Κυβερνητικά στελέχη και λειτουργοί συνέχισαν και χθες τις προπαρασκευαστικές εργασίες για να ολοκληρωθεί το κείμενο των αλλαγών που θα επέλθουν στο ρυθμιστικό πλαίσιο για την ηλεκτρική διασύνδεση.

Ελλείψει επίσημης ενημέρωσης καταγράφουμε πληροφορίες που θέλουν το Υπουργείο Ενέργειας να καταθέτει προς έγκριση την Τρίτη, στο πλαίσιο συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου, κείμενο απόφασης για την ηλεκτρική διασύνδεση.

Όλα συγκλίνουν ότι το αίτημα της Κυβέρνησης να επιμεριστεί 50-50 το κόστος από ενδεχόμενο ναυάγιο έχει κλειδώσει. Πολύ πιθανό, όμως, να είναι το μοναδικό σημαντικό αίτημα της κυπριακής πλευράς που έχει ικανοποιηθεί, μετά τα όσα συζητήθηκαν στο Προεδρικό την Τρίτη. Δεν προκύπτει να έχει συμφωνηθεί από τον ΑΔΜΗΕ ή τη Nexans η αλλαγή οποιασδήποτε ρύθμισης στις αποφάσεις της ΡΑΕΚ που αφορούν το προϋπολογιζόμενο κόστος της ηλεκτρικής διασύνδεσης. Η γαλλική εταιρεία φέρεται επίσης να ενημέρωσε την Προεδρία της Δημοκρατίας ότι οι βυθομετρήσεις που θα πραγματοποιηθούν έχουν τον χαρακτήρα επιβεβαίωσης δεδομένων σε κάποια επιλεγμένα σημεία και δεν θα ανατρέψουν τις προηγηθείσες εργασίες-μελέτες (επί EuroAsia), ούτε το κόστος.

Ειδικότερα, δεν προκύπτει να έχει συμφωνηθεί από τον ΑΔΜΗΕ ή τη Nexans η αλλαγή οποιασδήποτε ρύθμισης στις αποφάσεις της ΡΑΕΚ που αφορούν το προϋπολογιζόμενο κόστος της ηλεκτρικής διασύνδεσης. Η Κυβέρνηση συμμερίζεται τις ανησυχίες πολλών ότι είναι μάλλον απίθανο το τελικό κόστος να παραμείνει γύρω στο 1.94 δισ. και ζήτησε κάποιες εξασφαλίσεις στην περίπτωση που οι φόβοι επιβεβαιωθούν. Ο ΑΔΜΗΕ δεν αποδέχθηκε να τεθεί κάποια οροφή στο κόστος, ενώ η Nexans φέρεται να καθησύχασε την κυπριακή αντιπροσωπία στη σύσκεψη της Τρίτης ότι το συμβόλαιο του 1.4 δισ. για κατασκευή και πόντιση του καλωδίου είναι καλά μελετημένο και δεν αφήνει περιθώρια σημαντικής υπέρβασης. Η γαλλική εταιρεία φέρεται επίσης να ενημέρωσε την Προεδρία της Δημοκρατίας ότι οι βυθομετρήσεις που θα πραγματοποιηθούν έχουν τον χαρακτήρα επιβεβαίωσης δεδομένων σε κάποια επιλεγμένα σημεία και δεν θα ανατρέψουν τις προηγηθείσες εργασίες-μελέτες (επί EuroAsia), ούτε θα εκτινάξουν το κόστος του καλωδίου, όπως φοβούνται Κύπριοι τεχνοκράτες.

Από την πληροφόρηση που υπάρχει προκύπτει ότι πριν από τη σύσκεψη της Τρίτης είχε ήδη διευκρινιστεί από το Υπουργείο Ενέργειας και τη ΡΑΕΚ ότι η παραχώρηση από το κράτος των 125 εκατ. ευρώ στον ΑΔΜΗΕ, για κάλυψη μέρους των δαπανών του για το έργο μέχρι το τέλος του 2029, θα είναι το μέγιστο ποσό που θα του καταβληθεί, ανεξάρτητα αν το έργο δεν υλοποιηθεί πριν το 2030. Αν όντως υπάρξει παράταση των εργασιών μετά το 2030, η κυπριακή Κυβέρνηση ή οι καταναλωτές στην Κύπρο δεν θα πληρώνουν για ανάκτηση εξόδων του φορέα υλοποίησης. Η ανάκτηση εκ μέρους του ΑΔΜΗΕ θα επαναρχίσει μετά τη λειτουργία της διασύνδεσης.

Στο κείμενο που θα κληθεί να εγκρίνει το Υπουργικό θα περιλαμβάνεται η χρονική επέκταση (για 17 αντί 12 χρόνια) της παραχώρησης προνομιακής απόδοσης κεφαλαίου σε ποσοστό 8.3% και -πιθανό- η πρόθεση της Κυβέρνησης να συμμετάσχει στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnector με 100 εκατ. ευρώ.

Όπως ήδη ανακοινώθηκε, την Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα είναι στην Αθήνα και θα συναντηθεί με τον πρωθυπουργό Μητσοτάκη, για να συζητήσουν και αυτό το θέμα. Προφανώς μέχρι την Πέμπτη θα έχει κλείσει οριστικά το θέμα από πλευράς Υπουργικού Συμβουλίου.

Φιλελεύθερος