία της Νότιας και Κεντρικής Ασίας στο Διεθνές Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών.
Η έγκριση ενός μοντέλου εκτέλεσης για το μαχητικό «είναι μια χρυσή ευκαιρία για την Ινδία να δημιουργήσει ένα νέο πρότυπο αμυντικής βιομηχανίας τόσο για τις καθιερωμένες δημόσιες όσο και για τις αναδυόμενες ιδιωτικές βιομηχανίες, ώστε να συνεργάζονται βιώσιμα σε πολύ πιο ισότιμη και αποτελεσματική βάση από οποιαδήποτε προηγούμενα μεγάλα, πολυετή αμυντικά προγράμματα της Ινδίας», δήλωσε ο Levesques στο This Week in Asia.
«Ήδη, η ελαχιστοποίηση της μακροχρόνιας απόστασης μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα της Ινδίας αποτελεί συμβολική αλλά πραγματική επιτυχία του προγράμματος AMCA και απόδειξη ότι το 2025 είναι η διακηρυγμένη «χρονιά των μεταρρυθμίσεων» της Ινδίας».
Καθώς εγχώρια συστήματα όπως το Σύστημα Αεράμυνας Πολύ Μικρού Βεληνεκούς (VSHORADS), ο ανθρωποκίνητος αντιαρματικός κατευθυνόμενος πύραυλος (MPATGM) και το ελαφρύ μαχητικό αεροσκάφος HAL Tejas Mark 2 πλησιάζουν στην ένταξη, η αμυντική βιομηχανία της Ινδίας βρίσκεται στο κατώφλι μιας εποχής-ορόσημου μετασχηματισμού.
Αυτή η μετατόπιση έχει επιταχυνθεί από τις πραγματικότητες του πεδίου μάχης. Κατά τη διάρκεια της Επιχείρησης Sindoor – της πρόσφατης στρατιωτικής ανταπόκρισης της Ινδίας σε μια μαχητική επίθεση εναντίον αμάχων στο Ινδικό Κασμίρ – οι ινδικές δυνάμεις ανέπτυξαν τα εγχώρια συστήματα αεράμυνας Akash και Akashteer για να αναχαιτίσουν πακιστανικά drones και πυραύλους.
Η επιχείρηση αποκάλυψε την ανάγκη της Ινδίας όχι μόνο να αντιμετωπίσει το Πακιστάν αλλά και να αντιμετωπίσει την έμμεση εμπλοκή της Κίνας, σύμφωνα με τον συνταξιούχο Αντιπτέραρχο της Αεροπορίας Kapil Kak, καθιστώντας τα εγχώρια ανεπτυγμένα αμυντικά συστήματα κρίσιμο μέρος της επιχειρησιακής ετοιμότητας.
«Η εγχώρια ικανότητα έχει έρθει στο προσκήνιο στη σκέψη μας για τον σχεδιασμό του μέλλοντος ως αποτέλεσμα της εμπειρίας μας στην Επιχείρηση Sindoor», δήλωσε ο Kak στο This Week in Asia.
Στις πρόσφατες συγκρούσεις Ινδίας-Πακιστάν, η εμπλοκή της Κίνας επεκτάθηκε στην προηγούμενη παροχή στρατιωτικής τεχνολογίας στο Ισλαμαμπάντ, όπως πυραύλων PL-15 και μαχητικών J-10C.
Η Ινδία δεν είχε αρχικά σχεδιάσει να αναπτύξει μαχητικό πέμπτης γενιάς όπως το AMCA, είπε ο Kak, και αντίθετα επικεντρωνόταν στο Tejas Mark 1A – ένα πολυρόλο μαχητικό αεροσκάφος 4,5 γενιάς – και το Mark 2 «που είναι μια πιο βελτιωμένη παραλλαγή».
Το Mark 2 «θα ακολουθούσε το AMCA, κυρίως 4,5 γενιάς, χωρίς σχέδια να κατασκευαστεί πέμπτης γενιάς», είπε.
Όμως, η εμπειρία και οι πληροφορίες από τις Ηνωμένες Πολιτείες – και η μελέτη των κινεζικών συστημάτων – έδειξαν στην Ινδία ότι ο χρόνος ανάπτυξης, δοκιμής και παραγωγής για ένα μαχητικό πέμπτης γενιάς θα μπορούσε, στην πραγματικότητα, να είναι μικρότερος από αυτόν για ένα μαχητικό τέταρτης γενιάς, είπε ο Kak.
«Τα κινεζικά προγράμματα είναι γνωστά», είπε. «Υπάρχουν αναφορές ότι η Κίνα μπορεί να παρέχει στο Πακιστάν το J-35, κάτι που θα μας έθετε [την Ινδία] σε μειονεκτική θέση αν υπάρξει ανάγκη για άλλη επιχείρηση όπως η Sindoor».
Με την κυκλοφορία του AMCA, η Ινδία θα ενταχθεί σε μια επιλεγμένη ομάδα εθνών που διαθέτουν μαχητικά stealth πέμπτης γενιάς: τα F-22 Raptor και F-35 των ΗΠΑ, το J-20 της Κίνας και το Sukhoi Su-57 της Ρωσίας.
Τον Μάρτιο του περασμένου έτους, η Επιτροπή Ασφάλειας του Υπουργικού Συμβουλίου υπό την προεδρία του Ινδού Πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι ενέκρινε τον πλήρη σχεδιασμό και ανάπτυξη πέντε πρωτοτύπων AMCA με αρχικό προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 150 δισεκατομμύρια ρουπίες (1,8 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ).
Το AMCA προβλέπεται ως ένα δικινητήριο, μεσαίου βάρους πολυρόλο μαχητικό με προηγμένα χαρακτηριστικά stealth, συμπεριλαμβανομένων εσωτερικών θαλάμων όπλων και συνεχούς υπερηχητικής πτήσης.
Η πρόκληση για την Ινδία θα είναι η γρήγορη επίτευξη αξιόπιστης σειριακής παραγωγής ενός ολοκληρωμένου συστήματος που περιλαμβάνει βοηθητικά συστήματα, επεξεργασία δεδομένων και προηγμένο λογισμικό – ένα επίπεδο πολυπλοκότητας που η αμυντική βιομηχανία της Ινδίας δεν έχει ακόμη επιτύχει σε ένα μόνο προϊόν, σύμφωνα με τον Levesques.
«Ο ανταγωνισμός για αξιόπιστους κινητήρες ξένης προέλευσης είναι προηγμένος και θα βοηθήσει στην επιτάχυνση του προγράμματος», είπε. «Αλλά η συνέπεια της πολιτικής υποστήριξης, η ικανότητα της βιομηχανίας να προμηθεύει έγκαιρα και σύμφωνα με τις απαιτήσεις, θα είναι κρίσιμες πτυχές της φάσης υλοποίησης, μόλις οριστικοποιηθούν τα τελικά σχέδια εκτέλεσης».
Η Ινδία διαθέτει σήμερα μαχητικά Rafale γαλλικής προέλευσης και MiG-29 σοβιετικής εποχής, μαζί με άλλα αεροσκάφη, συμπεριλαμβανομένων των παλαιών MiG-21, Jaguar και Mirage 2000, καθώς και το εγχώρια ανεπτυγμένο HAL Tejas.
«Η Ινδία βρίσκεται ήδη στη διαδικασία ανάπτυξης συστημάτων μαχητικών αεροσκαφών, και έχουμε επιτύχει λογική επιτυχία με το πρόγραμμα Tejas», δήλωσε ο Ajey Lele, αναπληρωτής γενικός διευθυντής στο Ινστιτούτο Αμυντικών Μελετών και Αναλύσεων Manohar Parrikar στο Δελχί.
«Τώρα, από την τέταρτη και 4,5η γενιά, είναι λογικό να προχωρήσεις στην πέμπτη γενιά».
Το Δελχί επιθυμεί να μειώσει την εξάρτησή του από άλλες χώρες, ιδιαίτερα για μαχητικά αεροσκάφη, είπε ο Lele. «Άρα, είναι μια τεχνολογική πρόοδος που ήδη συμβαίνει στην Ινδία».
Ινδοί αμυντικοί αξιωματούχοι έχουν δηλώσει προηγουμένως ότι αναμένουν το AMCA να παραδοθεί εντός της επόμενης δεκαετίας, αλλά ο Lele προειδοποίησε ότι είναι πολύ νωρίς για να προβλεφθεί ο ακριβής χρονοδιάγραμμα.
«Εξαρτάται από το πόσο γρήγορα το έργο παίρνει μορφή και τα συστήματα τίθενται σε εφαρμογή», είπε, σημειώνοντας ότι μόλις μια τεχνολογία ωριμάσει, η πρόοδος μπορεί να είναι γρήγορη, όπως φάνηκε με την ανάπτυξη του πυραύλου BrahMos.
Τόσο το Υπουργείο Άμυνας της Ινδίας όσο και ο στρατός θα επιδιώξουν να κρατήσουν την ανάπτυξη του AMCA σε τροχιά, είπε ο Levesques, για να αντισταθμίσουν την απόσυρση παλαιότερων αεροσκαφών και να αυξήσουν τον συνολικό αριθμό αεροσκαφών σε ενεργό υπηρεσία.
Η διασφάλιση της τεχνολογικής συνάφειας των νέων αεροσκαφών «είναι μια κοινή ανησυχία των στρατιωτικών δυνάμεων», είπε, προσθέτοντας ότι αυτό ισχύει ιδιαίτερα για την Ινδία, δεδομένου ότι η Κίνα πιθανώς εργάζεται ήδη σε αεροσκάφη που είναι μια ολόκληρη γενιά μπροστά από το AMCA.
«Με το AMCA, τα επίπεδα επίτευξης εγχώριας τεχνολογίας της Ινδίας και η συνολική ευρύτερη ικανότητα της αμυντικής βιομηχανίας δεν μπορούν να υπερτονιστούν», είπε ο Levesques.
ΠΗΓΗ: South China Morning Post
Άμυνα
Οι Τούρκοι αλλάζουν τον παιχνίδι! Μας έχουν τα κανόνια στον κρόταφο
Παρέμβαση του Δρ. Διεθνών Σχέσεων Γιάννου Χαραλαμπίδη στην τηλεόραση ΣΙΓΜΑ

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Αποκαλυπτικοί χάρτες! Ο πόλεμος άλλαξε από πλευράς Τούρκων στην Κύπρο. Διαθέτουν βάθος πυρός. Ανάγκη για αλλαγή σχεδιασμών από την εθνική φρουρά. Μας έχουν τα κανόνια στον κρόταφο.
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Ομολογία αποτυχίας! Οι Τούρκοι εγκαταλείπουν τη “Γαλάζια Πατρίδα” δια στόματος του εμπνευστή της
-
Αναλύσεις2 μήνες πριν
Μάικλ Ρούμπιν στη Hellas Journal: Η σύλληψη Ιμάμογλου σηματοδοτεί ότι ο Ερντογάν θα απελευθερώσει τον Οτζαλάν μέσα σε νεκροσακούλα!
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Τούρκοι εισέβαλαν στην Καβάλα για να δείξουν «απειλητική» πινακίδα της ματωμένης Κύπρου! (video)
-
Πολιτική5 ημέρες πριν
Ανατροπή στην ανατροπή! Ο Σίσι βάζει τα πράγματα στη θέση τους για το Σινά – Καμία προσβολή της μοναδικής και ιερής θρησκευτικής θέσης της Μονής -Δεν αλλάζει πουθενά το καθεστώς
-
Άμυνα4 εβδομάδες πριν
Χειρουργική επιχείρηση! Η Ινδία χτύπησε το Πακιστάν με SCALP και HAMMER που εκτοξεύτηκαν από Rafale
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Έλληνας από τον Δομοκό αιχμάλωτος των Ουκρανών
-
Διεθνή4 εβδομάδες πριν
Ινδός στρατηγός απειλεί με πυρηνικό αφανισμό την Τουρκία
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Με την ουρά στα σκέλια! Φιντάν: Η Τουρκία δεν επιθυμεί καμία αντιπαράθεση με το Ισραήλ στη Συρία