Ευρωπαϊκή Ένωση 11 Δεκεμβρίου 2023

Η σλοβακική πρόκληση για την ΕΕ και την Ουκρανία

Η σλοβακική πρόκληση για την ΕΕ και την Ουκρανία

Νέο πρόβλημα για την Ουκρανία

Της Zsuzsanna Végh

Ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας Βίκτορ Όρμπαν και ο Σλοβάκος ομόλογός του Ρόμπερτ Φίτσο φαίνονται να είναι φυσικοί σύμμαχοι στο θέμα της Ουκρανίας. Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας του φετινού φθινοπώρου, ο Φίτσο επανέλαβε την αβάσιμη ρωσική προπαγάνδα ότι η Ουκρανία είναι ένα “ναζιστικό κράτος” και ζήτησε να σταματήσει η σλοβακική στρατιωτική υποστήριξη προς το Κίεβο. Χρησιμοποίησε μάλιστα και μια σελίδα από το βιβλίο του Όρμπαν, καταγγέλλοντας τις κυρώσεις της Δύσης κατά της Ρωσίας, ενώ υποστήριξε για μια ειρηνευτική συμφωνία μεταξύ Κιέβου και Μόσχας. Μόλις ανέλαβε τα καθήκοντά του, επανέλαβε αυτή τη ρητορική, τόσο στην πρώτη ακρόαση της κοινοβουλευτικής επιτροπής ευρωπαϊκών υποθέσεων της Σλοβακίας όσο και κατά τη διάρκεια συνομιλιών με την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Αυτό θα μπορούσε να υποδηλώνει το ότι η Σλοβακία συντάσσεται με την Ουγγαρία στο φιλορωσικό στρατόπεδο στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αλλά ο Φίτσο εξακολουθεί να αξιολογεί τις επιλογές του και μπορεί να αποδειχθεί πιο πρόθυμος να διαπραγματευτεί από τον ομόλογό του στη Βουδαπέστη.

Στη σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Δεκεμβρίου, τα κράτη μέλη της ΕΕ αναμένεται να αποφασίσουν σχετικά με τη Διευκόλυνση της Ουκρανίας, ένα πακέτο βοήθειας 50 δισ. ευρώ για την περίοδο 2024-2027· 500 εκατ. ευρώ σε στρατιωτική βοήθεια για την Ουκρανία από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ειρήνης· και εάν η ΕΕ πρέπει να ξεκινήσει ενταξιακές συνομιλίες με το Κίεβο. Η ΕΕ συνεχίζει επίσης να συζητά το 12ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Η ΕΕ, τα κράτη μέλη και η Ουκρανία θα πρέπει να αναλάβουν την πρωτοβουλία τώρα και να συνεργαστούν απευθείας με τους Σλοβάκους φορείς λήψης αποφάσεων. Αυτό θα τους επέτρεπε να εκμεταλλευτούν τη δυνατότητα του Φίτσο για συμβιβασμό, βοηθώντας να αποτραπεί να δημιουργηθεί μια “δεύτερη Ουγγαρία” εντός του μπλοκ – και υπονομεύοντας κάθε πιθανή συμμαχία προτού αυτή απογειωθεί.

Οι πρώτες εβδομάδες της κυβέρνησης του Φίτσο δύσκολα μπορεί να ήταν καθησυχαστικές για την Ουκρανία (ή την ΕΕ). Ο τέσσερις φορές πρωθυπουργός ηγείται ενός συνασπισμού που περιλαμβάνει το σοσιαλδημοκρατικό κόμμα Φωνή (Vlas) του Πίτερ Πελεγκρίνι, το ριζοσπαστικό δεξιό Σλοβακικό Εθνικό Κόμμα (SNS) του Αντρέι Ντάνκο και τη λαϊκιστική Κατεύθυνση-Σοσιαλδημοκρατία (SMER) του ίδιου του Φίτσο. Ο Φίτσο διόρισε τους πολιτικούς του συμμάχους και τους ισχυρούς του SMER Γιουράι Μπλάναρ και τον πρώην υπουργό Εσωτερικών Ρόμπερτ Κάλινακ ως υπουργούς Εξωτερικών και Άμυνας για να διασφαλίσει ότι η γραμμή του κόμματος θα επικρατήσει σε αυτούς τους τομείς πολιτικής. Στην πραγματικότητα, ο διορισμός του Μπλάναρ ως υπουργού Εξωτερικών είναι μια σαφής απόκλιση από την προηγούμενη συνήθεια του Φίτσο να επιλέγει έναν διπλωμάτη καριέρας στη θέση, κάτι που υποδηλώνει την πολιτικοποίηση του τομέα πολιτικής. Στη συνέχεια, η κυβέρνηση εκπλήρωσε την προεκλογική της υπόσχεση να περικόψει τη σλοβακική στρατιωτική βοήθεια προς την Ουκρανία, ακυρώνοντας στις 8 Νοεμβρίου αυτό που θα έπρεπε να ήταν το 14ο πακέτο διμερούς στρατιωτικής βοήθειας προς το Κίεβο. Ωστόσο, παρέμεινε αμφίθυμη σχετικά με τις σλοβακικές εταιρείες που προμηθεύουν την Ουκρανία με στρατιωτικό εξοπλισμό σε εμπορική βάση.

Σε επίπεδο ΕΕ, ο Φίτσο φαίνεται να σταθμίζει τις δυνατότητες εκβιασμού και τα περιθώρια ελιγμών του. Ορισμένες από τις κινήσεις του δείχνουν ότι θα μπορούσε να είναι πιο ευέλικτος από ό,τι υποδείκνυε η αρχική του ρητορική και θα μπορούσε να είναι ανοιχτός σε διαπραγματεύσεις εάν μπορέσει να μετατρέψει τις παραχωρήσεις της ΕΕ σε ιστορίες επιτυχίας στο εσωτερικό. Για παράδειγμα, παρόλο που δήλωσε ότι δεν υποστηρίζει περαιτέρω στρατιωτική βοήθεια για την Ουκρανία, ο Φίτσο δεν αγωνίστηκε για την αφαίρεση των αναφορών σε τέτοια βοήθεια από τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Οκτωβρίου – προς μεγάλη αποδοκιμασία του εταίρου του στο συνασπισμό και ηγέτη του SNS Ντάνκο (που στη συνέχεια έθεσε αμφιβολίες για τη μακροζωία του συνασπισμού). Ούτε ο Φίτσο απέκλεισε το ενδεχόμενο να συνεισφέρει οικονομικά στη Διευκόλυνση της Ουκρανίας, αν και κατάφερε να κερδίσει 400 εκατ. ευρώ με όρους που θα ευνοούσαν τελικά τη Σλοβακία και τις σλοβακικές εταιρείες.

Αυτή η προσέγγιση αντικατοπτρίζεται στο πρόγραμμά του για την κυβέρνηση: το έγγραφο τονίζει ότι η ανοικοδόμηση στην Ουκρανία θα πρέπει να αποτελεί επιχειρηματική ευκαιρία για τη Σλοβακία και να συμβάλει στην ανάπτυξη των παραμεθόριων περιοχών της Σλοβακίας. Ζητεί επίσης εγγυήσεις κατά της κατάχρησης κονδυλίων της ΕΕ, καταγγέλλοντας υψηλά επίπεδα διαφθοράς στην Ουκρανία. Όμως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή γνωρίζει καλά αυτά τα ζητήματα και έχει ήδη συστήσει στην κυβέρνηση του Κιέβου να τα αντιμετωπίσει. Δηλαδή, εάν η ΕΕ θέλει να δώσει πράσινο φως στην έναρξη των ενταξιακών συνομιλιών με την Ουκρανία στη σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Δεκεμβρίου, η Ουκρανία πρέπει ακόμα να ενισχύσει τον αγώνα της κατά της διαφθοράς και να εφαρμόσει τον αντιολιγαρχικό νόμο της. Αυτές οι μεταρρυθμίσεις δεν είναι αμφιλεγόμενες στο Κίεβο και – εάν επιτύχουν – θα πρέπει να αφοπλίσουν πιθανές αντιρρήσεις της Σλοβακίας λόγω των ανησυχιών του Φίτσο για οικονομική βοήθεια προς τη χώρα.

Η τελική προϋπόθεση της επιτροπής ήταν να ολοκληρώσει η ουκρανική κυβέρνηση τη μεταρρύθμισή της σε ένα νομικό πλαίσιο για την προστασία των εθνικών μειονοτήτων στη χώρα. Τα δικαιώματα της ουγγρικής μειονότητας στην περιοχή Υπερκαρπάθια της Ουκρανίας αντιπροσώπευαν εδώ και καιρό ένα σημείο κολλήματος για την Ουγγαρία. Οι ηγέτες της το ανέφεραν όταν μπλόκαραν, για παράδειγμα, την εμβάθυνση σχέσεων μεταξύ Ουκρανίας και ΝΑΤΟ. Τώρα το επαναλαμβάνουν όταν αντιτίθενται στην ένταξη της Ουκρανίας στην ΕΕ. Ο Φίτσο, από την άλλη πλευρά, δεν έχει εγείρει ανησυχίες για τα δικαιώματα των μειονοτήτων σχετικά με την Ουκρανία. Και είναι απίθανο να πηδήξει σε αυτό το πλοίο: ένας συνασπισμός των SMER, SNS και του Λαϊκού Κόμματος του Βλαντίμιρ Μέτσιαρ περιόρισε τα δικαιώματα των μειονοτήτων στη Σλοβακία στα τέλη της δεκαετίας του 2000, επηρεάζοντας ακριβώς τα γλωσσικά δικαιώματα της ουγγρικής μειονότητας της χώρας στην εκπαίδευση και τη δημόσια διοίκηση. Σε αυτό το σκηνικό, το να καταρρίψουμε αυτό το θέμα στην περίπτωση της Ουκρανίας θα ήταν μια τολμηρή και αμφιλεγόμενη κίνηση από την τρέχουσα κυβέρνηση της Σλοβακίας.

Ο Φίτσο συμφωνεί με τον Όρμπαν στην απόρριψη των φιλοδοξιών της Ουκρανίας για το ΝΑΤΟ, αλλά κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας εξέφρασε αμφιβολίες μόνο για την ένταξη της χώρας στην ΕΕ “υπό τις παρούσες συνθήκες”. Αυτό άφησε περιθώρια ελιγμών: εάν η διαβεβαίωση που έλαβε πρόσφατα ο πρεσβευτής της ΕΕ στην Ουκρανία από κυβερνητικούς αξιωματούχους είναι κάτι που μπορεί να συμβεί, τότε πιθανότατα υπάρχει ετοιμότητα στην Μπρατισλάβα να υποστηρίξει την έναρξη των συνομιλιών. Πράγματι, θα ήταν αντιπαραγωγικό για τον Φίτσο, ο οποίος φαίνεται να θέλει η Σλοβακία να επωφεληθεί από τη μελλοντική ανασυγκρότηση της Ουκρανίας, να προσθέσει περαιτέρω εμπόδια για το Κίεβο και την ΕΕ συνεργαζόμενοι με τον Όρμπαν για να εμποδίσουν τις ενταξιακές συνομιλίες – ειδικά εάν η Ουκρανία εκπληρώσει τις συστάσεις της Επιτροπής.

Μια ενεργή συμμαχία μεταξύ των δύο φαίνεται πιο πιθανή σε αντίθεση με τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας, ειδικά στον ενεργειακό τομέα. Η Σλοβακία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το ρωσικό πετρέλαιο, του οποίου η επεξεργασία γίνεται σε διυλιστήριο που ανήκει στην ουγγρική εταιρεία MOL. Η Σλοβακία έχει ήδη λάβει εξαίρεση από την απαγόρευση της ΕΕ για την εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου, μαζί με την Ουγγαρία, μέχρι το τέλος του έτους· έχει ήδη ζητήσει παράταση ενός έτους, για την οποία έχει την υποστήριξη της Ουγγαρίας. Όπως η κυβέρνηση στη Βουδαπέστη, ο συνασπισμός του Φίτσο αντιτίθεται επίσης σθεναρά στις κυρώσεις στα ρωσικά πυρηνικά καύσιμα. Σε αντίθεση με την Ουγγαρία, ωστόσο, η Σλοβακία έκανε απτά βήματα για τη διαφοροποίηση των πηγών της υπογράφοντας μια συμφωνία με την αμερικανική εταιρεία Westinghouse αυτόν τον Αύγουστο. Αυτό θα μπορούσε να προσφέρει μια ευκαιρία στους Ευρωπαίους να σπάσουν τη διπλή πράξη Σλοβακίας-Ουγγαρίας για το θέμα.

Σε τελική ανάλυση, η ΕΕ και τα κράτη μέλη δεν πρέπει να πάρουν ελαφρά τη ρητορική του Φίτσο. Αλλά δεν είναι όλα χαμένα όταν πρόκειται για την Ουκρανία. Για να αντιμετωπίσει την τρέχουσα πρόκληση της Σλοβακίας, το Κίεβο θα πρέπει να συνεργαστεί με την Μπρατισλάβα διμερώς για να διαβεβαιώσει την κυβέρνηση Φίτσο για τη δέσμευσή της για μεταρρυθμίσεις κατά της διαφθοράς, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι ανταποκρίνεται στις προσδοκίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η ίδια η Κομισιόν θα πρέπει να προετοιμαστεί για απώθηση όσον αφορά την οικονομική και στρατιωτική βοήθεια προς την Ουκρανία και τις κυρώσεις. Θα πρέπει να ανταποκριθεί με τη συνεργασία με τη σλοβακική κυβέρνηση από νωρίς για να κάνει έκκληση στον πραγματισμό του Φίτσο, εμποδίζοντάς τον να ακολουθήσει την ίδια γραμμή ή ακόμη και να σχηματίσει συμμαχία με τη Βουδαπέστη.

Δείτε τη δημοσίευση του πρωτότυπου άρθρου εδώ

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube