Οικονομία
Ερχεται κρίση τροφίμων…

Μαζί με τις ελλείψεις αγροτικών προϊόντων θα υπάρξει και άγριος πληθωρισμός στις τιμές
Ανδρέας Ανδριανόπουλος
Κώδων κινδύνου. Πολύ σύντομα θα αντιμετωπίσουμε σοβαρή κρίση τροφίμων. Και πρέπει ήδη να ετοιμαζόμαστε! Ο πόλεμος στην Ουκρανία και η γενικότερη ακρίβεια που χτυπάει τις οικονομίες μας λόγω και των μέτρων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής έχουν σημαντικές αρνητικές συνέπειες. Κυρίως στον τομέα του ηλεκτρισμού αλλά και της γεωργικής παραγωγής. Ο ακριβός ηλεκτρισμός ήδη έχει αρχίσει να επηρεάζει με καταλυτικό τρόπο τη γεωργική παραγωγή. Τα λιπάσματα σχεδόν παντού ανεβαίνουν, ως κόστος, σε μεγάλα ύψη λόγω ανόδου εργοστασιακών τιμών. Το κόστος της ενέργειας, λόγω Ρωσίας και πολέμου, αλλά και μείωσης γενικότερα εξορύξεων πετρελαίου και αερίου με αφορμή μειωμένες επενδύσεις και παραγωγή (λόγω περικοπών, εξαιτίας πράσινης μετάβασης), έχει συμβάλει στις υψηλές τιμές των λιπασμάτων. Αρα και στην ακρίβεια των παραγόμενων τροφίμων.
Σε αυτά όμως τώρα προστίθενται και οι συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία. Οι δύο σημαντικοί σιτοβολώνες ολόκληρου του κόσμου, η Ουκρανία και η Ρωσία, λόγω εμπλοκής στις εχθροπραξίες, ματαιώνουν ή περιορίζουν την παραγωγή τους. Η Ρωσία μάλιστα προτίθεται να ματαιώσει τις σχετικές της εξαγωγές σε μη φιλικές χώρες. Σε συνδυασμό με τα πανάκριβα λιπάσματα η προμήθεια τροφίμων σύντομα θα γίνει προβληματική. Για την ώρα οι περισσότερες χώρες εφοδιάζουν τις αγορές με τα υπάρχοντα αποθέματα. Κοντά όμως στο τέλος του χρόνου οι συνέπειες της έλλειψης καλλιεργειών σε Ουκρανία και Ρωσία θα γίνουν δραματικά αισθητές. Το μεγάλο κόστος των λιπασμάτων θα βαρύνει τα εισοδήματα των γεωργών παντού και ελλείψεις, μαζί με τις υψηλές τιμές, θα μείνουν μαζί μας για χρόνια.
Μαζί με τις ελλείψεις αγροτικών προϊόντων θα υπάρξει και άγριος πληθωρισμός στις τιμές. Σύμφωνα με σχόλιο του καθηγητή Nick Bosanquet και του Andrew Haldendy στους Financial Times (12 Απριλίου 2022), τα εισοδήματα σε Ασία και Αφρική θα υποστούν δραματικές αφαιμάξεις, αφού το κόστος του φαγητού θα εκτιναχθεί κατά 10%, από 20% σε 30% του οικογενειακού εισοδήματος. Μελέτη του ΟΗΕ δείχνει πως από τις οικιακές δαπάνες κάθε οικογένειας θα αυξηθεί κατά 50% το ποσόν που θα διατεθεί για διατροφή. Και μπορεί να υπάρξουν και παραπάνω αυξήσεις το 2024! Είναι απαραίτητη η διεθνής συνεργασία για την εξασφάλιση ποτιζόμενης γης σε παγκόσμια κλίμακα τις επόμενες εβδομάδες. Τα κράτη του βόρειου ημισφαιρίου θα πρέπει να εξασφαλίσουν σημαντικά αποθέματα τροφίμων για την Αφρική, τη Νότια Ασία και τη Μέση Ανατολή. Λίγο αργότερα μπορεί να χρειασθεί να περιορίσουμε την εξασφάλιση μη απαραίτητων για την ανθρώπινη διαβίωση τροφών, όπως το βοδινό κρέας, υπέρ της καλλιέργειας δημητριακών. Δίχως διεθνή συνεργασία μπορεί να βρεθούμε, σε παγκόσμια κλίμακα, αντιμέτωποι με θανατηφόρα κύματα πείνας και τραγικών απωλειών σε παιδιά και αγροτικές οικογένειες. Η Κίνα φαίνεται να έχει προβλέψει τέτοιες εξελίξεις. Κι έχει αγοράσει σε Αφρική και Νότια Αμερική τεράστιες καλλιεργήσιμες εκτάσεις σιτηρών και δημητριακών.
Για την Ελλάδα είναι απαραίτητο από τώρα να ληφθούν μέτρα υποχρεωτικής αναδιάρθρωσης και επέκτασης των καλλιεργειών, καθώς και εξασφάλισης λιπασμάτων για την κρίσιμη ώρα. Αλλιώς, οι εξελίξεις θα είναι τραγικές…
Πηγή: in.gr

Οικονομία
H ExxonMobil υπέγραψε συμφωνία με τη Λιβύη για έρευνα υδρογονανθράκων
Η εξέλιξη αυτή ανακοινώθηκε από την Εθνική Εταιρεία Πετρελαίου της Λιβύης, η οποία ανέφερε ότι ο αμερικανικός ενεργειακός κολοσσός θα καταρτίσει λεπτομερή τεχνική μελέτη των θαλασσοτεμαχίων που βρίσκονται στα ανοικτά των βορειοδυτικών ακτών της χώρας και της λεκάνης της Σύρτης με σκοπό τον προσδιορισμό του μεγέθους των κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου που βρίσκονται στην ΑΟΖ της Λιβύης.

Προκαταρκτική συμφωνία για εξερεύνηση υδρογονανθράκων σε τέσσερα υπεράκτια οικόπεδα στη Λιβύη, υπέγραψε ο αμερικανικός ενεργειακός κολοσσός ExxonMobil, ύστερα από μια δεκαετία απουσίας από τη χώρα.
Σημειώνεται ότι η ExxonMobil δραστηριοποιείται μαζί με την QatarEnergy International και στα θαλασσοτεμάχια «5» και «10» της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) της Κυπριακής Δημοκρατίας καθώς και στην ΑΟΖ της Ελλάδας.
Συγκεκριμένα, όπως μεταδίδει το OilPrice.com, η εξέλιξη αυτή ανακοινώθηκε από την Εθνική Εταιρεία Πετρελαίου της Λιβύης, η οποία ανέφερε ότι ο αμερικανικός ενεργειακός κολοσσός θα καταρτίσει λεπτομερή τεχνική μελέτη των θαλασσοτεμαχίων που βρίσκονται στα ανοικτά των βορειοδυτικών ακτών της χώρας και της λεκάνης της Σύρτης με σκοπό τον προσδιορισμό του μεγέθους των κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου που βρίσκονται στην ΑΟΖ της Λιβύης.
Η συμφωνία ακολουθεί παρόμοιες προκαταρκτικές συμφωνίες που υπέγραψαν η Εθνική Εταιρεία Πετρελαίου της Λιβύης και οι BP και Shell, οι οποίες επίσης επέστρεψαν στη Λιβύη μετά από αρκετά χρόνια, εν μέσω του εμφυλίου πολέμου στη Λιβύη που ξεκίνησε το 2011 μετά την εκδίωξη από τις ΗΠΑ του Μουαμάρ Καντάφι.
Το μνημόνιο συμφωνίας με την BP προβλέπει τη διεξαγωγή μελετών από τη βρετανική ενεργειακή εταιρεία για την αξιολόγηση των δυνατοτήτων για εξερεύνηση και παραγωγή υδρογονανθράκων στα πεδία «Messla» και «Sarir», καθώς και σε ορισμένες άλλες περιοχές.
Επιπλέον, η Εθνική Εταιρεία Πετρελαίου της Λιβύης υπέγραψε συμφωνία με τη Shell για την αξιολόγηση των προοπτικών εντοπισμού υδρογονανθράκων και τη διεξαγωγή ολοκληρωμένης τεχνικής και οικονομικής μελέτης σκοπιμότητας για την ανάπτυξη του κοιτάσματος «al-Atshan» και άλλων κοιτασμάτων που ανήκουν εξ ολοκλήρου στην λιβυκή πετρελαϊκή εταιρεία, εξαιρουμένων τυχόν περιοχών όπου τρίτοι έχουν δικαιώματα.
Νωρίτερα φέτος, η Λιβύη ξεκίνησε τον πρώτο διαγωνισμό εξερεύνησης πετρελαίου και φυσικού αερίου από το 2007, ο οποίος είναι επίσης ο πρώτος από την έναρξη του εμφυλίου πολέμου.
Οι Exxon, Chevron, TotalEnergies και Eni ήταν μεταξύ των 37 διεθνών εταιρειών που εξέφρασαν ενδιαφέρον για εξερεύνηση πετρελαίου και φυσικού αερίου. Οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό διεκδικούν 22 οικόπεδα, τόσο υπεράκτια όσο και χερσαία.
Η Λιβύη η οποία διαθέτει τις μεγαλύτερες πηγές πετρελαίου και φυσικού αερίου στην Αφρική, έχει μεγάλες ανεκμετάλλευτες ποσότητες υδρογονανθράκων, σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Εταιρείας Πετρελαίου.
Η παραγωγή κυμαίνεται κατά μέσο όρο περίπου στα 1,4 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, αλλά υπόκειται σε συχνές διακοπές από διάφορες πολιτικές και παραστρατιωτικές ομάδες.
Πηγή: ΚΥΠΕ
Οικονομία
European Times: Η βιομηχανική υπερβολή της Κίνας και η επικείμενη κατάρρευση
Το μοντέλο του ΚΚΚ —δομημένο πάνω στην τεχνολογική κλοπή, τις επιδοτούμενες επεκτάσεις και τον συγκεντρωτισμό— δεν σχεδιάστηκε για να αντέξει τις αντιξοότητες της αγοράς.

Η βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων (EV) της Κίνας, άλλοτε πρότυπο σύγχρονης βιομηχανικής ισχύος, βρίσκεται σήμερα αντιμέτωπη με μια δραματική και πολυεπίπεδη κατάρρευση. Στην καρδιά αυτής της κρίσης βρίσκεται μια ανησυχητική στρατηγική: κρατικά ενισχυμένη τεχνολογική κατασκοπεία, ακολουθούμενη από μη βιώσιμες βιομηχανικές πολιτικές και αυξανόμενες οικονομικές επιπτώσεις. Αυτό που ξεκίνησε ως αγώνας για παγκόσμια κυριαρχία στο αυτοκίνητο του μέλλοντος, μετατρέπεται ραγδαία σε έναν «εμφύλιο» πολυεθνικών χρεοκοπιών, διαδηλώσεων και κατεστραμμένων φήμων.
Οι ρίζες της κρίσης εντοπίζονται στη φιλόδοξη προσπάθεια του Πεκίνου να κυριαρχήσει στους τομείς υψηλής τεχνολογίας μέσω της εκστρατείας «Made in China 2025». Προκειμένου να προσπεράσει τους φυσικούς κύκλους καινοτομίας, το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας (ΚΚΚ) επιστράτευσε σύνθετες επιχειρήσεις κυβερνοκατασκοπείας. Ομάδες όπως οι APT41 και Operation CuckooBees στοχοποίησαν ξένους κατασκευαστές και προμηθευτές, υποκλέπτοντας σχέδια ηλεκτρικών συστημάτων μετάδοσης, χημικών συνθέσεων μπαταριών, τεχνολογιών αυτόνομης οδήγησης και άλλων. Αυτή η υποκλαπείσα πνευματική ιδιοκτησία αποτέλεσε το θεμέλιο για μια ραγδαία εσωτερική ανάπτυξη — πλην όμως, πρόκειται για αντιγραμμένη τεχνολογία, χωρίς την ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα που εξασφαλίζει η γνήσια Έρευνα και Ανάπτυξη.
Με όπλα τις κλεμμένες τεχνολογίες και τις γενναίες επιδοτήσεις, το ΚΚΚ πυροδότησε μια έκρηξη νεοφυών επιχειρήσεων EV. Σε κάποια φάση, στην Κίνα υπήρχαν σχεδόν 487 κατασκευαστές, από γίγαντες όπως η BYD έως νεοεισερχόμενους όπως οι Neta, Weltmeister και HiPhi. Ωστόσο, η κρατική προτεραιοποίηση της ποσότητας έναντι της ποιότητας και της εικόνας έναντι της βιωσιμότητας, διαμόρφωσε δομικές αδυναμίες στον κλάδο. Οι επιδοτήσεις ενίσχυαν την παραγωγή και όχι την κερδοφορία, δημιουργώντας ένα οικοσύστημα ανεξέλεγκτου ανταγωνισμού και τεχνολογικής στασιμότητας.
Τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής είναι πλέον εμφανή σε όλο το τοπίο της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Η Neta Auto, που κάποτε αποτιμάτο σε 25 δισ. γουάν, βρίσκεται σε διαδικασία αναδιάρθρωσης λόγω χρεοκοπίας. Οι διεθνείς δραστηριότητές της —ιδίως στην Ταϊλάνδη— έχουν καταρρεύσει. Οι Ταϊλανδοί καταναλωτές διαμαρτύρονται για κλειστά κέντρα σέρβις, έλλειψη ανταλλακτικών και ακυρωμένες εγγυήσεις, με ορισμένους να ζητούν επιστροφή χρημάτων. Στην Κίνα, πάνω από 400 νομικές υποθέσεις και δεκάδες εκατομμύρια σε απλήρωτα χρέη έχουν προκαλέσει καθιστικές διαμαρτυρίες εργαζομένων, κινητοποιήσεις αντιπροσώπων και αγωγές από προμηθευτές. Η κατάρρευση της Neta δεν αποτελεί μεμονωμένο περιστατικό, αλλά σύμπτωμα της εύθραυστης αρχιτεκτονικής του κινεζικού EV οικοδομήματος.
Η BYD, ναυαρχίδα του κλάδου, αντιμετωπίζει επίσης αυξανόμενη πίεση. Η εταιρεία ασφυκτιά υπό χρέος σχεδόν 600 δισ. γουάν, με δείκτη δανεισμού άνω του 70%. Αντιπροσωπείες στο Σαντόνγκ έχουν κλείσει, αφήνοντας χιλιάδες ιδιοκτήτες οχημάτων χωρίς υποστήριξη. Οι προμηθευτές παραπονούνται για καθυστερημένες πληρωμές, που σε ορισμένες περιπτώσεις φθάνουν τις 275 ημέρες, λειτουργώντας ουσιαστικά ως πιστωτές. Αυτή η «βόμβα χρέους» απειλεί να μετατρέψει τη BYD στη νέα Evergrande — παράδειγμα φιλοδοξίας χωρίς λογοδοσία.
Η κρίση εντείνεται από έναν πανεθνικό πόλεμο τιμών. Μόνο τον Μάιο του 2025, πάνω από 100 μοντέλα EV μείωσαν τις τιμές τους — ορισμένα κατά περισσότερα από 50.000 γουάν. Αυτός ο «αγώνας προς τον πάτο» έχει κατακρεουργήσει τα περιθώρια κέρδους, οδηγώντας τη μέση κερδοφορία του κλάδου στο 3,9%, πολύ κάτω από τα αποδεκτά βιομηχανικά πρότυπα. Οι παραγωγοί χάλυβα και οι προμηθευτές μπαταριών αιμορραγούν οικονομικά, αναγκασμένοι να απορροφήσουν τις απώλειες των αυτοκινητοβιομηχανιών. Η Ένωση Χαλυβουργίας της Κίνας καταδίκασε αυτές τις πρακτικές, κατηγορώντας τους κατασκευαστές ότι μετακυλούν το οικονομικό κόστος στους προμηθευτές, υπονομεύοντας ολόκληρη την αλυσίδα αξίας.
Πέρα από την οικονομική κατάρρευση, η κρίση έχει πλήξει βαθιά τα εργασιακά δικαιώματα και την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Διευθύνοντες σύμβουλοι έχουν πολιορκηθεί από απλήρωτους εργαζόμενους που απαιτούν τους μισθούς τους, ενώ το κλείσιμο αντιπροσωπειών έχει αφήσει χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων «ξεκρέμαστους». Τα ανταλλακτικά είναι πλέον απλησίαστα. Οι «εγγυήσεις εφ’ όρου ζωής» ηχούν σήμερα ως κενή υπόσχεση, αντικαθιστάμενες από έναν δια βίου κύκλο αβεβαιότητας και αιτήσεων. Η αξία μεταπώλησης των μεταχειρισμένων EV έχει καταρρεύσει, με απώλειες που ξεπερνούν το 70%.
Η πολιτική παρέμβαση επιδεινώνει το πρόβλημα. Ο αυξανόμενος έλεγχος του ΚΚΚ στις ιδιωτικές επιχειρήσεις, μέσω ενσωματωμένων κομματικών επιτροπών, αδιαφανών πρακτικών χρηματοδότησης και υπερβολικής ρυθμιστικής παρέμβασης, έχει θολώσει τα όρια μεταξύ αγοράς και κρατικής επιβολής. Η κρατική εμμονή με την κυριαρχία συχνά υπονομεύει τη βασική επιχειρηματική λογική, αφήνοντας τις εταιρείες απροετοίμαστες απέναντι στις πραγματικές οικονομικές πιέσεις. Ο ίδιος κεντρικός σχεδιασμός που επέτρεψε την εκρηκτική ανάπτυξη, σήμερα πνίγει τον κλάδο που δημιούργησε.
Σε διεθνές επίπεδο, αυτές οι αποτυχίες αρχίζουν να πλήττουν τη φήμη της Κίνας. Η κατάρρευση της Neta στην Ταϊλάνδη αποτελεί οιωνό των όσων έπονται: εξαγωγή συστημικής αστάθειας. Χώρες που καλωσόρισαν Κινέζους κατασκευαστές EV, πλέον βρίσκονται αντιμέτωπες με λειτουργικό χάος και πτώση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών. Καθώς οι μικρότερες εταιρείες καταρρέουν και οι μεγαλύτερες όπως η BYD ισορροπούν στο χείλος του γκρεμού, το κινεζικό όνειρο παγκόσμιας κυριαρχίας στα EV αποσυντίθεται με ταχείς ρυθμούς.
Οι στρατηγικές συνέπειες είναι βαθιές. Το μοντέλο του ΚΚΚ —δομημένο πάνω στην τεχνολογική κλοπή, τις επιδοτούμενες επεκτάσεις και τον συγκεντρωτισμό— δεν σχεδιάστηκε για να αντέξει τις αντιξοότητες της αγοράς. Ευημέρησε υπό τεχνητή στήριξη, αλλά δεν μπορεί να αντέξει τον ανταγωνισμό ούτε να προσφέρει βιωσιμότητα. Η ιστορία των EV στην Κίνα ίσως δεν καταλήξει στην καινοτομία και την κυριαρχία, αλλά στο χρέος, την απογοήτευση και την υποχώρηση της επιρροής. Αντί να θυμίζει την Tesla, η BYD ενδέχεται να μείνει στην ιστορία ως η νέα Evergrande — μια αυτοκρατορία χτισμένη στην άμμο.
ΠΗΓ: European Times
Αναλύσεις
Βγάλτε τα συμπεράσματά σας… Βρετανός πρόξενος στην Κωνσταντινούπολη: Η νέα εμπορική συμφωνία Ηνωμένου Βασιλείου – Τουρκίας θα αποτελέσει πρότυπο για τον κόσμο

Η σχεδιαζόμενη αναθεώρηση της συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου (FTA) μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και Τουρκίας θα μπορούσε να αποτελέσει ένα «εξαιρετικό παράδειγμα» για το πώς πρέπει να διαμορφώνονται οι σύγχρονες εμπορικές συμφωνίες, σύμφωνα με τον γενικό πρόξενο του Ηνωμένου Βασιλείου στην Κωνσταντινούπολη, Κενάν Πολέο.
Όπως δήλωσε ο Πολέο, που υπηρετεί και ως Βρετανός εμπορικός επίτροπος για την Ανατολική Ευρώπη και την Κεντρική Ασία, ο πρώτος γύρος διαπραγματεύσεων ολοκληρώθηκε θετικά, καλύπτοντας το εμπόριο αγαθών και τη βιωσιμότητα.
«Το πιο συναρπαστικό στοιχείο της νέας συμφωνίας είναι ότι προσφέρει σε Ηνωμένο Βασίλειο και Τουρκία την ευκαιρία να δώσουν ένα εξαιρετικό παράδειγμα στο τι σημαίνει μια σύγχρονη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου μεταξύ δύο σημαντικών εταίρων», ανέφερε σε πρόσφατη συνέντευξή του στο πρακτορείο Anadolu.
Ο επόμενος γύρος διαπραγματεύσεων αναμένεται αργότερα μέσα στη χρονιά και θα εστιάσει στην κατάρτιση οδικού χάρτη για διεύρυνση της συνεργασίας, κυρίως στους τομείς των υπηρεσιών και της καινοτομίας.
Σύμφωνα με τον Πολέο, το διμερές εμπόριο ξεπερνά σήμερα τις 27 δισεκατομμύρια λίρες (περίπου 36 δισ. δολάρια), καθιστώντας την Τουρκία έναν από τους μεγαλύτερους εμπορικούς εταίρους του Ηνωμένου Βασιλείου.
«Δεδομένου του βάθους της σχέσης μας, δεν υπάρχουν όρια στις προοπτικές», σχολίασε.
Βαθύ και πολυεπίπεδο το εμπορικό δίκτυο
Ο Βρετανός πρόξενος χαρακτήρισε τις εμπορικές σχέσεις των δύο χωρών «τεράστιες» και σημείωσε ότι η Τουρκία έχει αναδειχθεί σε έναν από τους βασικότερους εταίρους του Ηνωμένου Βασιλείου, με τη συνεργασία να έχει ενισχυθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια.
«Δεν υπάρχει τομέας στον οποίο να μη διακρίνουμε θετικές ευκαιρίες», πρόσθεσε, αναφέροντας ως βασικούς τομείς σύμπραξης την καθαρή ενέργεια, τη βιομηχανική καινοτομία και τις μεταφορές.
Το Ηνωμένο Βασίλειο επιδιώκει τη διεύρυνση του παγκόσμιου εμπορικού του δικτύου μετά το Brexit, ενώ η Τουρκία στοχεύει στην πολυδιάστατη αναδιάταξη των οικονομικών της συνεργασιών, εν μέσω αλλαγών στον περιφερειακό χάρτη και στις αλυσίδες εφοδιασμού.
Η συμφωνία για τα Eurofighter
Ένα από τα σημαντικότερα πρόσφατα βήματα της διμερούς συνεργασίας ήταν η υπογραφή μνημονίου κατανόησης στην πρόσφατη Διεθνή Έκθεση Αμυντικής Βιομηχανίας (IDEF) στην Κωνσταντινούπολη.
Η συμφωνία ανοίγει τον δρόμο για να αποκτήσει η Τουρκία μαχητικά Eurofighter Typhoon, εξέλιξη την οποία ο Πολέο χαρακτήρισε «εξαιρετικό παράδειγμα» της στρατηγικής και αμυντικής συνεργασίας Λονδίνου – Άγκυρας.
«Ένα τρίτο αυτών των αεροσκαφών θα κατασκευαστεί στο Ηνωμένο Βασίλειο», υπογράμμισε. «Πρόκειται για μια μεγάλη ευκαιρία και για τις δύο χώρες, όχι μόνο σε επίπεδο ασφάλειας και άμυνας, αλλά και οικονομικής ανάπτυξης.»
Τα Eurofighter είναι μαχητικά πολλαπλών ρόλων με προηγμένα ραντάρ και δυνατότητες μάχης τόσο αέρος-αέρος όσο και αέρος-εδάφους.
Συνεργασία σε υπεράκτια αιολική και πυρηνική ενέργεια
Ο Πολέο έκανε επίσης αναφορά στις αυξανόμενες ευκαιρίες συνεργασίας στους τομείς της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας και των νέας γενιάς πυρηνικών τεχνολογιών.
«Διαθέτουμε φορείς όπως το Offshore Renewable Energy Catapult στη βόρεια Αγγλία, κοντά σε κομβικές τεχνολογικές εγκαταστάσεις», εξήγησε.
«Έχουμε αναπτύξει καινοτομία και τεχνογνωσία που επιτρέπουν σε τουρκικές εταιρείες να ενταχθούν στο οικοσύστημα αυτό, τόσο εντός της Τουρκίας όσο και διεθνώς.»
Ο Βρετανός διπλωμάτης υπογράμμισε πως οι δύο χώρες μπορούν να πετύχουν «παγκοσμίου κλάσης» αποτελέσματα συνεργαζόμενες στον τομέα της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας.
«Η Τουρκία έχει την ευκαιρία να κάνει άλμα προς τα εμπρός, αξιοποιώντας τη μάθηση και την εμπειρία μας, και να αναπτύξει ικανότητες που θα τη φέρουν στην πρωτοπορία σε παγκόσμιο επίπεδο.»
Παράλληλα, εξέφρασε την άποψη πως υπάρχει περιθώριο συνεργασίας και στον σχεδιασμό κανονιστικού πλαισίου για την ανάπτυξη καινοτόμων μορφών πυρηνικής ενέργειας.
Σημείωσε ότι η Τουρκία έχει στόχο την εγκατάσταση 5 GW υπεράκτιας αιολικής ενέργειας ως το 2035, προχωρά στην κατασκευή του πρώτου της πυρηνικού εργοστασίου στο Άκκουγιου και στοχεύει στην παραγωγή 5 GW από μικρούς αρθρωτούς αντιδραστήρες (SMR) ως το 2050. Το Ηνωμένο Βασίλειο, με την εμπειρία δεκαετιών στον πυρηνικό τομέα και την ηγετική του θέση στην υπεράκτια αιολική ενέργεια, εμφανίζεται έτοιμο να στηρίξει αυτές τις φιλοδοξίες.
Αντίο στην Κωνσταντινούπολη
Ο Κενάν Πολέο, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα πρόξενου το 2021, αναμένεται να ολοκληρώσει τη θητεία του στις αρχές του 2026.
Γεννημένος στο Νότιο Λονδίνο από οικογένεια Τουρκοκυπρίων, χαρακτήρισε τη θητεία του στην Τουρκία ως προσωπικό και επαγγελματικό αποκορύφωμα:
«Ήταν πάντα η δουλειά των ονείρων μου», είπε. «Αποτελεί χαρά που υπηρέτησα εδώ, αλλά και λύπη που πρέπει να τελειώσει.»
Αναλογιζόμενος τα κοινά επιτεύγματα, υπογράμμισε την ενίσχυση των διμερών επιχειρηματικών δεσμών σε τομείς όπως η υγειονομική τεχνολογία και η αεροπορία.
Σε αποχαιρετιστήριο λόγο του, γύρισε στιγμιαία στα τουρκικά, αστειευόμενος:
«Ailemle dedikoduları anlayabiliyorum» («Μπορώ πια να καταλαβαίνω τα κουτσομπολιά της οικογένειάς μου»).
Αποκαλώντας την Κωνσταντινούπολη «μία από τις σπουδαιότερες πόλεις της Ευρώπης», πρόσθεσε στα τουρκικά:
«Κάθε πρωί ξυπνάω με θέα στον Κεράτιο Κόλπο. Είναι μια μαγική λεπτομέρεια για μένα. Κάποιες μέρες, το να είσαι Βρετανός διπλωμάτης σε αυτή τη χώρα μοιάζει με όνειρο.»
Ο Πολέο επισκέφθηκε πρώτη φορά την Κωνσταντινούπολη στα 21 του ως φοιτητής και θυμήθηκε πώς στεκόταν κάποτε έξω από το βρετανικό προξενείο ονειρευόμενος να εργαστεί εκεί.
«Απίστευτο. Είμαι ένας τυχερός άνθρωπος», κατέληξε.
ΠΗΓΗ: Daily Sabah
-
Πολιτική1 μήνα πριν
Τεράστια ανατροπή; Ισχύει ότι αρνήθηκε η Κίμπερλι Γκίλφοϊλ να αναλάβει την Πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα;
-
Αναλύσεις1 μήνα πριν
Έρχεται μεγάλο ΣΟΚ για την Ελληνική Δημοκρατία! Κατεδαφίζεται με δικογραφίες το πολιτικό σύστημα της κλεπτοκρατίας
-
Απόψεις2 μήνες πριν
Γι’αυτό οι Τούρκοι τρέμουν το μένος του Ισραήλ! Η προφητεία του μέντορα του Ερντογάν που “στοιχειώνει” την Άγκυρα
-
Απόψεις1 μήνα πριν
Η φωτογραφία που “μίλησε”! Ανύπαρκτος γεωπολιτικός παίκτης η Ελλάδα
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Ανατροπή στην ανατροπή! Ο Σίσι βάζει τα πράγματα στη θέση τους για το Σινά – Καμία προσβολή της μοναδικής και ιερής θρησκευτικής θέσης της Μονής -Δεν αλλάζει πουθενά το καθεστώς
-
Αναλύσεις7 ημέρες πριν
Βόμβα από την Israel Hayom! Σενάριο απελευθέρωσης της Κύπρου με την κωδική ονομασία “Οργή του Ποσειδώνα” – Τα κατεχόμενα είναι και ισραηλινό πρόβλημα
-
Αναλύσεις2 εβδομάδες πριν
Διαλύοντας την Τουρκική προπαγάνδα!
-
Διεθνή3 μήνες πριν
Ινδός στρατηγός απειλεί με πυρηνικό αφανισμό την Τουρκία