Weather Icon

Μαθαίνοντας από μια παραγγελία φαγητού

Μαθαίνοντας από μια παραγγελία φαγητού

Στην επαγγελματική μου δραστηριότητα, πάντοτε προσπαθούσα να στοιχειοθετήσω τις θέσεις μου με απλά παραδείγματα. Καλή είναι η θεωρία, αλλά τα πρακτικά παραδείγματα είναι αυτά που μπορούν να πείσουν ένα ακροατήριο. Ετσι και σήμερα θα ξεκινήσω με ένα πολύ απλό παράδειγμα, προκειμένου να αναπτύξω περαιτέρω τις απόψεις μου.

Στις δύσκολες μέρες της καραντίνας, σε αρκετές περιπτώσεις παραγγέλναμε φαγητό από διάφορα μέρη. Συνήθως, τηλεφωνικά από εστιατόρια που είχαν τα στοιχεία μας για να μην ταλαιπωρούμεθα με επαναλήψεις. Κάποια μέρα, αποφασίσαμε να δοκιμάσουμε ένα καινούργιο εστιατόριο. Αφού λοιπόν ήταν καινούργιο και δεν γνωρίζαμε τα φαγητά του, χρησιμοποιήσαμε το Facebook για να τα πληροφορηθούμε. Ιδού, μια καλή χρήση του Facebook. Αναζητήσαμε το Birdman του καλού φίλου Αρη Βεζενέ, είδαμε ωραίες φωτογραφίες από τα προσφερόμενα φαγητά του και για να παραγγείλουμε ακολουθήσαμε το link. Αυτό το link μας οδήγησε σε μια ιστοσελίδα της Wolt με τα φαγητά του Birdman. Κάναμε την επιλογή μας, πληρώσαμε με χρεωστική κάρτα, προσθέσαμε το φιλοδώρημα και στην προκαθορισμένη ώρα παραλάβαμε και ευχαριστηθήκαμε το φαγητό μας. Σας φαίνεται κάτι περίεργο σε αυτή την απλή ιστορία παραγγελίας και παραλαβής φαγητού; Οχι; Και όμως αυτό είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα σωστής επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Ο Αρης Βεζενές είναι ένας καταξιωμένος καλός μάγειρας. Αυτό ξέρει, αυτό κάνει. Ακριβώς για τον λόγο αυτό αντί να προσλάβει υπαλλήλους με μηχανάκια για να παραδίδει φαγητό, αναθέτει την παράδοση σε μια εξειδικευμένη εταιρεία, την Wolt. Η Wolt με τη σειρά της πέρα από τον Birdman εξυπηρετεί και πολλά άλλα εστιατόρια και έτσι επιτυγχάνει σημαντικές οικονομίες κλίμακας. Αυτή είναι η αρχή του outsourcing, που δυστυχώς στη χώρα μας υστερεί σε σημαντικό βαθμό, γι’ αυτό και με ενθουσίασε η συνεργασία Birdman – Wolt. Επί τέλους μπαίνουμε στον σωστό δρόμο. Ελάτε να δούμε γιατί αυτού του είδους οι υπηρεσίες ωφελούν όλους τους εμπλεκoμένους.

Birdman. Η εναλλακτική λύση του εστιατορίου είναι να προσλάβει προσωπικό για το delivery. Πόσους όμως να προσλάβει; Αν έχει λίγους και δεν μπορεί να εξυπηρετήσει τους πελάτες του, είναι βέβαιο ότι θα χάνει πελάτες. Αν έχει πολλούς, αλλά δεν έχει τις ανάλογες παραγγελίες, θα χάνει χρήματα γιατί οι υπάλληλοι θα κάθονται. Με την ανάθεση της υπηρεσίας σε τρίτο, απαλλάσσεται από όλα αυτά τα προβλήματα και επικεντρώνεται μόνο στην παρασκευή του φαγητού, που είναι και το αντικείμενό του. Επιπλέον μετατρέπει το σταθερό κόστος μισθοδοσίας σε μεταβλητό κόστος. Πληρώνει μόνο για την υπηρεσία. Αν η Wolt δεν ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις της, την αλλάζει.

Wolt. Είναι ενδιαφέρουσα περίπτωση. Ξεκίνησε σαν νεοφυής επιχείρηση στο Ελσίνκι της Φινλανδίας το 2016 και σήμερα έχει επεκταθεί σε 23 χώρες. Η αξία της ξεπερνάει το ένα δισεκατομμύριο δολάρια και κατατάσσεται πλέον στους «μονόκερους» (unicorn). Ειδικεύεται μόνο σε τοπική εξυπηρέτηση (εντός πόλεως, σε αντίθεση με τα courier) όχι μόνο εστιατορίων αλλά και άλλων δραστηριοτήτων. Απασχολεί 1.800 υπαλλήλους, έχει κάνει πάνω από 100 εκατομμύρια παραδόσεις και διαθέτει περισσότερους από 45.000 διανομείς. Είναι φανερό ότι με τέτοιες επιδόσεις, έχει αναπτύξει και την ανάλογη τεχνογνωσία ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματική.

Πελάτης. Ο πελάτης επίσης είναι ωφελημένος. Αν το φαγητό δεν είναι καλό απορρίπτει το εστιατόριο. Αν η παράδοση είναι απαράδεκτη, θα ενημερώσει το εστιατόριο, το οποίο έχει την επιλογή να αλλάξει διανομέα. Ηδη στην Ελλάδα υπάρχουν και άλλες εταιρείες (π.χ. e-food, box) οι οποίες παρέχουν παρόμοιες υπηρεσίες και τις οποίες χρησιμοποιεί παράλληλα το Birdman, ώστε να μην είναι δεσμευμένο μονοπωλιακά.
Διαφάνεια. Για να λειτουργήσουν αποτελεσματικά όλα τα εμπλεκόμενα συστήματα, είναι απαραίτητο όλα να γίνονται ηλεκτρονικά. Σαν συνέπεια, όλες οι συναλλαγές καταγράφονται και η εκκαθάριση απαιτεί την πλήρη διαφάνεια μεταξύ των εμπλεκομένων επιχειρήσεων προς όφελος της… εφορίας και φυσικά της χώρας. Τίποτα δεν μπορεί να κρυφτεί, ακόμα και το φιλοδώρημα των διανομέων.

Ελπίζω να μη σας κούρασα με το παράδειγμά μου. Αν πιστεύετε ότι το θέμα δεν σας αφορά, μη βιάζεστε. Μας αφορά όλους, γιατί η χώρα μας στο θέμα αυτό έχει μείνει πολύ πίσω, με αποτέλεσμα να την πληρώνουμε όλοι εμείς. Εχουμε κάνει outsourcing σε στοιχειώδεις υπηρεσίες, όπως τους κλητήρες και τον καθαρισμό, αλλά σε άλλα μεγαλύτερα θέματα δεν τολμάμε να κάνουμε τα απαραίτητα βήματα.

για τη συνέχεια Kathimerini

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube

σχετικά άρθρα