Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Μίκης Θεοδωράκης – Η εκπληκτική ιστορία πίσω από το soundtrack του «Σέρπικο» με τον Αλ Πατσίνο

Δημοσιεύτηκε στις

Όσα κείμενα κι αν γραφτούν σήμερα για την τεράστια, διεθνή πορεία του Μίκη Θεοδωράκη, δεν θα καταφέρουν να αποτυπώσουν τη βαρύτητα του έργου τού θρυλικού μουσικοσυνθέτη που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 96 ετών, γεμίζοντας θλίψη ολόκληρη τη χώρα.

Ανάμεσα στις αμέτρητες ενδιαφέρουσες ιστορίες για τη ζωή και το έργο του, ανήκει κι εκείνη που αφορά τη σύνθεση του soundtrack της ταινίας «Σέρπικο» που προβλήθηκε στους κινηματογράφους το 1973 και εν πολλοίς όρισε την καριέρα του πρωταγωνιστή της, Αλ Πατσίνο.

 

Η αμερικανικής παραγωγής ταινία, σε σκηνοθεσία του Σίντνεϊ Λιούμετ και σενάριο που στηρίχτηκε στο ομώνυμο βιβλίο του Πήτερ Μάας, αναφέρεται στην πραγματική ιστορία του αξιωματικού της αστυνομίας της Νέας Υόρκης, Φρανκ Σέρπικο.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, ο Σέρπικο είχε καταγγείλει τη διάχυτη διαφθορά στο αστυνομικό σώμα της Νέας Υόρκης, γεγονός που τον έφερε σε σύγκρουση με τους συναδέλφους του που επωφελούνταν από τη «βρωμιά» που επικρατούσε.

Πρόκειται για μια σημαντική ταινία, που καταφέρνει να αποδώσει την πραγματική προσωπικότητα του Φρανκ Σέρπικο και να παρακολουθήσει τα γεγονότα με ρεαλισμό – ενώ, φυσικά, η εξαιρετική μουσική επένδυση του Μίκη Θεοδωράκη, αναβαθμίζει ακόμη περισσότερο το τελικό αισθητικό αποτέλεσμα.

Όμως δεν ήταν δεδομένη εξ αρχής.

Αρχικά, ο σκηνοθέτης πίστευε πως η ταινία θα μπορούσε να «σταθεί» χωρίς μουσική, εξαιτίας του πλούσιου υλικού της, ενώ φοβόταν ότι ένα soundtrack θα υπονόμευε τον ρεαλιστικό της χαρακτήρα.

Τελικά, κέρδισε ο Ιταλός παραγωγός, Ντίνο ντε Λαουρέντις, που επέμεινε η ταινία να ντυθεί με μουσική, «έστω για 14 λεπτά».

Ο σκηνοθέτης είχε δηλώσει:

«Το “Σέρπικο” δεν θα έπρεπε να έχει μουσική, αλλά στο τέλος προσέθεσα 14 λεπτά σε στρατηγικά σημεία για να προστατέψω την ταινία και εμένα τον ίδιο.

Ευτυχώς, την τελευταία στιγμή διάβασα στις εφημερίδες για την αποφυλάκιση του Μίκη Θεοδωράκη, του σπουδαίου αυτού Έλληνα συνθέτη -μόλις είχε βγει από τη φυλακή.

Ήξερα ότι εκείνα τα χρόνια οι αριστεροί στην Ελλάδα βρίσκονταν υπό διωγμό από το ακροδεξιό καθεστώς της χούντας. Δεν είχα άλλη επιλογή: αμέσως έτρεξα στο Παρίσι να τον βρω».

Εκείνη την περίοδο, ο Θεοδωράκης επρόκειτο να ξεκινήσει περιοδεία στις ΗΠΑ, κι έτσι είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει ένα rough cut του «Σέρπικο».

Στο τέλος της προβολής, ο Θεοδωράκης συμφώνησε με τον Λιούμετ:

«Η ταινία είναι… υπέροχη, αλλά δεν της χρειάζεται η μουσική -δεν υπάρχει χώρος γι’ αυτήν!», αναφώνησε.

Όμως αυτή τη φορά ήταν ο Λιούμετ που έδειξε επιμονή:

«Μίκη μου, σε παρακαλώ, σκέψου τη θέση μου! Ο Ντίνο θα ξετρελαθεί αν ένας συνθέτης του δικού σου βεληνεκούς βάλει την υπογραφή του στο σάουντρακ και τότε ίσως μπορέσουμε να τη “γλιτώσουμε” με ένα μίνιμουμ μουσικής περίπου δέκα λεπτών».

Τότε, ο Μίκης έβγαλε μια κασέτα από την τσέπη του και τον ρώτησε:

«Πριν από κάποια χρόνια έγραψα αυτό το χαριτωμένο τραγουδάκι [πρόκειται για το τραγούδι «Δρόμοι παλιοί» σε στίχους του Μανώλη Αναγνωστάκη]. Πιστεύεις ότι θα μπορούσα να ζητήσω -ξέρω ‘γώ… -75.000 δολάρια για αυτό;».

Ό,τι κι αν πίστευε ο Λιούμετ, ο Θεοδωράκης έλαβε πράγματι την αμοιβή του. Και η υπέροχη μελωδία έκτοτε συνδέθηκε για πάντα με τον Φρανκ Σέρπικο.

 

ΠΗΓΗ: in.gr

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Ανατροπή με την ιστορική Μονή του Σινά! Η Αίγυπτος δημεύει την περιουσία της και κάνει έξωση στους μοναχούς λέει το Orthodoxia Info

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Μια από τις μεγαλύτερες και σοβαρότερες καταπατήσεις θρησκευτικών και ατομικών ελευθεριών των τελευταίων αιώνων συντελείται αυτή τη στιγμή στην Αίγυπτο, και μάλιστα σε περίοδο ειρήνης.

Όπως αναφέρει δημοσίευμα του Orthodoxia.info, το αρχαιότερο εν λειτουργία χριστιανικό μοναστήρι σε ολόκληρο τον κόσμο, η Μονή της Αγίας Αικατερίνης Σινά καθώς και όσα ακίνητα διαθέτει στην Αίγυπτο, περνούν στα χέρια του αιγυπτιακού Δημοσίου. Σχεδόν δεκαπέντε αιώνες μετά την ίδρυση του από τον βυζαντινό αυτοκράτορα Ιουστινιανό, κι έχοντας επιβιώσει από απίστευτες ιστορικές περιπέτειες, το παγκοσμίως γνωστό και σεβαστό μοναστήρι της αγίας Αικατερίνης, οδεύει προς την μετατροπή του σε μουσείο.

Ουσιαστικά, παρά τις υποσχέσεις του Αιγύπτιου Προέδρου Σίσι προς τον Έλληνα Πρωθυπουργό Μητσοτάκη, η Αίγυπτος δημεύει την περιουσία της Μονής και προχωρά ουσιαστικά στην έξωση των μοναχών από αυτό, ώστε τα κενά πλέον κτίρια να μετατραπούν σε τουριστικό αξιοθέατο σαν τις Πυραμίδες.

ΜΙΑ ΥΠΟΠΤΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ

Η απόφαση που ελήφθη χθες από αιγυπτιακό δικαστήριο, δίνει τέλος με τον χειρότερο δυνατό τρόπο στην πολυετή νομική επίθεση που δέχονται οι μοναχοί της αγίας Αικατερίνης  από το αιγυπτιακό κράτος, που μέσω δικαστικών πιέσεων και επιθέσεων από την εποχή που στα πράγματα ήταν οι «Αδελφοί Μουσουλμάνοι»  επιχειρεί να κλείσει το αρχαιότερο μοναστήρι του κόσμου.

Προκειμένου να ενισχυθεί ο αγώνας των μοναχών υπήρξε σημαντική υποστήριξη από πλευράς ελληνικής κυβέρνησης, ενώ ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έφερε το θέμα στο ανώτατο επίπεδο, ζητώντας σε κάθε ευκαιρία από τον Πρόεδρο Σίσι να παρέμβει υπέρ των μοναχών.

Μάλιστα κατά την επίσημη επίσκεψη του Αιγύπτιου Προέδρου στην Αθήνα στις αρχές Μαΐου, το θέμα απασχόλησε τις δύο αντιπροσωπείες οι οποίες κατέληξαν σε συμφωνία παύσης των άδικων δικαστικών επιθέσεων στη Μονή ώστε να μπορέσει να συνεχίσει την πορεία της στο χρόνο, ανενόχλητη. Στις κοινές δηλώσεις που πραγματοποιήσαν οι κ.κ. Μητσοτάκης και Σίσι έγινε σαφής αναφορά στην ανάγκη διατήρησης του χαρακτήρα της Μονής.

Κι ενώ όλα έδειχναν πως η φίλη και σύμμαχος Αίγυπτος θα αποκαθιστούσε την αδικία, όπως άλλωστε δεσμεύθηκε δημόσια ο πρόεδρος της, η χθεσινή δικαστική απόφαση φέρνει τα πάνω κάτω δημιουργώντας εύλογα ερωτηματικά για το ποιες είναι τελικά οι πραγματικές προθέσεις των αιγυπτιακών αρχών που συνεχίζουν στα χνάρια των εξτρεμιστών «Αδελφών Μουσουλμάνων».

ΨΕΥΔΕΙΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΑΙΓΥΠΤΙΟΥΣ ΑΞΙΩΜΑΤΟΥΧΟΥΣ

Κι ενώ αυτή τη στιγμή επικρατεί τρόμος στη Μονή για το τι θα ακολουθήσει, Αιγύπτιοι αρχαιολόγοι όπως ο Δρ. Αμπντέλ Ραχίμ Ριχάν, ειδικός αρχαιολογίας και μέλος της Επιτροπής Ιστορίας και Αρχαιοτήτων του Ανώτατου Συμβουλίου Πολιτισμού της Αιγύπτου, αφού υποστήριξε  πως, τα ακίνητα που δήμευσε το αιγυπτιακό δημόσιο εμπίπτουν στους νόμους περί αρχαιοτήτων, επέμεινε πως η απόφαση αυτή είναι προς όφελος της Μονης!

 «Θεωρούμε αυτήν την απόφαση ιστορική προς όφελος της παγκόσμιας κληρονομιάς και για τους μοναχούς της Μονής της Αγίας Αικατερίνης, καθώς κατοχυρώνει το δικαίωμά τους να επωφελούνται από το μοναστήρι και τους θρησκευτικούς και αρχαιολογικούς χώρους της περιοχής» δήλωσε σε τοπικό μέσο.

Οι μοναχοί πάντως που δεν θεωρούν σε καμία περίπτωση πως όλο αυτό είναι προς όφελος τους και θεωρούν πως η ιστορικότητα της απόφασης έχει να κάνει με την καταπάτηση των δικαιωμάτων τους, ετοιμάζουν ήδη παγκόσμια κινητοποίηση και ενημέρωση του συνόλου των χριστιανικών Εκκλησιών αλλά και των υπολοίπων μονοθεϊστικών θρησκειών, αφού θεωρούν πως η ενέργεια αυτή του αιγυπτιακού κράτους είναι ό,τι χειρότερο έχει συμβεί στη Μονή στους 15 αιώνες της λειτουργίας της αφού ουσιαστικά την καταργεί.

Μέχρι στιγμής η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει αντιδράσει, τουλάχιστον επίσημα.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Πάρθεν η Ρωμανία: Ο Ποντιακός θρήνος για την Άλωση της Πόλης

Αν και μακριά από την πολιορκημένη Πόλη, οι “Έλληνες” της Τραπεζούντας ζουν το δράμα της Άλωσης.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η άλωση της Πόλης ήταν συγκλονιστικό γεγονός. Η Πόλη των πόλεων έπεσε στα χέρια των εχθρών. Μολονότι οι χρησμοί το προφήτευαν, κανείς δεν ήθελε να το πιστέψει. Η Πόλη των πόλεων. Το γεγονός της Άλωσης της Πόλης υπήρξε η αφορμή για Πανελλήνιους θρήνους και θρύλους.
Ιδιαίτερος και ο συγκλονισμός στην Αυτοκρατορία της Τραπεζούντας. Θρήνοι που γράφτηκαν από την ψυχή των κατοίκων, της έως τότε αυτόνομης αυτής περιοχής.
Αν και μακριά από την πολιορκημένη Πόλη, οι “Έλληνες” της Τραπεζούντας ζουν το δράμα της Άλωσης.
Σε έναν από τους πιο γνωστούς θρήνους ένα πουλί μεταφέρει τα μαντάτα στους κατοίκους. Γνωρίζοντας, ότι μεταφέρει κάτι εξαιρετικά δυσάρεστο, κανείς δεν τολμά να πάει να πάρει το μήνυμα που έχει αφήσει το πουλί. Μόνο ένα παίδι – συνήθως χήρας γιος – πηγαίνει το διαβάζει και αναγγέλλει αυτός τα τρομερά νέα στον εκεί Ελληνισμό…
Η περιοχή της Τραπεζούντας θρήνησε για την Άλωση της Πόλης: “Αϊλί εμάς και βάι εμάς η Ρωμανία πάρθεν…”.
Ωστόσο, στο τέλος υπάρχει και το αισιόδοξο μήνυμα: “Η Ρωμανία αν πέρασεν, ανθεί και φέρει κι άλλο…”
Έναν πουλίν, καλόν πουλίν εβγαίν’ από την Πόλην
ουδέ στ’ αμπέλια κόνεψεν ουδέ στα περιβόλια,
επήγεν και-ν εκόνεψεν α σου Ηλί’ τον κάστρον.
Εσείξεν τ’ έναν το φτερόν σο αίμα βουτεμένον,
εσείξεν τ’ άλλο το φτερόν, χαρτίν έχει γραμμένον,
Ατό κανείς κι ανέγνωσεν, ουδ’ ο μητροπολίτης
έναν παιδίν, καλόν παιδίν, έρχεται κι αναγνώθει.
Σίτ’ αναγνώθ’ σίτε κλαίγει, σίτε κρούει την καρδίαν.
 
 
Ν’ αϊλί εμάς και βάι εμάς οι Τούρκοι την Πόλ’ επαίραν 
επαίραν το βασιλοσκάμ’ κι ελάεν η Αφεντία.
Μοιρολογούν τα εκκλησιάς κλαίγνε τα μοναστήρα
κι ο Αι Γιάννες ο Χρυσόστομον κλαίει, δερνοκοπισκάται.
– Μη κλαις, μη κλαις, Αγιάννε μου μη δερνοκοπισκάσαι
η Ρωμανία ‘πέρασεν η Ρωμανία ‘πάρθεν.
– Η Ρωμανία (κι) αν ‘πέρασεν ανθεί και φέρει κι άλλο…
 

ΠΗΓΗ: ePontos.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Ο μαρμαρωμένος βασιλιάς και η ωραία… κοιμωμένη

Δεν είναι μια ιστορία σαν παραμύθι, αλλά μια ιστορία πνιγμένη στο αίμα που πότισε τη γη και έναν θρήνο που για 572 χρόνια αναμένουμε με πίστη να μεταλλαχθεί σε αναστάσιμη ψαλμωδία

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει ο Francesco Maurolico

Δεν θα αναφερθώ στα ταξίδια του Pero Tafur στην Πόλη, μια δεκαπενταετία περίπου πριν την Άλωση – από εκεί μπορεί κανείς να διαπιστώσει ότι το μεγαλείο της Ρωμαιοσύνης και το φως της Χριστιανοσύνης διασώζονται μέχρι και σήμερα, σε μια Κωνσταντινούπολη που απλά έχει μεταμφιεστεί από τους βάρβαρους κατακτητές, και φορά κουρέλια: παραμένει, ωστόσο, η όμορφη νεαρά, του Ιουστινιανού, κάτω από τα φθηνά ενδύματα. Δεν θα αναφερθώ ούτε και στο χρονικό του Νicolo Barbaro, του ευγενούς ιατρού από την Βενετία, που ήταν αυτόπτης μάρτυς της τουρκικής θηριωδίας της 29ης Μαϊου, του 1453 (με το Ιουλιανό ημερολόγιο, διότι με το σημερινό Γρηγοριανό, θα έπρεπε να εορτάζουμε την Άλωση δεκατρείς ημέρες μετά, μέχρι το 2100, και δεκατέσσερις αμέσως μετά το 2100).

Είναι σκληρές οι περιγραφές του Μπαρμπάρο: ματώνει η καρδιά μου, όταν τις ανακαλώ. Είναι, θα έλεγα, ένας κινηματογραφιστής της Αλώσεως, διότι δημιουργεί εικόνα και ήχο της καταστροφής… Θα αναφερθώ σε έναν μεταμεσονύκτιο περίπατό μου, τηι 28η Μαϊου του 2024 στο Κουζγκουντζούκι, μια γραφική συνοικία (πάλαι ποτέ ρωμαίικη), που βρίσκεται στο Σκουτάριον (Uskudar κατά τους βαρβάρους), της ασιατικής ακτής της Πόλης.

Περπατούσα προς στην αποβάθρα, βράδι, με τον παραλιακό δρόμο άδειο. Δροσιά. Τα φώτα στην ευρωπαϊκή ακτή αντανακλώνταν στο νερό, και άκουγα στα ακουστικά μου μια μελωδία από τον καιρό της Αναγέννησης, με χάλκινα πνευστά (Providebam Dominum, του Orlande De Lassus, που γεννήθηκε μερικές δεκαετίες μετά την Άλωση): και όμως, αυτή η μελωδία “έδενε” τις περιγραφές του Tafur, γεμάτες ζωή, με τα πτώματα και το αίμα που περιγράφει ο Barbaro…και αυτό το δέσιμο θα μπορούσε να το κάνει μονάχα η μουσική.

Σε λίγο, πριν το κτίριο της Όπερας, ξεπρόβαλε απέναντι ο υπερήφανος πύργος του Γαλατά, που σηματοδοτούσε την γενοβέζικη αποικία. Αμέσως μετά πρόβαλε και ο ουράνιος τρούλος της Αγίας Σοφίας, της εκκλησίας του λαού, μαζί με τον ταπεινότερο σε διαστάσεις τρούλο της Αγίας Ειρήνης, του παρεκκλησιού των Αυτοκρατόρων. Μπορούσα να προσδιορίσω και την θέση της εκκλησίας των Δώδεκα Αποστόλων, στα θεμέλια της οποίας υψώνεται το τζαμί του Πορθητή: σε εκείνα τα θεμέλια είναι θαμμένοι αρκετοί από τους χριστιανορωμαίους Αυτοκράτορές μας. Ασυναίσθητα, αντικρίζοντας το ιστορικό κέντρο της Βασιλεύουσας, επανήλθαν στην μνήμη μου οι εικόνες και οι ήχοι βίας, που έχουν ριζώσει βαθιά μέσα μου, από το κείμενο του Μπαρμπάρο: εικόνες δραματικές, ιδιαίτερης δυναμικής.

Ξάφνου, μου ήλθε στον νου μια ανάμνηση που με γλύκανε: σε μια από τις πρώτες μου επισκέψεις στην Αγία Σοφία, προσπαθούσα να καταλάβω γιατί υπάρχουν βέλη στις πύλες, και γιατί τρύπες πάνω στα μάρμαρα…μέχρι να συνειδητοποιήσω ότι, με λίγη προσοχή, φαίνεται αμυδρά το ίχνος του αποσπώμενου σταυρού ! Και όμως, οι σταυροί είναι εκεί, ακόμα: έχουν αφήσει ανεξίτηλη την παρουσία τους στο αρχαίο κτίσμα! Αισιοδοξία πλημμύρισε την καρδιά μου. Το αίμα των γενοκτονημένων ανθρώπων, που είναι Μάρτυρες Χριστού, συμπεριλαμβανομένου του αίματος του γενναίου βασιλιά μας, του Κωνσταντίνου ΙΑ’ Παλαιολόγου, έχει ποτίσει αυτή την γη, και όσο και να προσπαθεί αυτό το παράσιτο, που λέγεται τουρκισμός, να αλλάξει τον χαρακτήρα της Πόλης μας και να σφετεριστεί την ιστορία της, δεν τα καταφέρνει: η Κωνσταντινούπολη είναι εκεί, μια ωραία κοιμωμένη.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πολιτική4 ώρες πριν

Ανατροπή στην ανατροπή! Ο Σίσι βάζει τα πράγματα στη θέση τους για το Σινά – Καμία προσβολή της μοναδικής και ιερής θρησκευτικής θέσης της Μονής -Δεν αλλάζει πουθενά το καθεστώς

Τα πράγματα στη θέση τους για την ιστορική Μονή στο Σινά έβαλε ο πρόεδρος της Αιγύπτου Αμπντέλ Φατάχ Αλ Σίσι....

Πολιτική7 ώρες πριν

Άμεση αναθεώρηση του ευρωπαϊκού πακέτου €4 δισ. προς την Αίγυπτο αν κλείσει η Μονή Σινά

Η απόφαση αιγυπτιακού δικαστηρίου, με την οποία ανοίγει ο δρόμος για τη διάλυση του ελληνορθόδοξου μοναστικού κέντρου του όρους Σινά,...

Διεθνή8 ώρες πριν

DW: Κατάπαυση πυρός και συνέχιση της θητείας Νετανιάχου θέλουν οι Ισραηλινοί

Στην πλειοψηφία τους οι Ισραηλινοί απαιτούν άμεση συμφωνία απελευθέρωσης ομήρων και τερματισμό του πολέμου. Δεν πιστεύουν στην «απόλυτη νίκη» του...

Αναλύσεις8 ώρες πριν

Απαράδεκτη κατάσταση!

Παρέμβαση του πρέσβη ε.τ.Δημήτρη Καραϊτίδη στη Βεργίνα Τηλεόραση

Αναλύσεις9 ώρες πριν

Αιτία πολέμου για την Ελλάδα η “Γαλάζια Πατρίδα”

Εκπομπή "Με το κλειδί της Ιστορίας" - Παρουσιάζει ο Γιάννης Θεοδωράτος

Δημοφιλή