REAL TIME |

Κίνα , Οικονομία & Αγορές 13 Αυγούστου 2024

Economist: Οι κατασκευαστές της Κίνας χρεωκοπούν!

Economist: Οι κατασκευαστές της Κίνας χρεωκοπούν!

Περίπου το 30% των βιομηχανικών επιχειρήσεων ήταν ζημιογόνες στα τέλη Ιουνίου, ανεβαίνοντας πάνω από την προηγούμενη καταγεγραμμένη κορύφωση κατά τη διάρκεια της ασιατικής χρηματοπιστωτικής κρίσης το 1998, σύμφωνα με το Εθνικό Γραφείο Στατιστικής

Τα νέα για τους κατασκευαστές της Κίνας είναι άσχημα νέα για τους ανταγωνιστές τους σε όλο τον κόσμο. Οι ξένες κυβερνήσεις φοβούνται ότι οι εγχώριοι πρωταθλητές τους θα χτυπηθούν από κινέζους ανταγωνιστές χαμηλού κόστους. Αλλά στις 5 Αυγούστου ο κόσμος έλαβε μια μικρή υπενθύμιση ότι οι παραγωγοί της Κίνας αντιμετωπίζουν μεγάλα δικά τους προβλήματα. Η Hengchi, μια εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων ( EV ) που ανήκει στην Evergrande, μια αποτυχημένη εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων, είπε στους επενδυτές ότι δύο από τις θυγατρικές της είχαν αναγκαστεί σε χρεοκοπία. Ο όμιλος αρχικά είχε στόχο να πουλήσει 1 εκατομμύριο EV ετησίως μέχρι το 2025. εν μέσω πυρετού ανταγωνισμού πούλησε μόλις 1.389 πέρυσι.

Η υπερβολή στη βιομηχανική παραγωγή δεν περιορίζεται στα EV . Περίπου το 30% των βιομηχανικών επιχειρήσεων ήταν ζημιογόνες στα τέλη Ιουνίου, ανεβαίνοντας πάνω από την προηγούμενη καταγεγραμμένη κορύφωση κατά τη διάρκεια της ασιατικής χρηματοπιστωτικής κρίσης το 1998, σύμφωνα με το Εθνικό Γραφείο Στατιστικής (βλ. διάγραμμα). Η έρευνά της σε περισσότερες από 500.000 εταιρείες δείχνει μια εκπληκτική επιδείνωση των συνθηκών για τις βιομηχανικές επιχειρήσεις το πρώτο εξάμηνο του έτους, κατά το οποίο ο αριθμός των ζημιογόνων εταιρειών αυξήθηκε κατά 44%.

Διάγραμμα: The Economist

Τα τελευταία χρόνια φυλλάδια, φθηνά δάνεια και άμεσες κρατικές επενδύσεις έχουν ξεχυθεί σε τομείς της μεταποίησης που ευνοούνται από τον Xi Jinping, ηγέτη της Κίνας, με μερικά αξιοσημείωτα αποτελέσματα. Στο ρολόι του, η Κίνα έχει γίνει ο παγκόσμιος ηγέτης στα ηλεκτρικά οχήματα και τις μπαταρίες ιόντων λιθίου. Όμως η οικονομία της αποδυναμώνεται και η κατανάλωση πέφτει. Οι εγχώριες πωλήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν τους τελευταίους μήνες, από έτος σε έτος. Οι εξαγωγές τον Ιούλιο ήταν κάτω από τις προσδοκίες, σύμφωνα με στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα στις 7 Αυγούστου. Οι υπερχρεωμένες τοπικές κυβερνήσεις, εν τω μεταξύ, γίνονται επίσης πιο τσιμπημένες με την υποστήριξή τους σε επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα. 

Το The Economist εξέτασε τρεις από τις πιο ευνοημένες βιομηχανίες του κ. Xi: EV , ηλιακές μονάδες και ημιαγωγούς. Η εικόνα που προκύπτει είναι ζοφερή.

Ξεκινήστε με EV s. Τουλάχιστον οκτώ μεγάλοι κατασκευαστές των αυτοκινήτων έχουν κλείσει ή διακόψει την παραγωγή τους από τις αρχές του 2023. Οι κυματισμοί είναι ορατοί σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού. Η Qingdao Hi-Tech Moulds, ένας μεγάλος προμηθευτής ανταλλακτικών αυτοκινήτων, προειδοποίησε σε δήλωση νωρίτερα φέτος ότι η διακοπή της παραγωγής στην HiPhi, μια αυτοκινητοβιομηχανία, θα μπορούσε να οδηγήσει σε πτώση των καθαρών κερδών της έως και 60%. Η SAIC Anji Logistics, ένας πάροχος εφοδιαστικής βιομηχανίας αυτοκινήτων, δήλωσε σε πρόσφατες διαδικασίες πτώχευσης ότι κατέρρευσε κυρίως επειδή η Aiways, μια άλλη προβληματική αυτοκινητοβιομηχανία, δεν είχε πληρώσει τους λογαριασμούς της. Η αποτυχία της Levdeo, μιας ακόμη αυτοκινητοβιομηχανίας, άφησε 4 δισεκατομμύρια γιουάν (550 εκατομμύρια δολάρια) σε απλήρωτους λογαριασμούς σε προμηθευτές, πράκτορες και τράπεζες. Περίπου 52.000 εταιρείες που σχετίζονται με τα ηλεκτρικά ηλεκτρικά έκλεισαν πέρυσι στην Κίνα, αύξηση σχεδόν 90% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με μια εκτίμηση.

Η ηλιακή βιομηχανία της Κίνας αντιμετωπίζει επίσης υπερπροσφορά. Φέτος οι τιμές των περισσότερων εξαρτημάτων των ηλιακών πλαισίων έχουν πέσει κάτω από το μέσο κόστος παραγωγής τους. Πολλές εταιρείες του κλάδου περιορίζουν την παραγωγή. Άλλοι έχουν καταργήσει τα σχέδια να εισέλθουν στην αγορά. Η Haitai Solar, κατασκευαστής ηλιακών εξαρτημάτων, δήλωσε ότι αναμένει περαιτέρω πτώση των τιμών. Οι μεγαλύτεροι παραγωγοί του κλάδου έχουν ταμειακά αποθέματα που θα τους βοηθήσουν να επιβιώσουν. Η μεγαλύτερη πίεση στην ηλιακή ενέργεια, όπως και σε πολλές άλλες μεταποιητικές βιομηχανίες, είναι μεταξύ των μικρότερων προμηθευτών που έχουν δει τα κέρδη που αποκομίζουν από τα εξαρτήματά τους να εξαφανίζονται, λέει η Alicia García Herrero της Natixis, μιας επενδυτικής τράπεζας.

Μια αναταραχή εμφανίζεται και στη βιομηχανία ημιαγωγών. Οι τοπικές κυβερνήσεις έχουν επικεντρώσει τις επενδύσεις τους σε εξαρτήματα τσιπ χαμηλού επιπέδου σε μια προσπάθεια να «κερδίσουν εύκολα μερίδιο αγοράς», σημειώνει ένας εμπειρογνώμονας του κλάδου. Αυτά τα ανταλλακτικά είναι πλέον σε μεγάλη υπερπροσφορά και πολλές από τις εταιρείες που τα παράγουν αποτυγχάνουν. Το 2023 σχεδόν 11.000 εταιρείες που σχετίζονταν με chip έσβησαν, περίπου 30 την ημέρα, σύμφωνα με την Qichacha, μια εταιρεία που συλλέγει εταιρικά δεδομένα. Λέει ότι ο αριθμός, που έχει αναφερθεί στα κινεζικά μέσα ενημέρωσης, είναι ακριβής, αλλά ότι δεν μπορεί πλέον να παρέχει τέτοιους αριθμούς καθώς έχουν γίνει «υπερβολικά ευαίσθητοι».

Η κεντρική κυβέρνηση της Κίνας έχει αρχίσει να αναγνωρίζει την πίεση που δέχονται οι κατασκευαστές της χώρας. Ο κ. Xi αναγνώρισε πρόσφατα την υπερβολική επένδυση σε ορισμένες πράσινες τεχνολογίες. Στα τέλη Ιουλίου, τα πρακτικά από μια συνεδρίαση του πολιτικού γραφείου, μιας ομάδας ανώτερων κυβερνητικών ηγετών, ανέφεραν ότι η Κίνα πρέπει να αποφύγει τον « φαύλο ανταγωνισμό τύπου  neijuan ». Το Neijuan , που συχνά μεταφράζεται ως “involution”, είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται τώρα συνήθως στη χώρα για να περιγράψει τον έντονο, αυτοτραυματιζόμενο ανταγωνισμό.

Ωστόσο, θα είναι δύσκολο για την Κίνα να αποφύγει μια περίοδο βιομηχανικής εμπλοκής. Η πρωταρχική φιλοδοξία του Xi ήταν να δημιουργήσει πρωταθλητές υψηλής τεχνολογίας σε έναν αριθμό βιομηχανιών που μπορούν να κερδίσουν στις παγκόσμιες αγορές και να σπάσουν την εξάρτηση της χώρας του από την ξένη πνευματική ιδιοκτησία. Η κρατική υποστήριξη γι’ αυτό γενικά διοχετεύεται μέσω των τοπικών κυβερνήσεων, πολλές από τις οποίες έχουν ξοδέψει αδιακρίτως, με αποτέλεσμα λεγεώνες μικρών και μη ανταγωνιστικών προμηθευτών.

Επιβιώνουν μόνο οι δυνατοί

Επιπλέον, το χρέος που έχουν συσσωρεύσει οι τοπικές κυβερνήσεις καθιστά πιο δύσκολη από ό,τι στο παρελθόν τη διάσωση προβληματικών βιομηχανικών επιχειρήσεων. Πόλεις και επαρχίες έχουν πλέον χρέη 60 τρισεκατομμυρίων γιουάν και σε πολλούς έχει πει να περιορίσουν τις δαπάνες. Οι αποτυχημένες επενδύσεις απλώς επιδεινώνουν τη δημοσιονομική τους θέση. Ο θάνατος της Aikang, μιας μεγάλης εταιρείας ηλιακής ενέργειας στην επαρχία Zhejiang, έχει γίνει ανησυχία για τους ηγέτες εκεί. Ένα επενδυτικό όχημα τοπικής αυτοδιοίκησης είναι ο κύριος μέτοχός του.

Το κράτος έχει αρχίσει να ενθαρρύνει την εξυγίανση. Αλλά αυτό δεν θα είναι απλό. Οι περισσότερες εταιρείες σε τομείς με υπερπροσφορά επιδιώκουν να μειώσουν την παραγωγική ικανότητα και όχι να αποκτήσουν περισσότερη από αυτήν. Δεν θα υπάρχουν πολλοί στόχοι εξαγορών στον κλάδο της ηλιακής ενέργειας, λέει η Cosimo Ries της Trivium, μιας συμβουλευτικής εταιρείας. Είναι απίθανο η συρρικνούμενη ομάδα επιτυχημένων εταιρειών EV να αγοράσει αποτυχημένες μάρκες, κάτι που θα συνεπαγόταν την ανάληψη ευθύνης για πελάτες παλαιού τύπου που δεν μπορούν πλέον να λαμβάνουν τις ενημερώσεις λογισμικού που απαιτούνται για να διατηρήσουν τα αυτοκίνητά τους λειτουργικά.

Στη συνεδρίασή του τον Ιούλιο, το Πολιτικό Γραφείο της Κίνας είπε ότι η αγορά πρέπει να φιλτράρει τους αδύναμους παραγωγούς και να προωθήσει τους ισχυρούς. Με τον καιρό, αυτό θα οδηγήσει στη διάθεση περισσότερων κεφαλαίων και εργασίας στους πιο παραγωγικούς κατασκευαστές της Κίνας, καθιστώντας τους ακόμα ισχυρότερους. Αλλά θα είναι επώδυνο. 

ΠΗΓΗ: The Economist

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube