Weather Icon
Παιδεία 2 Μαρτίου 2021

Αξιολόγηση, το GPS της προόδου

Αξιολόγηση, το GPS της προόδου

«Η επέμβαση εξωτερικών φορέων στην αξιολόγηση των σχολικών μονάδων θίγει τον πυρήνα της αυτονομίας τους». – (Εξώδικο της ΟΛΜΕ)

Αξιολογώ σημαίνει «εκτιμώ την αξία προσώπων και πραγμάτων» σύμφωνα με το Χρηστικό Λεξικό της Νεοελληνικής Γλώσσας της Ακαδημίας Αθηνών. Χωρίς αξιολόγηση δεν μπορείς να έχεις ανταγωνισμό και κατ’ επέκταση αξιοκρατία. Χωρίς θεσμικά κατοχυρωμένη αξιοκρατία δεν μπορείς να ελπίζεις πολλά σαν χώρα σε κανένα τομέα. Πόσο μάλλον όταν η αξιολόγηση απουσιάζει από την ελληνική εκπαίδευση.

Όποιος αναλύσει σε βάθος το πρόβλημα της πρόσφατης ελληνικής χρεοκοπίας, θα βρει τα αίτιά της στον τομέα της εκπαίδευσης, καθώς και τις απολύτως καταστροφικές νοοτροπίες που κυριαρχούν παντού και εμποδίζουν την πρόοδο και τον εκσυγχρονισμό της ελληνικής πολιτείας. Έννοιες, όπως δημιουργικότητα, ατομική ευθύνη, επιχειρηματικότητα, σκληρή προσπάθεια, τόλμη, καθήκον κ.ά. απουσιάζουν πλήρως από τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν παρέχει κανένα κίνητρο δημιουργίας, καμία ενθάρρυνση για διάκριση.

Οι καλά οργανωμένες αντιδραστικές συντεχνίες των εκπαιδευτικών, που το θεωρούν τσιφλίκι τους, καλλιεργούν και αναπαράγουν μια ξεκάθαρη προπαγάνδα κρατισμού και αριστερής ιδεολογίας η οποία αποσκοπεί σε ένα πράγμα, στην αναπαραγωγή της κυρίαρχης νοοτροπίας του κοινωνικού φθόνου και ‒παράλληλα‒ στη διατήρηση των προνομίων που τους εξασφαλίζει το εκπαιδευτικό κατεστημένο.

Σε όποια σοβαρή μελέτη ή έρευνα κι αν ανατρέξετε, θα διαπιστώσετε ότι σε όλες τις προηγμένες χώρες υπάρχει κάποιου είδους σύστημα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου. Στη χώρα μας, παρά το γεγονός ότι εδώ και τουλάχιστον είκοσι πέντε χρόνια συζητάμε για το θέμα, και όλες οι πιθανές λύσεις έχουν κατατεθεί στον δημόσιο διάλογο, εντούτοις ακόμα δεν υφίσταται ένα ολοκληρωμένο σύστημα αξιολόγησης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου που επιτελείται στα σχολεία μας. Ακόμα και κάποιες άτολμες ή αλυσιτελείς νομοθετικές πρωτοβουλίες προηγούμενων κυβερνήσεων δεν εφαρμόστηκαν ποτέ στην πράξη.

Έχουμε μείνει μόνοι στον ανεπτυγμένο κόσμο να σκιαμαχούμε για τα αυτονόητα, όταν όλοι οι υπόλοιποι γύρω μας τρέχουν με μεγάλες ταχύτητες επενδύοντας στον ψηφιακό μετασχηματισμό, στην καινοτομία και στην ανάπτυξη με βασικό εργαλείο την εκπαίδευση. Ποιος όμως είναι ο λόγος αυτής της αβελτηρίας και, κυρίως, ποιες είναι οι συνέπειές της; Ξεκινώ από το δεύτερο, το οποίο είναι και το πιο σημαντικό για να κατανοήσουμε τη σημασία του εγχειρήματος αλλά και τον κατεπείγοντα χαρακτήρα του.

Σας έχει τύχει να οδηγείτε σε μια άγνωστη μεγαλούπολη και να μη λειτουργεί το GPS του αυτοκινήτου σας για να βρείτε τη διεύθυνση που ψάχνετε; Αισθάνεστε χαμένος και απελπισμένος. Χωρίς σύστημα αξιολόγησης όλα ανεξαιρέτως τα συστήματα, όχι μόνο το εκπαιδευτικό, είναι τυφλά, πράγμα που σημαίνει ότι δεν μπορούμε να ξέρουμε τι αποτελέσματα παράγουν και άρα τι διορθωτικές κινήσεις πρέπει να γίνουν για να βελτιώσουμε τις επιδόσεις μας. 

Στο ερώτημα που απασχολεί κάθε συνετό γονέα, πόσο καλά είναι τα σχολεία μας, κανείς δεν μπορεί να απαντήσει καθώς σκοπίμως δεν υφίστανται τα σχετικά δεδομένα.

Με άλλα λόγια, το τι αποτέλεσμα έχει η φοίτηση των παιδιών μας που καθημερινά τα στέλνουμε με προσδοκίες στο σχολείο δεν είναι σε κανέναν γνωστό, ιδίως στους γονείς.

Το χειρότερο όμως είναι πως, αφού δεν είναι γνωστές οι επιδόσεις των σχολείων μας, δεν είναι δυνατόν να ληφθεί κανένα ουσιαστικό μέτρο για τη βελτίωσή τους.

Για παράδειγμα, πώς είναι δυνατόν να βελτιώσουμε τα αναλυτικά προγράμματα των μαθημάτων εάν δεν ξέρουμε πώς ανταποκρίνονται οι μαθητές σε αυτά;

Πώς μπορούμε να σχεδιάσουμε σωστά προγράμματα επιμόρφωσης και επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών, εάν δεν γνωρίζουμε ποιες είναι οι ανάγκες τους; Χωρίς μέτρηση και αξιολόγηση θα παραμείνει το σύστημά μας έρμαιο του γνωστού «βλέποντας και κάνοντας» ή του ακόμα πιο γνωστού «ράβε-ξήλωνε».

Για τη συνέχεια Liberal

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube

σχετικά άρθρα