Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Γιώργος Σεφέρης – Οδυσσέας Ελύτης: Τα Νόμπελ της ελληνικής ποίησης

Δημοσιεύτηκε στις

Σεφέρης – Ελύτης, οι δύο ποιητές που ανέβασαν την ελληνική ποίηση στα ουράνια, με δύο βραβεία Νόμπελ

Ο Οκτώβριος είναι ο μήνας απόδοσης των βραβείων Νόμπελ. Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού θυμάται τις ιστορικές στιγμές για την Ελληνική Λογοτεχνία, τιμώντας τους σπουδαίους Έλληνες ποιητές, Γιώργο Σεφέρη και Οδυσσέα Ελύτη, με ένα βίντεο, το οποίο είναι αφιερωμένο στη βράβευσή τους με τη υψηλότερη διάκριση, το Νόμπελ Λογοτεχνίας.

ΥΠΟΥΡΓΕΊΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΎ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΎ

Η Σουηδική Ακαδημία τίμησε τα ελληνικά γράμματα και τον πολιτισμό μας στο πρόσωπο του Γιώργου Σεφέρη και του Οδυσσέα Ελύτη, για πρώτη φορά στις 24 Οκτωβρίου του 1963 και δεύτερη, 16 χρόνια μετά, στις 18 Οκτωβρίου 1979.

Δυο Νόμπελ για την ποίηση που υμνεί τον ελληνικό κόσμο. Με διαφορές, αλλά και ομοιότητες, με συναίσθημα, λυρισμό και αγάπη για το ελληνικό κάλλος και την παράδοση.

Ποιητές της γενιάς του ’30, οι δύο νομπελίστες, είχαν παράλληλες πορείες, κοινά βιώματα, αλλά και διακριτό ύφος γραφής. Μεταφράστηκαν σε δεκάδες γλώσσες, ταξίδεψαν την ελληνική ποίηση στα πέρατα του κόσμου και αγαπήθηκαν όσο λίγοι Έλληνες λογοτέχνες.

gkoul@naftemporiki.gr

naftemporiki.gr

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Αρχιεπίσκοπος Σινά Δαμιανός: “Ντροπή! Πνίγουν το μοναστήρι”

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΒΟΣΤΩΝΗ. Ο Αρχιεπίσκοπος Σινά, Φαράν και Ραϊθώ και Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Αγίας Αικατερίνης Όρους Σινά μίλησε αποκλειστικά στον «Εθνικό Κήρυκα» για τα γεγονότα στη Μονή, η κατάσταση στην οποία έχει φτάσει στα πρόθυρα της «έξωσης» με την απόφαση του δικαστηρίου της Αιγύπτου, το οποίο θεωρεί τον ίδιον και τη Σιναϊτική Αδελφότητα ως «καταπατητές» αγνοώντας την ιστορία 15 αιώνων διαβιώσεώς τους σ’ αυτή. Στη Μονή σήμερα εγκαταβιούν 18 με 20 Μοναχοί.

Ο Αρχιεπίσκοπος Δαμιανός βρίσκεται αυτές τις μέρες στο Κάιρο της Αιγύπτου απ’ όπου και μας παρέσχε τηλεφωνικώς τη συνέντευξη αργά το βράδυ της Πέμπτης, 29 Μαΐου, ενώ προγραμματίζει να επιστρέψει στην Αθήνα εντός 7 ή 10 ημερών. Είπε πως «επί δέκα και πλέον χρόνια βρισκόμαστε συνεχώς στα δικαστήρια γιατί μας αρνούνται την ιδιοκτησία μας στη γη αυτή την ξερή, την οποία θεωρούσαμε δική μας, που μας κληροδότησαν άνθρωποι οι οποίοι αγίασαν. Από τη μια μεριά είναι ιερά μέρη και τα επισκέπτεται ο κόσμος που έρχεται στο Σινά και επωφελείται η αιγυπτιακή κυβέρνηση, όμως δεν θέλουν να μας τα αναγνωρίσουν ως δικά μας εδάφη».

Είπε ακόμα, πως «μας λένε οι Αρχές και συγκεκριμένα η Αρχαιολογική Υπηρεσία πως ναι μεν τα έχετε για χρήση αλλά είναι δικά μας, η οποία πολύ αργά έμαθε ότι εμείς φυλάσσομε με τη δική μας εργασία, τον δικό μας κόπο και από τα δικά μας έργα έναν θαυμάσιο θησαυρό από τον έκτο αιώνα μέχρι σήμερα και σήμερα μας λένε ότι δεν έχουμε κανένα δικαίωμα να τα διαχειριζόμαστε».

Ο Σεβασμιότατος τόνισε πως «διαμαρτυρόμαστε έντονα αλλά όλες οι διαμαρτυρίες μας πηγαίνουν χαμένες διότι ο ισχυρότερος λέγει έτσι θέλω έτσι θα κάνω».

Ο Αρχιεπίσκοπος Σινά, Φαράν και Ραϊθώ και Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Αγίας Αικατερίνης Όρους Σινά.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟ “Ε.Κ.”

Υπογράμμισε πως «είναι μεγάλο πλήγμα για μας, αλλά θα είναι ντροπή. Θέλουμε να μπορούμε να διαχειριζόμαστε, όπως αιώνες τώρα, αυτά που διαφυλάξαμε και μάλιστα δώσαμε πολλά χρήματα και εξ’ ιδίων κι έρχεται τώρα η Αρχαιολογική Υπηρεσία και λέγει θα κάνετε όπως θέλουμε εμείς».

Ο Αρχιεπίσκοπος Δαμιανός μάς είπε ότι «είμαι σήμερα 91 ετών και είμαι στη Μονή από 27 ετών και αντιλαμβάνεστε τον πόνο της καρδιάς μου». Στην ερώτηση τι θα γίνει τώρα που το δικαστήριο αποφάσισε «έξωση» από τη Μονή, απάντησε πως «είναι στρεψοδικία» και εξήγησε πως «η κυβέρνηση από το 1980 είπε πως στις περιοχές που δεν υπάρχει κτηματολόγιο οι ιδιοκτήτες των περιουσιών να κάνουν μία δήλωση και από τους πρώτους που κάναμε δήλωση ήταν η Μονή, για όλα, όπως για μικρά κηπάκια, για μικρά εκκλησάκια, συνολικά παραδώσουμε 71 φακέλους και μάλιστα μας έδωσαν ένα σημείωμα ότι τα παρέλαβαν. Περιμέναμε να έλθει η Επιτροπή και να αναγνωριστούν στον ιδιοκτήτη αυτής της γης και ενώ σε άλλους που είχαν περισσότερα και μεγαλύτερα τεμάχια οικοπέδων έδωσαν ιδιοκτησία εμείς δεν πήραμε. Ηλθε λοιπόν έπειτα από είκοσι χρόνια το αιγυπτιακό κράτος και μας λέγει ότι είναι πολλά, ότι είναι έτσι, ότι είναι αλλιώς και φυσικά δεν μας έδωσε τίποτα. Μας λέγει εσείς δεν έχετε δικαίωμα να έχετε, είστε νέοι, ενώ είμαστε από τον έκτο αιώνα εδώ κάτοικοι του Σινά».

Επισήμανε ότι «πέσαμε σε ταραχές τότε με τα επεισόδια που έγιναν των φανατικών μουσουλμάνων κι άρχισαν να μας βλέπουν σαν κατακτητές, ότι αγοράσαμε αυτά τα κτήματα όπως έκαναν πολλοί που αγόρασαν γαίες τελείως προσφάτως κι είναι παράνομες».

Ο Αρχιεπίσκοπος Δαμιανός πρόσθεσε ακόμα ότι «οι Αρχές μας λένε ότι κάνετε χρησικτησία και μας ζητούν και χρήματα για χρησικτησία. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει στην Αίγυπτο ένας δικηγόρος που να ξέρει Ελληνικά ή να είναι Ελληνας για να μας υπερασπιστεί».

Κτιριακή εγκατάσταση της Μονής Αγίας Αικατερίνης στο Σινά.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΜΟΝΗ ΣΙΝΑ

Όταν τον ρωτήσαμε τι σκοπεύετε να κάνετε από εδώ και πέρα, απάντησε πως «εμείς τελευταίως μέσα σ’ αυτή την κατάσταση αρχίσαμε να φαινόμαστε ενοχλημένοι και να λέμε ή μας δίνετε κάποια λύση ή κλείνουμε τη Μονή. Δεν το κάναμε όμως αυτό ποτέ, δεν θέλαμε να κλείσουμε τη Μονή και γίνει αναστάτωση και χαλάσουμε όλη την προσπάθεια του διεθνούς τουρισμού και ούτε θέλαμε να αδικηθούν οι Αιγύπτιοι. Εγινε μία συμφωνία ημών και των Αιγυπτίων και συγκεκριμένα του Νοτίου Σινά και της Ελληνικής Πολιτείας. Ηλθαν άνθρωποι από την Ελλάδα όσο το δυνατόν πιο καταρτισμένοι και πετύχαμε μία συμφωνία ώστε η Μονή να κινείται πιο ελεύθερα, να της αναγνωριστεί μία ιδιοκτησία διότι δεν μπορείς να ζήσεις μόνο με το πνεύμα χρειάζεται και η ύλη. Αν δεν είχαμε τη γη πώς θα ζούσαμε; Μόνο με τις δωρεές και εκτείνοντας τη χείρα στους ανθρώπους; Κι ενώ συμφωνήσαμε σ’ αυτό το κείμενο μάς το άλλαξαν και μας παρουσιάζουν τελείως διαφορετικά πράγματα». Συμπλήρωσε πως «ενώ ο κορυφαίος και μεγάλος κ. Σίσι βιαζόταν να υπογραφεί η συμφωνία, τελικά δεν της έδωσαν σημασία επικαλούμενοι ανόητα επιχειρήματα. Και μάλιστα τη στιγμή που ο Πρόεδρος της Αιγύπτου και ο Πρωθυπουργός της Ελλάδος έκαναν τη συμφωνία, κάποιος άλλος από την Αίγυπτο έλεγε άλλα πράγματα σε μένα. Συγκεκριμένα, ζήτησα να δω τον κ. Σίσι και με παρέπεμψαν στον Υπουργό Εξωτερικών της Αιγύπτου στην Αθήνα, ο οποίος μου είπε άλλα από τη συμφωνία».

Είπε ότι «την Πέμπτη υπήρξε συνάντηση με αντιπρόσωπό του με τον υπουργό Εξωτερικών Γεώργιο Γεραπετρίτη».

Όταν τον ρωτήσαμε αυτή τη στιγμή πού βρίσκεται το θέμα, είπε: «Οι Αιγύπτιοι προσπαθούν να το υποβαθμίσουν, λένε ότι αγαπούν το Μοναστήρι, αλλά στην πραγματικότητα το πνίγουν», ενώ τόνισε πως οι «Αιγύπτιοι δεν ήθελαν το θέμα να δημοσιοποιηθεί, αλλά οι ίδιοι το έβγαλαν προς τα έξω κι εμείς αμυνόμαστε. Είναι μία μεγάλη υπόθεση, διεθνής υπόθεση».

Αναφορικά αν επικοινώνησαν κάποιοι Προκαθήμενοι, ή αρχιερείς μαζί του, απάντησε «ναι, πάρα πολλοί» και τελειώνοντας είπε «θέλω να ευχαριστήσω από την καρδιά μου τον ‘Εθνικό Κήρυκα’ διότι πάντοτε μας στηρίζετε και προσέχετε τη Μονή μας».

Ενα από τα κτίρια του Ξενώνα στη Μονή της Αγίας Αικατερίνης του Σινά.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΜΟΝΗ ΣΙΝΑ
Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Έκαναν τη Δήλο… μπιτσόμπαρο

Το υπουργείο Πολιτισμού έδωσε άδεια για άλλη μια «πολιτιστική» βραδιά, μόνο και μόνο επειδή εμπλέκεται μέλος γνωστής οικογένειας.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Όχι, δεν είναι μπιτσόμπαρο , ούτε βάφτιση ή γάμος. Είναι η Δήλος.

Ο ιερός τόπος του Απόλλωνα, που μετατράπηκε σε σκηνικό για λαμπερή εκδήλωση γεμάτη καλώδια, προβολείς, τουριστικό τσιμπούσι και μεταξωτά μαξιλάρια στο αρχαίο Θέατρο. Γιατί; Γιατί κάποιοι μπορούν. Η εκδήλωση, διαφημισμένη με κάθε επισημότητα, έστησε ένα υπερθέαμα που αγνόησε όχι μόνο την ιστορική βαρύτητα του χώρου αλλά και την ίδια τη λογική.

Σε έναν τόπο που ακόμα δεν είναι προσβάσιμος σε ΑΜΕΑ, σε έναν τόπο όπου οι επισκέπτες πληρώνουν αδρά (25€ για τη μεταφορά και 20€ για την είσοδο) και δεν μπορούν να αγοράσουν ούτε ένα κουλούρι, το κράτος διοργανώνει φιέστες για τους «λίγους και εκλεκτούς». Δεν υπάρχει κανείς εκεί να εξηγήσει την ιστορία, το Μουσείο παραμένει κλειστό, η βιωματική εμπειρία ανύπαρκτη.

Κι όμως, το υπουργείο Πολιτισμού έδωσε άδεια για άλλη μια «πολιτιστική» βραδιά, μόνο και μόνο επειδή εμπλέκεται μέλος γνωστής οικογένειας.

Αυτός είναι ο πολιτισμός που μας αξίζει; Αυτή είναι η χρήση που οραματιζόμαστε για τα ιερά μνημεία μας; Σε μια χώρα όπου ο πολιτισμός θυσιάζεται στο βωμό της δημοσιότητας και των προσωπικών εξυπηρετήσεων, κάποιοι ακόμα χειροκροτούν.

Μαζί με τα φώτα, έσβησαν και τα όρια του σεβασμού.

Πηγή: lamiafm1. gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Ουζάι Μπουλούτ: «Σήμερα, εκατομμύρια Τούρκοι πολίτες στον Πόντο και αλλού στη Μικρά Ασία έχουν ελληνική καταγωγή»

Η Γενοκτονία των Ποντίων Ελλήνων 1914-1923 και η Συνεχιζόμενη Δίωξη των Χριστιανών στην Τουρκία

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Οι Πατριώτες για την Ευρώπη (PfE), η τρίτη μεγαλύτερη πολιτική ομάδα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, διοργάνωσαν τις «Ημέρες Μελέτης στην Αθήνα» από τις 22 έως τις 24 Μαΐου.

Στη διάσκεψη συμμετείχαν ευρωβουλευτές, ακαδημαϊκοί και ειδικοί, οι οποίοι συζήτησαν διάφορα ζητήματα.

Ανάμεσα στα θέματα ήταν και μια συζήτηση στις 24 Μαΐου για τη Γενοκτονία των Ποντίων Ελλήνων από την Τουρκία την περίοδο 1914-1923.

Ομιλητές ήταν, μεταξύ άλλων, ο Δρ. Νίκος Μιχαηλίδης, κοινωνικοπολιτισμικός ανθρωπολόγος με διδακτορικό από το Πανεπιστήμιο Πρίνστον, και η Ουζάι Μπουλούτ, δημοσιογράφος από την Τουρκία που καλύπτει συχνά θέματα σχετικά με τους Έλληνες και τη δίωξη των Χριστιανών στην Τουρκία και την ευρύτερη περιοχή.

Η Ουζάι Μπουλούτ ξεκίνησε την ομιλία της λέγοντας:

«Από το όνομά μου μπορείτε να καταλάβετε ότι έχω τουρκική καταγωγή.

»Πρόσφατα, όμως, έμαθα ότι η γιαγιά μου από την πλευρά του πατέρα μου μιλούσε Ελληνικά, προσευχόταν στα Ελληνικά και, προφανώς, ήταν κρυπτοχριστιανή.

»Η γιαγιά μου, μια υπέροχη Ελληνίδα, φοβόταν να μιλήσει ανοιχτά για την ελληνική της ταυτότητα και τη χριστιανική της πίστη.

»Αυτό δείχνει πόσο ελάχιστη ανοχή υπάρχει στην τουρκική κοινωνία.

»Μόλις πριν από δύο μήνες έμαθα για τις ελληνικές προσευχές της, και γι’ αυτό αφιερώνω την ομιλία μου σήμερα στη μνήμη της».

Παρακάτω ακολουθεί η ομιλία της Ουζάι Μπουλούτ με τίτλο «Η Γενοκτονία των Ποντίων Ελλήνων 1914-1923 και η Συνεχιζόμενη Δίωξη των Χριστιανών στην Τουρκία»:

«Το όνομα “Πόντιοι” προέρχεται από τη λέξη “Πόντος”, που σημαίνει “θάλασσα” στα Ελληνικά.

»Αναφέρεται στους Έλληνες που ζούσαν επί τρεις χιλιετίες στις παραθαλάσσιες πόλεις της Μαύρης Θάλασσας, περιοχές που σήμερα ανήκουν στη βόρεια Τουρκία.

»Οι πρώτοι ελληνικοί οικισμοί εμφανίστηκαν εκεί ήδη από το 800 π.Χ., ενώ πολλοί γνωστοί Έλληνες φιλόσοφοι, όπως ο Διογένης και ο Στράβων, γεννήθηκαν στην περιοχή.

»Ο Πόντος έχει επίσης μεγάλη βιβλική σημασία, καθώς αναφέρεται πολλές φορές στην Καινή Διαθήκη, υπογραμμίζοντας τον ρόλο του στην πρώιμη χριστιανική εκκλησία.

»Η παρουσία των Ελλήνων στη Μικρά Ασία χρονολογείται από τον 11ο αιώνα π.Χ.

»Τον 8ο και 9ο αιώνα π.Χ., οι Έλληνες ίδρυσαν πόλεις όπως η Μίλητος, η Έφεσος και η Σμύρνη στη δυτική ακτή της Μικράς Ασίας, καθώς και η Σινώπη, η Άμισος και η Τραπεζούντα στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας.

»Το 667 π.Χ., Έλληνες από τα Μέγαρα, κοντά στην Αθήνα, ίδρυσαν το Βυζάντιο.

»Το 330 μ.Χ., η Κωνσταντινούπολη ιδρύθηκε στη θέση του Βυζαντίου και ονομάστηκε “νέα Ρώμη”.

»Για περισσότερο από χίλια χρόνια, η Κωνσταντινούπολη υπήρξε η πρωτεύουσα της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, γνωστής ως Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.

»Η Αγία Σοφία στην Κωνσταντινούπολη ήταν ο μεγαλύτερος χριστιανικός ναός του κόσμου, μέχρι που οι Οθωμανοί Τούρκοι την κατέλαβαν τον 15ο αιώνα και τη μετέτρεψαν σε τζαμί.

»Αν η Αγία Σοφία βρισκόταν σε μια χώρα που σέβεται την ιστορία, τη θρησκευτική ελευθερία και την πολιτιστική κληρονομιά, θα παρέμενε αναγνωρισμένη ως ο χριστιανικός ναός που χτίστηκε να είναι.

»Ωστόσο, η τουρκική κυβέρνηση τη μετέτρεψε σε μουσείο το 1934 και ξανά σε τζαμί το 2020.

»Ο Χριστιανισμός έχει μακρά ιστορία στη Μικρά Ασία και κάποτε ήταν η κυρίαρχη θρησκεία της περιοχής. Τον πρώτο αιώνα, η Μικρά Ασία φιλοξενούσε την πρώιμη χριστιανική εκκλησία.

»Όταν ο πληθυσμός αποτελούνταν κυρίως από Έλληνες, η περιοχή ήταν το σπίτι των επτά εκκλησιών της Αποκάλυψης και φιλοξένησε επτά οικουμενικές συνόδους.

»Μεγάλο μέρος της Καινής Διαθήκης γράφτηκε είτε από, είτε προς, τις εκκλησίες της Μικράς Ασίας.

»Πολλοί άγιοι γεννήθηκαν εκεί, ενώ οι τρεις μεγάλοι απόστολοι —ο Άγιος Πέτρος, ο Άγιος Παύλος και ο Άγιος Ιωάννης— υπηρέτησαν ή έζησαν στη Μικρά Ασία.

»Με τη στρατιωτική και διπλωματική της ισχύ, η Βυζαντινή Αυτοκρατορία προστάτευσε τη Δυτική Ευρώπη από επανειλημμένες εισβολές Περσών, Αράβων και Τούρκων.

»Παρ’ όλα αυτά, ο χριστιανισμός στην Ανατολία άρχισε να φθίνει τον 11ο αιώνα. Το 1071, τουρκικές φυλές από την Κεντρική Ασία εισέβαλαν στο αρμενικό οροπέδιο, που τότε ανήκε στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία.

»Μετά την ίδρυση του οθωμανικού κράτους στη Μικρά Ασία το 1299, οι Οθωμανοί ενέτειναν τις επιθέσεις τους στις γύρω περιοχές.

»Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία έπεσε όταν οι Οθωμανοί κατέλαβαν την Κωνσταντινούπολη το 1453. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1461, κατέλαβαν και την Ελληνική Αυτοκρατορία της Τραπεζούντας στον Πόντο.

»Υπό την οθωμανική μουσουλμανική διοίκηση, οι Χριστιανοί και οι Εβραίοι έγιναν “ντίμι”, πολίτες δεύτερης κατηγορίας, υποχρεωμένοι να πληρώνουν υψηλό φόρο για “προστασία”.

»Το πιο οδυνηρό πλήγμα για τους Έλληνες και άλλους χριστιανούς της Ανατολίας ήταν η δεκαετής γενοκτονία πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Περίπου τρία εκατομμύρια Χριστιανοί—Αρμένιοι, Ασσύριοι και Έλληνες—σφαγιάστηκαν στη Μικρά Ασία.

»Η Διεθνής Ένωση Μελετητών Γενοκτονίας (IAGS) έχει αναγνωρίσει αυτή την οθωμανική εκστρατεία εναντίον των χριστιανικών μειονοτήτων ως γενοκτονία.

»Η Ελληνική Γενοκτονία αναφέρεται στη συστηματική εξόντωση των Ελλήνων υπηκόων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο (1914-1923).

»Υποκινήθηκε από δύο διαδοχικές οθωμανικές κυβερνήσεις: την Επιτροπή Ένωσης και Προόδου, γνωστή ως Νεότουρκοι, και το τουρκικό εθνικιστικό κίνημα, που αργότερα ίδρυσε την Τουρκική Δημοκρατία.

»Αυτές οι δυνάμεις σφαγίασαν και εκτόπισαν Έλληνες στη Μικρά Ασία, τον Πόντο και την Ανατολική Θράκη.

»Μια χρήσιμη πηγή για την ιστορία της Ελληνικής Γενοκτονίας είναι το “Κέντρο Πόρων για την Ελληνική Γενοκτονία”.

»Η γενοκτονία των Ποντίων Ελλήνων ήταν μέρος της ευρύτερης χριστιανικής γενοκτονίας στην Οθωμανική Τουρκία. Περίπου 353.000 Πόντιοι Έλληνες δολοφονήθηκαν.

»Στόχος αυτής της γενοκτονικής εκστρατείας ήταν η δημιουργία ενός τουρκικού μουσουλμανικού κράτους — “Τουρκία για τους Τούρκους”.

»Η Τουρκία στη συνέχεια εξόρισε τους επιζώντες μέσω της ανταλλαγής πληθυσμών μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας το 1923. Σήμερα, οι Πόντιοι Έλληνες ζουν στην Ελλάδα, τις ΗΠΑ, τη Ρωσία, τη Γερμανία, την Αυστραλία, τον Καναδά και αλλού.

»Ολόκληρος ο κόσμος οφείλει να αναγνωρίσει επίσημα τη Γενοκτονία των Ποντίων Ελλήνων. Οι ευρωπαϊκές χώρες, ιδιαίτερα, έχουν ηθική υποχρέωση να το πράξουν.

»Ανά τους αιώνες, και ειδικά κατά τη γενοκτονία, πολλοί Έλληνες ασπάστηκαν το Ισλάμ για να παραμείνουν στις πατρογονικές τους εστίες. Πολλοί διατήρησαν τη γλώσσα και τα έθιμά τους, παρά την εγκατάλειψη του Χριστιανισμού. Κάποιοι, όπως η γιαγιά μου, έγιναν κρυπτοχριστιανοί από φόβο για τη ζωή τους.

»Σήμερα, εκατομμύρια Τούρκοι πολίτες στον Πόντο και αλλού στη Μικρά Ασία έχουν ελληνική καταγωγή.

»Περισσότερο από έναν αιώνα μετά τη Γενοκτονία των Ποντίων, η τουρκική κυβέρνηση εξακολουθεί να αρνείται σθεναρά τη γενοκτονία και να καταστρέφει τα εναπομείναντα χριστιανικά θρησκευτικά και πολιτιστικά μνημεία.

»Η ιστορική Αγία Σοφία της Τραπεζούντας, η τρίτη και νεότερη από τις Αγίες Σοφίες της Τουρκίας, είναι σήμερα τζαμί.

»Οι Οθωμανοί την μετέτρεψαν αρχικά σε τζαμί, το 1964 έγινε μουσείο, και από το 2013 λειτουργεί ξανά ως τζαμί. Χριστιανικά σύμβολα έχουν υποστεί φθορές ή καταστραφεί, ενώ κουρτίνες χωρίζουν τον χώρο για τις γυναίκες.

»Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της ΕΕ, η Τουρκία είναι βασικός στρατηγικός εταίρος σε ζητήματα όπως το κλίμα, η μετανάστευση, η ασφάλεια, η αντιτρομοκρατία και η οικονομία.

»Το 1987, η Τουρκία υπέβαλε αίτηση ένταξης στην τότε Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα, και το 1999 κρίθηκε επιλέξιμη για ένταξη στην ΕΕ.

»Η Τουρκία έγινε μέλος του ΝΑΤΟ το 1952.

»Πώς μοιάζει η δίωξη των Χριστιανών στην Τουρκία; Σύμφωνα με την Open Doors, έναν διεθνή οργανισμό που παρακολουθεί τη δίωξη των Χριστιανών, οι Χριστιανοί αντιμετωπίζουν ισλαμική καταπίεση, εθνικισμό, δικτατορική παράνοια και εθνοθρησκευτική εχθρότητα. (Τα δεδομένα προέρχονται από εκθέσεις της Open Doors.)

»”Στην Τουρκία, ο εθνικισμός και το Ισλάμ είναι στενά συνδεδεμένα. Όποιος δεν είναι μουσουλμάνος, ειδικά αν έχει προσχωρήσει στον Χριστιανισμό ή ζει ανοιχτά τη διαφορετική του πίστη, δεν θεωρείται πιστός Τούρκος.

“Ο έντονος θρησκευτικός εθνικισμός ασκεί πίεση στους Χριστιανούς, αφήνοντας ελάχιστο χώρο για εναλλακτικά μηνύματα.

»”Ο τουρκικός κοσμικισμός, επίσης εθνικιστικός, βλέπει τον Χριστιανισμό ως αρνητική δυτική επιρροή.

»”Οι προσήλυτοι από το Ισλάμ στον Χριστιανισμό αντιμετωπίζουν τις περισσότερες παραβιάσεις, θεωρούμενοι προδότες της τουρκικής ταυτότητας.

»”Ο φανατικός εθνικισμός επηρεάζει όλες τις μειονότητες. Η άποψη είναι ότι ο αληθινός Τούρκος είναι μουσουλμάνος. Η μεταστροφή θεωρείται ‘προσβολή της τουρκικότητας’, και οι προσήλυτοι δέχονται απειλές από εθνικιστικές και ισλαμιστικές ομάδες.

»”Έλληνες, Αρμένιοι και Ασσύριοι αντιμετωπίζουν κοινωνική πίεση, βία, νομικές και οικονομικές δυσκολίες.”

»Παρά τη σημασία της στην ίδρυση του Χριστιανισμού, σήμερα μόνο το 0,1% του πληθυσμού της Τουρκίας είναι χριστιανός —κυρίως Έλληνες, Αρμένιοι και Ασσύριοι.

»Η κατάρρευση των χριστιανικών κοινοτήτων οφείλεται σε αιώνες διώξεων, γενοκτονιών, εκτοπισμών, πογκρόμ, εξαναγκασμένων μεταστροφών, διακρίσεων και παραβιάσεων δικαιωμάτων.

»Ωστόσο, υπάρχει αύξηση των χριστιανών μέσω Τούρκων που προσχωρούν, συχνά σε προτεσταντικές εκκλησίες.

»Η προτεσταντική κοινότητα αντιμετωπίζει προβλήματα, όπως την έλλειψη επίσημης αναγνώρισης. (Δεδομένα από την Open Doors.)

»”Η εγγραφή νέων θρησκευτικών κοινοτήτων είναι αδύνατη. Η εγγραφή ως ‘σύλλογοι’ είναι δύσκολη, και αιτήσεις απορρίπτονται.

»”Η απόκτηση αδειών για εκκλησίες είναι χρονοβόρα, επιδεινούμενη από αντιχριστιανικά αισθήματα στη γραφειοκρατία.

»”Η νόμιμη εκπαίδευση χριστιανών ηγετών είναι ανέφικτη. Τα σεμινάρια Ελλήνων και Αρμενίων έκλεισαν τη δεκαετία του ’70.

»”Η κυβέρνηση στοχοποιεί ξένους χριστιανούς, απαγορεύοντάς τους την είσοδο, ακόμη και αν έχουν οικογένειες στην Τουρκία, με ασαφείς κατηγορίες όπως ‘απειλή για την ασφάλεια’.

»”Αυτοί οι χριστιανοί, χωρίς ποινικό μητρώο, φαίνεται να στοχοποιούνται για να απομονωθεί η προτεσταντική εκκλησία”.

»Παραδείγματα διακρίσεων και διώξεων:

»”Οι δημόσιες εκφράσεις μη μουσουλμανικής πίστης οδηγούν σε παρενόχληση. Χριστιανικά σύμβολα προκαλούν εχθρότητα ή βία.

»”Οι παραδοσιακοί χριστιανοί αποκλείονται κοινωνικά και οικονομικά, με περιορισμένη πρόσβαση σε κρατικές και ιδιωτικές θέσεις εργασίας.

»”Οι προσήλυτοι χάνουν δουλειές, δέχονται παρενόχληση ή απειλές.

»”Τα παιδιά χριστιανών, ντόπιων ή ομογενών, θεωρούνται ‘εχθροί της Τουρκίας’ και εκφοβίζονται.

»”Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα προωθεί τον εθνικισμό, παρουσιάζοντας τον Χριστιανισμό ως ξένο και εχθρικό.

»”Η πρόσβαση σε δημόσιες θέσεις και ευκαιρίες είναι περιορισμένη.

»”Το άρθρο 301 του Ποινικού Κώδικα τιμωρεί όσους ‘υποβαθμίζουν’ το τουρκικό έθνος, αναγκάζοντας τους χριστιανούς σε προσοχή.

»”Η ισλαμική εκπαίδευση είναι υποχρεωτική, και η εξαίρεση οδηγεί σε αποκλεισμό.

»”Τα μέσα ενημέρωσης, υπό εθνικιστική πίεση, επιτίθενται σε μειονότητες, καταστέλλοντας χριστιανικές φωνές.”

Το δικαίωμα επιστροφής και μεταστροφής στον Χριστιανισμό

»Τι πρέπει να γίνει; Για να γίνει η Τουρκία πραγματική δημοκρατία, πρέπει να αναγνωρίσει τη Χριστιανική Γενοκτονία του 1914-23, να σταματήσει την ισλαμική επιθετικότητα, να επιτρέψει την επιστροφή εκατομμυρίων Ελλήνων στις πατρογονικές τους εστίες και να καταργήσει την ποινή για αποστασία, ώστε Τούρκοι ελληνικής και αρμενικής καταγωγής να επιστρέψουν με ασφάλεια στον Χριστιανισμό.

»Σας ευχαριστώ που με ακούσατε».

ΠΗΓΗ: Tribune.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Άμυνα1 ώρα πριν

Η Τουρκία στην ευρωπαϊκή άμυνα και τα αντανακλαστικά της ελληνικής κοινωνίας

Η ελληνική στρατηγική για την αντιμετώπιση της υπαρκτής και άμεσης τουρκικής απειλής, θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει και δράσεις ώστε ο...

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Το τουρκικό πρόβλημα και η προσπάθεια αποσταθεροποίησης του Ελληνισμού

Η αρρώστια έκανε μετάσταση και εμφανίζεται, με διάφορες μορφές, πλέον σε όλη την περιοχή, χωρίς να γίνεται πουθενά πλέον λόγος...

Άμυνα2 ώρες πριν

Ασυλο στην Ελλάδα είχε πάρει ο 48χρονος Τούρκος που πυροβόλησε τα στελέχη της ΕΥΠ! Πως τον εντόπισαν οι ελληνικές αρχές

Ο άνδρας είχε συλληφθεί δύο φορές για παράνομη είσοδο στη χώρα- Το 2023 κρίθηκε δικαιούχος διεθνούς προστασίας με ισχύ έως...

Αναλύσεις3 ώρες πριν

Υπάρχει ανοιχτή «Κερκόπορτα» για την Τουρκία στην Ευρωάμυνα;

Οι σημερινές ενστάσεις της Αθήνας και Λευκωσίας για συμμετοχή της Τουρκίας στον χρηματοδοτικό Κανονισμό «SAFE» είναι μια μάχη για περιορισμό...

Διεθνή4 ώρες πριν

NYT: Στην κατασκευή υπερυπολογιστή τεχνητής νοημοσύνης προχωρούν οι ΗΠΑ

Το υπουργείο ανέθεσε στην κατασκευή του υπερυπολογιστή στην Dell και σε αυτόν θα υπάρχουν τσιπ τεχνητής νοημοσύνης της Nvidia ειδικά...

Δημοφιλή