Ακολουθήστε μας

Αναλύσεις

Η Τουρκία σε ασαφή γεωπολιτικό προσανατολισμό μετά της κυρώσεις και ο πολιτικός νανισμός της Ε.Ε.

Δημοσιεύτηκε στις

Του Σάββα Καλεντερίδη

Μόλις λίγες μέρες μετά τη Σύνοδο Κορυφής, όπου η Ε.Ε. αποδείχτηκε ένα συνονθύλευμα συμφερόντων, πολλές φορές άνομων, αποδεικνύοντας ότι είναι στην ουσία ένα πολιτικός νάνος, οι ΗΠΑ, μετά από μεγάλη καθυστέρηση επέβαλαν κυρώσεις στην Τουρκία, για την παραγγελία και αγορά του ρωσικού αντιαεροπορικού-αντιπυραυλικού συστήματος S-400.

Όσον αφορά καθαρά το επιχειρησιακό σκέλος των κυρώσεων, αυτές θα προκαλέσουν αρκετά σοβαρά προβλήματα στην τουρκική αμυντική βιομηχανία, προβλήματα που θα επηρεάσουν τη μαχητικότητα των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων αλλά και τη βιωσιμότητα της αμυντικής βιομηχανίας, αφού θα επηρεαστούν σοβαρά εξαγωγές οπλικών συστημάτων δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Λόγω της εξάρτησης της Τουρκίας από την αμερικανική τεχνογνωσία, από εισαγωγή εξαρτημάτων υψηλής τεχνολογίας και εξουσιοδοτήσεις για κατασκευή πτητικών και πυραυλικών συστημάτων αλλά και πολεμικών πλοίων, θα αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματα πολλά προγράμματα της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας. Αν σ’ αυτά προσθέσουμε και τον αποκλεισμό της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας από χορηγήσεις δανείων και πιστώσεων από την αμερικανική τράπεζα εξαγωγών, κάτι που μπορεί να επεκταθεί και σε άλλους διεθνείς χρηματοοικονομικούς οργανισμούς, τότε το πρόβλημα είναι ακόμα μεγαλύτερο.

Το βασικά προγάμματα που θα επηρεαστούν από τις κυρώσεις είναι τα εξής:

α. Πρόγραμμα κατασκευής 100 ελικοπτέρων Τ-70, τα οποία αποτελούν αντίγραφα των αμερικανικών Black Hawk και κατασκευάζονται στην Τουρκία κατόπιν παραχώρησης των σχετικών αδειών.

β. Πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 με σύγχρονο ραντάρ της τουρκικής εταιρείας Aseslan, που στηρίζεται σε αμερικανική τεχνολογία.

γ. Πρόγραμμα κατασκευής τεσσάρων κορβετών τύπου ADA για το πολεμικό ναυτικό του Πακιστάν, οι οποίες είναι εξοπλισμένες με αμερικανικά οπλικά και ηλεκτρονικά συστήματα.

δ. Πρόγραμμα κατασκευής 30 επιθετικών ελκοπτέρων T129, αξίας 1,5 δις δολαρίων. Οι ΗΠΑ είχαν μπλοκάρει την εξαγωγή τους, επειδή δεν έδωσαν άδεια τοποθέτησης των αμερικανικών κινητήρων.

Αν στα παραπάνω προστεθεί και ο οριστικός αποκλεισμός από την συμπαραγωγή και προμήθεια των 105 F-35, τότε η Τουρκία υφίσταται σοβαρό επιχειρησιακό και οικονομικό πλήγμα από τις κυρώσεις των ΗΠΑ, οι οποίες είναι σίγουρο ότι θα επεκταθούν, αν η Τουρκία δεν συμμορφωθεί, δίνοντας πίσω ή πουλώντας σε άλλη χώρα τους S-400.

Σημειώνεται ότι οι κυρώσεις των ΗΠΑ απομακρύνουν το ενδεχόμενο η Τουρκία να εξασφαλίσει παραγωγή εθνικού αεροσκάφους 5ης γενιάς, γεγονός που θα την στρέψει προς Ρωσία ή Κίνα, κάτι που θα έχει σοβαρότατες γεωπολιτικές επιπτώσεις.

Αυτά σε γενικές γραμμές για τις επιχειρησιακές και οικονομικές επιπτώσεις των κυρώσεων, για να περάσουμε στις πολιτικές και γεωπολιτικές επιπτώσεις.

Δεδομένης της αυτοκρατορικής στάσης που τηρεί σε θέματα εξωτερικής πολιτικής ο Ερντογάν, η κυβέρνηση και το τουρκικό κράτος, οι αντιδράσεις στις κυρώσεις είναι τέτοιες, που θα προκαλέσουν σοβαρό πλήγμα στις αμερικανοτουρκικές σχέσεις. Ακούγονται ορισμένες φωνές στην Τουρκία ακόμα και για κλείσιμο της βάσης του Ιντζιρλίκ, κάτι που είναι πολύ πιθανόν να γίνεται για να προκαλέσουν φόβο στις ΗΠΑ, παρά για να υλοποιηθεί.

Όμως, εκ των πραγμάτων, εάν επιταθεί η κρίση στις αμερικανοτουκρικές σχέσεις, είναι πολύ φυσικό η Τουρκία να αναζητήσει γεωπολιτικό ισοδύναμο. Και αυτό είναι πιθανό να το αναζητήσει στην Ε.Ε., τη Ρωσία, το Ιράν, την Κίνα και την εκτός Ε.Ε. πλέον Αγγλία, με την υποσημείωση ότι η σχέση της με τον αραβικό κόσμο είναι κακές, με εξαίρεση το Κατάρ. Να προσθέσουμε στις πιθανές επιλογές της Τουρκίας το Ισραήλ, μια προσέγγιση που έχει κυρίως στόχο την Κύπρο και την Ελλάδα και η οποία προσέγγιση δεν θα είναι εύκολη και χωρίς εμπόδια, τουλάχιστον όσο λάμπει το άστρο του Νετανιάχου στην Ιεαρουσαλήμ.

Με βάση την παραπάνω παραδοχή, θα πρέπει να θεωρηθεί ότι και η θέση της Τουρκίας στο ΝΑΤΟ θα τεθεί εν αμφοβόλω, είτε από πλευράς του ίδιου του ΝΑΤΟ, είτε από πλευράς της Τουρκίας. Αυτό είναι ένα μακρινό ενδεχόμενο, δεν παύει όμως να είναι στο κάδρο.

Όσον αφορά τη Ρωσία, ο εναγκαλισμός του Ερντογάν με τον Πούτιν αναμένεται να είναι πιο σφιχτός, αφού η εξάρτηση από τα ρωσικά αντιαεροπορικά συστήματα θα είναι πλέον  μονόδρομος, ενώ και ο τρόπος με τον οποίο έχει «δέσει» τον Ερντογάν ο Πούτιν στο Ιντλίμπ-Αφρίν-Ιεράπολη-Κομπάνι-Αΐν Ισά, στη Λιβύη, ακόμα και στο Ναγκόρνο Καραμπάχ, δημιουργούν μια ιδιότυπη σχέση εξάρτησης της Τουρκίας από τη Ρωσία.

Φυσικά τα όσα αναφέροντα παραπάνω, ιδιαίτερα στον τομέα του γεωπολιτικού αναπροσανατολισμού της Τουρκίας, με αφορμή ΚΑΙ τις κυρώσεις των ΗΠΑ, δεν είναι εύκολο να γίνουν.

Κι αυτό γιατί ήδη υψώνονται φωνές στις ΗΠΑ, που λένε ότι θα ήταν καταστροφικό για τα αμερικανικά συμφέροντα να αφεθεί η Τουρκία να αναζητήσει αλλού «ζεστή αγκαλιά».

Πάντως δεν θα πρέπει να περιμένουμε ότι η Τουρκία θα παραδοθεί εύκολα είτε στον έναν είτε στον άλλον. Έχει μάθει όλα αυτά τα χρόνια να παίζει δυνατά το χαρτί της γεωπολιτικής της αξίας, με την πολιτική του εκκρεμούς που ακολουθεί, εξασφαλίζοντας αρκετά γεωπολιτικά μέχρι και εδαφικά κέρδη.

Φυσικά το παιχνίδι αυτό μπορεί κάποια στιγμή, από ένα σημείο και μετά να καταστεί εξαιρετικά επικίνδυνο για την ίδια.

Για ένα τέτοιο παιχνίδι, που είναι πολύ ελκυστικό για την Αγγλία και το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ, το οποίο ωθούν τον Ερντογάν να παίξει οι εθνικιστικοί-ρατσιστικοί κύκλοι, που συγκυβερνούν μαζί του, θα μιλήσουμε στο επόμενο άρθρο μας.

Κλείνοντας, να αναφερθούμε σε αυτό το «πράμα» που λέγεται Ευρωπαϊκή Ένωση. Πληροφορούμεθα η Ευρωπαϊκή Ένωση διέθεσε το σύνολο της βοήθειας ύψους 6 δισεκατομμυρίων ευρώ που είχε υποσχεθεί στην Τουρκία σε αντάλλαγμα της υποδοχής των προσφύγων, σε μία κίνηση κλειδί για την συμφωνία η οποία υπεγράφη ανάμεσα στις Βρυξέλλες και την Άγκυρα για το ζήτημα των προσφύγων. Δηλαδή, υποσχεθήκαμες να δώσουμε στην Τουρκία 6 δισ. για να σταματήσει να στέλνει αλλοδαπούς στην Ελλάδα και να παίρνει πίσω όσου ςπέρασαν στα ελληνικά νησιά.

Η Τουρκία δεν έκανε ούτε το ένα ούτε το άλλο. Συνεχίζει να στέλνει κόσμο στον Έβρο και τα νησιά, με τελευταίο κύμα αυτό των Σομαλών, δεν παίρνει πίσω σχεδόν κανέναν, κι εμείς ξοφλήσαμε τις υποχρεώσεις απέναντί της.

Με τις υγείες μας.

Δημοσιεύεται στη δημοκρατία και το pontos-news

 

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Σύγχρονα ”ξύλινα τείχη” και πολλαπλασιαστές ισχύος του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού

  Η έλλειψη στελεχών με δεκαετίες εμπειρίας, λόγω απανωτών παραιτήσεων ή αναγκαστικής αποστρατείας λόγω ηλικίας στο σύνολο των Ενόπλων Δυνάμεων, άφησε εμφανή κενά σε κρίσιμους κλάδους  που απαιτούν υψηλή τεχνική κατάρτιση και εμπειρία. Αυτά, αν δεν καλύφθηκαν ήδη, πρέπει να καλυφθούν το ταχύτερο, γιατί ελλοχεύει ο κίνδυνος της Τουρκίας.

Δημοσιεύτηκε

στις

Γράφει η εκπαιδευτικός και συγγραφέας Κρινιώ Καλογερίδου

  Τη σημασία της ύπαρξης ενός σύγχρονου και ισχυρού Πολεμικού Ναυτικού που θα εξισορροπήσει και θα ανατρέψει την εξοπλιστική υπεροπλία των Τούρκων στο Αιγαίο την είχαν επισημάνει από πενταετίας τουλάχιστον η στρατιωτική και η πολιτική ηγεσία του τόπου μας. Γι’ αυτό και ενέταξαν εξ αρχής την αναβάθμιση του Στόλου στο φιλόδοξο εξοπλιστικό πρόγραμμα των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας.

 Πρόγραμμα που άρχισε να υλοποιείται σταδιακά μετά την υπογραφή της ελληνογαλλικής συμφωνίας και της ελληνοαμερικανικής ”Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας” τον Σεπτέμβριο και Οκτώβριο του 2021, αντίστοιχα, με στόχο τη μεγέθυνση του πολλαπλασιαστή ισχύος στη φαρέτρα αποτροπής της Τουρκίας.

 Στη φαρέτρα της εθνικής επαγρύπνησης που υψώνει απροσπέλαστο τείχος απέναντι στον τουρκικό αναθεωρητισμό προσθέτοντας και διπλωματικό οπλοστάσιο στον εξοπλιστικό εκσυγχρονισμό του Στόλου μας, με βάση τη διεθνή νομιμότητα.

   Καθ’ οδόν ωστόσο προς τον επιδιωκόμενο στόχο, προέκυψαν κάποια προβλήματα. Προβλήματα ουσίας  (στην περίπτωση του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού), τα οποία κατέστησαν απαραίτητη την ανάγκη να υψωθεί και ένα δεύτερο τείχος απέναντι στη μιζέρια, την αναβλητικότητα και την ανικανότητά μας να αντιληφθούμε ότι πολλαπλασιαστής ισχύος είναι και ο εκσυγχρονισμός της Αμυντικής Βιομηχανίας μας.

   Προϋπόθεση βέβαια γι’ αυτόν ήταν η προοπτική καινοτομίας και ενίσχυσης της αυτάρκειας, δεδομένου ότι οι αμυντικές ανάγκες μας δεν μπορούν να καλυφθούν επαρκώς και – λόγω ακριβού κόστους (3,01 του ΑΕΠ) – αποτελούν τροχοπέδη στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

 Έτσι από τον Μάρτιο του 2023 και εντεύθεν άρχισαν να παραδίδονται στο ΠΝ απ’ τα εκσυγχρονισμένα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά πάνω από 15 πλοία, ενώ το 2014 οι επενδύσεις του ομίλου Onex στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας έφτασαν τα 45 εκατομμύρια ευρώ.

  Πολλαπλασιαστής ισχύος όμως είναι και η ενίσχυση πληρωμάτων των πλοίων μας. Η προσέλκυση ικανών και ”καθαρών μυαλών” για κάλυψη θέσεων προσωπικού σε αυτά, δεδομένου ότι αυξάνεται με τον χρόνο η τάση φυγής απ’ τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις και πιο συγκεκριμένα από το Πολεμικό Ναυτικό.

   Κι αυτό αποδεικνύει περίτρανα ότι –  αν δεν υποστηρίζονται από έμψυχο υλικό – δεν έχουν νόημα η διοικητική αναδιάρθρωση και τα εμβληματικά εξοπλιστικά προγράμματα (προμήθεια τριών + μίας φρεγατών Belharra για το Πολεμικό Ναυτικό και 16 κύριων Μονάδων με αντιαεροπορικά όμοια του ”θόλου” ως το 2035).

   Είναι δυσοίωνο το γεγονός, σημειωτέον (για να επανέλθω στο θέμα του προσωπικού, συμπεριλαμβανομένου και του υγειονομικού) ότι οι νέοι και οι νέες μας σήμερα ελκύονται όλο και λιγότερο από τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας  για πολλούς λόγους, ενώ οι υπηρετούντες στα πολεμικά πλοία – άνδρες και γυναίκες Αξιωματικοί, Υπαξιωματικοί και Ναύτες –  δεν επαρκούν, για να διατηρήσουν αξιόμαχο το Στόλο μας.

 Για τον λόγο αυτό είναι απαιτητό να δοθούν κίνητρα προς επαύξηση των πληρωμάτων των πλοίων του και ενίσχυσή τους με – ενταγμένη σε πρόγραμμα καθημερινής βάσης – ειδική διάλεκτο ενθάρρυνσης, ώστε τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού να ενστερνιστούν την αξία της προσήλωσης και του χρέους προς την πατρίδα.

   Να λειτουργούν με σεβασμό στους θεσμούς και τις δομές και να επιδεικνύουν ομοψυχία και ευσυνειδησία. Να είναι προετοιμασμένοι για πράξεις γενναιότητας και αυταπάρνησης, όταν το απαιτήσει το εθνικό μας συμφέρον, και να αισθάνονται ως ύψιστο χρέος το ότι φυλάττουν τις θαλάσσιες Θερμοπύλες της χώρας μας.

  Για την τιμή των όπλων, της πατρίδας και των αξιών της, ωστόσο – πέρα από ψυχική ενθάρρυνση – τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού χρειάζονται ηθική και υλική στήριξη απ’ την ελληνική Πολιτεία, ώστε να κλείσουν τα στόματα συνδικαλιστών οι οποίοι ενσπείρουν συστηματικά ζιζάνια διχασμού και κομματισμού με αφορμή την ανυπαρξία εθνικού φρονήματος λόγω οικονομικής δυσπραγίας.

   Κάτι που αντιμετωπίστηκε ήδη με έκτακτη οικονομική ενίσχυση του προσωπικού στα τέλη του 2024, ενώ η Βουλή αποφάσισε να παράσχει στήριξη 593.500 ευρώ στα παιδιά των πεσόντων στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας το 2025. Τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού όμως, ζητούν   και ”έμπρακτη επαγγελματική” στήριξη, που παραπέμπει στην αξιοκρατία.

   Την αξιοκρατία η οποία – όλο και πιο συχνά – παρακάμπτεται στο θέμα υπηρεσιακής εξέλιξης (βλ. κλίμακα ιεραρχίας στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων) προκαλώντας έριδες μεταξύ των βαθμίδων προσωπικού και αποπροσανατολισμό από τον διττό στόχο: Αυτόν της εθνικής και κοινωνικής προσφοράς στην πατρίδα και την κοινωνία.

  Η έλλειψη στελεχών με δεκαετίες εμπειρίας, λόγω απανωτών παραιτήσεων ή αναγκαστικής αποστρατείας λόγω ηλικίας στο σύνολο των Ενόπλων Δυνάμεων, άφησε εμφανή κενά σε κρίσιμους κλάδους  που απαιτούν υψηλή τεχνική κατάρτιση και εμπειρία. Αυτά, αν δεν καλύφθηκαν ήδη, πρέπει να καλυφθούν το ταχύτερο, γιατί ελλοχεύει ο κίνδυνος της Τουρκίας.

   Της Τουρκίας η οποία δεν διαθέτει μεν παράδοση ναυτοσύνης όπως εμείς (με επιπρόσθετο πρόβλημα τη φυλάκιση έμπειρων αξιωματικών της λόγω άμεσης ή έμμεσης εμπλοκής τους στην απόπειρα πραξικοπήματος κατά του Ταγίπ Ερντογάν το 2016), αλλά έχει σύγχρονα πλοία που επιχειρούν ως μονάδες και συνεργάζονται με άλλους κλάδους των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων και με ξένα σκάφη χωρών του ΝΑΤΟ, στο πλαίσιο διεθνών καθηκόντων της Τουρκίας στη Συμμαχία..

   Επιπλέον, οι ναυτικές δυνάμεις της Τουρκίας βρίσκονται μόνιμα σε διαρκή ετοιμότητα και γι’ αυτό έχουν διευρυνόμενες δυνατότητες και εξυπηρετούν τη στρατηγική αυτονομίας και αλλαγής στη δυναμική των ναυτικών τουρκικών βάσεων στο Αιγαίο (Σμύρνη, Φώκαια, Μαρμαρίδα, Αλεξανδρέττα).

  Όπερ σημαίνει ότι αυτές είναι ”ετοιμοπόλεμες”, ενώ οι νέες φρεγάτες τους έχουν εκσυγχρονιστεί εξοπλιστικά με πυροβόλο 76 χιλιοστών Super Rapid και τέσσερις εκτοξευτήρες πυραύλων επιφανείας ATMACA, για πιθανή αποστολή με αφορμή τις γεωπολιτικές ανακατατάξεις επί προεδρίας Τραμπ στον Λευκό Οίκο.

   Σε απάντηση του κρεσέντο των τουρκικών ναυπηγήσεων, το ΥΠΕΘΑ θα εξοπλίσει το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό με επιπλέον πυραύλους κατά πλοίων, βεληνεκούς από 180 έως και 200 χιλιόμετρα σε επάκτιες συστοιχίες, ενώ σχεδιάζει να μετατρέψει τα νησιά του Αιγαίου – που μπήκαν στο στόχαστρο της Τουρκίας – ”σε… φρεγάτες με πυραύλους” .

   Αν γίνει πράξη αυτό – και δεν περιοριστούμε στα λόγια, όπως το συνηθίζουμε σε πολιτικό επίπεδο – θα έχουμε λόγο να λέμε ότι τα ”ξύλινα τείχη” του Θεμιστοκλή του 5ου αι. πΧ (Ναυμαχία Σαλαμίνας. 480 π Χ) αναβιώνουν τον 21ο αιώνα μ. Χ, ενισχυμένα με φρεγάτες FDI, υποβρύχια με αντιπλοϊκούς – και όχι μόνο – πυραύλους, οι οποίοι θα καλύπτονται κατά τόπους από αντιαεροπορικούς και αντι-drone θόλους… διασποράς, με θέατρο επιχειρήσεων το Αιγαίο και  την Ανατολική Μεσόγειο, όπου ετοιμάζεται να δράσει (για λογαριασμό της ”Γαλάζιας Πατρίδας”) ο αντίπαλος, τουρκικός στόλος.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Η επινόηση της… Πενταμερούς

Με πόσο λιγότερες ζημιές θα κατορθώσει να επανέλθει από την Γενεύη, ο εκεί μετέχων ως «εκπρόσωπος της ε/κ πλευράς» και 8ος Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκος Φ. Χριστοδουλίδης;

Δημοσιεύτηκε

στις

Γράφει ο Λάζαρος Μαύρος, Σημερινή

Το δείπνο Αναστασιάδη – Ακιντζί 1ης Δεκεμβρίου 2016 παρήγαγε την πρώτη, μετά το 1974, «Πενταμερή». Κατέληξε στο «ναυάγιο» του Κραν Μοντανά της 7ης Ιουλίου 2017. Το δείπνο Χριστοδουλίδη – Γκουτέρες – Τατάρ της 16ης Οκτωβρίου 2024 (φτγρ.) παρήγαγε την από αύριο «Πενταμερή» της Γενεύης 17-18 Μαρτίου 2024. Με πόσες άραγε… λιγότερες ζημιές;

ΠΕΝΤΑΜΕΡΗΣ = τουρκική επιτυχία! Όπως, πάλι επί της διαδικασίας, τουρκική επιτυχία υπήρξε από την πρώτη στιγμή και αποδείχθηκε εκ των αποτελεσμάτων της, διά μέσου τεσσάρων δεκαετιών, και η διαδικασία των λεγόμενων «διακοινοτικών» συνομιλιών: Όπου εγκλωβίστηκε και παγιδεύτηκε μετά την τουρκική εισβολή του 1974 ο Ελληνισμός: Η Κυπριακή Δημοκρατία, η ελληνοκυπριακή «πλευρά» και η Ελλάδα. Υπό την αιγίδα μάλιστα του εκάστοτε Γ.Γρ. του ΟΗΕ

ΛΑΖΑΡΟΣ Α. ΜΑΥΡΟΣ

ΠΡΩΤ’ απ’ όλα μία υπενθύμιση: Το «γήπεδο» τής από αύριον Δευτέρας 17ης Μαρτίου διήμερης Πενταμερούς Διάσκεψης για το Κυπριακό είναι παλαιόθεν βρετανο-τουρκικής απαίτησης προδιαγραφών. Διάσκεψη η οποία εκ συνθέσεως αρνείται τουρκιστί να δεχτεί ως μετέχουσα την Κυπριακή Δημοκρατία. Επισήμως, τα πέντε μέρη της Πενταμερούς είναι: Η Βρετανία, η Τουρκία και η Ελλάς οι οποίες, φευ, συνεχίζουν να θεωρούνται ως… «Εγγυήτριες Δυνάμεις». Και οι «Δύο Κοινότητες» της Κύπρου, η ελληνική και η τουρκική. Πουθενά, το μόνο διεθνώς αναγνωρισμένης νομιμότητας κυπριακό κράτος…

ΔΕΥΤΕΡΗ υπενθύμιση: Μετά τον όλεθρο και την ήττα που προκάλεσε η ανθελληνική Χούντα των Αθηνών του 1974 με το προδοτικό πραξικόπημα, την τουρκική εισβολή και την κατάληψη των βορείων εδαφών της Κύπρου από τον Αττίλα της Τουρκίας, οι έκτοτε κυβερνήσεις της καθημαγμένης Κυπριακής Δημοκρατίας, Μακαρίου, Κυπριανού, Βασιλείου, Κληρίδη, Τάσσου, Χριστόφια, αρνήθηκαν να συρθούν στο «γήπεδο» της Πενταμερούς. Παρέμειναν συρόμενες στο έτερο, μη ενοχλητικό αλλά θωπευτικό για την Τουρκία, «γήπεδο» των υπό την αιγίδα του Γ.Γρ. του ΟΗΕ «διακοινοτικών» συνομιλιών. Με υποχείριο της Τουρκίας την πλήρως ελεγχόμενη από την Άγκυρα υποτελή διοίκηση του κατοχικού καθεστώτος – ψευδοκράτους…

– 42 χρόνια μετά την εισβολή και 12 μετά από την απόρριψη αυτοπροσώπως από τον ίδιο τον λαό το 2004 της «λύσης» – διάλυσης της Κυπριακής Δημοκρατίας στο Δημοψήφισμα για το Σχέδιο Ανάν, αποδέχτηκε την Πενταμερή, Δεκέμβριο 2016, ο τότε ΠτΔ, Νίκος Αναστασιάδης. Γράφαμε τότε και τα εξής:

ΠΕΝΤΑΜΕΡΗΣ = τουρκική επιτυχία! Όπως, πάλι επί της διαδικασίας, τουρκική επιτυχία υπήρξε από την πρώτη στιγμή και αποδείχθηκε εκ των αποτελεσμάτων της, διά μέσου τεσσάρων δεκαετιών, και η διαδικασία των λεγόμενων «διακοινοτικών» συνομιλιών: Όπου εγκλωβίστηκε και παγιδεύτηκε μετά την τουρκική εισβολή του 1974 ο Ελληνισμός: Η Κυπριακή Δημοκρατία, η ελληνοκυπριακή «πλευρά» και η Ελλάδα. Υπό την αιγίδα μάλιστα του εκάστοτε Γ.Γρ. του ΟΗΕ.

– Ως διαδικασία παράκαμψης και εξουδετέρωσης των διατακτικών Ψηφισμάτων του ΟΗΕ του 1974, του 1983 και 1984, που είχε επιτύχει η ΚΔ εναντίον της Τουρκίας και του κατοχικού της ψευδοκράτους…

ΠΕΝΤΑΜΕΡΗΣ = Τρεις εναντίον Δύο. Η τουρκο-βρετανική επί του Κυπριακού ανθελληνική συμμαχία από το 1955: Τουρκία συν Βρετανία συν τ/κ «πλευρά», εναντίον Ελλάδος και ε/κ «πλευράς». Όπου παραδοσιακά, από το 1955, αμφότερες οι ισχυρότερες, Βρετανία και Τουρκία, υπό το ευνοϊκό για τις ίδιες εκβιαστικό βάρος του ΝΑΤΟ, εναπέθεταν στην… Ελλάδα («αναπνέουσα τότε με δύο πνεύμονες, τον μεν βρετανικό τον δε αμερικανικό») τον ρόλο να «σωφρονίσει» τους Έλληνες Κυπρίους…

– Υπήρξε, ιστορικά, άκρως αποδοτική για το Λονδίνο, δόλια βρετανική επινόηση. Από το 1955: Προκειμένου η βρετανική αποικιοκρατία, υποκινώντας την Τουρκία και την τουρκική 18% μειονότητα στην Κύπρο, να αντιμετωπίσει τον τότε μετεξελιχθέντα πλέον σε ένοπλο, αντιαποικιακό αγώνα της Κύπρου και το αίτημά του για Αυτοδιάθεση – Ένωση.

– Πρώτη καθοριστική βρετανο-τουρκική νίκη επί της διαδικασίας (και της ουσίας) υπήρξε η Τριμερής του Λονδίνου, του Αυγούστου 1955. Όπου το Λονδίνο πέτυχε να παρασύρει την κυβέρνηση των Αθηνών, του ασθενούντος προθανάτια Αλέξανδρου Παπάγου, με πρόθυμο στα βρετανικά κελεύσματα τον αντιπρόεδρο Στ. Στεφανόπουλο, παρά τις προειδοποιήσεις του ηγέτη τής αγωνιζόμενης για Ένωση Κύπρου, Μακαρίου.

– Από τότε η Βρετανία εισήγαγε ως «άμεσα ενδιαφερόμενο μέρος» στο Κυπριακό την Τουρκία. Η οποία, από το 1923 και τη Συνθήκη της Λωζάννης είχε παραιτηθεί από κάθε δικαίωμά της επί της Κύπρου, την οποία Σουλτάνος είχε εκχωρήσει στη Βρετανία από το 1878. Την επανέφεραν οι Εγγλέζοι ως αντίβαρο του αντιαποικιακού αγώνα των Κυπρίων. Με αποτέλεσμα, πλέον, την αυτονόμηση της τουρκικής πολιτικής, από το 1956, με τη Στρατηγική Νιχάτ Ερίμ και του «Γραφείου Ειδικού Πολέμου» της Άγκυρας με το επιτελικό σχέδιο «Επανάκτησης της Κύπρου».

Το βρετανικής επινόησης «σχήμα», εκβιάζοντας την επιβολή της Διχοτόμησης που αποφάσισε 1958 ο τότε πρωθυπουργός της Βρετανίας, Χάρολντ Μακμίλαν, σε συνδυασμό με την σφαγή Ελλήνων Κυπρίων αμάχων στο Κιόνελι, 12.6.1958, και τις άλλες διακοινοτικές αιματηρές επιθέσεις που διενήργησε διατεταγμένη από την Άγκυρα η ΤΜΤ στην Κύπρο, παρήγαγε, με Καραμανλή και Μεντερές, τότε πρωθυπουργούς σε Αθήνα και Άγκυρα, τη Διμερή Ελλάδος – Τουρκίας Συμφωνία της Ζυρίχης το 1959. Η οποία, τις επόμενες μέρες «μετεξελίχθηκε» στην… Πενταμερή του Λονδίνου: «Βρετανία – Τουρκία – Ελλάς – Ε/κ – Τ/κ». Διά της οποίας επιβλήθηκε το υπό τριπλή «επικυριαρχία» θνησιγενές, δήθεν ανεξάρτητο κρατικό μόρφωμα της ζυριχικής Κυπριακής Δημοκρατίας. Το οποίο, εν τέλει, κατέρρευσε με την προσχεδιασμένη ένοπλη Τουρκανταρσία του 1963-64.

ΩΣΤΟΣΟ: Ως αποτέλεσμα της Αντίστασης των Ελλήνων Κυπρίων απέναντι στην Τουρκανταρσία, διασώθηκε η κρατική υπόσταση της ΚΔ. Εις χείρας της 82% ελληνικής πλειονότητας του λαού, μόνη έκτοτε νόμιμη και διεθνώς αναγνωρισμένη από το Ψήφισμα 186 του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ της 4ης Μαρτίου 1964.

– Όλες οι προσπάθειες της ΚΔ, μετά την τουρκική εισβολή 1974, αποσκοπούσαν στη Διεθνοποίηση του Κυπριακού. Ώστε να απεγκλωβιστεί από τις δόλιες δαγκάνες της βρετανο-τουρκικής επινόησης Πενταμερούς Διαδικασίας.

– Αντίθετα: Η τουρκική επιμονή, διαδικαστικά και δραστικά ευνοημένη από το σχήμα των «διακοινοτικών» συνομιλιών υπό την αιγίδα του ΟΗΕ, μεθόδευε την εξουδετέρωση κάθε μορφής Διεθνοποίησης. Και την αποτροπή της Διεθνούς Διάσκεψης για τις λεγόμενες «εξωτερικές πτυχές» του Κυπριακού, που επιχειρούσε η Λευκωσία.

– Στο δείπνο, όμως, της 1ης Δεκεμβρίου 2016, των κ.κ. Αναστασιάδη – Ακιντζί, μετά από δεκαετίες προσπαθειών, η τουρκική πλευρά πέτυχε για 1η φορά να εισπράξει την ελληνοκυπριακή συναίνεση για την πολυπόθητη απ’ την Τουρκία, Πενταμερή της Γενεύης, που προγραμματίστηκε για τις 12 Ιανουαρίου 2017 (ΕΙΡΗΣΘΩ, 25.12.2016).

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ Πενταμερής στο Κραν Μοντανά, 28 Ιουνίου έως 7 Ιουλίου 2017, παρ’ ότι προσέφερε στους Τούρκους πλείστα εξ όσων εφιαλτικών στο Σχέδιο Ανάν είχε απορρίψει ο ίδιος ο λαός το 2004, παρήγαγε εν τέλει (ευτυχώς) το ναυάγιο, εξ αιτίας της άρνησης της Τουρκίας να συζητήσει καν τα «μηδέν στρατεύματα – μηδέν εγγυήσεις».

ΤΩΡΑ πάει μετά από οκτώ χρόνια ξανά στη Γενεύη «μανικωμένη» ν’ απαιτήσει την αναγνώριση «κυριαρχικής ισότητας και ίσου διεθνώς καθεστώτος» για το κατοχικό της ψευδοκράτος, ως προϋπόθεση μάλιστα για τις περαιτέρω διαπραγματεύσεις.

– Έχοντας κιόλας επαυξημένη την νεο-οθωμανική αυτοπεποίθηση που αποκόμισε από την προέλασή της στην Συρία, από τον ρόλο της στον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο και τις ευνοούμενες από την Βρετανία επιδιώξεις της για συμμετοχή της Τουρκίας στην «νέα ευρωπαϊκή άμυνα», την οποία προκάλεσε η νέα υπό τον Ντόναλντ Τραμπ αμερικανική πολιτική.

ΚΡΙΣΙΜΟ υπό τις περιστάσεις, λοιπόν, το ερώτημα: Με πόσο λιγότερες ζημιές θα κατορθώσει να επανέλθει από την Γενεύη, ο εκεί μετέχων ως «εκπρόσωπος της ε/κ πλευράς» και 8ος Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκος Φ. Χριστοδουλίδης;

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Τουρκική θηλιά στον λαιμό της Πενταμερούς

Ποιες επιλογές έχει ο ΓΓ του ΟΗΕ για να κρατήσει τη διαδικασία ζωνανή, τα ΜΟΕ μέσω Αμμοχώστου και ο ρόλος των Βρετανών

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης, Σημερινή

Στην Πενταμερή λαμβάνει μέρος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, που θα πραγματοποιηθεί αύριο και μεθαύριο στη Γενεύη, με την προσδοκία ν’ ανοίξει ο δρόμος για την επανέναρξη των συνομιλιών, από εκεί όπου διακόπηκαν το 2017 στο Κραν Μοντανά. Την ίδια στιγμή, η τουρκική πλευρά με σαφήνεια θέτει τη θηλιά γύρω από τον λαιμό της λύσης, αξιώνοντας χωριστή αναγνώριση και ισότιμη κυριαρχία στην πρακτική εφαρμογή των δύο κρατών.

Επιλογές, αδιέξοδο, φιλί ζωής

Μαζί με τον Πρόεδρο θα βρίσκονται στη Γενεύη ο κατοχικός ηγέτης, Ερσίν Τατάρ, ο Γενικός Γραμματέας των Ην. Εθνών, Αντόνιο Γκουτέρες, και οι τρεις εγγυήτριες δυνάμεις, χωρίς να υπάρχει κοινή βάση, επί της οποίας να μπορεί να γίνει διάλογος.

Εφόσον η Τουρκία παραμείνει στις θέσεις της, τότε:

Πρώτο, είτε θα κηρυχθεί αδιέξοδο από τον ΓΓ του ΟΗΕ, μια εξέλιξη την οποία κανείς μάλλον δεν ευνοεί.

Δεύτερο, είτε θα πρέπει να μετακινηθεί η αδύναμη πλευρά, δηλαδή ο Πρόεδρος, προς τις τουρκικές θέσεις, έστω και σιωπηρώς.

Τρίτο, είτε θα κρατήσει ο ΓΓ του ΟΗΕ τη διαδικασία ζωντανή μέσω π.χ. της εισήγησης των ΜΟΕ για ν’ αποδείξουν οι δυο πλευρές τις προθέσεις τους, τόσο στον εαυτό τους όσο και στον ΟΗΕ. Ή να τους παραδώσει ένα νέο πλαίσιο, με σημεία επί τη βάσει των οποίων θα πρέπει να τοποθετηθούν, για να δουν όλοι πώς η διαδικασία θα ήταν δυνατό να προχωρήσει. Ή μια άλλη φόρμουλα – αναπνευστήρα στήριξης της διαδικασίας ώς τον Σεπτέμβριο ή, κατά το ορθότερον, ώς τον Οκτώβριο. Το σκεπτικό και της ελληνοκυπριακής πλευράς και του ΟΗΕ και δη του κ. Ντάουνερ έχει ως εξής: Υπάρχει η δυνατότητα να χάσει τις λεγόμενες «προεδρικές εκλογές» του ψευδοκράτους ο Τατάρ και ν’ αντικατασταθεί από κάποιον «προοδευτικό» και πιο «ευέλικτο» πολιτικό, που θα αναφέρεται σε ομοσπονδία, χωρίς, όμως, να εγκαταλείπει τη διχοτομική διευθέτηση στη βάση των δυο λαών και των άλλων θέσεων της Άγκυρας, από την οποία δεν θα μπορεί εκ των πραγμάτων να απεγκλωβιστεί. Απλώς, μέσα από τις λέξεις και την ομοσπονδία, συνομοσπονδιακού χαρακτήρα, να διευκολυνθεί και ο Πρόεδρος και η τουρκική πλευρά για να προχωρήσει ο ΓΓ του ΟΗΕ στον λεγόμενο τετραγωνισμό του κύκλου.

Πρόεδρος, «Κοινοτάρχες» και οι εγγυήτριες…

Όπως είναι δομημένη η Πενταμερής, εγείρονται τα εξής διαδικαστικά και ουσιαστικά ερωτήματα: 1. Ποιο είναι το νομικό καθεστώς με το οποίο συμμετέχει ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης; Είναι αυτό του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας ή εκείνο του αρχηγού και ηγέτη της ελληνοκυπριακής Κοινότητας, που αν συμβαίνει το δεύτερο προκύπτει ένα νέο ερώτημα: Γιατί συμβαίνει αυτός ο υποβιβασμός; Για να υπάρχει ισότιμη νομική και πολιτική σχέση με τον κατοχικό ηγέτη, ο οποίος «εκλέγεται» μέσω μιας διαδικασίας, δηλαδή του ψευδοκράτους, που δεν αναγνωρίζεται από τον ΟΗΕ, αφού υπάρχουν τα σχετικά ψηφίσματα 541 και 550; Υπάρχει ή όχι περιθωριοποίηση των ψηφισμάτων του Σ. Ασφαλείας; Είναι ή όχι με αυτές τις σιωπηρές υποχωρήσεις, που έφτασε το Κυπριακό στα δυο κράτη; 2. Πώς συμμετέχει η Τουρκία στην Πενταμερή; Ως κατακτητής και εισβολέας ή απλώς ως εγγυήτρια δύναμη; Μάλλον το δεύτερο. Είναι αυτό λογικό; Κερδίζει ή όχι η Άγκυρα την έξωθεν καλή μαρτυρία; Δηλαδή θα βρίσκεται στο τραπέζι και ως κατακτητής αλλά και ως εγγυήτρια;

Η βάση της λύσης…

Πέραν τούτων, υπάρχει άλλο ένα ερώτημα: Ποια είναι η βάση του Κυπριακού; Την ψάχνουμε στην Πενταμερή; Πενήντα χρόνια μετά; Από τη μια είναι η προηγούμενη τουρκική θέση για την ομοσπονδία των δυο ισότιμων συνιστώντων κρατών και από την άλλη είναι η νέα θέση της Άγκυρας για ισότιμη κυριαρχία και δύο κράτη. Η Τουρκία, εφόσον κατοχύρωσε την ομοσπονδία όπως την ήθελε στο Κραν Μοντανά, πέρασε στα δύο κράτη και ισχυρίζεται ότι εάν είμαστε ευέλικτοι, θα είναι δυνατό να δεχθεί τι; Αντί των δύο κρατών μια συνομοσπονδία. Έξυπνη κίνηση… Γιατί; Διότι με τα δύο κράτη δεν θα έχει τον έλεγχο που θα έχει στον νότο μέσω της συνομοσπονδίας ή μιας ομοσπονδίας δυο συνιστώντων κρατών με πολιτική ισότητα.

Ο ΓΓ του ΟΗΕ και ο ρόλος της Βρετανίας

Υπάρχει, βεβαίως, και κάτι άλλο που πρέπει να σημειωθεί. Ο ΓΓ, επί του οποίου πολλά επενδύουμε, είτε το θέλουμε είτε όχι, είναι διεθνώς αποδυναμωμένος. Είναι απών και από την κρίση της Ουκρανίας και από εκείνην της Μέσης Ανατολής. Πώς μπορεί ένας αποδυναμωμένος ΓΓ του ΟΗΕ να επιβληθεί επί της Τουρκίας του Ερντογάν ή να κατευθυνθεί προς αυτό που ονομάζουμε δίκαιη και βιώσιμη λύση, όταν ο ίδιος ο Πρόεδρος τονίζει πως δεν θα είναι δίκαιη; Και αν δεν είναι δίκαιη πώς θα είναι βιώσιμη; Μόνο εάν υποκλιθούμε στην Τουρκία, η οποία στην Πενταμερή, γιατί να μην έχει τη στήριξη της Βρετανίας; Γιατί το λέμε αυτό; Διότι, τις προάλλες, η Βρετανία κάλεσε την Τουρκία, δηλαδή τον εισβολέα μας, σε διάσκεψη, που είχε ως στόχο: 1) Την αντιμετώπιση της Ρωσίας, που εισέβαλε στην Ουκρανία. Την αποχώρηση των ρωσικών στρατευμάτων και την αποκατάσταση της εννόμου τάξεως. 2. Την οικοδόμηση συστήματος ασφάλειας στην Ευρώπη. Πώς η Βρετανία θεωρεί την Τουρκία ως εισβολέα όταν με τη στάση της το αντίθετο αποδεικνύει; Εάν την θεωρούσε ως εισβολέα και παραβιάζουσα το διεθνές δίκαιο, πώς την κάλεσε να το υπερασπιστεί;

Το «ξέπλυμα» της Τουρκίας…

Αληθές, όμως, είναι και το εξής: Ότι η Ελλάδα πρώτα και η Λευκωσία εν συνεχεία ξέπλυναν τα αίματα της Τουρκίας από την εισβολή. Αφενός μέσω της ψήφισης του Τούρκου υποψηφίου στη θέση του ΓΓ του ΟΑΣΕ, αφετέρου με τη διπλωματία του καφέ όταν εστάλη η φωτογραφία μεταξύ του θύματος και του θύτη, μαζί με την Ελλάδα να χαριεντίζονται στην Ουγγαρία. Αυτά είναι ενδεικτικά. Θα μπορούσαν να αναφερθούν και άλλα: Όπως ήταν η παρουσία του Τούρκου Υπουργού των Εξωτερικών στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Ερώτηση: Τι να πουν οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης στους Βρετανούς για την πρόσκληση Φιντάν στο Λονδίνο, όταν αυτοί τον υποδέχθηκαν αδιαμαρτύρητα στις Βρυξέλλες; Η αλήθεια είναι ότι κάτι ορθώς ψέλλισαν. Όμως, δεν λήφθηκαν υπ’ όψιν.

Προτάσεις απεγκλωβισμού

Είναι πρόδηλον ότι, με την Πενταμερή, ο Πρόεδρος μπαίνει σε ένα τουρκικό ναρκοπέδιο. Το ερώτημα είναι εάν και πώς μπορεί να βγει αλώβητος. Μπορεί; Ναι, μπορεί, όταν θέλει και όταν στηριχθεί σε ακλόνητες νομικές και πολιτικές θέσεις του διεθνούς και του ευρωπαϊκού δικαίου:

Πρώτο, θα πρέπει να ρωτήσει διαδικαστικά και επί της ουσίας εάν αποδέχεται να θέσει η τουρκική πλευρά τις αξιώσεις της περί λύσης δύο κρατών και ισότιμης κυριαρχίας, όταν συγκρούονται με τον Χάρτη του ΟΗΕ, του οποίου είναι θεματοφύλακας και δη με το άρθρο 2, παράγραφος 4. Πρόκειται για το άρθρο που απαγορεύει τη χρήση βίας και όπλων και δεν αναγνωρίζει κράτος ή Αρχή, που προέκυψε από τη βία και τη χρήση των όπλων.

Δεύτερο, θα πρέπει να θέσει ως βάση των συνομιλιών το ψήφισμα 360 του Συμβουλίου Ασφαλείας, που προνοεί τον σεβασμό της κυριαρχίας της Κυπριακής Δημοκρατίας και την εδαφική της ακεραιότητα, καθώς και την πλήρη αποχώρηση των ξένων στρατών. Τρίτο, θα πρέπει να επικαλεστεί: Α) Τον σεβασμό του Πρωτοκόλλου 10, επί τη βάσει του οποίοι εντάχθηκε ολόκληρη η Κυπριακή Δημοκρατία στην ΕΕ, με αναστολή του Κεκτημένου στο βόρειο τμήμα λόγω κατοχής. Β) Την εφαρμογή της αντιδήλωσης της 21ης Σεπτεμβρίου του 2005, που προνοεί την αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Τουρκία ως βασική της υποχρέωση στο πλαίσιο της ενταξιακής της διαδικασίας. Γ) Την επιστροφή της πόλης της Αμμοχώστου στους νόμιμους κατοίκους της κάτω από τους νόμους της Κυπριακής Δημοκρατίας και της ΕΕ ως μοντέλο κοινής συμβίωσης με την προοπτική της εφαρμογής του Κεκτημένου και στον βορρά εφόσον επέλθει η πλήρης αποχώρηση του τουρκικού στρατού και η απελευθέρωση, προκειμένου να επανενσωματωθούν οι Τουρκοκύπριοι στην Κυπριακή Δημοκρατία.

Τρίτο, θα πρέπει να αξιώσει την πλήρη αποχώρηση των τουρκικών στρατευμάτων και την κατάργηση των εγγυήσεων, οι οποίες μπορούν ν’ αντικατασταθούν από την ένταξη της Κυπριακής Δημοκρατίας στο ΝΑΤΟ, όπου ανήκει ανεπίσημα σήμερα, εφόσον όλες οι εγγυήτριες δυνάμεις ανήκουν στη Συμμαχία πλην ημών.

Πρωτοβουλία κινήσεων…

Εάν ο Πρόεδρος προτάξει αυτές τις θέσεις, να αναλάβει πρωτοβουλία κινήσεων και να

αποδράσει από το τουρκικό ναρκοπέδιο χωρίς να κατηγορηθεί ως απορριπτικός, θέτοντας την Τουρκία ενώπιον των ευθυνών της. Διότι δεν μπορεί η Πενταμερής να αποτελέσει τον βατήρα για τη διχοτόμηση ως προηγούμενο στάδιο της πλήρους τουρκοκοποίησης, καθορίζοντας τη βάση της λύσης επί του διεθνούς και ευρωπαϊκού δικαίου. Αντιθέτως, ο Πρόεδρος κλείνει, τοιουτοτρόπως, την πόρτα στην τουρκική προσδοκία για νέες υποχωρήσεις και δύο κράτη ή συνομοσπονδία. Επικαλούμενος δε ό,τι το Κεκτημένο και το διεθνές δίκαιο καθορίζουν, ζητά την αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας και όχι την αναγνώριση του ψευδοκράτους από την Κυπριακή Δημοκρατία, που σημαίνει την αυτοδιάλυσή της. Άρα, ο Πρόεδρος έχει μια κλασική ευκαιρία σε μια «άτυπη» Πενταμερή, να ξεκαθαρίσει τη θέση του και να χαράξει νέα πορεία για τη διάσωση και όχι τη διάλυση της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Αναλύσεις13 λεπτά πριν

Σύγχρονα ”ξύλινα τείχη” και πολλαπλασιαστές ισχύος του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού

  Η έλλειψη στελεχών με δεκαετίες εμπειρίας, λόγω απανωτών παραιτήσεων ή αναγκαστικής αποστρατείας λόγω ηλικίας στο σύνολο των Ενόπλων Δυνάμεων, άφησε...

Αναλύσεις1 ώρα πριν

Η επινόηση της… Πενταμερούς

Με πόσο λιγότερες ζημιές θα κατορθώσει να επανέλθει από την Γενεύη, ο εκεί μετέχων ως «εκπρόσωπος της ε/κ πλευράς» και...

Διεθνή2 ώρες πριν

Το TASS εικονογραφεί τη δημόσια στάση της Ρωσίας για τις σφαγές στη Συρία

Η Ρωσία είναι βαθιά προβληματισμένη από το πρόσφατο φονικό ξέσπασμα βίας στη Συρία

Άμυνα12 ώρες πριν

Τηλεφωνική επικοινωνία Τραμπ-Ερντογάν

Εν αναμονή της δήλωσης του Λευκού Οίκου για τον ισλαμιστή Ερντογάν, το ρωσικό σύστημα S-400 και τα μαχητικά F-35 και...

Διεθνή13 ώρες πριν

Δεύτερο στον Παγκόσμιο Δείκτη Τρομοκρατίας για το 2025 το Πακιστάν

Οι τρομοκρατικές επιθέσεις έχουν αυξηθεί κατά ένα εκπληκτικό 45 τοις εκατό τον περασμένο χρόνο.

Δημοφιλή