H «βόμβα» του Δημογραφικού και της πληθυσμιακής γήρανσης
ΝΕΣΤΟΡΑΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ*
Ακούγονται σχεδόν μονότονα τα τελευταία χρόνια οι προειδοποιήσεις για τις σημαντικές επιπτώσεις που θα έχει η «βόμβα» του Δημογραφικού και της πληθυσμιακής γήρανσης για το μέλλον μας και το μέλλον των παιδιών μας σε επίπεδο ανάπτυξης, ασφαλιστικού/συνταξιοδοτικού, δημοσίων οικονομικών αλλά και βιωσιμότητας της χώρας απέναντι σε επεκτατικούς γείτονες. Ωστόσο, οι προειδοποιήσεις αυτές δεν φαίνεται να έχουν γίνει αντικείμενο ιδιαίτερου προβληματισμού ούτε από τους πολίτες ούτε και από τις πολιτικές τους ηγεσίες.
Σε δημοσκοπήσεις που γίνονται κατά καιρούς ως προς τα βασικά προβλήματα της χώρας, το Δημογραφικό δεν φαίνεται να συγκεντρώνει παραπάνω από το 1%. Ομως, και οι κατά καιρούς πολιτικές ηγεσίες επέδειξαν απέναντι στο πρόβλημα πρωτοφανή ολιγωρία και αρκέσθηκαν μόνο στην εκπόνηση εκθέσεων/πορισμάτων από Διακομματικές Κοινοβουλευτικές Επιτροπές (1993, 2018) και συζήτηση αυτών των εκθέσεων στη Βουλή (π.χ. 5.3.2019). Μάλιστα παρατηρήθηκε το φαινόμενο, προτάσεις νόμου για την αντιμετώπιση του Δημογραφικού να απορρίπτονται με διάφορα προσχήματα από τη Ν.Δ. ως κυβέρνηση το 1991 όταν τις υπέβαλλε το ΠΑΣΟΚ, αλλά και από το ΠΑΣΟΚ ως κυβέρνηση το 1995 όταν τις υπέβαλλε η Ν.Δ. Αποτέλεσμα αυτής της αβελτηρίας είναι ότι ακόμη και τώρα λείπει ένα μακρόπνοο στρατηγικό σχέδιο για την αντιμετώπιση του Δημογραφικού.
Βέβαια, η συνεχής αστικοποίηση της ζωής στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες, ο περιορισμένος διαθέσιμος χρόνος των νέων ανθρώπων λόγω εξοντωτικών ωραρίων, οι χαμηλές αποδοχές για μεγάλες ομάδες πληθυσμού, καθώς και οι αρνητικές επιπτώσεις από την πρόσφατη οικονομική κρίση και την πανδημία έχουν σχεδόν νομοτελειακά οδηγήσει σε κάποια απροθυμία των νέων ζευγαριών για την απόκτηση παιδιών. Αλλωστε, στην Ελλάδα προ πολλού έχει ανατραπεί η ισορροπία θανάτων και γεννήσεων, με τον δείκτη γονιμότητας να κατρακυλάει ήδη το 1982 από τα 2,10 παιδιά ανά τεκνοποιούσα γυναίκα (που είναι το όριο γι’ αυτήν την ισορροπία) στο 1,34 το 2019 και –κατά εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής– στο 1,47 το 2050.
Η τάση αυτή μείωσης του πληθυσμού πιθανότατα δεν μπορεί να ανατραπεί. Μπορεί όμως να επιβραδυνθεί, με στρατηγικό σχέδιο το οποίο θα περιλαμβάνει τρεις βασικούς άξονες:
1. Παροχή κινήτρων στα νέα ζευγάρια ή και σε μονογονεϊκές οικογένειες για απόκτηση και ανατροφή παιδιών, δικών τους ή από υιοθεσία και αναδοχή. Μέτρα όπως φοροελαφρύνσεις, πρόσβαση σε δωρεάν βρεφονηπιακούς σταθμούς και σε ικανοποιητικού επιπέδου δημόσια σχολεία, δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, επιδόματα, ευρύτερη στήριξη των εργαζόμενων γονέων, διευκολύνσεις στην παροχή στεγαστικών δανείων κ.τ.ό. είναι εν προκειμένω τα «κλασικά» μέτρα που αξίζει να μελετηθούν επισταμένα ως προς την αποδοτικότητά τους και να εφαρμοσθούν κατά περίπτωση.
Σημειώνεται ότι η χώρα μας είχε κατά το 2020 μία από τις χειρότερες θέσεις στον ΟΟΣΑ ως προς τις φορολογικές επιβαρύνσεις (37,1%) για οικογένειες με δύο παιδιά! 2. Παροχή κινήτρων σε νέους Ελληνες, επιστήμονες και επαγγελματίες, που διαμένουν στο εξωτερικό και θα επιθυμούσαν να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Ο αριθμός όσων έφυγαν από τη χώρα κατά τα έτη 2008-2017 υπολογίζεται από την Τράπεζα της Ελλάδος σε 467.000(!) και προφανώς πρόκειται για ανθρώπους που όχι μόνο θα βοηθήσουν στην αντιμετώπιση του Δημογραφικού, αλλά και θα εμπλουτίσουν τη χώρα μας με υψηλή εξειδίκευση. Ως προς το πώς αυτό το brain drain θα μπορούσε να γίνει brain retain ή και brain gain, υπάρχουν διάφορες βέλτιστες πρακτικές ξένων χωρών που αξίζει να μελετηθούν, όπως π.χ. του Ισραήλ, το οποίο έχει επιτύχει δείκτη γονιμότητας περί το 3,0, με προσέλκυση Ισραηλιτών από τη Διασπορά μέσω φοροαπαλλαγών.
3. Προσεκτική μελέτη ως προς το είδος των παιδιών από γονείς μετανάστες και πρόσφυγες που θα μπορούσαν, μέσω της ελληνικής παιδείας, να αφομοιώσουν τις αξίες της ελληνικής κοινωνίας και να ενσωματωθούν στους κόλπους της. Σύμφωνα με έκθεση του Συνήγορου του Πολίτη (11.3.21) για την εκπαιδευτική ένταξη των προσφυγόπουλων, μόλις το 14,2% αυτών των παιδιών φοιτά στα ελληνικά σχολεία, και τούτο μολονότι κατά το ΣτΕ (470/2018) τα προσφυγόπουλα μπορούν και πρέπει (κατ’ αρχήν) να εντάσσονται στις τάξεις των ελληνικών σχολείων.
Πρόκειται βεβαίως για τρεις άξονες ενός σχεδίου που θα άξιζε να συζητηθεί με νηφαλιότητα, χωρίς ιδεοληπτικές κραυγές και κινδυνολογίες. Αυτονόητο είναι ότι χρειάζεται μια ευρύτερη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης στο πρόβλημα. Ομως, σε κάθε περίπτωση, δεν επιτρέπονται πλέον άλλες καθυστερήσεις. Οπως θα έλεγε ο Θουκυδίδης (Α΄142), «Οἱ καιροί οὐ μενετοί…».
* Ο κ. Νέστορας Ε. Κουράκης είναι καθηγητής Νομικής στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.
Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό.
Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων).
Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα.
Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας).
Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.
Έντονη κινητοποίηση προκάλεσε τη Δευτέρα 11 Αυγούστου 2025 στο ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών ανάρτηση που εμφανίστηκε στον επίσημο λογαριασμό της ελληνικής πρεσβείας στο Λουξεμβούργο, με περιεχόμενο που στήριζε κινητοποιήσεις κατά του Ισραήλ και υιοθετούσε συνθήματα φιλοπαλαιστινιακών οργανώσεων.
Συγκεκριμένα, η ανάρτηση στο Facebook ανέφερε:
«ΕΛΛΑΔΑ, ΚΥΡΙΑΚΗ 10 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ: “ΗΜΕΡΑ ΔΡΑΣΗΣ” ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ. Σε περισσότερα από 100 σημεία της χώρας, στα νησιά και στο ηπειρωτικό τμήμα, πραγματοποιούνται σήμερα κινητοποιήσεις με αίτημα “να σταματήσει η γενοκτονία” στη Γάζα».
Η πρωτοβουλία προκάλεσε ερωτήματα, καθώς η χρήση επίσημων διαδικτυακών χώρων που παραπέμπουν σε θεσμούς της Ελληνικής Δημοκρατίας για την προώθηση πολιτικών θέσεων ή συνθημάτων οργανώσεων θεωρείται ασυμβίβαστη με τον θεσμικό τους ρόλο.
Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, δόθηκαν άμεσα εντολές για την αφαίρεση της ανάρτησης, η οποία και «ξηλώθηκε» εντός λίγων ωρών. Παράλληλα, τονίστηκε ότι, παρότι οι προσωπικοί λογαριασμοί των χρηστών παραμένουν στην ευθύνη τους, οι επίσημες σελίδες που φέρουν το όνομα και το έμβλημα ελληνικών αρχών δεν μπορούν να χρησιμοποιούνται για την έκφραση πολιτικών τοποθετήσεων εκτός της επίσημης γραμμής.
Η υπόθεση αναμένεται να εξεταστεί εσωτερικά, ώστε να διευκρινιστούν οι συνθήκες που οδήγησαν στη δημοσίευση του επίμαχου υλικού.
ΥΠΕΞ: «Δεν εκφράζει τη θέση της χώρας μας η ανάρτηση της ελληνικής πρεσβείας στο Λουξεμβούργο»
Σε πλήρη αποστασιοποίηση από το περιεχόμενο μιας ανάρτησης στον επίσημο λογαριασμό της ελληνικής πρεσβείας στο Λουξεμβούργο προχώρησε το Υπουργείο Εξωτερικών, ξεκαθαρίζοντας πως δεν απηχεί τις θέσεις της χώρας.
Σε απάντησή της προς δημοσιογράφο, η εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών, Λάνα Ζωχιού, επισήμανε ότι έχουν ήδη δρομολογηθεί όλες οι προβλεπόμενες από τον νόμο διοικητικές και πειθαρχικές διαδικασίες.
Σκοπός των διαδικασιών αυτών, όπως τονίζεται, είναι να διαλευκανθούν πλήρως οι συνθήκες κάτω από τις οποίες πραγματοποιήθηκε η συγκεκριμένη δημοσίευση και να αποδοθούν οι ευθύνες στα πρόσωπα που εμπλέκονται.
Η ανακοίνωση του υπουργείου καταλήγει υπογραμμίζοντας με κατηγορηματικό τρόπο ότι «το περιεχόμενο της ανάρτησης αυτής δεν εκφράζει την επίσημη θέση της χώρας μας».
Προκλητική και απαράδεκτη επίθεση από μειονοτική εφημερίδα στη Θράκη στον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ Νίκο Ανδρουλάκη για την ομιλία του στην Τένεδο
Ο Νίκος Ανδρουλάκης, που παραβρέθηκε σε θυρανοίξια ναού παρουσία και του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, χαρακτήρισε την εκδήλωση ως μια συγκινητική πράξη αναγέννησης του ελληνισμού στο νησί και τόνισε την ανάγκη συνέχισης με τη δημιουργία νέου σχολείου, ελπίζοντας ότι αυτό θα δώσει αφορμή για νέα συνάντηση.
Eπίθεση στον Νίκο Ανδρουλάκη εξαπέλυσε η μειονοτική εφημερίδα «Μιλλέτ» , με έδρα την Ξάνθη,κατηγορώντας τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ για «ακροδεξιά ρητορική με αριστερό προσωπείο» και για «χιτλερικές ιστορικές εμμονές».
Επιμέλεια: Χρήστος Κωνσταντινίδης
Το άρθρο της εφημερίδας, η οποία διατηρεί σχέσεις με το Τουρκικό προξενείο, φέρει τον τίτλο: «Λειτουργία Ελληνισμού στην Τένεδο: Ακροδεξιά ρητορική με αριστερό προσωπείο». Σε αυτό, σχολιάζεται η ομιλία του Νίκου Ανδρουλάκη στην πρόσφατη λειτουργία στον Ιερό Ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Τένεδο.
Η εφημερίδα ανεβάζει τους τόνους κατά του αρχηγού του κόμματος της αντιπολίτευσης, κατηγορώντας τον ότι, ενώ δηλώνει αριστερός, υιοθετεί συχνά λόγο που θυμίζει ακροδεξιά.
Ο Νίκος Ανδρουλάκης, που παραβρέθηκε σε θυρανοίξια παρουσία και του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, χαρακτήρισε την εκδήλωση ως μια συγκινητική πράξη αναγέννησης του ελληνισμού στο νησί και τόνισε την ανάγκη συνέχισης με τη δημιουργία νέου σχολείου, ελπίζοντας ότι αυτό θα δώσει αφορμή για νέα συνάντηση.
Στην ίδια εκδήλωση παραβρέθηκαν επίσης ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδας στην Κωνσταντινούπολη, κ. Κούτρας, και ο βουλευτής της ΝΔ, Μάξιμος Χαρακόπουλος.
Ωστόσο, η εφημερίδα «Μιλλέτ» εξαπέλυσε σκληρή επίθεση, κατηγορώντας τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ για «επεκτατισμό του Ελληνισμού» και ότι εκφράζει «χιτλερικές ιστορικές εμμονές».
Παράλληλα, προχώρησε σε απαράδεκτους χαρακτηρισμούς, υποστηρίζοντας πως ο Ανδρουλάκης αρνείται την τουρκική ταυτότητα της μειονότητας της Δυτικής Θράκης και ότι η υποστήριξή του σε πολιτικές καταπίεσης της τουρκικής κοινωνίας κατά τις ευρωπαϊκές του επαφές τον μετατρέπει όχι σε αριστερό ηγέτη, αλλά σε έναν που κουβαλάει «ένα σκίτσο της Μεγάλης Ιδέας στην τσέπη του πουκαμίσου του».
Τέλος, η εφημερίδα ισχυρίζεται πως ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ έχει κάνει στο παρελθόν δηλώσεις που «προετοίμασαν το πολιτικό και διπλωματικό έδαφος για τους φυγάδες της FETO» (Γκιουλενιστές).
Στο θέμα αναφέρθηκε ο Σάββας Καλεντερίδης στην εκπομπή της Κυριακής 10 Αυγούστου 2025:
Δείτε την παρέμβαση:
Διαβάστε το απαράδεκτο άρθρο:
Λειτουργία «Ελληνισμού» στην Τένεδο: Ρητορική ακροδεξιάς υπό αριστερή μάσκα
Ο Ανδρουλάκης, ο οποίος ισχυρίζεται ότι είναι αριστερός και μιλάει τη γλώσσα της ακροδεξιάς σε κάθε ευκαιρία, είναι εθελοντής ιεραπόστολος ποιας ελληνικής ατζέντας;
Η τελετή εγκαινίων της αναστηλωμένης εκκλησίας Κοίμησης Θεοτόκου στην Τένεδο μετατράπηκε σε πολιτική διαδήλωση με δηλώσεις του Νίκου Ανδρουλάκη, Προέδρου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ (Κίνημα για την Αλλαγή). Ο Ανδρουλάκης, γνωστός για τις αριστερές του ταυτότητες, χρησιμοποίησε υπερεθνικιστική γλώσσα, ελληνιστική ρητορική και υπονοούμενα κατά της Τουρκίας στην ομιλία του στην Τένεδο, προκάλεσε κριτική.
Σύμφωνα με το canakkaledemokrat.com, η τελετή εγκαινίων της εκκλησίας, η οποία αναστηλώθηκε από το Ίδρυμα Αθανασίου & Μαρίνας Μαρτίνου (AMMF) με έδρα την Αθήνα, συνδυάστηκε με ελληνορθόδοξη λειτουργία που πραγματοποιήθηκε στη Μονή Αγιασμά στην Τένεδο στο πλαίσιο της γιορτής της Αγίας Παρασκευής. Την τελετή ηγήθηκε ο Έλληνας Πατριάρχης Φαναριού, Βαρθολομαίος. Η παρουσία του Ανδρουλάκη, ο οποίος έχει τραβήξει την προσοχή με τη ρητορική του κατά της Τουρκίας, μετέτρεψε την τελετή σε πολιτικό θέαμα που επισκίασε την πνευματική της διάσταση.
Ομιλία του Ανδρουλάκη για τον «Ελληνισμό»: Δεν αρκεί μια νέα εκκλησία, ας ανοίξουμε και ένα σχολείο.
Μιλώντας στην τελετή στην Τένεδο, ο Ανδρουλάκης μίλησε σχεδόν σαν ακροδεξιός ηγέτης, λέγοντας:
«Τίποτα δεν έχει χαθεί, ούτε η μνήμη, ούτε η ιστορία, ούτε οι άνθρωποι, ούτε ο Ελληνισμός. Ακόμα και μετά τη Συνθήκη της Λωζάνης, χιλιάδες Έλληνες ζούσαν σε ένα νησί. Σήμερα, ελάχιστοι έχουν απομείνει. Μόνο μέσω συλλογικής εργασίας μπορούμε να αποδείξουμε ότι τίποτα δεν έχει σβηστεί, ούτε η μνήμη, ούτε η ιστορία, ούτε οι άνθρωποι, ούτε ο Ελληνισμός. Την επόμενη φορά που θα έρθουμε, πρέπει να έρθουμε για ένα νέο σχολείο».
Ο Νίκος Ανδρουλάκης, ηγέτης του ΠΑΣΟΚ, ενός σοσιαλδημοκρατικού κόμματος στην Ελλάδα, αυτοπαρουσιάζεται ως «αριστερή» προσωπικότητα. Ο έπαινός του για τον «ελληνιστικό επεκτατισμό» και το μήνυμά του περί ιδιοκτησίας προς την Τουρκία, που εκδηλώθηκαν σε μια τέτοια τελετή, ερμηνεύτηκαν στους πολιτικούς κύκλους ως πολιτικό στυλ που «παίζει αριστερά ενώ επιτίθεται στην ακροδεξιά». Σύμφωνα με πολλούς σχολιαστές, ο Ανδρουλάκης αποβάλλει τη δημοκρατική μάσκα που φορούσε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις τελετές του Πατριαρχείου και μιλάει με σχεδόν «χιτλερικές» ιστορικές εμμονές.
Ένα κοινό μήνυμα με το Ελληνικό Πατριαρχείο και τους Έλληνες διπλωμάτες: Η ζήτηση για ακίνητα στην Τουρκία
Στην τελετή παρευρέθηκαν ο Έλληνας Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, Βαρθολομαίος, ο Έλληνας Γενικός Πρόξενος στην Κωνσταντινούπολη, Κωνσταντίνος Κούτρας, ο Γενικός Γραμματέας της Ορθόδοξης Συνέλευσης της Βουλής των Ελλήνων, Μάξιμος Χαρακόπουλος, και άλλοι κληρικοί. Εκπρόσωποι από την Ελλάδα και την Ευρώπη εξέφρασαν έντονα τις «ελληνιστικές αξιώσεις» της Τουρκίας για κυριαρχία κατά τη διάρκεια της τελετής.
«Όσοι δεν αναγνωρίζουν τον εκλεγμένο Μουφτή στη χώρα τους διοργανώνουν μια θρησκευτική τελετή στην Τουρκία». Τα κοινά σκεπτόμενα μέλη της κοινότητας των Τουρκικών Μειονοτήτων της Δυτικής Θράκης αντέδρασαν στην έκρηξη του Ανδρουλάκη στhn Τένεδο, κάνοντας την ακόλουθη εκτίμηση:
«Μια πολιτική δομή που δεν αναγνωρίζει τους εκλεγμένους μουφτήδες μας στη χώρα της και διαχειρίζεται τα τζαμιά μας με τους διορισμένους αξιωματούχους της, βρίσκει το θράσος να απαιτεί δικαιώματα εκ μέρους των θρησκευτικών μειονοτήτων στην Τουρκία. Αυτό δεν είναι απλώς διπλά μέτρα και σταθμά. Είναι μια διπλωματική πρόκληση».
Ανοιχτή υποστήριξη για την FETÖ, συστηματική απόρριψη της τουρκικής ταυτότητας
Όπως ίσως θυμάστε, ο Νίκος Ανδρουλάκης τράβηξε επίσης την προσοχή με τις δηλώσεις του που έθεσαν το πολιτικό και διπλωματικό έδαφος στην Ελλάδα για τους φυγάδες της FETÖ. Από την άλλη πλευρά, η ρητορική του που αρνείται την τουρκική ταυτότητα της Τουρκικής Μειονότητας της Δυτικής Θράκης και η υποστήριξη καταπιεστικών πολιτικών κατά της τουρκικής κοινότητας στις επαφές του στην Ευρώπη τον καθιστούν όχι αριστερό ηγέτη, αλλά μια προσωπικότητα που κουβαλάει ένα σκίτσο της Μεγάλης Ιδέας στην τσέπη του πουκαμίσου του.
Ως εφημερίδα Millet, ρωτάμε:
Όσοι αρνούνται τη θρησκευτική ελευθερία στις μειονότητες στη χώρα τους, τι ισχυρίζονται ότι αντιπροσωπεύουν στην Τουρκία;
Ο Ανδρουλάκης, ο οποίος ισχυρίζεται ότι είναι αριστερός αλλά μιλάει τη γλώσσα της ακροδεξιάς σε κάθε ευκαιρία, είναι πρόθυμος ιεραπόστολος ποιας ελληνικής ατζέντας;
Πανηγυρίζει ο τουρκικός Τύπος: «Η Αίγυπτος είπε σταμάτα στην Ελλάδα»
Oι τουρκικές εφημερίδες διαμορφώνουν αφήγημα στρατηγικής σύμπλευσης Άγκυρας–Καίρου, παρουσιάζοντας την αιγυπτιακή κίνηση ως διπλωματική «νίκη» που περιορίζει τις πρωτοβουλίες της Αθήνας στη Μεσόγειο.
Με εμφανή ικανοποίηση και τόνους θριαμβολογίας, ο τουρκικός Τύπος σχολιάζει τη νέα κίνηση της Αιγύπτου απέναντι στην Ελλάδα, παρουσιάζοντάς την ως εξέλιξη που ενισχύει τις θέσεις της Άγκυρας στην Ανατολική Μεσόγειο.
Η εφημερίδα Τουρκιγέ προβάλλει στο πρωτοσέλιδό της τον τίτλο «Και η Αίγυπτος είπε ‘σταμάτα’ στην Ελλάδα», συνδέοντας την αιγυπτιακή στάση με την πρόσφατη επίσκεψη του Χακάν Φιντάν στο Κάιρο. Το δημοσίευμα σημειώνει ότι, παράλληλα με την ενίσχυση του πολεμικού ναυτικού της με τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης —σύστημα που, όπως αναφέρει, χρησιμοποιούν μόλις εννέα χώρες στον κόσμο— η Αίγυπτος απέστειλε ρηματική διακοίνωση στην Αθήνα, απορρίπτοντας τον ελληνικό σχεδιασμό θαλάσσιων ζωνών ως αντίθετο προς τα δικά της συμφέροντα.
Στο άρθρο υπό τον τίτλο «Ένα σοκ ακόμα στην Ελλάδα από την Αίγυπτο», η ίδια εφημερίδα κάνει λόγο για «εξέλιξη που ενισχύει το χέρι της Τουρκίας». Η Αίγυπτος, αναφέρει, εξέφρασε την πλήρη αντίθεσή της στον Χάρτη Θαλάσσιας Χωροταξίας που παρουσίασε η Ελλάδα, δηλώνοντας ότι τα όρια που καθορίστηκαν επικαλύπτουν αιγυπτιακές θαλάσσιες αρμοδιότητες και πως «απορρίπτει αυτό το σχέδιο». Σημειώνεται μάλιστα ότι η θέση αυτή της Αιγύπτου ευθυγραμμίζεται με τις πάγιες τουρκικές ενστάσεις για τις ίδιες θαλάσσιες ζώνες.
Με αυτό τον τρόπο, οι τουρκικές εφημερίδες διαμορφώνουν αφήγημα στρατηγικής σύμπλευσης Άγκυρας–Καίρου, παρουσιάζοντας την αιγυπτιακή κίνηση ως διπλωματική «νίκη» που περιορίζει τις πρωτοβουλίες της Αθήνας στη Μεσόγειο.