Weather Icon
Ιωάννης Μάζης 18 Απριλίου 2023

Ο ζωγράφος Γιάννης Μάζης: ένας σύγχρονος Homo universalis

Ο ζωγράφος Γιάννης Μάζης: ένας σύγχρονος Homo universalis

Γιά μια υπέροχη δουλειά των “Εκδόσεων Λειμών”, πάνω στο ζωγραφικό έργο του Καθηγητή Γιάννη Μάζη.

Από τον Νίκο Κακαδιάρη, Ζωγράφο, Αγιογράφο, Συγγραφέα.

Ὁ υπέροχος, πολυτελής και σχήματος Α4, τόμος με συντάκτη τον Ζωγράφο Καθηγητή του ΕΚΠΑ, Γιάννη Μάζη, έχει τίτλο: ΥΣΤΕΡΟΠΈΡΥΓΟΝ, και μας αποκαλύπτει μὲ μίαν λλη κφραση τοῦ πολυσχιδος Γιάννη Μάζη, καθηγητὴ στὸ Πανεπιστήμιο θηνν. Εναι ἡ παρουσίαση τν ργων ζωγραφικς ποὺ φιλοτέχνησε ο Καθηγητής Μάζης την περίοδο 2021-2023.

Ἡ ἐπιστήμη του ατ, εκ των πραγμάτων παρακολουθεῖ τν πλανήτη, τος νθρώπους καὶ τς συμπεριφορές τους, τς ξαρτήσεις τους πὸ ἄλλους παράγοντες κ.λ.π. ν καὶ ἡ μελέτῃ ατν περιέχει συχνὰ διαπιστώσεις σχημες – πὸ δύσκολες μέχρι γριότητας – ὁ Γιάννης Μάζης βρίσκει νακούφιση καὶ παρηγοριὰ στὴ ζωγραφική, καλλιεργντας τὸ πολιτιστικὸ στοιχεο ποὺ ὑπάρχει σ’ ατν: τὸ τοπίο μὲ τὰ δέντρα, τὰ λουλούδια καὶ τν ορανό, τος νθρώπους – πιφανες καὶ ἀφανες – νέους καὶ ἡλικιωμένους. Τιμᾷ ὁρισμένους πιφανες φίλους του -τον πρωθυπουργὸ Κώστα Καραμανλ, τον ζωγράφο Κώστα λιάδη, τν μουσικοσυνθέτη Μιρν Τσαλικιάν, τος ποιητς λύτη καὶ Ρίτσο, τν κδότη Γιργο Φραγκούδη, τν γιό του (φυσικ) τον Θοδωρῆ – λλὰ τιμᾷ καὶ τν νώνυμο τσιγγάνο πως καὶ τὸ ἑβραϊκὸ ὁλοκαύτωμα.

Συχνά, ποδίδει τιμὴ στν δάσκαλό του ζωγράφο Κώστα λιάδη τοῦ ὁποίου ἡ ἀνάμνηση τς διδασκαλίας του, τν θεῖ νὰ ἐπιστρέψει στν μαθητεία τς νεκρς Φύσης. λλά, ναζητάει καὶ τος δικος του κφραστικος δρόμους. πὸ τν παραστα- τικότητα τς «λειαδικς» μαθητείας του θὰ προχωρήσει στν συμβολικὴ ἐκφραστικότητα, που τὸ ὀνειρικὸ στοιχεο θὰ διαδραματίσει σημαντικὸ ρόλο στν ζωγραφικὴ του. Πουλιὰ καὶ ψάρια, ναμεμειγμένα μὲ ὑδροχαρῆ φυτά, θὰ μεταβληθον σὲ ἀγγέλους καὶ ἑξαπτέρυγα ποὺ θὰ πλαισιώσουν μορφές. ερς γυναικεες μορφς περίπτανται κυμάτων καὶ ἐλαιόδεντρα ταξιδεύουν στὴ θάλασσα, νῷ ζα νεδρεύουν σὲ λόχμες,κάτω πὸ τὸ σκοτεινὸ φς τοῦ φεγγαριοῦ καὶ τὰ μάτια τους κλέβουν τὸ φς τς πανσελήνου.

Νὰ θυμηθομε τν Γάλλο ζωγράφο, τν τελωνιακὸ Ρουσσῶ πού, ταν εδε ξαφνικὰ ἕνα ργο του, ποὺ παρίστανε λιοντάρια καὶ τίγρεις, τὸ βίωσε τόσο πολύ, στε τρόμαξε καὶ ἀπὸ τν φόβο πήδηξε πὸ τὸ παράθυρο τοῦ ἀτελιέ, ξω στν κπο. Νὰ ἐπισημάνουμε πίσης, να ζωγραφικὸ θέμα ποὺ ἀφ’ νς συνδέεται μὲ τος ρχαίους λληνικος μύθους ποὺ κρύβονται στὸ κείμενο τς δύσσειας φ’ τέρου στὴ ζωὴ τν Ναυτικν. Οἱ σύντροφοι τοῦ Ὀδυσσέα, πιστεύοντας τι, στος σκος ποὺ περιφρουροσε κενος καὶ ἀπαγόρευε στος συντρόφους του, νὰ τος πλησιάσουν, κρυβε πολύτιμα εδη καὶ θησαυρούς. Παραφύλαξαν καὶ ὅταν τος νοιξαν, μέσως ξεχύθηκαν οἱ ἄνεμοι

λων τν κατευθύνσεων, ποὺ ὁ Αολος κλεισε στος σκος μὲ τς γνωστές περιπέτειες ποὺ περιγράφονται στν δύσσεια.

Ὁ Γιάννης Μάζης, ς λλος Αολος, τος συνάζει καὶ ζωγραφίζει τὸ Ἀνεμολόγιο μὲ τν δικό του τρόπο. Στὴ μνήμη του χει τν Γιάννη Τσαρούχη ποὺ ἀσχολήθηκε μὲ παρεμφερς θέμα, λλὰ κυρίως, τν στορικὸ πύργο τν νέμων στν Πλάκα ἢ ἀλλις, τὸ Ὡρολόγιον τοῦ Κυρρήστου. φηγεται τὸ θέμα μὲ ἁπλότητα καὶ τούς νοματοδοτεῖ ὅπως οἱ λαϊκοὶ ναυτικοί, που στὴ γλσσα τους τὰ ὀνόματα περιέχουν οσιαστικὴ σημασία.

Ὁ Γιάννης Μάζης βιώνει συναισθηματικὰ τς ζωγραφιές του, πως ντίστοιχα ὁ Θεόφιλος. Εναι γνωστν τι ὁ τελευταος, μεταμφιέζονταν σὲ ἀρχαο λληνα, βιώνοντας τὰ συναισθήματα γιὰ τος νδοξους ρχαίους προγόνους. Ὁ Γιάννης Μάζης, συναντται μὲ τν Θεόφιλο τόσο θεματικά, σον καὶ εκαστικὰ καθς ζωγραφίζει τν Πάρι καὶ τν ραία λένη, πως ὁ Θεόφιλος ζωγραφίζει τν ρωτόκριτο καὶ τν ρετοσα ἢ καὶ ἄλλα ρωτευμένα ζευγάρια, που λουλούδια κοσμον τν χρο.

Τν ζωγραφικὴ του εδιάθεση ὁ Γιάννης Μάζης θὰ ἐκφράσει μὲ μιὰ σειρὰ τοπίων, ποὺ εναι μνμες τς πατρίδας του, τς γαπημένης του Κέρκυρας. νας καταρράχτης γαλάζιων λουλουδιν σκεπάζει τὸ παληὸ ἀρχοντικὸ στν Κέρκυρα, νῷ σὲ ἄλλες ζωγραφιές, τὸ ἀρχοντικό τς οκογένειάς του καὶ τὸ περιβόλι του, πλημμυρίζει νοιξη. πηρεασμένος πὸ τς διάφορες κφράσεις τοῦ ἰμπρεσιονισμοὁ καθηγητς Γιάννης Μάζης μὲ αθορμητισμὸ καὶ καλοσύνη, γυρίζει τν πλάτη στὰ προβλήματα τς γεωπολιτικς καὶ μεταγράφει τν εκόνα ποὺ βλέπει, σὲ δικὴ τοῦ Φύση.

Μ’ ατν τν ννοια, γίνεται καὶ ὁ ἴδιος δημιουργς, φοῦ τὸ χάρισμα ατὸ ποὺ τοῦ ἐμπιστεύτηκε ὁ Θεός, τὸ καλλιέργησε καὶ τὸ ἀποδίδει μέσῳ τν νθρώπων στν διο τν Θεό, ς ανον εχαριστήριο.

στόσο, παραφράζοντας λίγο τὸ Εαγγελικὸ κείμενο τν δέκα ταλάντων, ὁ Γιάννης Μάζης νήκει στος δύο φιλότιμους δούλους ποὺ πολλαπλασίασαν τὰ δάνεια τοῦ Κυρίου τους, καὶ τὰ ἀπέδωσαν δημιουργικά, πολλαπλασιάζοντάς τα.

Στν διο αθορμητισμὸ καὶ τρυφερότητα, πρέπει νὰ ἀποδώσουμε τὸ πορτρατο τς μικρς Μαρίας, τὸ Μαράκι – πως ὁ Γιάννης Μάζης ποκαλεῖ -.μως, ὁ χρος ποὺ θὰ ασθάνεται οκεος ὁ ζωγράφος, θὰ εναι νας περ – λογικός χρος. νας χρος που ἡ καταφυγὴ στν νειρικὴ οκοδόμησή του, ποκαθαίρει τν ζοφερὴ πραγματικότητα τς καθημερινότητας μὲ τὰ προβλήματά της. Δίνει διάσταση στὰ πράγματα, κονίζοντας παράλληλα τὸ ποιητικὸ στοιχεο ποὺ θὰ ἐγγραφεῖ μὲ λόγο στς ποιητικς τοῦ συλλογές.

κόμη καὶ ὅταν πιέζεται πὸ τν ζόφο τν γεωπολιτικν προβλημάτων καὶ θυμώνει γιὰ τς δικίες ποὺ πληγώνουν τὸ σεπτὸ σμα τς λλάδος, βρίσκει εκαστικὸ τρόπο νὰ κραυγάσει:

Ζωγραφίζει ναν πετεινό, περήφανο καὶ πλουμιστὸ καὶ ὀργισμένο, τοιμοπόλεμο καὶ θαρραλέο. ταν ὁ γαλλικς διαφωτισμς φτασε στν τουρκοκρατούμενη λλάδα, πρξαν στν Θεσσαλία καὶ Ἀκαρνανία φωτισμένοι διδάσκαλοι ποὺ δίδασκαν στος νέους μηρο, στορία, Θεολογία, Ρητορική, Γεωγραφία, Μαθηματικά.

Ὁ Γιάννης Μάζης εναι νας δάσκαλος τς σωτερικότητας, ποὺ καλλιεργεῖ γιὰ τν αυτό του τν Λογοτεχνία (είναι Μέλος της ιστορικής Εθνικής Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών) καὶ τν Ζωγραφικὴ – παράλληλα μὲ τν πιστήμη τς γεωπολιτικς. Μὲ τν μαθητεία του στν Διαφωτισμό, κφράζει καὶ ἕναν σύνθετο χαρακτήρα δραστηριοτήτων, πως ἡ ἄσκηση τς λογοτεχνίας. ρκετὰ βιβλία ποίησης, στις εκδόσεις Παπαζήση, Λειμώνα και Έψιλον, τν κατατάσσουν στος εαισθητοποιημένους νθρώπους ποὺ δν καλλιεργον μόνον τν πιστήμη τους, λλὰ οἱ κεραες τους πλώνονται καὶ σὲ διαφορετικς κφράσεις τς λληνικς γραμματείας καὶ τοῦ πολιτισμο.

Κατὰ τν διάρκεια τς ταλικς ναγέννησης, λόγιοι καὶ καλλιτέχνες, προσέβλεπαν μὲ ἐνθουσιασμὸ σὲ ἕνα δανικὸ μοντέλο, τοῦ – τότε – σύγχρονου νθρώπου τοῦ homo universalis , ποὺ συμπύκνωνε πιστημονικὴ γνώση καὶ καλλιέργεια. Ὁ Γιάννης Μάζης, ν ζοσε τν ποχὴ ἐκείνη, σφαλς θὰ κατακτοσε ατν τν τίτλο, καθς στν ζωγραφική του, ποὺ παρουσιάζεται δμπεριέχονται πολλὰ στοιχεα πολιτισμοὉ αθορμητισμς τς θωότητας, καλύπτει τς τεχνικς γνώσεις τοῦ ἐνήλικα, τὰ δὲ ζωγραφικὰ ἔργα, ποπνέουν τν φρεσκάδα τν νοιξιάτικων μερν καὶ προσθέτουν τν ζεστασιὰ τς οκειότητας.

Τελειώνοντας λοιπόν, διαπιστώνουμε τι ἡ παροσα κθεση, τν ργων τς ζωγραφικς του, συμπυκνώνει τν σωστρέφειά του καὶ τν προβάλλει ς κδήλωση τς πολυσχιδος προσωπικότητάς του.

Ὁ Νκος Κακαδιάρης εναι ζωγράφος, γιογράφος, στορικς τέχνης καὶ συγγραφέας

ΠΗΓΗ: Militaire.gr

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube