Το πλοίο «Κύμη» που έγινε «Bandirma» και μετέφερε τον Μουσταφά Κεμάλ στη Σαμψούντα
Όταν στις 16 Μαΐου 1919, ο Μουσταφά Κεμάλ επιβιβαζόταν στο «SS Bandirma», συνοδευόμενος από 21 έμπιστα άτομα, για να πάει από την Κωνσταντινούπολη στο λιμάνι της Σαμψούντας, με την εντολή «να προστατέψει τους Ρωμιούς και τους Αρμένιους από τις τουρκικές συμμορίες», κανείς δεν γνώριζε πως μετέβαινε εκεί μ’ ένα πλοίο που ναυπηγήθηκε το 1878, στη Σκωτία από το ναυπηγείο McIntyre & Co, Paisley και στη συνέχεια επί πολλά χρόνια βρισκόταν σε ελληνικά χέρια.
Το πλοίο που, στις 19 Μαΐου 1919, έμελλε να φέρει στην περιοχή αυτόν που σύνδεσε το όνομά του με τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, νηολογήθηκε με το όνομα «Trocadero» («Τροκαντερό») πρώτη φορά το 1880, από τον Βρετανό εφοπλιστή Γουίλιαμ Χένρι Σόλας.
Οι Έλληνες ιδιοκτήτες
Στην κατοχή του έμεινε μόλις τρία χρόνια και έπειτα δεν σταμάτησε να αλλάζει ιδιοκτήτες, από τους οποίους πολλοί ήταν Έλληνες. Το 1883 το αγόρασε ο πρώτος Έλληνας πλοιοκτήτης, ο Χιώτης Ψύχας που είχε έδρα στον Πειραιά. Το μετονόμασε «SS Kymi» («Κύμη») και το κράτησε πέντε χρόνια. Στη συνέχεια το αγόρασε ο εφοπλιστής Ε. Αρβανίτης που διατήρησε το όνομά του και τα δύο χρόνια που το είχε στην κατοχή του. Άρθρο στην πειραϊκή εφημερίδα Σφαίρα, ανέφερε πως το μήκους 47,7 μέτρων πλοίο έκανε δρομολόγια στη γραμμή Ευβοϊκού, δηλαδή πήγαινε από τον Πειραιά στο Λαύριο και μετά στη Χαλκίδα και τον Βόλο. Το 1886 εντοπίζεται στην άγονη γραμμή Πελοποννήσου, από τον Πειραιά για Βάτικα (σήμερα Νεάπολη Λακωνίας), Λιμένι (Οίτυλο), Καρδαμύλη, Καλαμάτα και Νησί (Μεσσήνη). Δρομολόγια έκανε επίσης σε Σκιάθο και Σκόπελο.
Διαβάστε τη συνέχεια στο Pontos-news.gr