Observer Research Foundation: H Ινδία αναλαμβάνει δράση στο λιμάνι της Μιανμάρ! Στόχος να παίξει ζωτικό ρόλο στην προώθηση της περιφερειακής ασφάλειας και σταθερότητας

Observer Research Foundation: H Ινδία αναλαμβάνει δράση στο λιμάνι της Μιανμάρ! Στόχος να παίξει ζωτικό ρόλο στην προώθηση της περιφερειακής ασφάλειας και σταθερότητας

Σε μια σημαντική κίνηση, η ινδική κυβέρνηση έδωσε το πράσινο φως στην πρόταση της India Ports Global Ltd. (IPGL) να πάρει τον πλήρη έλεγχο του λιμανιού Sittwe στον ποταμό Kaladan στην επαρχία Rakhine της Μιανμάρ στις 6 Απριλίου 2024. Αυτή η βαρυσήμαντη κίνηση σηματοδοτεί το λιμάνι Sittwe ως το δεύτερο διεθνές λιμάνι, μετά το λιμάνι Shahid Beheshti του Ιράν στο Chabahar, το οποίο θα διαχειρίζεται η IPGL. Η IPGL είναι θυγατρική της Sagarmala Development Company Limited, η οποία διοικείται από το Υπουργείο Λιμένων, Ναυτιλίας και Ναυτιλίας της Ένωσης. Ενώ η Ινδία εποπτεύει μόνο δύο τερματικούς σταθμούς στο λιμάνι Chabahar, θα έχει τον απόλυτο έλεγχο του λιμένα Sittwe και θα το αντιμετωπίζει όπως άλλα εσωτερικά λιμάνια.

Η πρόσφατη συμφωνία περιλαμβάνει εκτεταμένη μίσθωση του λιμανιού στην Ινδία, η οποία θα ανανεώνεται κάθε τρία χρόνια. Η IPGL θα συγκεντρώσει κεφάλαια για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού και σκοπεύει να προωθήσει τις συναλλαγές σε ρουπίες Ινδίας μεταξύ των εμπόρων.

Ενώ η Ινδία εποπτεύει μόνο δύο τερματικούς σταθμούς στο λιμάνι Chabahar, θα έχει τον απόλυτο έλεγχο του λιμένα Sittwe και θα το αντιμετωπίζει όπως άλλα εσωτερικά λιμάνια.

Βρίσκεται στο δέλτα του ποταμού Kaladan, το λιμάνι Sittwe αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του Kaladan Multimodal Transit Transport Project (KMTTP), που εγκρίθηκε το 2008. Σχεδιασμένο για να χειρίζεται πλοία βαθέων υδάτων έως 20.000 Dead Weight Tonnage (DWT) , το λιμάνι είναι έτοιμο για την κάλυψη της μελλοντικής ζήτησης για βαρύτερα πλοία καθώς η χρήση αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου.

Στις 9 Μαΐου 2023, ο Shri Sarbananda Sonowal, Υπουργός Λιμένων, Ναυτιλίας και Πλωτών Μεταφορών της Ένωσης και ο Ayush εγκαινίασαν επίσημα το λιμάνι. Καλωσόρισε το πρώτο ινδικό φορτηγό πλοίο που έφτασε στο λιμάνι Sitwee περιείχε τσιμέντο που ταξίδεψε από το λιμάνι Syama Prasad Mookerjee στην Καλκούτα .

Το τρέχον εμπόριο μεταξύ Ινδίας και Μιανμάρ περιλαμβάνει κυρίως δομικά υλικά όπως τσιμέντο, χάλυβας και τούβλα από την Ινδία, ενώ οι εισαγωγές από τη Μιανμάρ περιλαμβάνουν ρύζι, ξυλεία, ψάρια και θαλασσινά. Με την επέκταση του λιμανιού, τα εμπορικά αυτά εμπορεύματα ενδέχεται να αντικατασταθούν από προϊόντα υψηλότερης προστιθέμενης αξίας.

Τα ινδικά κράτη που πρόκειται να επωφεληθούν περισσότερο από την ανάπτυξη του λιμανιού είναι το Mizoram και το Tripura. Η κυβέρνηση της Tripura έχει ξεκινήσει πρωτοβουλίες για τη δημιουργία συνδεσιμότητας μεταξύ του κράτους και της Μιανμάρ μέσω του ποταμού Kaladan. Οι κατασκευαστικές εργασίες έχουν ξεκινήσει για να διευκολυνθεί η δημιουργία αυτών των ζωτικών συγκοινωνιακών συνδέσεων. Το ταξίδι από την Καλκούτα στην Αγκαρτάλα διαρκεί περίπου τέσσερις ημέρες οδικώς. Ωστόσο, με τη χρήση της διαδρομής Sittwe–Chittagong–Sabroom–Agartala μέσω νερού και ξηράς, ο χρόνος μεταφοράς θα είναι μόνο δύο ημέρες , εξοικονομώντας χρήματα και χρόνο και μειώνοντας τις εκπομπές άνθρακα. Για το σκοπό αυτό εκκρεμεί ακόμη μια λεπτομερής έκθεση έργου (DPR).

Έλλειψη μεταφορικών υποδομών

Ενώ η θαλάσσια διαδρομή κερδίζει δυναμική, η ολοκλήρωση του οδικού τμήματος είναι ζωτικής σημασίας για την αξιοποίηση της πολυτροπικής πτυχής του έργου Kaladan. Το οδικό στοιχείο υποτίθεται ότι συνδέει την Καλκούτα και την αγορά του Μπαγκλαντές με το Mizoram μέσω του λιμανιού Sittwe, ενισχύοντας έτσι τις εμπορικές δυνατότητες της βορειοανατολικής περιοχής. Το οδικό τμήμα μήκους 110 χιλιομέτρων και η κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων που έχουν απομείνει αντιμετωπίζουν διάφορες προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης συντονισμού μεταξύ των συνοριακών υπηρεσιών, του ανώμαλου εδάφους, των ζητημάτων που σχετίζονται με τις αποζημιώσεις γης και των σημαντικών ανησυχιών για την ασφάλεια λόγω της εξέγερσης στην περιοχή. Η πανδημία και το πραξικόπημα του 2021 παρεμπόδισαν περαιτέρω την πρόοδο.

Η Ircon International, που διαχειρίζεται την κατασκευή του οδικού τμήματος, δεσμεύει τοπικούς εργολάβους για τη βελτίωση των σχέσεων και τον μετριασμό των κινδύνων από επιθέσεις ανταρτών στο έργο Kaladan. Η Myanmar New Power Construction Limited και η Su Htoo Sen πρόκειται να ολοκληρώσουν διαφορετικά τμήματα του αυτοκινητόδρομου. Ωστόσο, η σύμβαση προβλέπει περίοδο ολοκλήρωσης τριών ετών και τεσσάρων μηνών, λαμβάνοντας υπόψη πιθανές καθυστερήσεις λόγω περιβαλλοντικών, πολιτικών προκλήσεων και προκλήσεων ασφάλειας. Η συνεχιζόμενη βία και οι στρατιωτικές ενέργειες καθιστούν δύσκολη την πρόβλεψη μιας ακριβούς ημερομηνίας ολοκλήρωσης στην ασταθή κατάσταση.

Το οδικό τμήμα μήκους 110 χιλιομέτρων και η κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων που έχουν απομείνει αντιμετωπίζουν διάφορες προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης συντονισμού μεταξύ των συνοριακών υπηρεσιών, του ανώμαλου εδάφους, των ζητημάτων που σχετίζονται με τις αποζημιώσεις γης και των σημαντικών ανησυχιών για την ασφάλεια λόγω της εξέγερσης στην περιοχή.

Επιπλέον, ενώ το λιμάνι Sitwee προσφέρει σημαντικό εμπορικό δυναμικό για τη μεταφορά αγαθών, φυσικού αερίου ή πετρελαίου στη Βορειοανατολική Περιφέρεια (NER) της Ινδίας, η αποτελεσματικότητά του ως μια οικονομικά αποδοτική διαδρομή τακτικής μεταφοράς προς το NER παραμένει να καθοριστεί. Αυτή η αβεβαιότητα πηγάζει κυρίως από τα αναμενόμενα υψηλά έξοδα συχνών σπασίματος και μεταφόρτωσης χύδην . Επιπλέον, αν και η κατασκευή του τερματικού σταθμού Paletwa έχει ολοκληρωθεί, η λειτουργικότητά του εξαρτάται από την ολοκλήρωση της βυθοκόρησης συντήρησης κατά μήκος του ποταμού Kaladan μεταξύ Sittwe και Paletwa. Αυτό το καθήκον πρέπει να εκπληρωθεί πριν τα φορτηγά πλοία μεταφέρουν εμπορεύματα μόνο στο λιμάνι Sitwe.

Μετατόπιση δυνάμεων

Η αυξανόμενη σύγκρουση μεταξύ της στρατιωτικής χούντας και της Συμμαχίας των Τριών Αδελφοτήτων, συμπεριλαμβανομένων των δυνάμεων υπέρ της δημοκρατίας που χρησιμοποιούν επιθέσεις με drone και οδομαχίες στο πλαίσιο της Επιχείρησης 1027, έχει μετατοπίσει μεγάλο μέρος της δυναμικής ισχύος στη Μιανμάρ. Εθνοτικές ένοπλες ομάδες έχουν αποκτήσει τον έλεγχο των συνοριακών πόλεων και των εμπορικών οδών κατά μήκος των συνοριακών περιοχών της Ινδίας, του Μπαγκλαντές, της Ταϊλάνδης και της Κίνας.

Σημαντικά έργα μεταξύ Ινδίας και Μιανμάρ στις πολιτείες Rakhine και Chin και στην περιοχή Sagaing βρίσκονται τώρα υπό τον έλεγχο εθνοτικών ένοπλων ομάδων. Η ανακοίνωση του Στρατού Arakan (AA) στις 25 Μαρτίου, με την οποία καλεί ξένους επενδυτές να επενδύσουν στην Πολιτεία Rakhine, υποδηλώνει την εμπιστοσύνη του για την υπέρβαση της χούντας της Μιανμάρ. Η ΑΑ κάλεσε επίσης τα υπάρχοντα ξένα έργα, όπως το λιμάνι Kyaukphyu και η Ειδική Οικονομική Ζώνη (SEZ) που υποστηρίζεται από την Κίνα και το KMTTP που υποστηρίζεται από την Ινδία, να συνεργαστούν μαζί τους και να συνεχίσουν το έργο τους.

Η ΑΑ ελέγχει επί του παρόντος πολλαπλούς δήμους στην πολιτεία Rakhine και στοχεύει ενεργά στρατιωτικά φυλάκια της χούντας, με στόχο να τα καταλάβει.

Το Πεκίνο επενδύει στην κατασκευή λιμανιού βαθέων υδάτων Kyaukphyu και SEZ μόλις 120 χιλιόμετρα μακριά από το Sittwe. Μετά την ολοκλήρωση, το έργο θα χρησιμεύσει ως το νότιο τελικό σημείο του Οικονομικού Διαδρόμου Κίνας-Μυανμάρ (CMEC) μήκους 1.700 χιλιομέτρων, που θα τον συνδέει με την κινεζική πόλη Κουνμίνγκ. Αυτός ο διάδρομος θα παρέχει στην μεσόγεια επαρχία Γιουνάν άμεση πρόσβαση στον Ινδικό Ωκεανό. Επιπλέον, είναι μια στρατηγική εναλλακτική διαδρομή για την κινεζική ναυτιλία, προσφέροντας μια παράκαμψη από το μποτιλιαρισμένο στενό της Malacca. Αυτή η εκτροπή θα διευκολύνει ομαλότερους εμπορικούς δρόμους με τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και την Ευρώπη.

Αν και μια νίκη της ΑΑ δεν είναι βέβαιη, η εμπιστοσύνη τους υπογραμμίζει τη συνεχιζόμενη αναταραχή και την επιδείνωση της σύγκρουσης στη Μιανμάρ. Η ΑΑ ελέγχει επί του παρόντος πολλαπλούς δήμους στην πολιτεία Rakhine και στοχεύει ενεργά στρατιωτικά φυλάκια της χούντας, με στόχο να τα καταλάβει. Αυτή η κατάσταση υπογραμμίζει τη μείωση του ελέγχου της χούντας. Σηματοδοτεί σε μεγάλους ξένους μετόχους όπως η Ινδία και η Κίνα ότι μπορεί να χρειάζεται όλο και περισσότερο να συνεργαστούν με τους επιτόπιους παίκτες παρά με τη χούντα στο Naypyidaw.

Μεταβατικές δεσμεύσεις

Ενώ η Κίνα έχει ιστορικά δεσμευτεί με εθνοτικές ομάδες κατά μήκος των συνόρων της και περιστασιακά χρηματοδότησε τις πρωτοβουλίες της, η Ινδία προσαρμόζει επίσης την προσέγγισή της ξεκινώντας διάλογο . Ο κ. Vanlalvena από τη Rajya Sabha οδήγησε μια ομάδα για την αξιολόγηση της επιδείνωσης της κατάστασης του εδάφους στο KMTTP στα τέλη Φεβρουαρίου 2024 και συμμετείχε σε διάλογο με την ΑΑ. Ωστόσο, δεδομένης της εθνοτικής δυναμικής στο κράτος του Τσιν, όπου κυριαρχεί το Εθνικό Μέτωπο/Στρατός του Τσιν (CNF/A), το Νέο Δελχί πρέπει επίσης να συνεργαστεί μαζί τους για να διασφαλίσει την ομαλή εκτέλεση των έργων συνδεσιμότητας του. Η συνεργασία με μη κρατικούς φορείς είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια και την επιτυχή υλοποίηση οικονομικών έργων.

Ενώ η Κίνα έχει ιστορικά δεσμευτεί με εθνοτικές ομάδες κατά μήκος των συνόρων της και περιστασιακά χρηματοδότησε τις πρωτοβουλίες της, η Ινδία προσαρμόζει επίσης την προσέγγισή της ξεκινώντας διάλογο.

Επιπλέον, η ενθάρρυνση του διαλόγου με το CNF/A είναι ζωτικής σημασίας για την προώθηση της ένταξης και της σταθερότητας στην περιοχή. Με τη συνεργασία με βασικές εθνοτικές ομάδες, η Ινδία μπορεί να διασφαλίσει ότι οι πρωτοβουλίες συνδεσιμότητας ωφελούν όλους τους ενδιαφερόμενους και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη ειρήνη και ευημερία.

Η αποτελεσματική διαχείριση του λιμένα Sittwe θα επιτρέψει στην Ινδία να διαδραματίσει ζωτικό ρόλο στην προώθηση της περιφερειακής ασφάλειας και σταθερότητας, ενώ παράλληλα θα δημιουργήσει πολύτιμες συνεργασίες. Ωστόσο, η αντιμετώπιση των συγκρούσεων καθίσταται επιτακτική για τη διασφάλιση της επιτυχούς ολοκλήρωσης του οδικού στοιχείου, το οποίο είναι απαραίτητο για την πλήρη λειτουργία ολόκληρου του έργου Kaladan. Η επίλυση αυτών των συγκρούσεων όχι μόνο διευκολύνει την ολοκλήρωση του έργου αλλά υπογραμμίζει επίσης τη σημασία του KMTTP για την ενίσχυση της περιφερειακής συνδεσιμότητας και του εμπορίου.

ΠΗΓΗ: Observer Research Foundation

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube