fbpx
Weather Icon
Ναυτιλία 7 Δεκέμβριος 2020

Απούσα η Ναυτιλία από τον προϋπολογισμό

Απούσα η Ναυτιλία από τον προϋπολογισμό

Η Ναυτιλία ήταν ο μοναδικός μεταφορικός βραχίονας ο οποίος δεν σταμάτησε και δεν έχει σταματήσει ούτε ένα λεπτό να μεταφέρει αγαθά εν μέσω της πανδημίας

facebook sharing button Sharetwitter sharing button Tweetwhatsapp sharing button Sharemessenger sharing button Shareemail sharing button Emailprint sharing button
Ένα από τα «καλά» τα οποία έφερε η «καραντίνα» είναι το διάβασμα. Βρήκαμε χρόνο να ξαναδιαβάσουμε βιβλία, να αναζητήσουμε νέους συγγραφείς, να μελετήσουμε ότι μας ενδιαφέρει, τέλος πάντων.

του Δημήτρη Καπράνου
Τολμώ δε να σας αναφέρω ότι διάβασα ακόμη και ολόκληρο το σχέδιο του προϋπολογισμού του 2021, το οποίο κατέθεσε ο υπουργός των Οικονομικών στην Βουλή.

Δεν συνηθίζω να το κάνω, αλλά, μιλώντας με φίλο, στέλεχος της Εμπορικής μας Ναυτιλίας, έμαθα ότι στον προϋπολογισμό δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά στον τεράστιο αυτόν πυλώνα της εθνικής μας οικονομίας.

Μου προξένησε το ενδιαφέρον αυτή η παράμετρος και ένα βράδυ, κατέβασα το σχέδιο στον υπολογιστή μου και το διάβασα, λέξη προς λέξη. Δεν είδα πουθενά την λέξη «Ναυτιλία» και «Ναυτικός».

Θα μου πείτε «Και γιατί να αναφερθεί ο τομέας της Εμπορικής Ναυτιλίας στον προϋπολογισμό; Τί έγινε μέσα στο 2020 που να αφορά στη ναυτιλία μας και να αξίζει αναφοράς στον Προϋπολογισμό του κράτους»;

Για να εξηγούμεθα, δεν διατυπώνω παράπονο. Απλώς, λέω ότι θα μπορούσε, ας πούμε, στις δαπάνες, οι οποίες προκάλεσαν τα ελλείμματα λόγω της πανδημίας να αναφερθεί ότι «το κράτος κάλυψε κατά 100% για ένα τρίμηνο και αναδρομικά από 1η Ιουλίου έως και 30 Σεπτεμβρίου 2020 τις εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές των ναυτικών, που δεν τελούν σε καθεστώς αναστολής της συμβάσεως εργασίας».

Ξεχνάμε ότι η Ναυτιλία ήταν ο μοναδικός μεταφορικός βραχίονας ο οποίος δεν σταμάτησε και δεν έχει σταματήσει ούτε ένα λεπτό να μεταφέρει αγαθά εν μέσω της πανδημίας, όταν οι αερομεταφορές και ο σιδηρόδρομος υπολειτουργούν;

Έπρεπε ή όχι να υπάρχει και λίγη «αρμύρα» σε ένα κείμενο το οποίο αφορά στην εθνική οικονομία, της οποίας αρκετά σημαντικός παράγων είναι η έρμη η Ναυτιλία μας;

Και πάλι μπορεί κάποιος να με θεωρήσει «γκρινιάρη» και «κολλημένο με τη Ναυτιλία», όπως λένε κάποιοι φίλοι μου όταν στις συζητήσεις μας προσθέτω πάντα και λίγη θάλασσα! Και δεν τελειώνουν πάντα «αναίμακτα» αυτές οι κουβέντες, διότι πάντα κάποιος θα πετάξει τη γνωστή «καραμέλα», την οποία έχουν καλλιεργήσει κάποιοι εκ των έσω «προοδευτικοί» αλλά και πολλοί εκ των έξω ανταγωνιστές της Ελληνικής Ναυτιλίας.

Ποια είναι η προσφιλής σε αρκετούς «καραμέλα»; Ότι η Επταετής στρατιωτική δικτατορία, είναι εκείνη η οποία παραχώρησε «προνόμια» στην Ελληνική Εμπορική Ναυτιλία.

Μάλιστα, φίλτατος επιτυχημένος επιχειρηματίας του χώρου, μου έχει πει ότι δεν είναι λίγες οι φορές, σε συζητήσεις που γίνονται με ξένους επιχειρηματίες του χώρου ή σε διεθνή φόρα, που κάποιος θα «πετάξει» το εν λόγω «πυροτέχνημα», με στόχο, φυσικά, να μειώσει το κύρος της πρώτης στον κόσμο ναυτιλιακής δυνάμεως!

Ουδέν ανακριβέστερο! Το «φιλί της ζωής» στην καθημαγμένη από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο Ελληνική Εμπορική Ναυτιλία, το έδωσε ο σπουδαίος και οραματιστής Σπύρος Μαρκεζίνης, ως υπουργός Συντονισμού της κυβερνήσεως Παπάγου, το 1953, όταν, διαισθανόμενος την απόλυτη ανάγκη προσελκύσεως κεφαλαίων εξωτερικού και επισπεύσεως της οικονομικής αναπτύξεως της Ελλάδος, ψήφισε το ΝΔ 2687/53 «περί επενδύσεως και προστασίας κεφαλαίων εξωτερικού». Τότε ρυθμίστηκε (και ισχύει μέχρι και σήμερα) το νομικό θεσμικό πλαίσιο της ποντοπόρου ναυτιλίας μας! Και η ισχύς της εν λόγω Νομοθεσίας δεν μπορεί να αλλάξει ει μη μόνον με αλλαγή του Συντάγματος!

Εκείνο το Νομοθετικό Διάταγμα του Σπ. Μαρκεζίνη, έφερε το «Ελληνικό θαύμα». Χάρη στην δική του έμπνευση ήλθε (και έρχεται) στην Ελλάδα το πολύτιμο ναυτιλιακό συνάλλαγμα και δημιουργήθηκαν συνοικίες ολόκληρες με νεόκτιστα σπίτια ναυτικών, στην δεκαετία του ΄60-70 και απασχολήθηκαν 150.000 Έλληνες ναυτικοί.

Μέχρι τότε, οι Τράπεζες δίσταζαν να δανειοδοτήσουν Έλληνες επιχειρηματίες της θαλάσσης. Η χώρα μας βρισκόταν κυκλωμένη από χώρες με κομμουνιστικά καθεστώτα και ο «ψυχρός πόλεμος» απέτρεπε τις αμερικανικές τράπεζες (κυρίως της Σίτι Μπανκ) να χορηγήσουν δάνεια. Ο Μαρκεζίνης, θωρακίζοντας με τον Νόμο του την Εμπορική Ναυτιλία, άνοιξε και τα «πουγκιά» των τραπεζιτών!

Ήταν νόμος αυξημένης τυπικής ισχύος, καθώς το ΝΔ 2687/53 έχει την ίδια ισχύ όπως το Σύνταγμα !Ήταν ένας Νόμος σαφέστατος με 17 μόνον άρθρα και το άρθρο 13 αφορούσε την Εμπορική Ναυτιλία. Εκεί περιελήφθησαν και οι περίφημες «Εγκριτικές Πράξεις», που απετέλεσαν το «κλειδί» για την χρηματοδότηση της Εμπορικής ναυτιλίας από τις Τράπεζες.

Είναι μεγάλο κεφάλαιο για την χώρα η Εμπορική Ναυτιλία. Και της οφείλεται, ως θεσμός πλέον με προσφορά στην πατρίδα, σεβασμός και εκτίμηση. Δεν μπορεί αυτό που βλέπει ο κόσμος να αναγράφεται στα ολοκαίνουρια ασθενοφόρα να μην το βλέπει η Πολιτεία.

ΠΗΓΗ: newsbreak.gr

σχετικά άρθρα