fbpx
Weather Icon
Ναυτιλία , Ρωσία , Τουρκία 9 Απρίλιος 2021

Μια τουρκική πλωτή δεξαμενή για τη ρωσική Αρκτική

Μια τουρκική πλωτή δεξαμενή για τη ρωσική Αρκτική

του Igor Delanoë
.
Η Ρωσία παραγγέλλει στην Τουρκία μια πλωτή δεξαμενή που θα χρησιμοποιηθεί για τη συντήρηση των νέων πυρηνικών παγοθραυστικών του Σχεδίου 22220 . Το ναυπηγείο Kuzey Star (Τούζλα, Κωνσταντινούπολη) κέρδισε τον διαγωνισμό για 5 δισεκατομμύρια ρούβλια (55,5 εκατομμύρια ευρώ) που ξεκίνησε από την Atomflot τον περασμένο Μάιο για την κατασκευή μιας πλωτής δεξαμενής μήκους 200 μέτρων «εκτοπίσματος 30.000 τόνων». Η δεξαμενή πρέπει να παραδοθεί εντός 29 εβδομάδων μετά την υπογραφή της σύμβασης που θα πραγματοποιηθεί την επόμενη εβδομάδα. Θα εδρεύει στη χερσόνησο Κόλα. Η Atomflot διαθέτει επί του παρόντος δύο πλωτές δεξαμενές (PD-0002 και PD-3) για τις εργασίες συντήρησής του στόλου της, αλλά η χωρητικότητά τους είναι ανεπαρκής για τους μελλοντικούς παγοθραύστες του Σχεδίου 22220 (25.500 τόνοι εκτοπίσματος).
.
Τα Σχέδιο 22220
Πηγή: OSK
.
Η διαδικασία ξεκίνησε στα τέλη Μαΐου 2020 με προθεσμία στις 3 Ιουλίου, η αίτηση για προσφορές έτυχε ανταπόκριση μόνο από μη ρωσικά ναυπηγεία: 2 τουρκικά (Kuzey Star και Epic Denizcilik ve Gemi Insaat) και 1 κινέζικό (Jiangsu Dajin Heavy Industry Co LTD). Η Kuzey Star κέρδισε παρότι η προσφορά της ήταν η υψηλότερη – 4,98 δισεκατομμύρια RUR – σε σύγκριση με εκείνη του άλλου Τούρκου (4,45 δισεκατομμυρίων RUR) και των Κινέζων (4,57 δισεκατομμυρίων RUR) ανταγωνιστών της.
.
Γιατί η Τουρκία; Ακόμα κι αν η ρωσική κυβέρνηση επιμένει στην ανάγκη να δοθουν οι παραγγελίες στους εγχώριους βιομηχάνους για τις δημόσιες συμβάσεις, ο ρεαλισμός επικρατεί εάν οι εθνικές ικανότητες δεν μπορούν να ανταποκριθούν στην εκφρασμένη ζήτηση. Αυτό το σενάριο έχει ήδη προκύψει στον τομέα της κατασκευής πλωτών δεξαμενών (για να αναφερόμαστε μόνο σε αυτό το τομέα): η ΕΣΣΔ είχε αγοράσει το PD-50 (135.000 τόνοι – που βυθίστηκε τον Οκτώβριο του 2018) από τη … Σουηδία το 1979. Για την παρούσα πρόσκληση υποβολής προσφορών, φέρεται ότι τα ρωσικά ναυπηγεία δεν μπορούσαν να ανταγωνιστούν τις τουρκικές και κινεζικές προσφορές, καθώς κατά μέσο όρο, οι τιμές τους είναι κατά το 30% ακριβότερες ανά τόνο και με ολίσθηση στους χρόνους παράδοσης. Η προσφορά τους φέρεται ότι ήταν περίπου 8,5 δισεκατομμύρια RUR και ο ανάδοχος θα έπρεπε να πραγματοποιήσει επενδύσεις περίπου 5 δισεκατομμυρίων RUR για να αποκτήσει τον απαραίτητο εξοπλισμό για την εκτέλεση της παραγγελίας της Atomflot. Περαιτέρω, λόγω των κυρώσεων κατά της ρωσικής ναυπηγικής εταιρείας χαρτοφυλακίου OSK που κατέχει την πλειονότητα των ναυπηγείων στη Ρωσία, θα ήταν αδύνατο να αποκτήσει εξοπλισμό στο εξωτερικό. Θα έπρεπε επομένως να παραγγελθεί από Ρώσους βιομηχάνους, γεγονός που αναπόφευκτα θα είχε προκαλέσει καθυστερήσεις.
.
Μόνο η Zvezda (Bolshoi Kamen, στην ρωσική Άπω Ανατολή) – ένα ολοκαίνουργιο ναυπηγείο που ανήκει στη Rosneft και το οποίο δεν ανήκει στο OSK – θα ήταν έτοιμο να εκπληρώσει την παραγγελία της Atomflot, αλλά για 5,2 δισεκατομμύρια RUR, υπερβαίνοντας έτσι το ποσό που ανατέθηκε σε αυτό το έργο ( και με αναμενόμενες πιθανές υπερβάσεις). Η Zvezda κατασκευάζει επί του παρόντος μια πλωτή δεξαμενή Project 23380 43.000 τόνων, η οποία θα χρησιμοποιηθεί για τη συντήρηση των μεγαλοπρεπών πλωτών μέσων της Rosneftflot. Ωστόσο, δεδομένης της απώλειας του PD-50 και της ανάγκης να υπάρχει διαθέσιμος χρόνος και εργατοώρες για τη συντήρηση των πυρηνικών παγοθραυστών του Project 22220, η Atomflot δεν μπορεί να διατρέξει τον κίνδυνο να αναθέσει αυτήν την παραγγελία σε ένα ρωσικό ναυπηγείο. Η επικεφαλής μονάδα, η Arktika, έκανε την πρώτη της αρκτική διέλευση τον Δεκέμβριο του 2020.
.
Περαιτέρω, υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια μια δυναμική βιομηχανική συνεργασία μεταξύ Ρωσίας και Τουρκίας στον τομέα της ναυπηγικής . Μισή ντουζίνα τουρκικά ναυπηγεία έχουν πραγματοποιήσει και εκτελούν παραγγελίες για πλατφόρμες που έχουν τοποθετηθεί από ρωσικούς δημόσιους και ιδιωτικούς πελάτες: χημικά δεξαμενόπλοια, φορτηγά πλοία, πλοία για αλιεία καβουριών, τράτες κ.λπ.
.
Γιατί το ναυπηγείο Kuzey Star; Το Kuzey Star έχει αναλάβει την ναυπήγηση δύο πορθμείων 11.000 τόνων που έχουν χαρακτηριστεί ως Arc 4 από τον Ρώσο λιμενικό φορέα Rosmorport, υπάρχει επομένως ήδη μια συνεργασία που κρίνεται καρποφόρα από τις ρωσικές αρχές, κάτι που δεν συμβαίνει με τα άλλα τουρκικά ναυπηγεία.
.
Αυτή η μελλοντική δεξαμενή που θα ναυπηγηθεί στη Τουρκία θα μπορούσε, ενδεχομένως, να χρησιμοποιηθεί για τη συντήρηση των υφιστάμενων πυρηνικών υποβρυχίων και των άλλων πρώτης κατηγορίας πλοίων, με την εξαίρεση του αεροπλανοφόρου Admiral Kouznetsov και των πυρηνικών καταδρομικών Μεγάλος Πέτρος και Ναύαρχος Ναχίμοφ, που είναι πολύ βαριά για τη μελλοντική τουρκική πλωτή δεξαμενή. Η τελευταία θα ελαφρύνει επομένως το σχέδιο φόρτωσης των ικανοτήτων συντήρησης των ρωσικών ναυπηγείων που πρέπει να διαχειρίζονται τους περιοδικούς και εκτάκτους δεξαμενισμούς πλοίων και τις διαδικασίες εκσυγχρονισμού των πρώην σοβιετικών πλατφορμών (πυρηνικών υποβρύχιων, καταδρομικών).
.
Στο βαθμό που πρόκειται για δημόσια σύμβαση, η Ρωσία επιδεικνύει για μια ακόμη φορά τον ρεαλισμό της έναντι της Τουρκίας, με την οποία βρίσκεται ωστόσο σε λεπτή θέση σε πολλά θέματα (Καραμπάχ, Λιβύη, Συρία …). Αυτή η δεξαμενή θα χρησιμοποιηθεί επίσης για τη συντήρηση του νέου στόλου πυρηνικών παγοθραυστικών που είναι υπεύθυνα για τη ανοικτή διατήρηση της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής στην πλοήγηση και επομένως αγγίζει την ρωσική κυριαρχία. Τέλος, αυτή η παραγγελία δείχνει ότι ένα από τα αποτελέσματα των κυρώσεων που επιβαρύνουν τη Ρωσία είναι η προώθηση της ρωσοτουρκικής βιομηχανικής συνεργασίας στον τομέα της ναυπηγικής.. Απομένει να δούμε αν αυτό μπορεί να προχωρήσει περαιτέρω, για παράδειγμα με μεταφορές τεχνολογίας.
.
Le portail des forces navales de la Fédération de Russie
.
Μετάφραση: Κριστιάν Ακκυριά
.

σχετικά άρθρα