Weather Icon

Η κλιματική αλλαγή απειλεί τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed

Η κλιματική αλλαγή απειλεί τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed

Εν μέσω αυξανόμενων εντάσεων για τα αποθέματα υδρογονανθράκων στην Κύπρο, βρετανική ΜΚΟ χαρακτηρίζει την κατάσταση «καυγά δίχως νόημα», αφού υποστηρίζει ότι εκμετάλλευση των αποθεμάτων ενδεχομένως να έχει μεγάλο περιβαλλοντικό κόστος, κάτι το οποίο δε συνάδει με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η διαμάχη για την εκμετάλλευση των πόρων της Κύπρου δεν έχει νόημα,  από τη στιγμή που η παγκόσμια αγορά ενέργειας στρέφεται προς καθαρότερες και φιλικότερες προς το περιβάλλον λύσεις, ενώ συγκεκριμένα οι Ευρωπαϊκές χώρες δεν θα χρειάζονται αυτά τα αποθέματα, υποστηρίζει αναφορά που δημοσιεύθηκε από τη βρετανική ΜΚΟ Global Witness.

Τα κοιτάσματα υδρογονανθράκων στο Αιγαίο και την Αν.Μεσόγειο, τα οποία έχουν γίνει και σημαντική αιτία της έντασης, υπολογίζεται ότι ανέρχονται σε πολλά δισεκατομμύρια ευρώ και θα μπορούσαν να μετατρέψουν την Κύπρο σε βασικό παράγοντα ενέργειας στην περιοχή.

«Η εξαγωγή και καύση αυτών των αποθεματικών σε βάθος 30ετίας θα παραγάγει τόσο διοξείδιο του άνθρακα όσο παράγουν η Ισπανία και η Γαλλία μαζί σε ένα χρόνο», υποστηρίζει η αναφορά.

Η Global Witness υποστηρίζει ότι οι Ευρωπαϊκές χώρες δεν έχουν ανάγκη τα αποθέματα της Αν. Μεσογείου λόγω της υπάρχουσας παροχής που είναι διαθέσιμη από τη Νορβηγία, τη  Ρωσία, την Τουρκία, την Κεντρική Ασία και τη Βόρεια Αφρική, αποθέματα τα οποία υποτίθεται ότι επαρκούν για την κάλυψη των σημερινών αναγκών της Ευρώπης.

Αυτό καθιστά τον φιλόδοξο αγωγό μεταφοράς υγροποιημένου αερίου EastMed περιττό, σύμφωνα με την αναφορά.

Επίσης αναφέρεται ότι η πρόταση του ΕastMed μπορεί να οδηγήσει (σε διάστημα ενός χρόνου) σε εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που θα ξεπεράσουν αυτές του ηλεκτρικού εργοστασίου του Bełchatów στην Πολωνία, του πιο ρυπογόνου εργοστασίου λιγνίτη στην Ευρώπη

Παράλληλα, η ΕΕ αναμένεται να μειώσει την χρήση φυσικού αερίου κατά 29%, ώστε να πετύχει τους ενεργειακούς στόχους της, ενώ μακροπρόθεσμο πλάνο είναι η μείωση κατά 90% μέχρι το 2050 ώστε να πετύχει κλιματική ουδετερότητα.

«Όσο μειώνεται η ζήτηση του αερίου στην ΕΕ, τόσο θα πέφτει και η αξία του. Είναι κάτι το πολύ σημαντικό που πρέπει να λάβουν υπόψη οι αξιωματούχοι πριν ρισκάρουν να εμπλακούν σε κάποια διένεξη στην περιοχή», συμπληρώνει η αναφορά. Επίσης σημειώνει την σύγκρουση ελληνικού με τουρκικό πλοίο κοντά στην Κρήτη τον Αύγουστο του 2020, με το περιστατικό να προβάλλεται ως ατύχημα.

 Ωστόσο, η βρετανική ΜΚΟ αντιλαμβάνεται το περιστατικό ως αποτέλεσμα της επίδειξης ισχύος Ελλάδας-Τουρκίας, με σκοπό τον έλεγχο μιας περιοχής της Μεσογείου και των κοιτασμάτων της.

«Η ύπαρξη κινδύνου σύγκρουσης μεταξύ Ευρωπαϊκών χωρών και της Τουρκίας είναι απαράδεκτη. Το συνταρακτικό όμως είναι ότι η σύγκρουση αυτή μπορεί να συμβεί με αιτία μια μη-ανανεώσιμη πηγή ενέργειας, της οποίας η αξία θα είναι πολύ μικρή μπροστά στην αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής κρίσης.»

Το φιλόδοξο πλάνο EastMed (κόστους €7 δισεκατομμυρίων) έχει την στήριξη της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ, κράτη τα οποία υπέγραψαν κοινή συμφωνία στις 2 Ιανουαρίου στην Αθήνα. Η συμφωνία προβλέπει και την εμπλοκή της Ιταλίας, η οποία ωστόσο δεν έχει υπογράψει λόγω  προβληματισμών της Ρώμης ως προς περιβαλλοντικά ζητήματα. Το έργο έχει ήδη εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση €35 εκατομμυρίων για τις 4 μελέτες που πρόκειται να δημοπρατηθούν. Ο αγωγός προβλέπεται να μεταφέρει 9-12 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου από το Ισραήλ και την Κύπρο προς την Ελλάδα, την Ιταλία και άλλες νοτιοανατολικές ευρωπαϊκές χώρες.

Μετάφραση: Νίκος Χριστοφορίδης

Πηγή: financialmirror.com

 

Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις που αφορούν τα εθνικά θέματα, τις διεθνείς σχέσεις, την εξωτερική πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το infognomonpolitics.gr στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Facebook

Ακολουθήστε τον Σάββα Καλεντερίδη στο Twitter

Εγγραφείτε στο κανάλι του infognomonpolitics.gr στο Youtube

Εγγραφείτε στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη στο Youtube