Weather Icon
Ιράν , Ρωσία 28 Δεκεμβρίου 2022

Μεγαλεπήβολο σχέδιο Ρωσίας-Ιράν για ποτάμια εμπορική οδό που θα καταλήγει στον Ινδικό ωκεανό

Η νέα εμπορική οδός ξεκινά από τη Θάλασσα του Αζόφ, μέσω των ποταμών Ντον και Βόλγα, περνά στην Κασπία και διασχίζει όλο το Ιράν ως τις ακτές του Ινδικού

Η Ρωσία και το Ιράν άρχισαν να οικοδομούν ένα νέο διηπειρωτικό εμπορικό διάδρομο που ξεκινά από το ανατολικό άκρο της Ευρώπης και φτάνει ως τον Ινδικό Ωκεανό, μια διαδρομή 3.000 χιλιομέτρων στην οποία καμιά δυτική δύναμη δεν θα μπορεί να παρέμβει, αναφέρει δημοσίευμα του Bloomberg.

Είναι ένα παράδειγμα του πώς ο ανταγωνισμός των Μεγάλων Δυνάμεων αναδιαμορφώνει γρήγορα τα εμπορικά δίκτυα σε μια παγκόσμια οικονομία που, με αφετηρία τον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας και τις δυτικές κυρώσεις στη Ρωσία, φαίνεται ότι κατακερματίζεται ταχύτατα σε αντίπαλα μπλοκ.
Η Ρωσία και το Ιράν, δύο χώρες που δέχονται τεράστια πίεση από τις κυρώσεις της Δύσης, στρέφονται η μια προς την άλλη – και κοιτάζουν και οι δύο προς την ανατολή.
Ο στόχος του σχεδίου τους είναι να προστατέψουν τους εμπορικούς δεσμούς τους από τις δυτικές παρεμβάσεις και να οικοδομήσουν νέους δεσμούς με τις γιγάντιες και ταχέως αναπτυσσόμενες οικονομίες της Ασίας, π.χ. την Ινδία.
Ο νέος αναδυόμενος εμπορικός διάδρομος, όταν ολοκληρωθεί, θα επιτρέψει στη Ρωσία και το Ιράν να συντομεύσουν τις διασυνοριακές εμπορικές αποστολές τους κατά χιλιάδες χιλιόμετρα και δεκάδες μέρες.

Στο ανατολικό άκρο της Ευρώπης

Στο βόρειο άκρο αυτής της νέας διαδρομής της βρίσκεται η Αζοφική Θάλασσα, η οποία περικλείεται από τη χερσόνησο της Κριμαίας, τη νοτιοανατολική ακτή της Ουκρανίας – συμπεριλαμβανομένης της Μαριούπολης – και τις εκβολές του ποταμού Ντον.
Πριν λίγες εβδομάδες, σε μια αναφορά του στα κέρδη της χώρας του από τον πόλεμο στην Ουκρανία, ο Πρόεδρος Vladimir Putin ανέφερε ότι η Αζοφική Θάλασσα «έχει γίνει εσωτερική θάλασσα» της Ρωσίας.
Από εκεί τα ποτάμια, τα θαλάσσια και σιδηροδρομικά δίκτυα εκτείνονται στους ιρανικούς κόμβους στην Κασπία Θάλασσα και τελικά στον Ινδικό Ωκεανό.
Ο Putin έχει επισημάνει ακόμη τη σημασία αυτού της Μαριούπολης ως άκρου αυτού του διαδρόμου.
Σε ένα οικονομικό φόρουμ τον περασμένο Σεπτέμβριο ο Ρώσος πρόεδρος υπογράμμισε την ανάγκη να αναπτυχθούν οι θαλάσσιες, σιδηροδρομικές και οδικές υποδομές κατά μήκος της συγκεκριμένης διαδρομής που «θα παρέχει στις ρωσικές εταιρείες νέες ευκαιρίες να εισέλθουν στις αγορές του Ιράν, της Ινδίας, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής και θα διευκολύνει τον εφοδιασμό από αυτές τις χώρες».

Ανησυχούν οι ΗΠΑ

Η προοπτική αυτή βεβαίως ανησυχεί ιδιαίτερα τις ΗΠΑ και τη δυτική συμμαχία.
«Πρόκειται για εξέλιξη που παρακολουθούμε προσεκτικά, τόσο ότι αφορά τη συγκεκριμένη εμπορική διαδρομή όσο και γενικότερα τη σύνδεση Ιράν – Ρωσίας», δήλωσε ο ανώτατος αξιωματούχος της κυβέρνησης Biden, James Ο Brien που είναι επιφορτισμένος με την παρακολούθηση των κυρώσεων κατά της Ρωσίας, μετά την επιβολή ενός ακόμη πακέτου κυρώσεων την περασμένη εβδομάδα που στοχεύουν στελέχη των Ρωσικών Σιδηροδρόμων.
«Ανησυχούμε για κάθε κίνηση που βοηθά τη Ρωσία να αποφύγει τις κυρώσεις».
Τα πλοία που πλέουν στους ποταμούς Ντον και Βόλγα πάντα μετέφεραν ενεργειακά και γεωργικά προϊόντα – το Ιράν είναι ο τρίτος μεγαλύτερος εισαγωγέας ρωσικών σιτηρών – αλλά η γκάμα των εξαγωγών της Ρωσίας στο Ιράν δια μέσου των ποταμών της πρόκειται να διευρυνθεί.
Οι δύο χώρες έχουν ανακοινώσει μια σειρά από νέες επιχειρηματικές συμφωνίες που καλύπτουν αγαθά, όπως τουρμπίνες, πολυμερή, ιατρικές προμήθειες και ανταλλακτικά αυτοκινήτων.
Η Ρωσία προμηθεύει επίσης το Ιράν με καύσιμα και εξαρτήματα για τον πυρηνικό αντιδραστήρα του Μπουσέρ.
Η Ρωσία οφείλει να αντισταθμίσει την ξαφνική κατάρρευση των εμπορικών της δεσμών με την Ευρώπη, η οποία πριν από τον πόλεμο ήταν ο μεγαλύτερος εμπορικός της εταίρος, καθώς και να βρει λύσεις για να ξεπεράσει τις κυρώσεις των ΗΠΑ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σε επενδύσεις 1 δισ. δολαρίων προχωρά η Ρωσία για να βελτιώσει τις συνθήκες στο νέο εμπορικό διάδρομο

Η Ρωσία έχει ανακοινώσει επενδύσεις ύψους 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων για να βελτιώσει την πλοήγηση στη θάλασσα του Αζόφ, στον ποταμό Ντον και στα κανάλια που τον συνδέουν με τον Βόλγα. Εκατοντάδες πλοία ταξιδεύουν ήδη καθημερινά μέσα από το πέρασμα που συνδέει τη Μαύρη και την Κασπία Θάλασσα, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σοβαρή κυκλοφοριακή συμφόρηση που δημιουργείται συνήθως γύρω από τα πιο στενά σημεία.
Τα δεδομένα κίνησης πλοίων που συγκεντρώθηκαν από το Bloomberg δείχνουν ότι τουλάχιστον μια ντουζίνα ιρανικά πλοία, ορισμένα από τα οποία εκμεταλλεύονται ο όμιλος Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν, κινούνται καθημερινά μεταξύ των ιρανικών ακτών της Κασπίας και των βασικών ρωσικών λιμανιών του ποταμού Βόλγα.
Αλλά και οι εμπορικές αντιπροσωπείες των δύο χωρών μετακινούνται με αυξανόμενη συχνότητα μέσω της ίδιας οδού — και το διμερές εμπόριο αυξάνεται επίσης.

Αυξάνεται το διμερές εμπόριο

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, αυξήθηκε σχεδόν κατά το ήμισυ μέχρι τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους.
Το ετήσιο ποσό πιθανότατα θα ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Υπάρχει ένας «καθαρός εμπορικός διάδρομος» ώστε το διμερές εμπόριο Ρωσίας – Ιράν να φτάσει ως τα 40 δισεκατομμύρια δολάρια, μόλις επιτευχθεί μια συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών μεταξύ των δύο χωρών, είπε ο Sergey Katyrin, επικεφαλής του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου της Ρωσίας, σε ένα πρόσφατο συνέδριο στην Τεχεράνη.
Για το Ιράν, η δημιουργία του νέου εμπορικού άξονα έχει καταστεί επίγουσα ανάγκη, μετά την κατάρρευση των προσπαθειών για την αποκατάσταση της συμφωνίας του 2015 σχετικά με το πυρηνικό του πρόγραμμα, στο πλαίσιο της οποίας η χώρα δεχόταν περιορισμούς στο πυρηνικό πρόγραμμα της χώρας και σε αντάλλαγμα θα έπαιρνε την άρση των κυρώσεων.

Ιράν: Δεν ενδιαφερόμαστε πια για σχέσεις με την Ευρώπη,  αλλά για τον «ανατολικό άξονα»

Ιρανοί αξιωματούχοι λένε ότι πλέον σήμερα είναι πλήρως επικεντρωμένοι σε αυτό που αποκαλούν «ανατολικό άξονα» – και δεν ενδιαφέρονται πια για την αναζωογόνηση των οικονομικών τους δεσμών με την Ευρώπη.
Αντίθετα, επιδιώκουν μια σειρά εμπορικών και ενεργειακών συμφωνιών με τη Ρωσία, την Κίνα και τα κράτη της Κεντρικής Ασίας.
Σε μεγάλο βαθμό κάτω από το ραντάρ των δυτικών κυβερνήσεων, μια συντονισμένη προσπάθεια βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και χρόνια για να ενωθεί ολόκληρη αυτή η ευρασιατική επικράτεια.
Η Κίνα και η Ρωσία είναι ήδη μέλη του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης, ενός φορέα οικονομικής συνεργασίας και ασφάλειας του οποίου ένατο μέλος έγινε πριν λίγο καιρό και το Ιράν.
Η Κίνα και το Ιράν σχεδιάζουν να ενταχθούν στην Ευρασιατική Οικονομική Ένωση, κάτι που θα καταστήσει δυνατό το ελεύθερο εμπόριο μεταξύ των χωρών.
Και βέβαια έχουμε και τη σύνδεση των συγκεκριμένων οικονομικών μέσω του ομίλου BRICS που αρχικά αποτελούνταν από τη Βραζιλία, τη Ρωσία, την Ινδία και την Κίνα, πλέον περιλαμβάνει και τη Νότια Αφρική και είναι έτοιμος να επεκταθεί περαιτέρω.

χαρτησ.JPG

www.bankingnews.gr

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube