Κίνα , Μαυροβούνιο 21 Απριλίου 2021

Το κινεζικό δάνειο που «γονάτισε» την οικονομία του Μαυροβουνίου

Το κινεζικό δάνειο που «γονάτισε» την οικονομία του Μαυροβουνίου

Το δέλεαρ, ο αυτοκινητόδρομος που θα συνδέσει κάποτε τη χώρα με τη Σερβία (και με τους τουρίστες…), ήταν μεγάλο. Η (κινεζική) κατασκευαστική, όμως, πάει αργά και το Πεκίνο ζητάει λεφτά που η Ποντγκόριτσα δεν μπορεί να αποπληρώσει 

Οταν ένας γίγαντας, όπως η Κίνα, χορηγεί δάνειο σε μία μικροσκοπική χώρα, όπως το Μαυροβούνιο, το αποτέλεσμα δεν μπορεί να είναι θετικό για τον μικρό παίκτη. Σε ένα τέτοιο αδιέξοδο έχει παγιδευτεί το Μαυροβούνιο, το οποίο αποδέχθηκε, παρά τις ευρωπαϊκές αντιρρήσεις, ένα κινέζικο δάνειο για την κατασκευή αυτοκινητόδρομου, το οποίο τώρα δεν μπορεί να αποπληρώσει. Για τον λόγο αυτό ζητεί τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία μέχρι στιγμής αρνείται να το πράξει. Η διείσδυση της Κίνας σε όσο το δυνατόν περισσότερες αγορές –και μάλιστα σε οικονομικά αδύναμες χώρες– δεν είναι κάτι νέο, όπως δεν είναι και εξάρτηση του ασθενέστερου από τον ισχυρότερο μέσω των δανείων. Παρά το μικροσκοπικό μέγεθος του και  και τους μόλις 600.000 κατοίκους του, το Μαυροβούνιο ήταν ελκυστικός στόχος για την Κίνα, η οποία έχει διεισδύσει οικονομικά και στη γειτονική Σερβία. 

Το όπλο της Κίνας είναι η χορήγηση δανείων που δεν έχουν μεν βαρείς οικονομικούς όρους, αλλά απαιτούν πίστη –αν όχι και ενός είδους υποταγή– στο Πεκίνο, όπως γράφει η Washington Post. Η κυβέρνηση του Μαυροβουνίου δανείστηκε από την Κίνα ένα δισεκατομμύριο δολάρια για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου που θα συνδέει τη χώρα με τη Σερβία, ένα ποσό που είναι σχεδόν το 20% του ΑΕΠ της χώρας. Η κυβέρνηση είδε στον αυτοκινητόδρομο το μέσο που θα βοηθήσει στην αναθέρμανση της οικονομίας, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από ρώσους τουρίστες και επενδυτές, ενώ επλήγη και από την πανδημία. Το έργο είναι πανάκριβο: μόνο για το πρώτο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου, το κόστος φτάνει τα 20 εκατομμύρια ευρώ το χιλιόμετρο! Ωστόσο το εγχείρημα, το οποίο υλοποιείται από κινέζικης ιδιοκτησίας εταιρεία, έχει μείνει πολύ πίσω στο χρονοδιάγραμμα, ενώ το Πεκίνο δεν δίνει κανένα περιθώριο χαλάρωσης για την αποπληρωμή του δανείου. Όπως υποστηρίζει τώρα η κυβέρνηση, η πρώτη δόση θα καταβληθεί κανονικά το καλοκαίρι ακόμη κι αν δεν βοηθήσει η ΕΕ. 

Για τη συνέχεια Protagon

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube