Διεθνή
SEA2SEA: Το mega project που παρακάμπτει τον Βόσπορο και αναβαθμίζει τον στρατηγικό ρόλο της Ελλάδας

Το διασυνοριακό έργο Ελλάδας-Βουλγαρίας «Sea2Sea» παρακάμπτει την Τουρκία
Ένα στρατηγικής σημασίας έργο, που ενέχει τη δυναμική να καταστήσει την Ελλάδα βασικό εμπορευματικό και μεταφορικό hub στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, είναι το ελληνοβουλγαρικό mega project Sea2Sea
Το διασυνοριακό έργο Ελλάδας-Βουλγαρίας «Sea2Sea» προβλέπει ουσιαστικά την ανάπτυξη ενός ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού διαδρόμου που θα συνδέει τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, με τα αντίστοιχα της Μαύρης Θάλασσας (Μπουργκάς και Βάρνα) και του Δούναβη (Ρούσε).
Η δημιουργία της σιδηροδρομικής παράκαμψης του Βοσπόρου, θα αναβαθμίσει σημαντικά τον αναπτυξιακό ρόλο της Βόρειας Ελλάδας δημιουργώντας έναν νέο σημαντικό εμπορευματικό διάδρομο στην Ευρώπη.
Στο διακρατικό αυτό project, εντάσσονται επί ελληνικού εδάφους δύο από τα πλέον κομβικά έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου που προωθεί η ΕΡΓΟΣΕ, υπό τη διοίκηση Χρήστου Βίνη.
Πρόκειται για την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες και την αναβάθμιση της γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, έργα που αποτελούν τον κορμό της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας, και τα οποία έχουν ήδη εισέλθει στη β΄ φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας με τη μέθοδο του Ανταγωνιστικού Διαλόγου.
Θεσσαλονίκη – Τοξότες
Η κατασκευή της νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες, προϋπολογισμού 1,68 δισ. Euro, αποτελεί το μεγάλο τμήμα της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας, που θα συμβάλλει καθοριστικά στην ανάδειξη της χώρας μας σε διαμετακομιστικό κόμβο της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Με το εν λόγω έργο παραδίδονται σε λειτουργία 206 χλμ. νέας σιδηροδρομικής γραμμής με σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση, με τα οποία επιτυγχάνεται η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού διαδρόμου που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με την Καβάλα.
Ταυτόχρονα, θα συνδέει το υπό ανάπτυξη λιμάνι της Νέας Καρβάλης διασχίζοντας το ανατολικό τμήμα του Νομού Καβάλας και θα καταλήγει στην ευρύτερη περιοχή Τοξοτών Ξάνθης, όπου θα συνδέεται με το υπόλοιπο δίκτυο του Ο.Σ.Ε. Μάλιστα, η νέα γραμμή υπολογίζεται ότι θα μειώσει κατά 3 τουλάχιστον ώρες την διαδρομή Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη.
Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο
Το έργο αναβάθμισης της υπάρχουσας διασυνοριακής γραμμής στο τμήμα από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο, προϋπολογισμού 1,08 δις Euro, αποτελεί ένα στρατηγικής σημασίας έργο, που βελτιώνει τις διασυνοριακές συνδέσεις με τη Βουλγαρία στο Ορμένιο και με την Τουρκία στο Πύθιο.
Ενισχύει τόσο την εμπορευματική όσο και την επιβατική κίνηση, καθώς η γραμμή θα λειτουργεί και για την προαστιακή εξυπηρέτηση των περιοχών κατά μήκος του ποταμού Έβρου.
Ο ανάδοχος που θα επιλεγεί, θα αναλάβει τη μελέτη και την κατασκευή του έργου αναβάθμισης της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολης – Ορμένιου – Ελληνοβουλγαρικά σύνορα μήκους 176 χιλιομέτρων σε διπλή, με εγκατάσταση συστημάτων σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης.
Γεωπολιτικά οφέλη του Project Sea2Sea
Ελλάδα και Βουλγαρία συνεργάζονται στενά για την υλοποίηση αυτού του σημαντικού έργου. Επί του παρόντος, το project Sea2Sea βρίσκεται στη φάση της προετοιμασίας για την ίδρυση κοινής εταιρείας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας που θα αναλάβει τη διαχείρισή του, ενώ έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες ένταξης του στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα Connecting Europe Facility(CEF II) και σε άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Πρόκειται, άλλωστε, για ένα έργο που συνάδει με τις τρέχουσες κυρίαρχες πρωτοβουλίες και προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις συνδυασμένες «πράσινες» μεταφορές.
Ο σιδηροδρομικός αυτός διάδρομος προσφέρει μια εναλλακτική χερσαία γέφυρα στην ενδοχώρα των λιμανιών της Μαύρης Θάλασσας, αποτελώντας μια πιο βιώσιμη λύση με λιγότερους κινδύνους στη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Με την παράκαμψη των Στενών του Βοσπόρου θα επιτυγχάνεται σημαντική εξοικονόμηση χρόνου για φορτία και επιβάτες.
Σύμφωνα μάλιστα με μελέτες, υπολογίζεται ότι με τη λειτουργία του το project θα αντλήσει ποσοστό των εμπορευματοκιβωτίων του Βοσπόρου, που συνολικά ανέρχονται σε 650 εκατ. / έτος.
Τα οφέλη δε από την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο θα είναι πολλαπλασιαστικά και έχουν να κάνουν με την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, τόσο κατά την κατασκευή όσο και μακροπρόθεσμα στη λειτουργία της γραμμής και σε συναφείς δραστηριότητες.
Πηγή Άρθρου: ΑΠΕ – ΜΠΕ, liberal.gr

Διεθνή
Ο πολιτικός κατήφορος της Αμερικής

Ήταν στραβό το κλήμα, το ‘φαγε κι ο γάιδαρος. Ο λόγος για τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ. Σαν να μην έφθανε ο πονοκέφαλος του πολέμου στη Γάζα και στην Ουκρανία, έσκασε και η βόμβα Μασκ, αναδεικνύοντας τον πολιτικό βόρβορο μέσα στον Λευκό Οίκο.
Η σύγκρουση των δύο ισχυρών ανδρών του Λευκού Οίκου εξελίσσεται σε… σαπουνόπερα, με τον άλλοτε κολλητό τού Τραμπ Αμερικανό δισεκατομμυριούχο επιχειρηματία να κραδαίνει ως απειλή τη λίστα Έπστάιν. Πρόκειται για τη λίστα «αξιοσέβαστων» πελατών που είχε ο άλλοτε παραγωγός του Χόλιγουντ, ο οποίος καταδικάστηκε για κύκλωμα σωματεμπορίας με νεαρά κορίτσια και ο οποίος βρέθηκε νεκρός στο κελί του το 2019, με επίσημη αιτία την αυτοκτονία.
Στην περιβόητη μάλιστα ανάρτηση-βόμβα στο Χ, όπως τη χαρακτήρισε ο ίδιος ο Μασκ, ο Αμερικανός μεγιστάνας απειλεί με περαιτέρω αποκαλύψεις. «Κρατήστε την ανάρτηση αυτή για το μέλλον. Η αλήθεια θα βγει στο φως».
Η πολιτική κρίση που ξεδιπλώνεται στις ΗΠΑ με αφορμή την κόντρα Μασκ – Τραμπ, δείχνει τις σχέσεις λυκοφιλίας ανάμεσα στον πρόεδρο και τον πλουσιότερο άνθρωπο του κόσμου, που αλώνιζε μέχρι χθες στον Λευκό Οίκο σαν να ήταν το σπίτι του.
Τώρα, σύμφωνα με ρεπορτάζ του περιοδικού Rolling Stone, η κυβέρνηση Τραμπ εξετάζει το ενδεχόμενο να αναζωπυρώσει τις έρευνες για τις επιχειρηματικές πρακτικές του Μασκ, οι οποίες είχαν ξεκινήσει επί Μπάιντεν. Αυτός ήταν ένας από τους λόγους που ο Μασκ έριξε 275 εκατ. δολάρια στην προεκλογική εκστρατεία του Τραμπ, στην οποία μετείχε ο ίδιος προσωπικά τους τελευταίους μήνες, προσδοκώντας σε ανταποδοτικά οφέλη.
Η κόντρα Μασκ – Τραμπ απ’ ό,τι φαίνεται θα έχει πολλά κεφάλαια ακόμη, με το πολιτικό σκηνικό στην Αμερική σε πρωτοφανή κατήφορο.
Διεθνή
Πόλεμος δισεκατομμυρίων: Τραμπ vs Μασκ με φόντο Tesla και Starlink
Μιλώντας σε δημοσιογράφους από το προεδρικό αεροσκάφος, ο Τραμπ σχολίασε πως δεν σκέφτεται τον επικεφαλής της Tesla. «Εύχομαι να τα πάει καλά με την Tesla», ανέφερε, προειδοποιώντας όμως ότι θα εξεταστούν τα ομοσπονδιακά συμβόλαια που έχει συνάψει ο Μασκ. «Θα ελέγξουμε τα πάντα. Είναι πολλά χρήματα», υπογράμμισε.

Μετά την πρόσφατη δημόσια σύγκρουση με τον Έλον Μασκ, ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ξεκαθάρισε την Παρασκευή ότι δεν έχει πρόθεση να συνομιλήσει με τον δισεκατομμυριούχο πρώην σύμμαχό του, αφήνοντας να εννοηθεί πως η μεταξύ τους ρήξη θα παραμείνει ανοιχτή.
Μιλώντας σε δημοσιογράφους από το προεδρικό αεροσκάφος, ο Τραμπ σχολίασε πως δεν σκέφτεται τον επικεφαλής της Tesla. «Εύχομαι να τα πάει καλά με την Tesla», ανέφερε, προειδοποιώντας όμως ότι θα εξεταστούν τα ομοσπονδιακά συμβόλαια που έχει συνάψει ο Μασκ. «Θα ελέγξουμε τα πάντα. Είναι πολλά χρήματα», υπογράμμισε.
Ανώτερος κυβερνητικός αξιωματούχος ανέφερε ότι ο Τραμπ ίσως αποχωριστεί το κόκκινο Tesla Model S που απέκτησε τον Μάρτιο, μετά από παρουσίαση των ηλεκτρικών οχημάτων στον Λευκό Οίκο.
Ο πρόεδρος εμφανίστηκε σε πολλά μέσα, διαβεβαιώνοντας στο CBS πως είναι πλήρως αφοσιωμένος στα καθήκοντά του. Σύμφωνα με το CNN, περιέγραψε τον Μασκ ως «έναν δύστυχο άνθρωπο που έχει πρόβλημα». Από την πλευρά του, ο παρουσιαστής του Fox News μετέφερε δηλώσεις του Τραμπ ότι «ο Έλον τα έχει χάσει εντελώς».
Ο Μασκ απέφυγε άμεση αντιπαράθεση, αλλά άσκησε έντονη κριτική στο φορολογικό νομοσχέδιο των Ρεπουμπλικανών, χαρακτηρίζοντάς το «αηδιαστικό έκτρωμα». Υποστήριξε ότι το σχέδιο Τραμπ θα επιβαρύνει το εθνικό χρέος, που ήδη ανέρχεται στα 36,2 τρισ. δολάρια, και θα πλήξει πολιτικά το κόμμα του.
Μέσω της πλατφόρμας Χ, ο Μασκ υποστήριξε την ανάγκη για ένα νέο πολιτικό κόμμα που να εκπροσωπεί τη μεσαία πλειοψηφία των Αμερικανών, επικαλούμενος σχετική δημοσκόπηση.
Η μετοχή της Tesla, που κατρακύλησε κατά 14% την Πέμπτη, σημειώνοντας απώλειες αξίας 150 δισ. δολαρίων, ανέκαμψε ελαφρώς την Παρασκευή.
Πηγές κοντά στον Μασκ αναφέρουν ότι η αρχική του οργή φαίνεται να υποχωρεί και δεν αποκλείουν μια μελλοντική επαναπροσέγγιση με τον Τραμπ.
Ωστόσο, το μέλλον του Μασκ εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις κυβερνητικές αποφάσεις που σχετίζονται με συμβόλαια και ρυθμίσεις. Ο αναλυτής Νταν Άιβς από τη Wedbush εκτίμησε ότι ο καβγάς αυτός πιθανώς θα καταλήξει σε «άτυπη εκεχειρία χωρίς νικητές».
Η στενή σχέση των εταιρειών του Μασκ (Tesla, SpaceX, X) με την ομοσπονδιακή κυβέρνηση τού προσδίδει και δύναμη και ευαλωτότητα. Ο Τραμπ υπαινίχθηκε την πιθανότητα ακύρωσης κρατικών συμβολαίων, ενώ ο Μασκ απείλησε να αποσύρει το διαστημόπλοιο Dragon, πριν τελικά ανακαλέσει.
Η ρήξη κορυφώθηκε όταν ο Τραμπ ανακάλεσε τον διορισμό του Τζάρεντ Άιζακμαν, συμμάχου του Μασκ, στην ηγεσία της NASA. Παρότι αυτή η διαμάχη μπορεί να αποβεί επιζήμια και για τους δύο, ενδέχεται να επηρεάσει ιδίως τους Ρεπουμπλικάνους στις επικείμενες εκλογές, εάν ο Μασκ διακόψει τη χρηματοδοτική του στήριξη.
Ο πρόεδρος της Βουλής, Μάικ Τζόνσον, δήλωσε πως έχει επικοινωνήσει με τον Μασκ και αισιοδοξεί για εκτόνωση της έντασης. «Δεν διαφωνώ μαζί του για τους πυραύλους. Εύχομαι να μην διαφωνούσε μαζί μου για τα νομοσχέδια», είπε χαρακτηριστικά.
Ο Μασκ, που φέρεται να δαπάνησε σχεδόν 300 εκατ. δολάρια για την εκστρατεία Τραμπ το 2024, απάντησε ότι χωρίς τη στήριξή του, ο Ρεπουμπλικάνος δεν θα είχε εκλεγεί.
Η κατάσταση παραμένει ρευστή, αλλά και κρίσιμη, καθώς οι εντάσεις μεταξύ πολιτικής εξουσίας και επιχειρηματικής επιρροής φαίνεται να βαθαίνουν.
Διεθνή
Πρόεδρος του Μεξικού: Η διακίνηση φαιντανύλης προς τις ΗΠΑ μειώθηκε κατά 40% από την έναρξη της θητείας Τραμπ
Ο Αμερικανός πρόεδρος είχε επικαλεστεί το ζήτημα της φαιντανύλης ως έναν από τους βασικούς λόγους για την απόφασή του να επιβάλει δασμούς στο Μεξικό. Ωστόσο, πολλές εισαγωγές εξαιρούνται από το μέτρο, καθώς πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της τριμερούς εμπορικής συμφωνίας Βόρειας Αμερικής.
Από την έναρξη της δεύτερης θητείας του Ντόναλντ Τραμπ τον Ιανουάριο, η διακίνηση φαιντανύλης από το Μεξικό προς τις Ηνωμένες Πολιτείες έχει μειωθεί κατά περίπου 40%, σύμφωνα με δηλώσεις της προέδρου του Μεξικού, Κλαούντια Σεϊνμπάουμ.
Ο Αμερικανός πρόεδρος είχε επικαλεστεί το ζήτημα της φαιντανύλης ως έναν από τους βασικούς λόγους για την απόφασή του να επιβάλει δασμούς στο Μεξικό. Ωστόσο, πολλές εισαγωγές εξαιρούνται από το μέτρο, καθώς πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της τριμερούς εμπορικής συμφωνίας Βόρειας Αμερικής.
Αργότερα, ο Τραμπ υπαναχώρησε, ανακοινώνοντας την αναστολή της επιβολής δασμών για έναν μήνα. Σε απάντηση, η πρόεδρος Σεϊνμπάουμ δήλωσε ότι το Μεξικό θα ενισχύσει τη στρατιωτική του παρουσία στα σύνορα με τις ΗΠΑ, με την ανάπτυξη περίπου 10.000 στρατιωτών — κίνηση που αντανακλά αντίστοιχες ενέργειες της Ουάσινγκτον.
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Ομολογία αποτυχίας! Οι Τούρκοι εγκαταλείπουν τη “Γαλάζια Πατρίδα” δια στόματος του εμπνευστή της
-
Αναλύσεις3 μήνες πριν
Μάικλ Ρούμπιν στη Hellas Journal: Η σύλληψη Ιμάμογλου σηματοδοτεί ότι ο Ερντογάν θα απελευθερώσει τον Οτζαλάν μέσα σε νεκροσακούλα!
-
Πολιτική1 εβδομάδα πριν
Ανατροπή στην ανατροπή! Ο Σίσι βάζει τα πράγματα στη θέση τους για το Σινά – Καμία προσβολή της μοναδικής και ιερής θρησκευτικής θέσης της Μονής -Δεν αλλάζει πουθενά το καθεστώς
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Τούρκοι εισέβαλαν στην Καβάλα για να δείξουν «απειλητική» πινακίδα της ματωμένης Κύπρου! (video)
-
Άμυνα1 μήνα πριν
Χειρουργική επιχείρηση! Η Ινδία χτύπησε το Πακιστάν με SCALP και HAMMER που εκτοξεύτηκαν από Rafale
-
Διεθνή4 εβδομάδες πριν
Ινδός στρατηγός απειλεί με πυρηνικό αφανισμό την Τουρκία
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Με την ουρά στα σκέλια! Φιντάν: Η Τουρκία δεν επιθυμεί καμία αντιπαράθεση με το Ισραήλ στη Συρία
-
Άμυνα3 εβδομάδες πριν
Το 20% της αεροπορικής ισχύος του Πακιστάν διέλυσε σε ένα βράδυ η Ινδία!