Weather Icon
Σαουδική Αραβία 26 Μαΐου 2023

Οι Σαουδάραβες έχουν χάσει στη μάχη του πετρελαίου

Οι Σαουδάραβες έχουν χάσει στη μάχη του πετρελαίου

Προβλήματα στον κυρίαρχο παραγωγό πετρελαίου στον κόσμο

Του David Fickling

Σπάνια είναι καλό σημάδι όταν κάποιος αρχίζει να κατηγορεί για τα δεινά του τους short sellers.

Τα αφεντικά της χρεοκοπημένης πια εταιρείας εμπορίας ενεργειακών πόρων Enron, αμερικανικές τράπεζες και εταιρείες ενυπόθηκων στεγαστικών δανείων, μήνες πριν από την πιστωτική κρίση του 2008, η δόλια γερμανική εταιρεία πληρωμών Wirecard το έτος πριν από την κατάρρευσή της το 2020. Όλοι τους έδειχναν με το δάχτυλο μια ύποπτη συνεννόηση “χειραγωγών” της αγοράς εναντίον τους. Υπάρχει ένα μάθημα σε αυτό: σχεδόν κάθε φορά που κάποιος κατηγορεί τους κερδοσκόπους για το γεγονός ότι βρίσκονται στη λάθος πλευρά μιας εμπορικής συναλλαγής, αυτό είναι μια ένδειξη ότι τα θεμελιώδη στοιχεία της κατάστασης βρίσκονται σε πολύ χειρότερο σημείο απ’ όσο παραδέχεται ο ίδιος.

Ήττα

Αυτή την εβδομάδα, είναι ο υπουργός Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας, πρίγκιπας Αμπντουλαζίζ μπιν Σαλμάν, ο οποίος έχει ορίσει τον εαυτό του ως τον εφιάλτη των short. “Συνεχίζω να τους συμβουλεύω ότι θα πονέσουν – το έπαθαν τον Απρίλιο”, δήλωσε στο Οικονομικό Φόρουμ του Κατάρ στη Ντόχα την Τρίτη. “Θα τους έλεγα απλώς: Προσέχετε!”

Αυτή είναι μια διόλου καλυμμένη απειλή ότι ο OPEC+ μπορεί να εξετάζει μια νέα αιφνιδιαστική μείωση της παραγωγής. Το καρτέλ ανακοίνωσε μείωση άνω των 1,1 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως στις αρχές Απριλίου, οδηγώντας το αργό πετρέλαιο τύπου Brent στο μεγαλύτερο ημερήσιο άλμα του σε περισσότερο από έναν χρόνο. Αν αυτό είχε σκοπό να αποδείξει ότι η short θέση ήταν λάθος και να δείξει ότι το αργό άξιζε υψηλότερη τιμή, η νίκη ήταν βραχύβια. Το αργό Brent έκλεισε στα 76,84 δολάρια το βαρέλι την Τρίτη, 3,7% κάτω από την τιμή του την παραμονή της ανακοίνωσης-σοκ του OPEC. Η Σαουδική Αραβία, η οποία χρειάζεται μια τιμή άνω των 80 δολ. προκειμένου να εξισορροπεί τον προϋπολογισμό της, δύσκολα μπορεί να χαρακτηριστεί νικητής σε αυτό το επεισόδιο.

Όλη αυτή η ρητορική επίπληξης είναι άλλο ένα σημάδι ότι ο μεγαλύτερος παραγωγός αργού στη Μέση Ανατολή υποτιμά τον τρόπο με τον οποίο η επιταχυνόμενη ενεργειακή μετάβαση και η βραχυπρόθεσμη οικονομική αδυναμία συμπιέζουν τη ζήτηση για το προϊόν της. Σε κάθε περίπτωση, η Σαουδική Αραβία αδυνατεί να ακούσει τι “λέει” το χρήμα.

Ενεργειακή μετάβαση

Ας σκεφτούμε τη μακροπρόθεσμη εικόνα. Η ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων επιταχύνεται, με περίπου ένα στα πέντε αυτοκίνητα τα οποία πωλήθηκαν το δ’ τρίμηνο του 2022 να είναι είτε πλήρως ηλεκτρικά είτε plug-in υβριδικά, σύμφωνα με το BloombergNEF.

Ο αριθμός των επιβατών αεροπορικών μεταφορών αναμένεται τελικά να επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα το επόμενο έτος, ωστόσο θα παραμείνει περίπου 20% κάτω από την τάση αύξησης περίπου 4% ετησίως, επιφέροντας μακροπρόθεσμα επιβράδυνση της ζήτησης. Η κατανάλωση βενζίνης έχει κορυφωθεί και αρχίζει να υποχωρεί, με τα υπόλοιπα οδικά καύσιμα στο σύνολό τους να αναμένεται να κινηθούν σύντομα με τον ίδιο τρόπο, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA). Ακόμη και τα πλοία στρέφονται σε εναλλακτικά καύσιμα, αφήνοντας τα πετροχημικά ως το μόνο προϊόν για το οποίο προβλέπεται ισχυρή αύξηση της ζήτησης.

Μια συνέπεια αυτής της ασταθούς προοπτικής ήταν η πτώση των παγκόσμιων δαπανών για νέα προσφορά. Ακόμη και η Saudi Arabian Oil αύξησε μετρίως τις δαπάνες της, παρά τα καθαρά κέρδη 159 δισεκατομμυρίων δολαρίων πέρυσι και τις επανειλημμένες διαμαρτυρίες από τον διευθύνοντα σύμβουλό της για την “επενδυτική ξηρασία”.

Είναι οι ενέργειες της ίδιας της κυβέρνησης του Αμπντουλαζίζ και όχι οι πιέσεις από περιβαλλοντικούς ακτιβιστές, που αναγκάζουν τους ανταγωνιστές παραγωγούς να συγκρατούνται. “Αν ήμουν επενδυτής, θα επένδυα άραγε σε ένα εμπόρευμα του οποίου η μελλοντική τιμή θα εξαρτιόταν από την αξιοπιστία των μεγαλύτερων προμηθευτών στον κόσμο να διατηρήσουν έναν περιορισμό στην προσφορά;” αναρωτιέται ρητορικά ο ενεργειακός αναλυτής Philip Verleger.

Ο παράγοντας Κίνα

Έπειτα, υπάρχει το βραχυπρόθεσμο ζήτημα, όπου το να κατηγορείς τους κερδοσκόπους για την αποτυχία αύξησης των τιμών του πετρελαίου μοιάζει με την τελική άμυνα ενάντια στις αυξανόμενες ενδείξεις ότι μια υπεσχημένη σύσφιξη της αγοράς το β’ εξάμηνο του τρέχοντος έτους δεν θα πραγματοποιηθεί.

Η Κίνα, η οποία αντιπροσώπευε σχεδόν τα δύο τρίτα της αύξησης της ζήτησης πετρελαίου τις τελευταίες δύο δεκαετίες, αντιμετωπίζει μια ανησυχητική επιβράδυνση της ανάπτυξης, με τη μεταποιητική δραστηριότητα να συρρικνώνεται τον περασμένο μήνα και τις τιμές παραγωγού σε αποπληθωριστικό έδαφος. Η τοπική παραγωγή ασφάλτου – μια σημαντική πηγή κατανάλωσης πετρελαίου στην Κίνα, που αντιπροσωπεύει παρόμοιους όγκους στη χώρα με τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται στις αερομεταφορές – ήταν μέχρι στιγμής φέτος η χαμηλότερη από το 2017, καθώς οι δαπάνες για υποδομές παραμένουν εύθραυστες. Οι εισαγωγές αργού τον Μάιο είναι πιθανό να παραμείνουν αμετάβλητες σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα, όταν τα μέτρα κατά της Covid-19 εξακολουθούσαν να ισχύουν στη χώρα, σύμφωνα με τον αναλυτή του Bloomberg Intelligence, Henik Fung.

Σκληρή αλήθεια

Η σκληρή αλήθεια είναι ότι το πιο επιζήμιο πράγμα που μπορεί να κάνει η Σαουδική Αραβία στους short αυτή τη στιγμή είναι να συμφωνήσει μαζί τους. Εάν ο Elon Musk θέλει να τιμωρήσει όσους στοιχηματίζουν σε πτώση των μετοχών της Tesla, θα πρέπει να επιτύχει αποτελέσματα τα οποία να αποδεικνύουν ότι το πτωτικό στοίχημά τους είναι λάθος. Εάν ο πρίγκιπας Αμπντουλαζίζ θέλει να τιμωρήσει τους ανθρώπους οι οποίοι στοιχηματίζουν ότι οι τιμές του αργού θα υποχωρήσουν επειδή η αγορά βρίσκεται σε φάση υπερπροσφοράς, ωστόσο, θα πρέπει να κάνει περικοπές στην προσφορά – αποδεικνύοντας ότι η πτωτική υπόθεση των short ήταν σωστή από την αρχή.

Η ίδια η Σαουδική Αραβία είναι τελικά επίσης ένας κερδοσκόπος στην αγορά πετρελαίου – και μάλιστα εκείνος ο οποίος δεν έχει κρύψει στο παρελθόν ότι στοχεύει συγκεκριμένες τιμές. Το να αρχίζει κανείς διαμάχες με τους short θα αποδειχθεί στην καλύτερη περίπτωση αναποτελεσματικό και στη χειρότερη αντιπαραγωγικό. Δεν είναι τρόπος συμπεριφοράς ο οποίος αρμόζει στον κυρίαρχο παραγωγό πετρελαίου στον κόσμο.

Πηγή: BloombergOpinion

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube