«Φάκελος P3 Orion»: Η βολή τορπίλης στο Αιγαίο μήνυμα προς τα Τουρκικά υποβρύχια- Πανίσχυρο όπλο στη «φαρέτρα» των Ενόπλων Δυνάμεων
Οι ρυθμοί εργασίας δείχνουν ότι το αεροσκάφος θα παραδοθεί πιθανότατα το 2023, αφού έως τώρα έχει ολοκληρωθεί περίπου στο 75% ενώ απαραίτητες θα είναι και οι δοκιμές πριν κριθεί ως επιχειρησιακό.
Η πρόσφατη εξαιρετικά επιτυχημένη βολή εκπαιδευτικής τορπίλης-η πρώτη από το P3 «ενδιάμεσης λύσης»- κατέδειξε ότι τα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας του Πολεμικού Ναυτικού μπορούν να αποτελέσουν ένα ακόμη πανίσχυρο όπλο στη «φαρέτρα» των Ενόπλων Δυνάμεων. Το μοναδικό P3 το οποίο πετά στο Αιγαίο, αν και με ιδιαίτερα περιορισμένη αναβάθμιση αποδείχθηκε κάτι παραπάνω από χρήσιμο στην κρίση του καλοκαιριού του 2020.
Όταν μαζί με τα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα του Στόλου S-70 Aegean Hawk και ΑΒ-212,μετατράπηκε σε εφιάλτη των Τουρκικών υποβρυχίων με πιο ηχηρό παράδειγμα το περιστατικό ανοιχτά του Κάβο Ντόρο όταν κυριολεκτικά… ξετρύπωσαν το υποβρύχιο κλάσης «209» και το καταδίωξαν ανελέητα το ανάγκασαν στο τέλος και αφού «είχε σκάσει» από έλλειψη οξυγόνου να αναδυθεί την ώρα που το είχαν «κλειδώσει». Σε περίοδο επιχειρήσεων το Τουρκικό υποβρύχιο θα είχε καταστραφεί με το P3 Orion να παίζει καθοριστικό ρόλο στον εντοπισμό του με τη χρήση των ηχοσημαντήρων που διαθέτει.
Και εδώ σταματούν τα ευχάριστα.
Γιατί το πρόγραμμα αναβάθμισης των P3 Orion το οποίο κόστισε στους Έλληνες φορολογούμενους μισό δις ευρώ και πλέον-αφού υπάρχουν υπερβάσεις στο τελικό κόστος- φαίνεται ότι έχει «βαλτώσει» με τις προβλέψεις για τήρηση του χρονοδιαγράμματος να είναι εξαιρετικά δυσάρεστες. Η εικόνα στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα η οποία έχει αναλάβει το πρόγραμμα δείχνει ότι είναι πολύ δύσκολο το Πολεμικό Ναυτικό να παραλάβει εντός του 2022 έστω και το πρώτο από τα τέσσερα υπό αναβάθμιση Orion και ενώ ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε την παράδοση δύο αεροσκαφών.
Οι ρυθμοί εργασίας δείχνουν ότι το αεροσκάφος θα παραδοθεί πιθανότατα το 2023 αφού έως τώρα έχει ολοκληρωθεί περίπου στο 75% ενώ απαραίτητες θα είναι και οι δοκιμές πριν κριθεί ως επιχειρησιακό. Στο πρώτο P3 Orion απασχολούνται πλέον λιγότεροι από 60 εργαζόμενοι αντί 200 σύμφωνα με τον προγραμματισμό. Τα δομικά μέρη ναι μεν έχουν ολοκληρωθεί όμως υπολείπεται σημαντικό έργο στα ηλεκτρονικά συστήματα του αεροσκάφους. Όσο για τα υπόλοιπα τρία προς αναβάθμιση αεροσκάφη αυτά περιμένουν τη σειρά τους.
Όλα τα δομικά και για τα τέσσερα αεροσκάφη έχουν παραληφθεί και παραμένουν στις αποθήκες της ΕΑΒ ενώ έχει παραληφθεί και το Τακτικό Σύστημα (Mission System) το οποίο αποτελεί ουσιαστικά την ‘’καρδιά’’ του P3 Orion. Kαι μάλιστα το Τακτικό Σύστημα έχει ήδη εγκατασταθεί και λειτουργεί σε ειδικό χώρο προκειμένου να χρησιμοποιηθεί για την εκπαίδευση του προσωπικού.
Τα Στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού κάνουν λόγο για ένα απόλυτα ψηφιακό υπερσύγχρονο σύστημα το οποίο εκτινάσσει τις επιχειρησιακές δυνατότητες του ΑΦΝΣ αφού μπορεί να επικοινωνεί με Μονάδες Επιφανείας, ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα,το ιπτάμενο ραντάρ ΑΣΕΠΕ και επίγειους σταθμούς, να έχει ανά πάσα στιγμή συγκεντρωμένη την τακτική επιχειρησιακή εικόνα και να μπορεί να κατευθύνει όπλα προς τους στόχους.
Το γεγονός ότι το πρόγραμμα δείχνει να βρίσκεται «στον αέρα» δεν απέκρυψε ούτε ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος ο οποίος μάλιστα έκανε λόγο για «αμφιβόλου επείγοντος χαρακτήρα όσον αφορά τις απαιτήσεις των Ενόπλων Δυνάμεων» αφήνοντας ξεκάθαρες αιχμές προς την αντιπολίτευση η οποία είχε αποφασίσει την υλοποίησή του.
Σε κάθε περίπτωση το πρόγραμμα έχει ήδη πληρωθεί, το Πολεμικό Ναυτικό και οι Ένοπλες Δυνάμεις έχουν άμεση ανάγκη και τα τέσσερα αναβαθμισμένα P3 και πλέον είναι απαραίτητο να ληφθούν αποφάσεις ώστε να ασκηθεί πίεση και η ΕΑΒ να παραδώσει το συντομότερο τα αεροσκάφη.
ΠΗΓΗ: newpost.gr