Γενικά θέματα , Ελλάδα 19 Σεπτεμβρίου 2015

Περιφερειακά Αεροδρόμια: η “αριστερή” λογική των εντεταλμένων και η περίπτωση της Fraport AG.

Περιφερειακά Αεροδρόμια: η “αριστερή” λογική των εντεταλμένων και η περίπτωση της Fraport AG.

Λάμπρος Ντούσικος*
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος
Πιτσιόρλας – γνωστός από τα χρόνια του ΣΥΝ για τον “μεταμοντέρνο
αριστερισμό” του – επεσήμανε στους New York Times ότι η συμφωνία του
ΤΑΙΠΕΔ με την κοινοπραξία Fraport AG – Slentel Ltd, προχωρεί κανονικά
και θα ευοδωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου. Ανέφερε μάλιστα – προς
επίρρωση των επιχειρημάτων περί υγιούς επενδυτικότητας μέσω ΤΑΙΠΕΔ – το
παράδειγμα της επένδυσης της Fraport AG στη Βουλγαρία εκθειάζοντας τον
τρόπο με τον οποίο η εταιρία λειτουργεί.


Θε­ό­σταλ­τη
και υγιέ­στα­τη λοι­πόν η πρα­κτι­κή της Fraport AG κατά τον κ.
Πι­τσιόρ­λα και τους Γερ­μα­νούς επεν­δυ­τές, που η φι­λο­σο­φία τους
απο­κρυ­σταλ­λώ­νε­ται στη φράση που δη­μο­σί­ευ­σαν οι  New York Times:
“η αντί­στα­ση των Ελ­λή­νων στη συμ­φω­νία με τη Fraport
εκλαμ­βά­νε­ται ως «ένα πα­ρά­δειγ­μα της ελ­λη­νι­κής πε­ρη­φά­νιας
που υπε­ρι­σχύ­ει της οι­κο­νο­μι­κής λο­γι­κής»”. 

Με δυο λόγια, οι αξιό­τι­μοι επεν­δυ­τές του Γερ­μα­νι­κού
Δη­μο­σί­ου αργά ή γρή­γο­ρα θα υπερ­κε­ρά­σουν την πε­ρη­φά­νια και την
ξε­ρο­κε­φα­λιά των Ελ­λή­νων και θα πά­ρουν τα Πε­ρι­φε­ρεια­κά
Αε­ρο­δρό­μια της χώρας για να σώ­σουν τον Του­ρι­σμό και την
ανα­πτυ­ξια­κή υπό­λη­ψη της Ελ­λά­δας. Το μόνο που μένει, είναι να
“λο­γι­κευ­θούν” οι δύ­σμοι­ροι Έλ­λη­νες που δεν έχουν ακόμα
απο­δε­χτεί τη λο­γι­κή της υπο­θή­κευ­σης της δη­μό­σιας γης και των
ανα­πτυ­ξια­κών τους υπο­δο­μών, που δεν έχουν ακόμα συμ­φι­λιω­θεί με
την ιδέα της υπο­τα­γής και της αποι­κια­κής κερ­δο­σκο­πι­κής
τα­κτι­κής. Φυ­σι­κά είναι αυ­το­νό­η­το, ότι τα πα­ρα­κά­τω
οι­κο­νο­μι­κά δε­δο­μέ­να είναι απο­λύ­τως ΛΟ­ΓΙ­ΚΑ για τον κ.
Πι­τσιόρ­λα:

  • Ότι για πα­ρά­δειγ­μα: η κοι­νο­πρα­ξία Fraport AG – Slentel
    Ltd για τη συ­γκε­κρι­μέ­νη ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση, θα πλη­ρώ­σει εφά­παξ
    στο ελ­λη­νι­κό δη­μό­σιο 1,234 δις ευρώ, τη στιγ­μή που η γερ­μα­νι­κή
    εται­ρεία δια­χεί­ρι­σης του αε­ρο­λι­μέ­να Αθη­νών (Hochtief),
    χρω­στά­ει 1,4 δις. ΦΠΑ στο κρά­τος. Τα 1,234 δις ευρώ, ισο­δυ­να­μούν
    με τα τριε­τή κα­θα­ρά έσοδα του κρά­τους από τα αε­ρο­δρό­μια.

  • Ότι το εφά­παξ αυτό “τί­μη­μα” στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα
    πε­ριο­ρί­ζε­ται σε πε­ρί­που 0,7 δις ευρώ, διότι με την
    ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση, το δη­μό­σιο θα κλη­θεί να επι­στρέ­ψει στην Ε.Ε. –
    να χρε­ώ­σει δη­λα­δή σε βάρος εθνι­κών πόρων του Προ­γράμ­μα­τος
    Δη­μο­σί­ων Επεν­δύ­σε­ων – τα 520 εκατ. ευρώ έργων ΕΣΠΑ που ήδη
    “τρέ­χουν” στα αε­ρο­δρό­μια της Θεσ/νίκης και των Χα­νί­ων.

  • Ότι, το ετή­σιο μί­σθω­μα που θα κα­τα­βά­λει η Fraport AG –
    Slentel Ltd είναι 0,023 δις. Αυτό ισο­δυ­να­μεί – για πα­ρά­δειγ­μα – με
    τον ετή­σιο πε­ρί­που τζίρο του Κρα­τι­κού Αε­ρο­λι­μέ­να Κέρ­κυ­ρας,
    είναι δε λι­γό­τε­ρο από τα ετή­σια έσοδα του κρά­τους από τις
    εμπο­ρι­κές και μόνο χρή­σεις σε όλα τα αε­ρο­δρό­μια.  

  • Ότι ο  ιδιώ­της ενώ στη σα­ρα­ντα­ε­τία θα ει­σπρά­ξει
    κα­θα­ρά κέρδη πάνω από 22 δις ευρώ, θα απο­δώ­σει στο κρά­τος μόνο 3,85
    δις, την ίδια στιγ­μή που το δη­μό­σιο μόνο από το “σπα­τό­ση­μο” θα
    έχει στη σα­ρα­ντα­ε­τία έσοδα 8 δις ευρώ.

  • Ότι εντέ­λει το Δη­μό­σιο θα έχει έως και πε­ντα­πλά­σια απώ­λεια εσό­δων.

Όλα τα πα­ρα­πά­νω, χωρίς να υπο­λο­γί­ζου­με τα ζη­τή­μα­τα
κοι­νω­νι­κής συ­νο­χής των νη­σιω­τι­κών πε­ρι­φε­ρειών, την
ανα­πτυ­ξια­κή προ­ο­πτι­κή των νη­σιών, το ολι­γο­πω­λια­κό κα­θε­στώς
που θα δη­μιουρ­γη­θεί από την ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση, το ξε­κλή­ρι­σμα των
ερ­γα­ζο­μέ­νων, την εθνι­κή ασφά­λεια, χωρίς να υπο­λο­γί­ζου­με ότι η δια­χεί­ρι­ση της δη­μό­σιας πε­ριου­σί­ας δεν είναι πλέον ΔΙΑ­ΦΑ­ΝΗΣ και ΕΛΕΓ­ΚΤΕΑ αντί­θε­τα γί­νε­ται de facto
απο­δε­κτή η αντι­συ­νταγ­μα­τι­κή   με­θό­δευ­ση του ΤΑΙ­ΠΕΔ και χωρίς
να υπο­λο­γί­ζου­με ότι οι Κρα­τι­κοί Αε­ρο­λι­μέ­νες ανή­κουν στο λαό
και οφεί­λουν να πα­ρα­δο­θούν στις επό­με­νες γε­νιές ως πε­ριου­σία
του ελ­λη­νι­κού κρά­τους, όλα αυτά λοι­πόν είναι από­λυ­τα ΛΟ­ΓΙ­ΚΑ και
θε­μι­τά τόσο για τον κ. Πι­τσιόρ­λα όσο και για την  κυ­βέρ­νη­ση του
Μα­ξί­μου μέχρι πρό­τι­νος. Τί ποιο αυ­το­νό­η­το από την υφαρ­πα­γή
βα­σι­κών πε­ριου­σια­κών στοι­χεί­ων του κρά­τους ένα­ντι πι­να­κί­ου
φακής, τί ποιο αυ­το­νό­η­το και “αρι­στε­ρό” από την υπο­τα­γή της
πα­ρα­γω­γι­κής δια­δι­κα­σί­ας στα κερ­δο­σκο­πι­κά συμ­φέ­ρο­ντα της
κοι­νο­πρα­ξί­ας
Fraport AGSlentel Ltd. Τί ποιο “ανα­τρε­πτι­κό” από την υπο­τα­γή στους ωμούς εκ­βια­σμούς των δα­νει­στών;
Γιατί όμως ο πρό­ε­δρος του ΤΑΙ­ΠΕΔ επι­κα­λέ­στη­κε το πα­ρά­δειγ­μα της Βουλ­γα­ρί­ας και όχι άλλων χωρών που γνω­ρί­ζουν κα­λύ­τε­ρα τη δράση της Fraport AG; Είναι άγνοια,  απο­προ­σα­να­το­λι­σμός ή απλή ιδιο­τέ­λεια; 
Ας πα­ρου­σιά­σου­με ως αντε­πι­χεί­ρη­μα στον κ. Πι­τσιόρ­λα, μια εν­δει­κτι­κή διε­θνή υπό­θε­ση της  Fraport AG που τρα­βά­ει επί δε­κα­πε­ντα­ε­τία το δρόμο της δι­καιο­σύ­νης. Πρό­κει­ται για τη δι­κα­στι­κή δια­φο­ρά της Fraport AG με μια φι­λιπ­πι­νέ­ζι­κη εται­ρεία, την Philippine International Air Terminals Co. Inc. (γνω­στή ως PIATCO).

  • Το 1997 (επί­ση­μα στις 12 Ιου­λί­ου), η κυ­βέρ­νη­ση των
    Φι­λιπ­πι­νών πα­ρα­χώ­ρη­σε στην PIATCO τα δι­καιώ­μα­τα εκ­χώ­ρη­σης
    (concession rights) για την κα­τα­σκευή και τη λει­τουρ­γία ενός
    διε­θνούς τερ­μα­τι­κού σταθ­μού επι­βα­τών στο κε­ντρι­κό αε­ρο­δρό­μιο
    της Μα­νί­λα (όνομα του σταθ­μού: Ninoy Aquino International Airport
    Passenger Terminal III). Το 1998 έγινε επα­να­δια­πραγ­μά­τευ­ση και
    τε­λι­κά υπο­γρά­φη­κε νέα επα­να­δια­τυ­πω­μέ­νη συμ­φω­νία
    εκ­χώ­ρη­σης με τρο­πο­λο­γί­ες (Amended and Restated Concession
    Agreement – ARCA).

  • Η Fraport έρ­χε­ται στο προ­σκή­νιο το 1999 (6 Ιου­λί­ου) με 4
    συμ­φω­νί­ες, όπου απο­κτά: 25% της PIATCO, 40% της PAGS Terminals, Inc.
    (PTI) και 40% της PAGS Terminal Holding, Inc. Επι­πρό­σθε­τα, η PTI
    απο­κτά 11% της PIATCO.

  • Η κα­τα­σκευή του Terminal III ξε­κι­νά το 2000 (15 Ιου­νί­ου) με
    προ­ο­πτι­κή ολο­κλή­ρω­σης εντός 30 μηνών. Χρειά­ζε­ται πρό­σθε­τη
    χρη­μα­το­δό­τη­ση, που μόνο η Fraport είναι πρό­θυ­μη να προ­σφέ­ρει,
    κι έτσι απο­κτά ακόμη 5% της PIATCO, ενώ η PTI απο­κτά ακόμη 24% της
    PIATCO. Το 2001, απο­κτώ­ντας το 40% της PAGS, η Fraport ελέγ­χει πια το
    61.44% της PIATCO. Η φι­λι­πιν­νέ­ζι­κη νο­μο­θε­σία, όμως,
    απα­γο­ρεύ­ει την κα­το­χή μιας τέ­τοιας ευαί­σθη­της εθνι­κά
    επι­χεί­ρη­σης (Terminal III), από ξένα πρό­σω­πα ή εται­ρεί­ες, σε
    πο­σο­στό πα­ρα­πά­νω από 40%.

  • Στα τέλη του 2001 και κατά το 2002 γί­νο­νται δια­πραγ­μα­τεύ­σεις
    με­τα­ξύ της PIATCO/Fraport και της κυ­βέρ­νη­σης των Φι­λιπ­πι­νών, με
    την τε­λευ­ταία να πιέ­ζει για την αναί­ρε­ση της απο­κλει­στι­κό­τη­τας
    δι­καιω­μά­των της πρώ­της επί του Terminal III.

  • Παρά τις ευά­ριθ­μες συ­να­ντή­σεις, δεν υπήρ­ξε συμ­φω­νία και στις
    10 Δε­κεμ­βρί­ου του 2002, η κυ­βέρ­νη­ση των Φι­λιπ­πι­νών (το
    Υπουρ­γείο Δι­καιο­σύ­νης) κη­ρύσ­σει τα συμ­βό­λαια της Fraport άκυρα,
    λόγω ποι­κί­λων πα­ρα­βά­σε­ων της νο­μο­θε­σί­ας της χώρας (με­τα­ξύ
    άλλων, για λό­γους εθνι­κής ασφά­λειας, καθώς και λόγω εξα­γο­ράς κυ­βερ­νη­τι­κών αξιω­μα­τού­χων).

  • Το Διαι­τη­τι­κό Δι­κα­στή­ριο (ICSID) πα­ρα­τή­ρη­σε ότι αυτή η
    από­φα­ση (10 Δε­κεμ­βρί­ου του 2002) ήταν εντυ­πω­σια­κά
    δια­φο­ρε­τι­κή σε σχέση με σχε­τι­κές ανα­κοι­νώ­σεις (που άφη­ναν
    πε­ρι­θώ­ρια δια­πραγ­μα­τεύ­σε­ων) επί­ση­μων κρα­τι­κών φο­ρέ­ων των
    Φι­λιπ­πι­νών, του ίδιου έτους (Μαίου και Σε­πτεμ­βρί­ου).

  • Το Ανώ­τα­το Δι­κα­στή­ριο των Φι­λιπ­πι­νών, απο­φά­σι­σε ότι είχαν
    δια­πρα­χθεί σο­βα­ρές πα­ρα­βά­σεις της νο­μο­θε­σί­ας των
    Φι­λιπ­πι­νών και κή­ρυ­ξε την όλη συμ­φω­νία άκυρη.

  • Στις 17 Σε­πτεμ­βρί­ου του 2003, η Fraport προ­σέ­φυ­γε στη διαι­τη­σία του ICSID (International Centre for the Settlement of Investment Disput – ∆ιε­θνές κέ­ντρο για τον δια­κα­νο­νισµό των δια­φο­ρών εξ επεν­δύ­σε­ων), βα­σι­σμέ­νη στη σχε­τι­κή δια­κρα­τι­κή συμ­φω­νία (BIT – 1997) με­τα­ξύ Φι­λιπ­πι­νών και Γερ­μα­νί­ας (on the Promotion and Reciprocal Protection of Investments, ενερ­γή από τις 2 Φε­βρουα­ρί­ου 2000).

  • Τον Δε­κέμ­βριο του 2004 και ενώ οι δια­δι­κα­σί­ες διε­θνούς
    διαι­τη­σί­ας ήταν υπό εξέ­λι­ξη, η κυ­βέρ­νη­ση των Φι­λιπ­πι­νών
    προ­χώ­ρη­σε σε δι­κα­στι­κή κα­τά­λη­ψη και απαλ­λο­τρί­ω­ση του
    Terminal ΙΙΙ.

  • Στα διε­θνή όρ­γα­να διαι­τη­σί­ας, η κυ­βέρ­νη­ση των Φι­λιπ­πι­νών
    υπο­στή­ρι­ξε ότι ο ενά­γων δεν μπο­ρού­σε να επι­κα­λε­στεί την BIT,
    επει­δή είχε πα­ρα­βιά­σει τη νο­μο­θε­σία της χώρας. Η Fraport
    υπο­στή­ρι­ξε ότι η κυ­βέρ­νη­ση των Φι­λιπ­πι­νών γνώ­ρι­ζε τα
    δε­δο­μέ­να της συμ­φω­νί­ας με την PIATCO και ποτέ δεν κα­τήγ­γει­λε
    κάτι τέ­τοιο κατά τον χρόνο της σύ­να­ψής της.

  • Το Διαι­τη­τι­κό Δι­κα­στή­ριο απο­δέ­χτη­κε τη δυ­να­τό­τη­τα
    ισχύ­ος των ισχυ­ρι­σμών των Φι­λιπ­πι­νών και, πε­ραι­τέ­ρω,
    εξε­τά­ζο­ντας τον φι­λιπ­πι­νέ­ζι­κο νόμο, βρήκε ότι, αν και σε
    επί­πε­δο με­το­χι­κού κε­φα­λαί­ου η επέν­δυ­ση ήταν νό­μι­μη, σε επί­πε­δο ελέγ­χου και δια­χεί­ρι­σης είχε ξε­φύ­γει από τα όρια της νο­μι­μό­τη­τας
    (ιδιαί­τε­ρα ανα­φο­ρι­κά με την πα­ρά­καμ­ψη της νο­μο­θε­σί­ας για
    την προ­στα­σία του δη­μό­σιου συμ­φέ­ρο­ντος, μέσω κρυ­φών συμ­φω­νιών
    με κα­τό­χους με­το­χών). Το Δι­κα­στή­ριο ήταν πε­πει­σμέ­νο από τα ίδια τα εσω­τε­ρι­κά έγ­γρα­φα της Fraport ότι
    καθ’ όλη τη διάρ­κεια της επέν­δυ­σης η εται­ρεία γνώ­ρι­ζε πως
    πα­ρα­βί­α­ζε συ­γκε­κρι­μέ­νη νο­μο­θε­σία των Φι­λιπ­πι­νών και γι’
    αυτό προ­σπα­θού­σε να κρατά κρυφό κάθε σχε­τι­κό δια­κα­νο­νι­σμό.

  • Έτσι, το Διαι­τη­τι­κό Δι­κα­στή­ριο, στις 16 Αυ­γού­στου 2007, έκανε
    δεκτή την έν­στα­ση των Φι­λιπ­πι­νών και απέ­ρι­ψε την προ­σφυ­γή της
    Fraport, θε­ω­ρώ­ντας ότι το ίδιο ήταν αναρ­μό­διο να απο­φα­σί­σει για
    την υπό­θε­ση (γιατί η δια­κρα­τι­κή συμ­φω­νία BIT ήταν ανε­νερ­γή,
    λόγω της πα­ρα­βί­α­σης του φι­λιπ­πι­νέ­ζι­κου νόμου από την Fraport).

  • Στη συ­νέ­χεια η Fraport, στις 6 Δε­κεμ­βρί­ου του 2007, προ­σέ­βα­λε
    την από­φα­ση, κα­τα­θέ­το­ντας αί­τη­ση ακύ­ρω­σής της, η οποία
    εξε­τά­στη­κε από ει­δι­κή (ad hoc) επι­τρο­πή του ICSID, η οποία βρήκε
    το σκε­πτι­κό του Διαι­τη­τι­κού Δι­κα­στη­ρί­ου σωστό και απέρ­ρι­ψε το
    εν λόγω αί­τη­μα της Fraport (κοι­νο­ποί­η­ση από­φα­σης στους
    αντί­δι­κους: 23 Δε­κεμ­βρί­ου 2010). Είναι ση­μα­ντι­κό το γε­γο­νός
    ότι η Επι­τρο­πή δεν επι­δί­κα­σε την εις βάρος της Fraport πλη­ρω­μή
    των εξό­δων της κυ­βέρ­νη­σης των Φι­λιπ­πι­νών (US$ 5,672,667), όπως η
    τε­λευ­ταία είχε αι­τη­θεί.

  • Ση­μειω­τέ­ον, ότι η κυ­βέρ­νη­ση των Φι­λιπ­πι­νών
    δι­καιώ­θη­κε για την ίδια υπό­θε­ση στις 22 Ιου­λί­ου 2010 από το
    Διε­θνές Εμπο­ρι­κό Επι­με­λη­τή­ριο (International Chamber of Commerce).

  • Τον Απρί­λιο του 2011 η Fraport επα­νήλ­θε, για να ξε­κι­νή­σει έναν και­νούρ­γιο κύκλο προ­σπα­θειών επι­κρά­τη­σης στο ICSID, που κα­τέ­λη­ξε στην τρίτη, ου­σια­στι­κά, ήττα της, στις 10 Δε­κεμ­βρί­ου του 2014, με την απόρ­ρι­ψη του αι­τή­μα­τός της για απο­ζη­μί­ω­ση ύψους 510 εκ. US$ και την εις βάρος της επι­δί­κα­ση δι­κα­στι­κών εξό­δων ύψους 5 εκ. US$ υπέρ της κυ­βέρ­νη­σης των Φι­λιπ­πι­νών.

Να λοι­πόν μια δια­φο­ρε­τι­κή ιστο­ρία της Fraport AG που κάλ­λι­στα θα μπο­ρού­σε να απα­σχο­λή­σει τόσο την κυ­βέρ­νη­ση Τσί­πρα και τον πρό­ε­δρο του ΤΑΙ­ΠΕΔ, όσο
και τους τε­λευ­ταί­ους καθ’ ύλην αρ­μό­διους τ. υπουρ­γούς κ.κ. Γ.
Στα­θά­κη και Α. Φλα­μπου­ρά­ρη οι οποί­οι εν­δε­λε­χώς είχαν
ενη­με­ρω­θεί από την “Κοινή Πρω­το­βου­λία Ενά­ντια στην Ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση των Αε­ρο­δρο­μί­ων”, από τον Πε­ρι­φε­ρειάρ­χη Ιο­νί­ων Νήσων Θ. Γα­λια­τσά­το και από τα σω­μα­τεία των ερ­γα­ζο­μέ­νων.

Άρα λοι­πόν το μόνο που κά­ποιος λο­γι­κός νους θα κρά­τα­γε από τις
δη­λώ­σεις του πρό­ε­δρου του ΤΑΙ­ΠΕΔ κ. Στέρ­γιου Πι­τσιόρ­λα, είναι η
ζέση με την οποία υπε­ρα­σπί­ζε­ται τις πρα­ξι­κο­πη­μα­τι­κές
δια­τα­γές των δα­νει­στών σε βάρος του ελ­λη­νι­κού Δη­μο­σί­ου, για
την ολο­κλή­ρω­ση του ΟΙ­ΚΟ­ΝΟ­ΜΙ­ΚΟΥ ΣΚΝ­ΔΑ­ΛΟΥ της εκ­ποί­η­σης των
Πε­ρι­φε­ρεια­κών Αε­ρο­λι­μέ­νων της Ελ­λά­δας. Είναι η υπε­ρά­σπι­ση
της πε­λα­τεια­κής λο­γι­κής, της συ­γκά­λυ­ψης και της πα­ρα­ποί­η­σης
της αλή­θειας, προς εξυ­πη­ρέ­τη­ση συμ­φε­ρό­ντων.
Η απά­ντη­ση όμως έχει ήδη δοθεί. Η ελ­λη­νι­κή κοι­νω­νία και
σύσ­σω­μη η αντι­μνη­μο­νια­κή αρι­στε­ρά με τα κι­νή­μα­τα και τους
φο­ρείς στο πλευ­ρό της, θα απο­τρέ­ψει το εν λόγω πο­λι­τι­κό και
οι­κο­νο­μι­κό σκάν­δα­λο. Θα ανα­τρέ­ψει τους δο­λο­πλό­κους ακόμα και
αυ­τούς που φο­ρούν την προ­σω­πί­δα της “αρι­στε­ράς”.

(ΥΓ. Τη με­τά­φρα­ση του δη­μό­σιου εγ­γρά­φου (ICSID Case No.
ARB/03/25) του INTERNATIONAL CENTRE FOR SETTLEMENT OF INVESTMENT
DISPUTES WASHINGTON D.C. έκανε ο Αρ­γύ­ρης Γε­ωρ­γού­λης).

*μέλος της “Κοι­νής Πρω­το­βου­λί­ας Ενά­ντια στην Ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση των Αε­ρο­δρο­μί­ων”, Δρ Φι­λο­σο­φί­ας της Επι­στή­μης VUB ULB

http://rproject.gr/article/perifereiaka-aerodromia-i-aristeri-logiki-ton-entetalmenon-kai-i-periptosi-tis-fraport-ag

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube