Ακολουθήστε μας

Διεθνή

Η Βουλγαρία υπερασπίζεται ό,τι έδωσαν Τσίπρας και Κοτζιάς στις Πρέσπες: «Να μην αναγνωρίσει η ΕΕ μακεδονική γλώσσα»

Δημοσιεύτηκε στις

Συγκέντρωση έξω από το κοινοβούλιο των Σκοπίων

Η βουλγαρική κυβέρνηση επιδιώκει να μπλοκάρει τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις με τα Σκόπια, μέχρις ότου οι Σκοπιανοί παραδεχθούν ότι ιστορικά και γλωσσικά αποτελούν τμήμα της Βουλγαρίας, αναφέρει σε δημοσίευμά της η Deutsche Welle παραθέτοντας το ιστορικό της διαμάχης και τις διεκδικήσεις της γείτοντας χώρας.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει: «μια κυοφορούμενη ιστορική διαμάχη ανάμεσα σε δύο γειτονικές χώρες των Βαλκανίων τείνει να πάρει ευρωπαϊκές διαστάσεις, καθώς μάλιστα πλησιάζει ο Δεκέμβριος, οπότε για τη μία εξ αυτών, τα Σκόπια (Β. Μακεδονία την αναφέρει), πρόκειται να ξεκινήσουν ενταξιακές διαπραγματεύσεις με την ΕΕ. Η κυβέρνηση των Σκοπίων, που από το 2005 έχει το καθεστώς υποψήφιας χώρας, ήλπιζε ότι θα είχαν τελειώσει όλες οι ιστορικές διαμάχες με τους γείτονες μετά την αλλαγή του ονόματος και τη σχετική συμφωνία με την Αθήνα. Έτσι μετά την ένταξη στο ΝΑΤΟ τον περασμένο Μάρτιο, ήθελε να ξεκινήσει τον μακρύ δρόμο προς την πλήρη ένταξη στην ΕΕ. Αλλά υπολόγιζε χωρίς της Βουλγαρία».

«Πλύση εγκεφάλου από τον Τίτο»

Ένα ντοκουμέντο με τον μακροσκελή τίτλο «Επεξηγηματικό μνημόνιο για τις σχέσεις της Δημοκρατίας της Βουλγαρίας με τη Δημοκρατία της Β. Μ. σε σχέση με τη διαδικασία διεύρυνσης της ΕΕ, σύνδεσης και σταθεροποίησης» προσέλκυσε το ενδιαφέρον των ΜΜΕ των Σκοπίων. Το εξασέλιδο κείμενο εστάλη τον περασμένο Αύγουστο από τη Σόφια προς τις πρωτεύουσες των 26 κρατών-μελών και παρουσιάζει τις βουλγαρικές θέσεις σε πολλά ιστορικά ζητήματα. Κεντρική θέση σε αυτά καταλαμβάνουν οι «εθνικές και γλωσσικές παρεμβάσεις, που έγιναν στα Σκόπια τη δεκαετία του ’70 μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο».

Επισημαίνονται τα εξής ενδιαφέροντα στο κείμενο: «Η διαδικασία ένταξης της Β. Μ. προσφέρει μια πραγματική ευκαιρία στην ηγεσία της να σπάσει τους δεσμούς με την ιδεολογική κληρονομιά και τις πρακτικές της κομμουνιστικής Γιουγκοσλαβίας. Η διαδικασία διεύρυνσης δεν θα πρέπει να νομιμοποιήσει τις εθνικές και γλωσσικές παρεμβάσεις προηγούμενων αυταρχικών καθεστώτων», αναφέρεται στο μνημόνιο.

Σύμφωνα με την επίσημη βουλγαρική ιστοριογραφία οι σλαβικής καταγωγής κάτοικοι της Β.Μ. είναι Βούλγαροι και μιλούν βουλγαρικά, αλλά υπέστησαν πλύση εγκεφάλου υπό το κομμουνιστικό καθεστώς του Τίτο. Σε αυτή τη διαδικασία τούς επιβλήθηκε τεχνητά μια νέα «μακεδονική» ταυτότητα και γλώσσα. Ο ισχυρισμός δεν είναι καινούργιος, αλλά συνιστά επίσημη θέση της Βουλγαρίας από τη δεκαετία του ’50. Αλλά ως μέλος της ΕΕ η Βουλγαρία διαθέτει τώρα απέναντι σε μια υποψήφια χώρα ένα πλεονέκτημα, το οποίο θέλει προφανώς να εκμεταλλευτεί.

Ο καθηγητής Ουλφ Μπρουνμπάουερ, επικεφαλής του τμήματος Ιστορίας Νοτιοανατολικής και Ανατολικής Ευρώπης στο Πανεπιστήμιο του Ρέγκενσμπουργκ, μιλώντας στη DW θεωρεί το μνημόνιο ως απόπειρα της Βουλγαρίας, “να επιβάλει μια εθνικιστική οπτική γωνία στην ιστορία και τον πολιτισμό μιας άλλης χώρας και του πληθυσμού της. Σαν να έλεγαν οι Γερμανοί στους Αυστριακούς ότι είναι στην πραγματικότητα Γερμανοί ή σαν να επέρριπταν οι Δανοί στους Νορβηγούς ανωμαλία, επειδή η χώρα τους υπήρξε κάποτε τμήμα της Δανίας και η γλώσσα τους εξελίχθηκε αργότερα από τα δανικά.”

«Φασιστική κατοχή» από τη Βουλγαρία

Το μνημόνιο της Βουλγαρίας προκάλεσε κατάπληξη στα Σκόπια. Αλλά και τμήματα της βουλγαρικής κοινής γνώμης καταδίκασαν το κείμενο. Ο Νίκολα Ντιμιτρόφ, αντιπρόεδρος των Σκοπίων, είπε σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες ότι «η γλώσσα δεν αποτελεί κριτήριο αναγνώρισης ή μη αναγνώρισης τον 21ο αιώνα, το δικαίωμα αυτοδιάθεσης δεν μπορεί να απαλειφθεί». Κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο η Βουλγαρία κατέλαβε τμήματα της σημερινής Β.Μ. Στα βιβλία ιστορίας των Σκοπίων η περίοδος αυτή ονομάζεται «βουλγαρική φασιστική κατοχή». Στη Βουλγαρία αντίθετα παρουσιάζεται ως απελευθέρωση των «αδελφών μας» στη Β. Μ.. Σε ψήφισμα που ενέκρινε πέρυσι ομόφωνα το βουλγαρικό κοινοβούλιο, η Β. Μ. καλείται να μην χρησιμοποιεί τον όρο «φασιστική κατοχή» και να απομακρύνει παρόμοιες αναφορές σε μνημεία της χώρας.

Τέτοια προβλήματα θα μπορούσαν να είχαν λυθεί σε κοινή επιτροπή, που σχηματίστηκε μετά την υπογραφή της διμερούς συμφωνίας φιλίας το 2017. Ομάδα ιστορικών και παιδαγωγών από τις δύο χώρες άρχισαν να επεξεργάζονται μακρά λίστα από διαμφισβητούμενα θέματα, αλλά οι εργασίες της διακόπηκαν πέρυσι. Επίσημος λόγος, οι εκλογές στα Σκόπια. Ανεπίσημος, οι ανυπέρβλητες διαφορές απόψεων. Τώρα η βουλγαρική κυβέρνηση ζητά να συνεχίσει η επιτροπή το έργο της, ειδάλλως θα εμπόδιζε την πορεία των Σκοπιίων προς την ΕΕ πριν καν ξεκινήσει.

Προς το παρόν η ΕΕ δεν έχει τοποθετηθεί στη διαμάχη μεταξύ των δύο χωρών. Η Γερμανία ως προεδρεύουσα στην ΕΕ κάλεσε τις δυο πλευρές να λύσουν όλα τα ανοιχτά προβλήματα στην επιτροπή ιστορικών. «Διμερή προβλήματα πρέπει να λύνονται σε διμερές επίπεδο» είναι η άποψη της Άνκε Χολστάιν, πρέσβειρας της Γερμανίας στα Σκόπια. Ο γερμανός ιστορικός Ουλφ Μπρουνμπάουερ αντίθετα καλεί τις Βρυξέλες και ιδιαίτερα το Βερολίνο να ασκήσουν πιέσεις στη βουλγαρική κυβέρνηση. «Το ερώτημα πώς ιστορικοί ή πολιτικοί στα Σκόπια βλέπουν την ιστορία του έθνους τους ή τη γλώσσα, ίσως να εξοργίζει κάποιους Βούλγαρους εθνικιστές, αλλά δεν έχει καμιά σχέση με τα κριτήρια της Κοπεγχάγης ή άλλα κριτήρια, τα οποία πρέπει να πληροί μια υποψήφια χώρα» υπενθυμίζει.

Σημείωση Ινφογμώμων

Το άρθρο αποτελεί αναδημοσίευση από το liberal.gr, με ορισμένες παρεμβάσεις στο όνομα που αναγνώριθσε η Ελλάδα με τη Συμφωνία των Πρεσπών.

Δύο παρατηρήσεις.

Η πρώτη αφορά την πρωτοβουλία της Βουλγαρίας, να στείλει ένα ενημερωτικό σημείωμα με τις θέσεις της χώρας για το ζήτημα της “μακεδονικής γλώσσας” και έθνους, που αναγνώρισε η Ελλάδα με τη συμφωνία. Η Βουλγαρία δείχνει ότι είναι ένα μικρό αλλά σοβαρό κράτος. Αποφεύγουμε τη σύγκριση με την Ελλάδα, αφού η πατρίδα μας “έβγαλε μόνη της τα μάτια της” και επιτέθηκε στον εαυτό της με τη Συμφωνία των Πρεσπών, αναγνωρίζοντας μια γλώσσα και ένα έθνος κατασκεύασμα ενός αυταρχικού και αντιδημοκρατικού καθεστώτος.

Η δεύτερη έχει να κάνει με τη στάση του γερμανικού παράγοντα, με την οποία ευθυγραμμίζεται προδήλως και ο συντάκτης του άρθου που αναδημοσιεύουμε. Επιμένουν στην κατασκευή ενός τεχνητού έθνους, παραχαράσσοντας την Ιστορία.

Τέλος, όσο για τη στάση της Ελλάδας, το πολιτικό σύστημα συνεχίζει να ομφαλοσκοπεί, με τον ελληνικό λαό να νοιώθει προδομένος.

 

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Διεθνή

Μαρτυρίες Γενοκτονίας στους Times του Λονδίνου από τη Σουέιντα της Συρίας

Πολλοί φοβούνται ότι η χώρα διολισθαίνει σε θρησκευτική σύγκρουση, καθώς οι νέοι ηγέτες επιχειρούν να επιβληθούν σε ένα έθνος εξουθενωμένο από χρόνια εμφυλίου πολέμου και πέντε δεκαετίες αυταρχισμού

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η βρετανική εφημερίδα The Times μετέδωσε συγκλονιστικές μαρτυρίες κατοίκων της Σουέιντα, οι οποίοι περιγράφουν πώς οι τρομοκράτες της HTS (Χαγιάτ Ταχρίρ αλ-Σαμ) προχώρησαν σε εκτελέσεις αμάχων επί τόπου, πριν λεηλατήσουν τα δαχτυλίδια και τα κινητά τους τηλέφωνα.

Μαρτυρίες Γενοκτονίας από το Ρεπορτάζ

Η Κριστίνα Λαμπ, μία από τις πλέον έμπειρες δημοσιογράφους σε θέματα γενοκτονίας και συστηματικής στοχοποίησης, κατάφερε να εισέλθει στη Σουέιντα πριν επιβληθεί πλήρης πολιορκία. Τεκμηρίωσε τα γεγονότα και μίλησε με πολλούς κατοίκους.

Ακολουθεί κατά λέξη μετάφραση όσων ανέφερε στην έρευνα που δημοσιεύτηκε στους Times (UK), περιλαμβάνοντας ανατριχιαστικές λεπτομέρειες άγνωστες ακόμα και σε πολλούς Σύρους:

📌 «Όταν το καθεστώς της HTS έστειλε τις δυνάμεις του, υποτίθεται για να αποκαταστήσει την τάξη, τότε άρχισε η καταστροφή και η κατάσταση επιδεινώθηκε ακόμη περισσότερο. Ήταν φανερό πως ορισμένοι από αυτούς ήταν εξτρεμιστές, που αργότερα κατηγορήθηκαν για εκτελέσεις επί τόπου.»

📌 Ένας άνδρας ονόματι Κουρντάμπ μού είπε: «Είδα τους ενόπλους να πυροβολούν τους γιους μου. Ούρλιαξαν: “Εσείς οι Δρούζοι είστε γουρούνια!” και άρχισαν να πυροβολούν… Συνέχισαν για δύο λεπτά. Έβλεπα σάρκες να εκσφενδονίζονται στον αέρα». Και συνέχισε: «Η γυναίκα μου ούρλιαζε: “Τα παιδιά μου… Θέλω τα παιδιά μου!” Κι εγώ δεν ήξερα τι να κάνω.»

📌 Το ζευγάρι επιβεβαίωσε ότι οι ένοπλοι ανήκαν στο καθεστώς της HTS. Είπαν ότι οι δράστες έσυραν τα πτώματα έξω από το αυτοκίνητο και έκλεψαν τα δαχτυλίδια, τα κινητά τηλέφωνα και ακόμη και τις σχολικές τσάντες τους.

📌 Τα γεγονότα αυτά προκάλεσαν σοβαρά ερωτήματα για τον Αλ-Τζουλάνι, που ανήλθε στην εξουσία με πανηγυρισμούς τον Δεκέμβριο, αφότου δυνάμεις υπό την ηγεσία του εκδίωξαν τον πρώην πρόεδρο Μπασάρ αλ-Άσαντ. Όμως, πολλοί φοβούνται ότι ο Αλ-Τζουλάνι και οι υποστηρικτές του «δεν έχουν εγκαταλείψει το τζιχαντιστικό τους παρελθόν», όπως σημειώνουν οι Times.

📌 Ο Κουρντάμπ είπε: «Ακούγαμε ότι σκότωναν νέους άνδρες.» Η σύζυγός του επέμενε να πάει μαζί, ελπίζοντας πως η παρουσία γυναίκας ίσως απέτρεπε τις πολιτοφυλακές από το να τους στοχοποιήσουν.

Το ζευγάρι επέβαινε στο ένα όχημα, ενώ οι νέοι άνδρες ήταν στο αυτοκίνητο πίσω, με οδηγό τον Φατζρ (21), έναν φοιτητή Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού. Αφού απέφυγαν ένα σημείο ελέγχου, περνώντας δίπλα από πτώματα, όπως λένε, πήραν εναλλακτική διαδρομή και σταμάτησαν από δύο άνδρες με Καλάσνικοφ, ντυμένους με στρατιωτικές στολές.

Ο Κουρντάμπ είπε: «Ο γιος μου τούς χαιρέτησε λέγοντας “Ασ-σαλάμου αλέικουμ”, αλλά εκείνοι ούρλιαξαν “Εσείς οι Δρούζοι είστε γουρούνια!” και άρχισαν να πυροβολούν.»

📌 Σε πλήρη κατάρρευση, το ζευγάρι επέστρεψε στο ισόγειο διαμέρισμά του, το οποίο σύντομα περικυκλώθηκε από πολιτοφυλακές που φώναζαν: «Ερχόμαστε για σας, Δρούζικα γουρούνια!»

📌 Η Κριστίνα Λαμπ περιέγραψε τη σκηνή: «Έξω από το διαμέρισμα, αρκετά αυτοκίνητα ήταν διάτρητα από σφαίρες. Μέσα, ο Κουρντάμπ καθόταν περιτριγυρισμένος από τα αδέλφια του, τις γυναίκες και τις κόρες τους, όλοι ωχροί, ντυμένοι στα μαύρα. Έβγαλε το κινητό του για να μου δείξει φωτογραφίες των γιων του που χαμογελούσαν: του Χισάμ, μεταπτυχιακού φοιτητή στη διοίκηση· του Λαΐθ, 23, φοιτητή μηχανικής· και του Φατζρ. Έδειξε επίσης φωτογραφίες των ανιψιών του: του Ζαΐντ, 20, φοιτητή Πληροφορικής· του Ιμράν, 24, επίσης φοιτητή HR· και του Ριμπάλ, 15, μαθητή σχολείου.»

Ο Κουρντάμπ είπε: «Ήταν όλα έξυπνα παιδιά, που ήθελαν να βοηθήσουν στην ανοικοδόμηση της χώρας μας.» Και πρόσθεσε: «Όλοι οι άνδρες της οικογένειάς μου σκοτώθηκαν.»

Η σύζυγός του, Ράτζα, ξέσπασε: «Δεν έχω λόγια. Είμαι μια μητέρα που είδε να δολοφονούν όλους τους γιους της. Δεν υπάρχει χειρότερο πεπρωμένο.»

📌 Το απόγευμα της Πέμπτης, το καθεστώς της HTS διέταξε τις φυλές να αποχωρήσουν, αλλά πολλές παρέμειναν, αφήνοντας τους Δρούζους παγιδευμένους στην πόλη.

Σε σημείο ελέγχου κοντά στη Μπόσρα αλ-Σαμ, ομάδα φυλάρχων καθόταν στο χορτάρι τρώγοντας. Είπαν πως το φαγητό τούς το παρείχε η κυβέρνηση —η ίδια κυβέρνηση που τούς ζητούσε να αποχωρήσουν. Φορούσαν τζιχαντιστικές στολές, με μαύρα και λευκά εμβλήματα και τη φράση «Λα ιλάχα ίλλα Αλλάχ» — σύνθημα που χρησιμοποιείται ευρέως από μαχητές του ISIS. Δήλωσαν ότι προέρχονταν από τη Ράκκα, την Ταρτούς και τη Ντούμα, και πολεμούν από το 2011. Αρχικά αρνήθηκαν να μιλήσουν σε δυτική δημοσιογράφο, αλλά τελικά δέχθηκαν.

📌 Το καθεστώς της HTS αρνείται να επιτρέψει την είσοδο διεθνών οργανισμών στη Σουέιντα. Μόνο δύο ανθρωπιστικές αποστολές έγιναν δεκτές, και οι δύο από την Ερυθρά Ημισέληνο της Συρίας. Μεταξύ των προμηθειών που παραδόθηκαν ήταν και 950 σάκοι για πτώματα.

📌 Κανείς δεν ξέρει πώς θα τελειώσει αυτή η σύγκρουση. Εκτός από τη βαθιά δυσπιστία μεταξύ Βεδουίνων και Δρούζων, αυξάνεται η ανησυχία και στις υπόλοιπες μειονότητες. Η σφαγή στη Σουέιντα ακολούθησε άλλο ένα φρικτό επεισόδιο στη Λαττάκεια, στη δυτική Συρία, τον Μάρτιο, όπου σκοτώθηκαν περίπου 1.600 άνθρωποι, κυρίως Αλαουίτες, καθώς και την επίθεση στον ναό του Αγίου Ηλία στη Δαμασκό.

Ορισμένες μειονότητες, όπως οι Κούρδοι, έχουν ενισχυθεί σημαντικά και πλέον διαθέτουν δικό τους στρατό, τις Συριακές Δημοκρατικές Δυνάμεις (SDF). Πολλοί φοβούνται ότι η χώρα διολισθαίνει σε θρησκευτική σύγκρουση, καθώς οι νέοι ηγέτες επιχειρούν να επιβληθούν σε ένα έθνος εξουθενωμένο από χρόνια εμφυλίου πολέμου και πέντε δεκαετίες αυταρχισμού.

Συνέχεια ανάγνωσης

Διεθνή

Αδιαπραγμάτευτη η κατάθεση όπλων! Οι Κούρδοι της Συρίας απορρίπτουν τα αιτήματα των ΗΠΑ για απόσυρση από θέσεις κλειδιά

Τις απαιτήσεις διατύπωσε ο ειδικός απεσταλμένος των ΗΠΑ Τομ Μπάρακ, πρέσβης στην Τουρκία και ειδικός επιτετραμμένος για τη Συρία.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Οι υπό κουρδική ηγεσία Συριακές Δημοκρατικές Δυνάμεις (SDF) απέρριψαν τις «απαιτήσεις» των ΗΠΑ να παραδώσουν τα όπλα τους στη Δαμασκό και να αποσυρθούν από βασικές πόλεις στη βόρεια και ανατολική Συρία, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Kurdistan24 στις 28 Ιουλίου.

Τις απαιτήσεις διατύπωσε ο ειδικός απεσταλμένος των ΗΠΑ Τομ Μπάρακ, πρέσβης στην Τουρκία και ειδικός επιτετραμμένος για τη Συρία.

«Η πλέον χαρακτηριστική από αυτές περιλάμβανε την αποχώρηση των SDF από τις πόλεις Ράκκα, Ντέιρ Εζόρ, Χασάκα και Τάμπκα. Οι ΗΠΑ ζήτησαν επίσης την παράδοση του οπλισμού τους στην κυβέρνηση της Συρίας, καθώς και την επιστροφή του ελέγχου των φυσικών πόρων και των συνοριακών περασμάτων στη Δαμασκό», αναφέρει το δημοσίευμα.

Σε απάντηση, ο εκπρόσωπος των SDF Σιχάνουκ Ντίμπο δήλωσε: «Η κατάθεση των όπλων … δεν τίθεται καν προς συζήτηση».

«Οι SDF επιθυμούν να αποτελέσουν μέρος ενός νέου συριακού στρατού», πρόσθεσε, τονίζοντας πως επιδιώκουν μια πολιτική λύση στη Συρία που να «εγγυάται τα συνταγματικά δικαιώματα των συνιστωσών και των λαών της χώρας, και να διασφαλίζει πολιτική συμμετοχή – κάτι που δεν είναι εφικτό υπό το παρόν συριακό καθεστώς».

Ο Ντίμπο επισήμανε επίσης ότι οποιαδήποτε ενσωμάτωση με τις δυνάμεις της Δαμασκού πρέπει να γίνει «βήμα προς βήμα».

Παρά τις εντάσεις, υπογράμμισε: «Δεν υπάρχει σύγκρουση με την Αμερική, υπάρχει καλή συνεννόηση μεταξύ ΗΠΑ και SDF», και πρόσθεσε πως η κουρδική οργάνωση θα έχει «εποικοδομητική προσέγγιση» απέναντι στη συριακή κυβέρνηση.

Τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους, υπεγράφη συμφωνία μεταξύ της ηγεσίας των SDF και του προσωρινού Σύρου Προέδρου Άχμαντ αλ-Σαράα για την πλήρη ενσωμάτωση της κουρδικής, φιλοαμερικανικής πολιτοφυλακής στον συριακό στρατό.

Ωστόσο, έχουν προκύψει διαφωνίες, καθώς οι SDF επιμένουν να διατηρήσουν αυτονομία ως ξεχωριστό μπλοκ εντός του στρατεύματος, αντί να διαλυθούν πλήρως.

«Ο αφοπλισμός είναι κόκκινη γραμμή. Δεν διαπραγματευόμαστε τις αρχές μας», δήλωσε ο επικεφαλής του Κέντρου Τύπου των SDF, Φαρχάντ Σάμι, προσθέτοντας ότι «οι SDF επιδιώκουν να συνεργαστούν με τη Δαμασκό ως ισότιμος εταίρος, όχι ως υποτελής». Η οργάνωση επιθυμεί επίσης να διατηρήσει κουρδική διοίκηση.

Ο Γάλλος Υπουργός Εξωτερικών Ζαν-Νοέλ Μπαρό δήλωσε, μετά από συνάντηση με τον ηγέτη των SDF Μαζλούμ Άμπντι στις 26 Ιουλίου, ότι το Παρίσι θα φιλοξενήσει τον επόμενο γύρο διαβουλεύσεων μεταξύ της Δαμασκού και των SDF «το συντομότερο δυνατό».

Προηγούμενος γύρος που είχε προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί στο Παρίσι την περασμένη εβδομάδα αναβλήθηκε χωρίς εξηγήσεις, σύμφωνα με κουρδικές πηγές.

Οι SDF δημιουργήθηκαν από τον αμερικανικό στρατό το 2015, για να βοηθήσουν στην εκδίωξη του ISIS από στρατηγικές περιοχές της ανατολικής Συρίας, περιλαμβανομένων αραβικών εδαφών πλούσιων σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο.

Η οργάνωση έχει συνδράμει την Ουάσινγκτον στη διαχείριση της κατοχής των συριακών πετρελαϊκών κοιτασμάτων και συνδέεται στενά με τη ντε φάκτο αυτόνομη διοίκηση της βόρειας και ανατολικής Συρίας (AANES).

Ο Μπάρακ δήλωσε νωρίτερα αυτόν τον μήνα ότι οι ΗΠΑ δεν «οφείλουν [στους Κούρδους] το δικαίωμα να έχουν δική τους ανεξάρτητη κυβέρνηση μέσα σε μια άλλη κυβέρνηση», μετά από χρόνια στήριξης στην AANES.

Πλέον, οι ΗΠΑ, από κοινού με την Τουρκία, πιέζουν για άμεση ενσωμάτωση των SDF στις δυνάμεις της Δαμασκού. Οι SDF είναι ενοποιημένες με τις Μονάδες Προστασίας του Λαού (YPG), που αποτελούν το συριακό παρακλάδι του Εργατικού Κόμματος του Κουρδιστάν (PKK), τουρκικού αντιπάλου.

Από την πλευρά του, ο συριακός στρατός —ύστερα από την αποσύνθεση του καθεστώτος Άσαντ— αποτελείται από πολυάριθμες εξτρεμιστικές φατρίες με ιστορικό βίας κατά μειονοτήτων, περιλαμβανομένων Κούρδων, Αλαουιτών, Σιιτών και Δρούζων. Αυτό έχει εγείρει σοβαρές ανησυχίες για τη δυνατότητα ομαλής ενσωμάτωσης των SDF στο στρατιωτικό σύστημα της Συρίας, ιδίως μετά από πρόσφατες σφαγές κυβερνητικών δυνάμεων κατά Δρούζων και Αλαουιτών.

Οι πιέσεις ΗΠΑ, Τουρκίας και Συρίας προς τους SDF συμπίπτουν με νέα, βίαιη αναζωπύρωση της δραστηριότητας του ISIS στη Συρία.

Ένα μέλος των SDF τραυματίστηκε τη Δευτέρα σε επίθεση του ISIS —την τρίτη της ίδιας ημέρας από την εξτρεμιστική οργάνωση.

Από την αρχή του έτους, τουλάχιστον 35 μέλη των SDF έχουν σκοτωθεί σε επιχειρήσεις του ISIS, μαζί με πάνω από δώδεκα ακόμη άτομα, σύμφωνα με το Συριακό Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (SOHR).

Συνέχεια ανάγνωσης

Διεθνή

Στο χείλος της εξαφάνισης περσική μειονότητα στο Πακιστάν

Αυτή η ζοφερή πραγματικότητα δεν περιορίζεται μόνο στους Πάρσες. Το γενικότερο μοτίβο είναι σαφές: Ινδουιστές, Σιχ, Χριστιανοί —όλοι συρρικνώνονται μπροστά στην επελαύνουσα μισαλλοδοξία.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κάποτε υπερήφανη και ακμάζουσα κοινότητα μέσα στον πολύχρωμο ιστό της μητρόπολης του Καράτσι, η πακιστανική παρσική μειονότητα βρίσκεται σήμερα στο χείλος της εξαφάνισης. Με ρίζες που χάνονται στο βάθος άνω της μιας χιλιετίας, αυτή η ζοροαστρική ομάδα —απόγονοι Περσών προσφύγων που διέφυγαν την αραβική κατάκτηση— διαμόρφωσε στον ινδικό υποηπειρωτικό χώρο μια ταυτότητα που χαρακτηρίστηκε από φιλανθρωπία, ηγεσία και σιωπηλή αξιοπρέπεια. Ωστόσο, οι ίδιες πύλες που κάποτε προστάτευαν τους ναούς της ιερής φωτιάς και τα σπίτια τους, έχουν γίνει πλέον σύμβολα μιας κοινότητας που υποχωρεί, καθώς οι νέοι αποχαιρετούν τους ηλικιωμένους συγγενείς τους αναζητώντας ασφάλεια και ελευθερία στο εξωτερικό.

Η παρακμή δεν είναι απλώς αριθμητική· είναι υπαρξιακή. Τη δεκαετία του 1930, το Καράτσι εξέλεξε τον πρώτο του δήμαρχο, τον Πέρση, Τζαμσέντ Νουσερβάντζι, γνωστό για τις μεταρρυθμίσεις σε υποδομές, εκστρατείες υγιεινής και μέριμνα για τους φτωχούς. Η πόλη αντήχησε κάποτε από την κληρονομιά μορφών όπως ο Ρούστομ Καουαστζή, του οποίου η ναυτιλιακή αυτοκρατορία έγινε σύμβολο επιχειρηματικού σθένους. Οι Πέρσες, με καταγωγή από το Γκουτζαράτ, είχαν καταφθάσει σε αυτό το λιμάνι αναζητώντας ευκαιρίες και συνέβαλαν καθοριστικά στην κοινωνική του ζωή.

Μετά την ίδρυση του Πακιστάν, η απογραφή του 1951 έδωσε λόγους αισιοδοξίας: 5.018 Πάρσες ζούσαν στο Καράτσι. Όμως αυτή η ελπίδα ήταν φευγαλέα. Δέκα χρόνια μετά, η απογραφή του 1961 κατέγραψε πτώση στους 4.685 —μια υποχώρηση ήπια, αλλά ανησυχητική. Στις άλλες πακιστανικές πόλεις —Κουέτα, Λαχώρη, Ραουαλπίντι-Ισλαμαμπάντ— οι αριθμοί ήταν ακόμα πιο χαμηλοί, με παρουσία αραιή και εξασθενημένη.

Το 1969, η Ελίζαμπεθ Γκούσταφσον του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, Ντέιβις, δημοσίευσε μια λεπτομερή δημογραφική μελέτη στο περιοδικό Social Biology, προειδοποιώντας πως ο γηράσκων πληθυσμός και η αυξημένη μετανάστευση θα οδηγούσαν αναπόφευκτα σε βαθιά παρακμή της κοινότητας. Η πρόβλεψή της, ανησυχητικά σαφής, επαληθεύτηκε με τρομακτική ακρίβεια.

Το 1995, η Zarthoshti Banu Mandal του Καράτσι κατέγραψε 2.831 Πέρσες σε ολόκληρο το Πακιστάν. Μέχρι το 2004, ο αριθμός είχε πέσει στους 2.121. Σύμφωνα με την κοινοτική πρεσβυτέρα Τόξι Καουαστζή, μέχρι πρόσφατα είχαν απομείνει μόλις 1.766 άτομα. Σήμερα, εκτιμάται ότι ζουν περίπου 900 Πάρσες στο Καράτσι και λίγες δεκάδες στην υπόλοιπη χώρα. Η καθοδική πορεία υπήρξε ραγδαία και αμείλικτη —μια ιστορική διάβρωση ενός από τα αρχαιότερα ζοροαστρικά απομεινάρια της Νότιας Ασίας.

Μέσα σε λίγο παραπάνω από έναν αιώνα, οι Πάρσες του Πακιστάν —κάποτε σύμβολα εντιμότητας, καινοτομίας και γενναιοδωρίας— έχουν υποχωρήσει σχεδόν στη σιωπή. Η παρακμή τους δεν είναι μόνο αριθμητική· είναι και σημειολογική: αντανακλά την απώλεια της πολιτισμικής ποικιλομορφίας, της διακριτικής ηγεσίας και ενός ηθικού άξονα που κάποτε καθοδηγούσε μια αναπτυσσόμενη χώρα.

Οι αιτίες είναι πολλαπλές, αλλά οδυνηρά συντονισμένες. Οι αναταράξεις της δεκαετίας του 1970 υπήρξαν καταλυτικές για τις μειονότητες. Το στρατιωτικό πραξικόπημα του 1977, η Ισλαμική Επανάσταση στο Ιράν και ο πόλεμος στο Αφγανιστάν έφεραν γεωπολιτική αστάθεια και άνοδο του θρησκευτικού συντηρητισμού. Το Καράτσι, κάποτε ανεκτικό και κοσμοπολίτικο, βυθίστηκε σε προβλήματα ασφάλειας και διάλυσης του κράτους δικαίου. Για τους Πάρσες, που αποτιμούσαν την αξιοπρέπεια και τη διακριτικότητα, η πόλη έπαψε να νιώθει σαν πατρίδα.

Το κλίμα χειροτέρευσε. Η εκστρατεία ισλαμοποίησης του στρατηγού Ζία Ουλ-Χακ εισήγαγε την υποχρεωτική διδασκαλία στην ουρντού, αποξενώνοντας τους Παρσικούς μαθητές από τα παραδοσιακά σχολεία τους. Το πρώτο μεγάλο κύμα μετανάστευσης τη δεκαετία του ’80 κατευθύνθηκε προς την Αυστραλία· στη συνέχεια, Καναδάς, ΗΠΑ και Ευρώπη άνοιξαν τις πύλες τους. Η πανδημία COVID-19 επιτάχυνε την αποψίλωση· 250 ακόμη Πάρσες έφυγαν. Όπως λέει ο Ντίνσο Μπ. Αβάρι, σήμερα το 60% της κοινότητας είναι άνω των 65 ετών. Σε επτά χρόνια, ίσως να έχουν απομείνει μόλις 400 άτομα.

Πίσω από τους αριθμούς κρύβεται μια ιστορία αποκλεισμού. Το σύνταγμα του Πακιστάν απαγορεύει σε μη μουσουλμάνους να γίνουν Πρόεδροι ή Πρωθυπουργοί —μια «τεχνική», ίσως, αλλά με βαθύ συμβολικό βάρος. Δημιουργεί ένα περιβάλλον όπου κανείς μη μουσουλμάνος δεν μπορεί να ηγηθεί κρατικού οργανισμού ή τράπεζας, ούτε καν να δει τον εαυτό του να αντικατοπτρίζεται στις εθνικές αφηγήσεις. Οι νέοι Πάρσες που θέλουν να ηγηθούν, να καινοτομήσουν ή απλώς να ανήκουν, βρίσκουν μπροστά τους αόρατα, αδιαπέραστα όρια.

Ο καλλιτέχνης Τζίμι Εντζινίερ μιλά για τη σιωπηλή βιαιότητα της κοινωνικής μεταμόρφωσης. Σε μια κουλτούρα όλο και πιο αφιλόξενη προς τη διαφορετικότητα, ακόμα και το ντύσιμο των Παρσών έγινε αιτία αποξένωσης. Η άνοδος του ισλαμιστικού φρονήματος δημιούργησε μια μονοκουλτούρα που αποκλείει το κοσμικό και το πλουραλιστικό. Οι μειονοτικοί μαθητές υποχρεούνται να δηλώσουν τη θρησκεία τους για να εγγραφούν σε σχολεία. Πολλές φορές αναγκάζονται να μελετούν Ισλαμικά Θρησκευτικά στη σουνιτική Χανάφι εκδοχή, χωρίς αντίστοιχο πρόγραμμα για τις δικές τους πίστεις. Ακόμη και οι ζοροαστρικοί ναοί, όπως ο HJ Behrana Dar-e-Mehr στο Σαντάρ, χλευαστικά αποκαλούνται «ναοί των τρελών». Το όνομα είναι ταυτόχρονα στίγμα και ταμπέλα: δείχνει μια πόλη που δεν μπορεί πλέον να χωρέσει τη διαφορετικότητα.

Αυτή η ζοφερή πραγματικότητα δεν περιορίζεται μόνο στους Πάρσες. Το γενικότερο μοτίβο είναι σαφές: Ινδουιστές, Σιχ, Χριστιανοί —όλοι συρρικνώνονται μπροστά στην επελαύνουσα μισαλλοδοξία. Οι δρόμοι του Καράτσι αντηχούσαν κάποτε από πολυγλωσσία και διαθρησκευτικές τελετές. Σήμερα, οι ήχοι αυτοί είναι απλώς απόηχοι.

Για το Πακιστάν, η εξαφάνιση της παρσικής κοινότητας δεν είναι απλώς η απώλεια μιας μειονότητας. Είναι η διάρρηξη ενός ηθικού άξονα, μιας ήπιας σοφίας που κάποτε φώτιζε τα δημόσια πράγματα. Η αναχώρησή τους σηματοδοτεί το ρήγμα στην πλουραλιστική υπόσχεση της χώρας. Δεν φεύγουν μόνο άνθρωποι, αλλά και μνήμες, κουλτούρα, δυνατότητες.

Αυτό που απομένει στο Πακιστάν είναι μια πικρή υπενθύμιση του τι συμβαίνει όταν η διαφορετικότητα καταπνίγεται αντί να γιορτάζεται. Καθώς οι ναοί της φωτιάς τρεμοπαίζουν και οι πύλες κλείνουν σιγά-σιγά, μένουν πίσω ιστορίες χαραγμένες στην πέτρα και στην ψυχή —ιστορίες γενναιοδωρίας, ακεραιότητας και ελπίδας.

ΠΗΓΗ: European Times

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ38 λεπτά πριν

Πήρε θέση η Ι.Μ. Δοχειαρίου για την επίσκεψη Μητσοτάκη στο Άγιον Όρος

Η Ιερά Μονή Δοχειαρίου αρνήθηκε να λάβει μέρος στην εκκλησιαστική και συνολική υποδοχή του Πρωθυπουργού και όπως σημειώνει στην ανακοίνωση,...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ4 ώρες πριν

Τhe Insider: Οι Ρώσοι κατάσκοποι που τσάκωσαν οι Αμερικανοί και τα κυπριακά διαβατήρια

Η κατάρρευση του δικτύου οφείλεται κυρίως σε ακραία αμέλεια και όχι αποκλειστικά σε προδοσία.

Αναλύσεις6 ώρες πριν

GeoEurope: Η γεωπολιτική του εκφοβισμού

Καθώς ο παγκόσμιος ανταγωνισμός εντείνεται, ο πειρασμός να καταφύγει κανείς στον εκφοβισμό ίσως αυξηθεί, τα επόμενα χρόνια.

Αναλύσεις6 ώρες πριν

Έβρος γηράσκων και μειούμενος

Το δημογραφικό ζήτημα του Έβρου πρέπει να ενταχθεί σε μια ευρύτερη εθνική στρατηγική για την ακριτική Ελλάδα, έχοντας υπόψην τον...

Αναλύσεις7 ώρες πριν

Υπάρχουν ανασκαφές για την ιστορία των Αλβανών;

Που είναι ρε παιδιά τα μνημεία σας;

Δημοφιλή