REAL TIME |

Ισραήλ: Το φυσικό αέριο που αναμενόταν να ρέει προς την Ευρώπη έφυγε για την Αίγυπτο

Ισραήλ: Το φυσικό αέριο που αναμενόταν να ρέει προς την Ευρώπη έφυγε για την Αίγυπτο

Alexandre Lemoine.
.
Η αμερικανική εταιρεία Chevron, διαχειρίστρια των πιο σημαντικών κοιτασμάτων φυσικού αερίου στο ισραηλινό υποθαλάσσιο οροπέδιο Λεβιάθαν και Ταμάρ, αποφάσισε να αυξήσει τις εξαγωγές προς την Αίγυπτο.
.
Ο συνέταιρος της Chevron, η ισραηλινή Delek Drilling, υποστήριξε αυτή την απόφαση. Το Λεβιάθαν θεωρούταν ως πηγή εφοδιασμού με φυσικό αέριο στην Ευρώπη μέσω του αγωγού EastMed. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η αύξηση του εφοδιασμού με φυσικό αέριο στην Αίγυπτο θα στερήσει την Ευρώπη από το ισραηλινό αέριο. Περαιτέρω, χωρίς τις προμήθειες από το Ισραήλ είναι αδύνατο βραχυπρόθεσμα να διασφαλιστεί το πλήρες φορτίο του Νότιου Διαδρόμου Αερίου.
.
Η Chevron κατέχει το 39,7% των μετοχών του κοιτάσματος Λεβιάθαν και το 32,5% των μετοχών του κοιτάσματος Ταμάρ, ως διαχειριστής των δύο κοιτασμάτων. Η Delek Drilling κατέχει το 45,3% και το 22% αντίστοιχα των μετοχών της Λεβιάθαν και της Ταμάρ. Οι εταίροι αποφάσισαν να επενδύσουν 235 εκατομμύρια δολάρια στην κατασκευή του αγωγού αερίου εξαγωγής προκειμένου να αυξηθούν οι παραδόσεις στην Αίγυπτο.
.
Το 56% του έργου θα χρηματοδοτηθεί από τα μέλη της κοινοπραξίας. Το υπόλοιπο του ποσού θα αποκτηθεί χάρη σε δάνεια από τράπεζες που έχουν ήδη παράσχει τις απαραίτητες οικονομικές εγγυήσεις.
.
Στο τέλος του 2020, η American Chevron απέκτησε για 5 δισεκατομμύρια δολάρια την εταιρεία Noble Energy, η οποία ήταν ο πλειοψηφικός μέτοχος στα έργα εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων Λεβιάθαν και Ταμάρ. Μετά από αυτήν τη συναλλαγή, η Chevron έγινε διαχειριστής των δύο πεδίων, και μετά αποφασίστηκε η αύξηση των εξαγωγών φυσικού αερίου προς την Αίγυπτο κατά 44 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα. Οι παραδώσεις αναμένεται να ξεκινήσουν μεταξύ Ιουλίου 2022 και Απριλίου 2023.
.
Οι εξαγωγές φυσικού αερίου από το Λεβιάθαν ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 2020 βάσει της σύμβασης με την οποία η Nobel Energy και η Delek Drilling δεσμεύθηκαν να παραδώσουν 85 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου στην Αίγυπτο για 15 χρόνια.
.
Η κατανάλωση φυσικού αερίου αυξήθηκε ραγδαία στην Αίγυπτο την τελευταία δεκαετία. Το 2012, ένα χρόνο μετά την Αραβική Άνοιξη, η χώρα μετατράπηκε από εξαγωγέα σε εισαγωγέα φυσικού αερίου. Το 2015, η ιταλική εταιρεία Eni άνοιξε το πεδίο Zohr στο αιγυπτιακό οροπέδιο, με αποθέματα εκτιμώμενα σε 850 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα. Το αέριο που εξάγεται από το Zohr και οι προμήθειες από το Ισραήλ αναμένεται να καλύψουν πλήρως τις ανάγκες του Καΐρου. Προβλέπεται η εξαγωγή του πλεονάσματος με τη μορφή υγροποιημένου φυσικού αερίου (NLG). Στο τέλος του 2018, μετά από εξαετή διακοπή, η Αίγυπτος ξεκίνησε εκ νέου τις εξαγωγές NLG. Υπάρχουν δύο μονάδες NLG στη χώρα με συνολική χωρητικότητα 12,2 εκατομμυρίων τόνων ετησίως και οι τοπικοί πόροι δεν επαρκούν για να τους διατηρήσουν σε πλήρη ισχύ. Η Αίγυπτος έχει την πρόθεση να εισάγει ισραηλινό αέριο για να λειτουργήσουν τα εργοστάσια της και να αυξήσει τις εξαγωγές NLG.
.
Εκτός από την Αίγυπτο, το αέριο του Λεβιάθαν εξάγεται στην Ιορδανία από τον Ιανουάριο του 2020 βάσει συμβάσεως που προβλέπει προμήθειες 45 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων για 15 χρόνια.
.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Derek Drilling, η οποία παρουσιάστηκε τον Ιούλιο του 2020, τα αποδεδειγμένα και πιθανά αποθέματα του Λεβιάθαν ανέρχονται στα 377 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα και άλλα 270 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα σχετίζονται με τη κατηγορία των πολλά υποσχόμενων πόρων.
.
Το κοίτασμα Λεβιάθαν θεωρούταν ως πόρος για την προμήθεια φυσικού αερίου στην Ευρώπη μέσω του αγωγού EastMed μήκους 1.900 χλμ. Περνώντας κυρίως κάτω από τη Μεσόγειο, υποτίθεται ότι θα διασφάλιζε την παράδοση υδρογονανθράκων από την Ανατολική Μεσόγειο σε χώρες της νότιας Ευρώπης, μέσω Κύπρου και Κρήτης μέχρι την ηπειρωτική Ελλάδα, στη συνέχεια μέσω του αγωγού φυσικού αερίου Ποσειδώνα στην Ιταλία ή μέσω της διασύνδεσης IGI μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η υλοποίηση του έργου εκτιμάται σε 6-7 δισεκατομμύρια δολάρια.
.
Στις αρχές Ιανουαρίου 2020, οι ηγέτες του Ισραήλ, της Ελλάδας και της Κύπρου υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή του EastMed με χωρητικότητα 10 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως με την προοπτική επέκτασης έως και 20 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως. Λίγους μήνες αργότερα, οι κυβερνήσεις αυτών των τριών χωρών επικύρωσαν αυτήν τη συμφωνία.
.
Τον Δεκέμβριο του 2020, οι Ηνωμένες Πολιτείες υποστήριξαν επίσημα το έργο EastMed, καθώς επρόκειτο να μειώσει την εξάρτηση της Ευρώπης από τον ρωσικό εφοδιασμό με φυσικό αέριο. Μετά την απόκτηση ισραηλινών περιουσιακών στοιχείων από τη Nobel Energy από τη Chevron, οι Ηνωμένες Πολιτείες εξετάζουν ακόμη και την ένταξη τους στο Φόρουμ για το φυσικό αέριο της Ανατολικής Μεσογείου ως παρατηρητής, γεγονός το οποίο θα παρείχε ουσιαστική υποστήριξη στον EastMed.
.
Η οικονομική χρησιμότητα της κατασκευής του EastMed αμφισβητήθηκε αρχικά απουσία αποδεδειγμένων αποθεμάτων του κοιτάσματος Λεβιάθαν, λόγω των υψηλών δαπανών και της μειωμένης ποσότητας εφοδιασμού με φυσικό αέριο στην ευρωπαϊκή αγορά.
.
Στο τέλος του 2020, μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του αγωγού αερίου Trans-Adriatic (TAP), ξεκίνησε η προμήθεια αζερικού αερίου μέσω του διαδρόμου φυσικού αερίου της Νότιας Ευρώπης, ο οποίος, σύμφωνα με ισχυρισμούς δυτικών εμπειρογνωμόνων, θα γίνει μια πύλη προς την Ευρώπη για μη ρωσικό φυσικό αέριο – όχι μόνο το αερικό, αλλά και από το Ισραήλ. Επί του παρόντος, λαμβανομένων υπόψη των μειωμένων πόρων, το Αζερμπαϊτζάν είναι σε θέση να φορτώσει τον Νότιο Ευρωπαϊκό Διάδρομο φυσικού αερίου στην καλύτερη περίπτωση στο ένα τρίτο. Επιπλέον, αμφισβητείται η δυνατότητα πλήρους φόρτισης. Εάν το έργο EastMed είναι επιτυχές, το ισραηλινό αέριο θα μπορούσε να εξασφαλίσει το πλήρες φορτίο του.
.
Ωστόσο, η επέκταση της εξαγωγικής υποδομής για την αύξηση της προμήθειας φυσικού αερίου του Ισραήλ στην Αίγυπτο θα θάψει το σχέδιο EastMed. Οι πόροι του Λεβιάθαν δεν επαρκούν για τη μεταφορά φυσικού αερίου τόσο στη Μέση Ανατολή όσο και στην Ευρώπη. Γινόμενος διαχειριστής των δύο μεγαλύτερων κοιτασμάτων φυσικού αερίου του Ισραήλ, η Chevron επέλεξε τη Μέση Ανατολή. Η Ευρώπη βρέθηκε στερημένη από τη δυνατότητα λήψης φυσικού αερίου από το Ισραήλ, ενώ ο νότιος ευρωπαϊκός διάδρομος φυσικού αερίου κινδυνεύει να παραμείνει ανεπαρκώς φορτωμένο για πάντα.
.
Μετάφραση: Κριστιάν Ακκυριά
πηγή: http://www.observateurcontinental.fr/
Réseau International

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube