Από τους τελευταίους τεχνικούς ελέγχους και τα αναγκαία δοκιμαστικά περνά αυτές τις μέρες στην Κίνα η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (FSRU) Προμηθέας και, αν όλα πάνε καλά, χωρίς απρόοπτα που θα αναβάλουν την παράδοση του πλοίου, η Κυπριακή Δημοκρατία θα το παραλάβει τέλος Οκτωβρίου ή αρχές Νοεμβρίου.

Τα πολλά τεχνικά προβλήματα που είχαν εντοπιστεί κατά τους αρχικούς ελέγχους που έκαναν οι τεχνικοί της Cosco έχουν ξεπεραστεί σε μεγάλο βαθμό, όπως αναμένεται να γίνει και για τις δυσλειτουργίες που θεωρείται αναμενόμενο να διαπιστωθούν και για στα δοκιμαστικά για την επαναεριοποίηση του LNG από το FSRU.

Η Cosco και κατ’ επέκταση η κοινοπραξία υπό τη CPP, που εκτελεί το έργο της κατασκευής τερματικού LNG στο Βασιλικό, βιάζονται πλέον να ολοκληρώσουν τις εργασίες και να παραδώσουν τον Προμηθέα στην Κυπριακή Δημοκρατία, ώστε να απαλλαγούν από το κόστος για τον ελλιμενισμό του και από τη δαπανηρή ασφάλιση του πλοίου.

Το κόστος αυτό πιθανό να περάσει στην Κυπριακή Δημοκρατία, αν το FSRU δεν αξιοποιηθεί επιχειρησιακά για πολλούς μήνες, πιθανό και πέραν των 12, καθώς το τερματικό στο Βασιλικό δεν θα είναι έτοιμο για παραλαβή και επαναεριοποίηση υγροποιημένου φυσικού αερίου πριν τα τέλη του 2024, υπό τις καλύτερες προϋποθέσεις.

Το σκέφτονται στα Εμιράτα

Προκειμένου ο Προμηθέας να μην αφεθεί αναξιοποίητος για τόσο μεγάλο διάστημα, το Υπουργείο Ενέργειας συνεχίζει να εξετάζει το ενδεχόμενο ενοικίασής του, με γρήγορες διαδικασίες, σε άλλο κράτος ή άλλη εταιρεία, για χρήση του στην επαναεριοποίηση αλλού, μέχρι να έρθει η ώρα να αξιοποιηθεί για τις κυπριακές ανάγκες.

Οι πληροφορίες από το Υπουργείο Ενέργειας αναφέρουν ότι, κατά το πρόσφατο ταξίδι του στο Άμπου Ντάμπι, ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου έγινε δέκτης ενδιαφέροντος από κρατικούς αξιωματούχους των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, οι οποίοι είναι έτοιμοι να συζητήσουν ενοικίαση του πλοίου για τις δικές τους ανάγκες.

Από κυβερνητικής πλευράς αναφέρεται ότι η προβλήτα στο Βασιλικό, όπου θα δέσει ο Προμηθέας ώστε να παραλαμβάνει το LNG από LNG carriers θα είναι έτοιμη το καλοκαίρι του 2024. Ακόμα και αν δεν παρουσιαστούν άλλες καθυστερήσεις στο έργο, η λειτουργία του τερματικού το καλοκαίρι του 2024 ή ακόμα και μέχρι τα τέλη του έτους, μοιάζει πολύ απομακρυσμένη.

Κι αυτό γιατί υπολείπονται να κατασκευαστούν και άλλες υποδομές, πέραν της προβλήτας, όπως οι σωληνώσεις που θα συνδέουν το FSRU με τις υποδομές υποδομής στην ακτή και κυρίως οι αγωγοί που θα μεταφέρουν το φυσικό αέριο από τον χώρο του τερματικού στον σταθμό της ΑΗΚ και στον γειτονικό σταθμό της ιδιωτικής εταιρείας PEC, που είναι υπό κατασκευή.

Κόλλησε στην Αναθεωρητική

Για την κατασκευή αυτής της κρίσιμης υποδομής (αγωγοί προς τα εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής) υπήρξε σοβαρή καθυστέρηση τα προηγούμενα χρόνια, με ευθύνη της ΔΕΦΑ υπό την προηγούμενη διοίκησή της και σε αυτή τη φάση η προσπάθεια έχει κολλήσει στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών, όπου εξετάζεται προσφυγή εταιρείας εναντίον των σχεδιασμών της ΔΕΦΑ για την ανάθεση πραγματοποίησης μελέτης για τους συγκεκριμένους αγωγούς.

Είναι προφανές ότι για την πραγματοποίηση της μελέτης -αν η απόφαση της Αναθεωρητικής Αρχής δεν προκαλέσει νέες καθυστερήσεις- και στη συνέχεια η ανάθεση των κατασκευών και η υλοποίησή τους θα απαιτήσουν αρκετό χρόνο, κάτι που ωθεί σε απαισιόδοξες εκτιμήσεις ότι το φυσικό αέριο θα μπορέσει να τρέξει από τον Προμηθέα στους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής μέσα του 2025!

Ακόμα και τότε όμως, θα χρειαστούν μερικοί μήνες από την ΑΗΚ και την ιδιωτική PEC (συμφερόντων του ομίλου Cyfield) για τα αναγκαία δοκιμαστικά των μονάδων παραγωγής ηλεκτρισμού, με τη χρήση του νέου καυσίμου.

Υπό αυτά τα δεδομένα, η ενοικίαση του Προμηθέα μοιάζει επιβεβλημένη λύση, για να αντλήσει η Δημοκρατία κάποια έσοδα, μειώνοντας τα έσοδα που θα χάσει από τις παρατεταμένες καθυστερήσεις.

Φιλελεύθερος