Weather Icon

Η Πολεμική Αεροπορία, τα F-35 και η κρίσιμη πενταετία που ήδη τρέχει

Η Πολεμική Αεροπορία, τα F-35 και η κρίσιμη πενταετία που ήδη τρέχει

Γράφει ο Θεόδωρος Νικολοβγένης*

Η απόφαση

ΟΠρωθυπουργός κατά την ομιλία του στο Λευκό Οίκο ανακοίνωσε ότι πρόκειται να ξεκινήσει η διαδικασία για την προμήθεια μιας Μοίρας Αεροσκαφών (ΑΦ) F-35 ως το τέλος της δεκαετίας και ότι την προηγούμενη εβδομάδα η Lockheed Martin (LM) εξέφρασε το ενδιαφέρον της προκειμένου να επενδύσει στην ΕΑΒ. Δύο εξαιρετικά σημαντικές ανακοινώσεις.



Ο πρώην ΥΦΕΘΑ Αλκιβιάδης Στεφανής ανέφερε πως τα πρώτα F-35 θα φτάσουν στην Ελλάδα εντός του 2027, ενώ όπως αναφέρθηκε σε άλλο ρεπορτάζ, στην Αμυντική Συμφωνία Ελλάδος – ΗΠΑ που υπογράφτηκε πρόσφατα, προβλέ-πεται παράδοση των F-35 κατά προτεραιότητα στην Πολεμική Αεροπορία, εφ-όσον η Πατρίδα μας εκδηλώσει ενδιαφέρον.



Δεν θα ασχοληθούμε με την ορθότητα της αποφάσεως ή όχι, καθώς το γεγονός της εισαγωγής του μοναδικού μαχητικού 5ης γενιάς του δυτικού οπλοστασίου στην Πολεμική Αεροπορία είναι από μόνο του ένα τεράστιο γεγονός.

       Το ερώτημα όμως που μας απασχολεί είναι αν η Πολεμική Αεροπορία είναι έτοιμη να αποκτήσει το F-35 ή όχι. Και αν όχι, ποιες είναι οι προϋποθέσεις ομαλής ένταξης του μαχητικού.

       Αν ισχύσουν αυτά που δήλωσε ο Αλκ. Στεφανής και το 2027 ξεκινήσουν οι παραδόσεις, σημαίνει ότι υπάρχει μια τετραετία στην οποία θα πρέπει να γίνουν πολλά βήματα ώστε να επιτευχθεί η ομαλή μετάβαση από τα F-4 στα F-35, καθώς αυτή είναι η πιο λογική κίνηση. Τα F-35 να αντικαταστήσουν τα θρυλικά, αλλά υπέργηρα F-4.


F-4 Aup, σαφώς ανώτερα των τουρκικών Terminator. Στους πρόσφατους Ηνίοχους κάποιοι έτριβαν τα μάτια τους με το τι μπορούν αυτά τα ΑΦ, να επιτύχουν.

Δυστυχώς, το τεχνολογικό άλμα που θα κληθεί η ΠΑ να επιτύχει  δεν είναι αυτό που επέτυχε από το Advanced και το -5, στο Rafale. Εκεί το παιχνίδι παίζονταν στους Ιπτάμενους και τους Τεχνικούς οι οποίοι ανταποκρίθηκαν πλήρως. Με το F-35 όμως, που απαιτεί ειδικές επιστρώσεις βαφής, ιδιαίτερες διαδικασίες και γενικώς ιδιαίτερη φροντίδα, ευχόμαστε η Ηγεσία (και δεν έχουμε κανέναν λόγο να μην το πιστεύουμε) να έχει αντιληφθεί πως η φυσιολογική διαδικασία είναι πρώτα να επιλέγεται το προσωπικό, κατόπιν να ετοιμάζονται οι εγκαταστάσεις (αλήθεια σε ποια Αεροπορική Βάση θα εδρεύουν, όταν όλες μας οι βάσεις είναι εντός βεληνεκούς των βαλλιστικών πυραύλων του γείτονα της καρδιάς μας;), μετά να χτίζεται η Εφοδιαστική Αλυσίδα, και στο τέλος να ξεκινάει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα.


Αεροπορική βάση στην Ελβετία, θαμμένη στους μεγάλους ορεινούς όγκους, κάτι που ελαχιστοποιεί τα αποτελέσματα ενός πρώτου αιφνιδιαστικού πλήγματος απ’ τον αντίπαλο. (Πηγή: Ελβετική Πολεμική Αεροπορία)

Αεροπορική βάση στην Ελβετία (αριστερά) και σύραγγες στο Ελληνικό εθνικό οδικό δίκτυο (δεξιά). Η ομοιότητα εμφανής, η τεχνογνωσία υπάρχει. (Πηγή: Ελβετική πολεμική Αεροπορία / Ολυμπία Οδός)


Εάν δεν ακολουθηθεί αυτή η σειρά, δυστυχώς το πρόγραμμα θα αντιμετωπίσει δυσκολίες και μετά θα αρχίσουν οι γνωστές γκρίνιες και διχασμοί.

       Εκτιμούμε ότι η εκδήλωση ενδιαφέροντος από την LM για μετοχική συμμετοχή στην ΕΑΒ κινείται προς αυτήν την κατεύθυνση. Να εξασφαλιστούν τα υψηλά standards δηλαδή, στο κομμάτι της υποστήριξης.


       Εδώ, αναδύονται και άλλα ερωτήματα που θα πρέπει να απαντηθούν. Με ποιους τύπους θα περάσει η ΠΑ στην επόμενη δεκαετία και με ποιες οροφές. Στην παρούσα κατάσταση υπηρετούν τέσσερις (4) τύποι, αλλά έξι (6) υποτύποι.

Διαβάστε τη συνέχεια στο Άμυνα και Γεωστρατηγική

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube