Weather Icon
Aφρική , Κίνα 17 Οκτωβρίου 2023

Σοβαρές επιπτώσεις για τις Αφρικανικές χώρες ο νέος δρόμος του μεταξιού της Κίνας

Σοβαρές επιπτώσεις για τις Αφρικανικές χώρες ο νέος δρόμος του μεταξιού της Κίνας

Η Πρωτοβουλία Belt and Road έχει φέρει ευκαιρίες και προκλήσεις στα αφρικανικά έθνη, με ποικίλες επιπτώσεις σε διάφορες χώρες. Η αντιμετώπιση ζητημάτων όπως οι ρεαλιστικοί όροι αποπληρωμής και τα μοντέλα αποζημίωσης είναι ζωτικής σημασίας. 

Το China’s Belt and Road Initiative (BRI), το σχέδιο του νέου δρόμου του μεταξιού δηλαδή, ένα έργο πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων ηλικίας δεκαετίας, έχει συμμετάσχει από περίπου 150 χώρες, κυρίως από ολόκληρη την Αφρική. Ενώ το BRI έχει διευκολύνει την ανάπτυξη δρόμων, σιδηροδρόμων και υποδομών σε πολλά από αυτά τα έθνη, έχει επίσης εγείρει ανησυχίες για την αύξηση του χρέους. Αυτό το άρθρο διερευνά τον αντίκτυπο του BRI στην Κένυα, τη Ζάμπια και άλλες αφρικανικές χώρες, επισημαίνοντας τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που θέτει η φιλόδοξη πρωτοβουλία της Κίνας.

Standard Gauge Railway της Κένυας (SGR): Ένας φάρος επιτυχίας και διαμάχης

Ο σιδηρόδρομος Standard Gauge της Κένυας (SGR), που εγκαινιάστηκε πριν από έξι χρόνια, εγκωμιάστηκε ως ένας σημαντικός θρίαμβος, μειώνοντας σημαντικά τους χρόνους μετακίνησης μεταξύ των πόλεων. Προηγουμένως, το ταξίδι από τη Μομπάσα στο Ναϊρόμπι κατανάλωνε έως και 10 ώρες, αλλά τώρα διαρκεί μόνο πέντε έως έξι ώρες. Οι μετακινούμενοι στο SGR, ειδικά οι επαγγελματίες ταξιδιώτες, εκτιμούν την άνεση που προσφέρει.

Ενώ οι επιβάτες εκτιμούν την αποτελεσματικότητα της μεταφοράς, ορισμένοι έχουν εκφράσει δυσφορία με τα καθίσματα οικονομικής θέσης. Ωστόσο, τονίζουν την ασφάλεια του SGR ως μέσου μεταφοράς και επαινούν τα εκπληκτικά τοπία που παρέχει, συμπεριλαμβανομένων των ματιών της άγριας ζωής, όπως οι αντιλόπες, οι ελέφαντες και οι ζέβρες.

Η Κένυα χρηματοδότησε την κατασκευή σιδηροδρομικών γραμμών που συνδέουν το λιμάνι της Μομπάσα με το Ναϊρόμπι και το Ναϊρόμπι με τη Ναϊβάσα δανειζόμενη περίπου 5 δισεκατομμύρια δολάρια από την Κίνα. Αυτές οι σιδηροδρομικές γραμμές αποτελούν μέρος της φιλόδοξης ατζέντας εξωτερικής πολιτικής του Κινέζου Προέδρου Xi Jinping, με στόχο τη δημιουργία ενός παγκόσμιου δικτύου υποδομών, εμπορίου και τηλεπικοινωνιών, με συγκεκριμένο στόχο τη σύνδεση της Κένυας με γειτονικές χώρες, όπως η Ουγκάντα, η Ρουάντα και το Νότιο Σουδάν.

Ο Κενυάτης οικονομολόγος Victor Kimosop αναγνωρίζει τα οφέλη του έργου BRI, ειδικά όσον αφορά τη μεταφορά φορτίου και εμπορευμάτων. Ωστόσο, επισημαίνει πιθανούς τομείς για βελτίωση, όπως οι όροι αποπληρωμής και τα μοντέλα αποζημίωσης. Η Kimosop προτείνει ότι η περίοδος αποπληρωμής, που εκτείνεται από 20 έως 30 χρόνια, είναι φιλόδοξη και μπορεί να χρειαστεί επανεξέταση. Επιπλέον, επισημαίνει ότι το μοντέλο αποζημίωσης μπορεί να οδηγήσει σε υψηλό κόστος ανάπτυξης και ευπάθεια στη διαφθορά.

Κατά τη φάση κατασκευής, οι επικριτές εξέφρασαν ανησυχίες για τις πιθανές επιπτώσεις του SGR στην άγρια ​​ζωή, ιδιαίτερα καθώς ο σιδηρόδρομος διασχίζει το Εθνικό Πάρκο του Ναϊρόμπι, εγείροντας ζητήματα διατήρησης του περιβάλλοντος.

Ο Αντιπρόεδρος της Κένυας Rigathi Gachagua ανακοίνωσε σχέδια για την επερχόμενη επίσκεψη του Προέδρου William Ruto στην Κίνα, συμπεριλαμβανομένου ενός αιτήματος για επιπλέον δάνειο 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων για την ολοκλήρωση έργων οδοποιίας που έχουν σταματήσει και την παράταση των περιόδων λήξης των υφιστάμενων δανείων.

Αφρικανικά Έθνη και το BRI: Προκλήσεις και Ευκαιρίες

Τα αφρικανικά έθνη θεωρούνται φυσικοί εταίροι στο BRI της Κίνας, κυρίως λόγω του αυξανόμενου πληθυσμού τους και της πιεστικής ανάγκης για ανάπτυξη υποδομών. Η ζήτηση της Αφρικής για δρόμους, σιδηροδρόμους και λιμάνια ευθυγραμμίζεται με την τεχνογνωσία και τους πόρους της Κίνας. Επιπλέον, η Αφρική προσφέρει βασικούς πόρους, όπως ο χαλκός και το κοβάλτιο, ζωτικής σημασίας για τον μεταποιητικό τομέα της Κίνας.

Χώρες όπως η Αιθιοπία και η Ζάμπια έχουν αγκαλιάσει τεράστια έργα υποδομής που κατασκευάστηκαν από την Κίνα. Ωστόσο, η Ζάμπια δυσκολεύτηκε να διαχειριστεί το χρέος που προέκυψε από αυτά τα εγχειρήματα και έγινε η πρώτη χώρα που χρεοκόπησε το χρέος της κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19. Ο πρόεδρος της Ζάμπια Hakainde Hichilema προσπάθησε να αναδιαρθρώσει τα δάνεια του έθνους με την Κίνα και συμμετείχε σε συζητήσεις με την κινεζική ηγεσία.

Η κριτική από τη Δύση έχει περιστραφεί γύρω από τις πρακτικές δανεισμού της Κίνας σε χώρες που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, τονίζοντας την ανάγκη για ελάφρυνση του χρέους για τα έθνη που παλεύουν με μη βιώσιμα χρέη. Η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ, Τζάνετ Γέλεν τόνισε την επείγουσα ανάγκη αντιμετώπισης αυτών των ανησυχιών.

Ενώ ορισμένοι δημιουργούν την εικόνα μιας Κίνα που οδηγεί τα έθνη σε παγίδες χρέους, οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι αυτή η αφήγηση υπεραπλουστεύει μια πιο περίπλοκη πραγματικότητα. Πολλές χώρες εντάχθηκαν στο BRI κατά τη διάρκεια μιας περιόδου εύρωστης οικονομικής ανάπτυξης, χωρίς να προβλέπουν τις προκλήσεις που έμειναν μπροστά. Παράγοντες όπως η πανδημία COVID-19, η οποία επηρέασε δυσανάλογα τον αναπτυσσόμενο κόσμο, και οι παγκόσμιες οικονομικές κρίσεις, συμπεριλαμβανομένου του πολέμου στην Ουκρανία, έχουν επηρεάσει τα θεμελιώδη οικονομικά μεγέθη, ιδιαίτερα για τις αφρικανικές χώρες, σημαντικούς εισαγωγείς τροφίμων και πετρελαίου.

Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι ο δανεισμός της Κίνας προς την Αφρική έχει μειωθεί στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων δύο δεκαετιών. Ενώ το BRI παραμένει κεντρικό χαρακτηριστικό της εξωτερικής πολιτικής της Κίνας, το Πεκίνο μπορεί να στρέφει την εστίασή του σε μικρότερες επενδύσεις καθώς εξελίσσεται το διεθνές οικονομικό τοπίο.

Συμπερασματικά, η Πρωτοβουλία Belt and Road έχει φέρει ευκαιρίες και προκλήσεις στα αφρικανικά έθνη, με ποικίλες επιπτώσεις σε διάφορες χώρες. Ενώ το BRI διαθέτει σημαντικές δυνατότητες για την ανάπτυξη υποδομών, τις μεταφορές και το εμπόριο, η αντιμετώπιση ζητημάτων όπως οι ρεαλιστικοί όροι αποπληρωμής και τα μοντέλα αποζημίωσης είναι ζωτικής σημασίας. Καθώς η Αφρική προσαρμόζεται στην εξελισσόμενη παγκόσμια δυναμική και στο μεταβαλλόμενο τοπίο της ανάπτυξης, τα έθνη πρέπει να πλοηγηθούν στο περίπλοκο ταξίδι του χρέους, των επενδύσεων και της οικονομικής ανάπτυξης.

ΠΗΓΗ: English.pardafas.com – ειδησεογραφικό δίκτυο του Νεπάλ

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube