Υπάρχει ένα χαρτοφυλάκιο που αποκτά πλέον τεράστια σημασία για τον ευρωπαϊκό Νότο, αυτό της Πράσινης Πολιτικής, που όπως φαίνεται θα πάει στα «χέρια» της Ισπανίας. Η σκληροπυρηνική Σοσιαλίστρια Τερέζα Ριμπέρα, με σημαντικό δείγμα γραφής και με ιδιαίτερη ευαισθησία στα περιβαλλοντικά ζητήματα, που έχει το υπουργείο Οικολογικής Μετάβασης, έχει καταφερθεί στο παρελθόν και εναντίον της προέδρου της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, για τυχόν χαλάρωση από την πράσινη ατζέντα.

Πρόσφατες μελέτες και εκθέσεις κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου ότι «η Ευρώπη θα μπορούσε να καταρρεύσει μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια» και παρ’ όλα αυτά ο σχεδιασμός και οι δράσεις μένουν ακόμη σε επίπεδο συζητήσεων, χωρίς ουσιαστικές λύσεις στον άμεσο ορίζοντα, αφού ακόμη εκκρεμεί το ζήτημα της τεράστιας χρηματοδότησης της πράσινης μετάβασης.

Το θέμα είναι ότι οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και συναφή ζητήματα -που δεν έχουν να κάνουν μόνο με την κλιματική αλλαγή- όπως οι πυρκαγιές, οι πλημμύρες, οι πιο υψηλές θερμοκρασίες, εξάπλωση μεταδοτικών ασθενειών, επηρεάζουν όλες τις χώρες της Ε.Ε. το ίδιο, με το κύριο βάρος να πέφτει στον ευρωπαϊκό Νότο. Αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστεί να ανοίξει μια νέα συζήτηση στην Ε.Ε. για το μέγεθος των κονδυλίων που χρειάζονται οι πλέον πληγείσες περιοχές για να βοηθηθούν από τις όποιες καταστροφές, με την Ελλάδα να βρίσκεται κάθε καλοκαίρι στη δίνη ανεξέλεγκτων πυρκαγιών.

Σύμφωνα με μελέτες, ο ετήσιος αντίκτυπος στο ΑΕΠ μιας χώρας της περιοχής από μία τουλάχιστον μεγάλη φωτιά είναι της τάξης του 0,11% έως 0,18%, που σημαίνει ετήσιες απώλειες της τάξης των 13 έως 21 δισ. ευρώ για τον ευρωπαϊκό Νότο. Το μεγάλο ερώτημα είναι κατά πόσο οι πιο «φειδωλοί» Βορειοευρωπαίοι θα θελήσουν να βοηθήσουν πραγματικά τους γειτόνους τους. Όπως χαρακτηριστικά είπε η Ριμπέρα, το ζήτημα της παροχής οικονομικών πόρων θα δοκιμάσει για μια ακόμη φορά την αλληλεγγύη σε ολόκληρη την Ε.Ε. και θα δείξει πόσο πραγματικά πιστεύουμε στην Ευρώπη. Η χάραξη της ευρωπαϊκής πολιτικής θα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί δίδοντας περισσότερη βαρύτητα στον Νότο.

Ναυτεμπορική