Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Η Μικρασιατική Καταστροφή άρχισε πριν χίλια χρόνια

Δημοσιεύτηκε στις

Ο χάρτης από το βιβλίο του αείμνηστου Σπύρου Βρυώνη  Η ΠΑΡΑΚΜΗ ΤΟΥ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ ΣΤΗ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΞΙΣΛΑΜΙΣΜΟΥ 11ος – 15ος ΑΙΩΝΑΣ, Εκδόσεις ΜΙΕΤ

 Γιάννης Σπανός   

Η Μικρασιατική Καταστροφή δεν ήταν ένα μαζικό εγκληματικό φαινόμενο του 1922. Ήταν το μακάβριο επιστέγασμα χιλίων χρόνων. Άρχισε πριν δέκα αιώνες. Από την εμφάνιση των Σελτζούκων (Ογούζων, Τουρκομάνων) από το πουθενά, μεταξύ Ώξου και Κασπίας και κατά τραγική συγκυρία γειτνίασαν με τη Βυζαντινή αυτοκρατορία. Έκτοτε και ειδικότερα από το 1040, με αρχηγό τον Tugril – Beg εγκαινίασαν τη μογγολική επιδρομική τακτική εναντίον του Μικρασιατικού Ελληνισμού, που αριθμούσε οκτώ εκατομμύρια κατά τον J.C Russel «Recent Advances in Medieval Demography», 1965,p.99, ή οκτώ εκατομμύρια οκτακόσιες χιλιάδες (Πρακτικά American philosophical Society – Late Ancient and Medieval Population – Philadelphia 1958, v.XLIII,p.81) από τον αιώνα μ.Χ. αιώνα.

Την ίδια επιδρομική τακτική συνέχισαν και επί σουλτανίας Quilidji- Aslan, ένα αιώνα μετά, επαναλαμβάνοντας τα ίδια μέσα και την ίδια παράλογη αιτιολογία περί «αμυντόρων της νομιμότητας» που χρησιμοποίησε ο Μουσταφά Κεμάλ, ο επιλεγόμενος Ατατούρκ «πατέρας των Τούρκων» 734 χρόνια μετά, ο Μπουλέντ Ετζεβίτ 798 χρόνια μετά και η τουρκική κατοχική δύναμη τις τελευταίες δεκαετίες στην Κύπρο. (Δ. Ζακυθηνού, «Βυζαντιναί Σπουδαί» M.E.G. τ.β΄.).

Κρίνεται αναγκαίο να υπογραμμιστεί ότι η Μικρά Ασία ήταν η κοιτίδα του πολιτισμού με πόλεις κοσμοξακουστές όπως: Σμύρνη, Μίλητος, Πριήνη, Κλαζομεναί, Αλικαρνασσός, Φώκαια, Ερυθραί, Χαλκιδών, Κνίδος, Έφεσσος, Λάβδανα, Νικομήδεια, Νίκαια, Δορύλαιον, Θυάτειρα, Πέργαμος και βορειότερα, στον Πόντο, Τραπεζούς, Σινώπη, Κερασούς, Ηράκλεια, Σαμψούς, Αμισός, Κοτύωρος  κ.ά.

Εξάλλου, στη Μικρά Ασία, από των αποτάτων αιώνων αναδείχθηκαν τιτανικά αναστήματα πνευματικών ανθρώπων όπως: Όμηρος, Θαλής, Ηράκλειτος, Βίας, Ξενοφάνης, Αναξαγόρας, Εκαταίος, Αναξιμένης κ.ά. που φώτισαν την ανθρωπότητα και υπήρξαν πρόδρομοι εκπληκτικών μορφών του αρχαίου και του Βυζαντινού πολιτισμού.

Η ολέθρια τακτική συνεχίστηκε και επί Οθμάν (1288-1325) που οργάνωσε την οθωμανική κατάσταση σε διαδοχή της σελτζουκικής, με πυρήνα την τάξη των δυσαρεστημένων Ghazi  που προέρχονταν από το Χορασσάν, την αρχαία Παρθία, κατά τον τουρκολόγο Paul Wittek.

Για την τακτική των Τούρκων είναι ανατριχιαστικές οι μαρτυρίες των ιστορικών Ακροπολίτη, Παχυμέρη, Γρηγορά, Σφραντζή, Δούκα, Χαλκοκονδύλη, Δ. Ζακυθηνού, J. Calmette, N.Barbaro, Banbinger, G. Sclurberger κ.ά. που διαδραματίζουν τη συμφορά όσων καυχιόνταν ότι συνέχιζαν τη στρατηγική του προτύπου τους, του Αττίλα, που ο ιστορικός Πρίσκος χαρακτήρισε «Μάστιγα Θεού», ο δε Μαρτίνος Λούθηρος προσευχόταν στον Θεό να απαλλάξει τον κόσμο από «τις θεομηνίες, την πανούκλα και τον Τούρκο»!

Ευθύς μετά τον Οθμάν, επί σουλτάνου Ορχάν (1326-1362), εφαρμόστηκε το εφιαλτικότερο «σύστημα» εναντίον της ανθρωπότητας. Το παιδομάζωμα. Η αρπαγή, δηλαδή, των πιο εύρωστων παιδιών κάθε 2, 3 ή 5 χρόνια, που μετέτρεπαν σε γενίτσερους ( νέο γένος), ταυτόχρονα με τις μαζικές σφαγές, τις λεηλασίες και τους αφανισμούς πόλεων όπως : Μελιτινή 1057, Σεβάστεια 1059, Έφεσσος 1304, Νίκαια 1337, Νικομήδεια 1337, με άγριους διωγμούς του λαού, που περιγράφει ο Γεώργιος Παχυμέρης ; «… άποροι και γυμνοί και ανέστιοι, όπη εκάστω εις σωτηρίαν  έδοξεν ασφαλές, όλω ποδί ανεχώρουν», αναφερόμενος παράλληλα στην τραγωδία του 14ου αιώνα. ( Γ. Παχυμέρη, Μ.Μ.Ε. τ.β΄σελ. 318, για την άλωση και την πτώση της Ελληνικής Αυτοκρατορίας των Μέσων Χρόνων). 

Αυτά τα δεδομένα και όσα ακολούθησαν στα τετρακόσια χρόνια της τουρκοκρατίας και στον 20ό αιώνα, ανάγκασαν τον πρώην Πρωθυπουργό της Βρετανίας Γλάδστωνα (Bulgarian Horrors and the Guestion of the East) να γράψει: «Ήταν στο σύνολό τους, από την πρώτη μαύρη μέρα που μπήκαν στην Ευρώπη, το μόνο δείγμα της ανθρωπότητας που έδειξε τη μεγαλύτερη έλλειψη ανθρωπισμού. Οπουδήποτε κι αν πήγαν, μια πλατιά κηλίδα έδειχνε τα ίχνη του περάσματός τους και σε όλη την έκταση της κυριαρχίας τους ο πολιτισμός εξαφανιζόταν».

Άλλωστε ο Ζορζ Κλεμανσώ, πρόεδρος του Ανωτάτου Συμβουλίου της Διάσκεψης Ειρήνης, (Ιούνιος 1919), σε απαντητικό έγγραφό του στο βεζύρη Νταμάντ Φερίντ για τα προηγηθέντα της Μικρασιατικής Καταστροφής του 1922, υπογράμμισε ότι «η Τουρκία οπουδήποτε βγήκε νικήτρια έφερε την καταστροφή».  

Αλλά είναι και άλλοι έγκριτοι πολιτικοί, ιστορικοί και δημοσιογράφοι που δεν απέκρυψαν τη φρίκη τους για τα κατά συρροήν κακουργήματα πριν και μετά το 1922, όπως ο ιστορικός Arnold Toynbee “The Question in Greece and Turkey” London 1922, p.140, “Ionian Vision” London 1973, p. 14. Και «Το Δυτικό Ζήτημα μεταξύ Ελλάδας-Τουρκίας», Θεσσαλονίκη, University Studio Prss, 2001. 

Περαιτέρω είναι οι Αμερικανοί διπλωμάτες Χένρυ Μόργκεντάου, πρέσβης στην Κωνσταντινούπολη «Τα μυστικά του Βοσπόρου» κι ο Τζιορτζ Χόρτον, πρόξενος στη Σμύρνη «Η Κατάρα της Ασίας» Νέα Υόρκη 1926.

Ο Τούρκος πολιτικός Νταμάντ Φερίντ πασάς, σε αγόρευσή του στην Οθωμανική Γερουσία στις 22 Οκτωβρίου 1918 διακήρυξε για τους διωγμούς και τις σφαγές των Ελλήνων: «Είναι έγκλημα ασυγχώρητο που πρέπει να αποδοθεί στο Κομιτάτο «Ένωση-Πρόοδος» (των Κεμαλικών). Οι Έλληνες εξολοθρεύτηκαν χωρίς οίκτο».

Από τους δημοσιογράφους αναφέρω τον Έρνεστ Χεμινγουέι (ανταποκρίσεις στην Torondo Star και τις αποκαλύψεις των διαταγών του Ταλαάτ πασά για τις σφαγές των Ελλήνων “Le Temps” 29 Ιουλίου 1926. ( Ιστορικό Αρχείο Γιάννη Σπανού). Και Γιάννη Σπανού: «Έλληνες και Τούρκοι δέκα αιώνες γειτονίας», επιφυλλίδες «Φιλελευθέρου», «Βραδυνής» Αθηνών, «Μακεδονίας» Θεσσαλονίκης και διαλέξεις. Επισημαίνω και τις αποκαλυπτικές εκθέσεις των Ελληνικών πρεσβειών και προξενείων : Κωνσταντινούπολης 13.11.1915, Ικονίου 7.3.1917, Κερασούντος 21.4.1917, Κωνσταντινούπολης 31.11. 1915, 15.7.1915, Ιουνίου 1915, Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου 1917, που αποδεικνύουν ότι η Μικρασιατική Καταστροφή δεν ήταν μόνο έγκλημα του 1922.

Μέχρι το 1914 εκτοπίστηκαν από τον Πόντο 284.172 Έλληνες. Στη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου ο αριθμός υπερέβη το μισό εκατομμύριο (774.235) συν η προσφυγιά από το 1919 μέχρι το 1923, με σφαγές ενός εκατομμυρίου και ενάμισι εκατομμυρίου προσφύγων.

Κρίνεται χρήσιμο να υπομνησθεί ότι ο Τούρκος πολιτικός Νταμάντ Φερίντ πασάς, σε αγόρευσή του στην Οθωμανική Γερουσία στις 22 Οκτωβρίου 1918 διακήρυξε για τους διωγμούς και τις σφαγές των Ελλήνων: «Είναι έγκλημα ασυγχώρητο που πρέπει να αποδοθεί στο Κομιτάτο «Ένωση-Πρόοδος» (των Κεμαλικών). Οι Έλληνες εξολοθρεύτηκαν χωρίς οίκτο». 

Εξάλλου η εφημερίδα Ακσάμ έγραψε: «Η κυβέρνηση διέπραξε ακατονόμαστα εγκλήματα και οφείλει να απολογηθεί. Και στην εφημερίδα Βακίτ, η Χαλιδέ- Εδίπ-Χανέμ, αρθρογράφησε υπό τον τίτλο «Μια εγκληματική τραγωδία».

Δεν είναι άσκοπο να υπομνησθεί και η απόδοση του Αττίλα από  E.A. Thomson στην «Ιστορία του Αττίλα και των Ούννων» Νέα Υόρκη 1948, και από την Cambridge Medieval History, vol.1, εφόσον ο Αττίλας απετέλεσε το πρότυπο εμπνεύσεων του Μπουλέντ Ετζεβίτ για την εισβολή και την γενοκτονία του 1974 στην Κύπρο: 

«Αττίλας, βασιλιάς των Ούννων (406-543). Ήταν αποτρόπαιος στην όψη, δεισιδαίμονας, δεν γνώριζε να γράφει και να διαβάζει, πονηρός, θρασύς και ικανός σ’ όλες τις τέχνες της διπλωματίας. Όπου οδήγησε τις ορδές του, προκάλεσε φοβερές συμφορές και ολοκληρωτική καταστροφή. Ο ίδιος συνήθιζε να καυχιέται ότι απ’ όπου περνούσε χορτάρι δεν ξαναβλάσταινε. Ήταν ένας κατακτητής που σκοπό είχε την καταστροφή και τη λεηλασία. Το πέρασμά του είναι συνυφασμένο με την αγριότητα, τον φόνο, τις ωμότητες και τη φωτιά. Οι κατακτήσεις του είχαν τις ίδιες συνέπειες όπως εκείνες του ανεμοστρόβιλου και όχι της εξαγνιστικής καταιγίδας που εγείρει τη φύση σε μια καινούργια ζωή. Ο ιστορικός Πρίσκος (568 μ.Χ.) τον χαρακτήρισε  τον Αττίλα «Μάστιγα Θεού» κι έτσι παρέμεινε γνωστός στην ιστορία».

ΜΕ ΑΝΕΛΕΗΤΗ ΣΚΛΗΡΟΤΗΤΑ 

Εν κατακλείδι παραθέτω απόσπασμα από την αφήγηση του Ιερού Αυγουστίνου (+604) στην «Εισβολή των Ούννων και των Βανδάλων» που αναπαριστά και όσα υπέστησαν οι Έλληνες της Κύπρου κατά την εισβολή του 1974:

«ΟΙ ΒΑΡΒΑΡΟΙ. Κατέστρεψαν τα πάντα με ανελέητη σκληρότητα. Βρήκαν μια χώρα καλλιεργημένη και εύφορη, κάλλος όλης της γης. Σκόρπισαν το θάνατο και την ερήμωση… Βασάνιζαν τους αιχμαλώτους με αφάνταστη μανία γυρεύοντας κρυμμένους θησαυρούς…. Δεν σέβονταν ούτε τις αδυναμίες των γηρατειών ούτε του γυναικείου φύλου, μήτε την αξιοπρέπεια του ευγενή, μήτε την αγιότητα του ιερέα… Άφησαν έρημες καλλιεργημένες εκτάσεις. Πολυκατοικημένες πόλεις τις άφησαν σχεδόν χωρίς κανένα κάτοικο. Μερικοί δυστυχείς που επέζησαν των οικογενειών τους περιπλανιόνταν με φόβο ανάμεσα στα ερείπια των εκκλησιών… Και τα χωράφια ήταν γεμάτα από τα κόκκαλα των σκοτωμένων»… (www.giannisspanos.com)

Φιλελεύθερος

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Αποκαλυπτικό βίντεο! Έτσι οι Τούρκοι ετοιμάζονται να “επέμβουν” στον τρούλο της Αγιάς Σοφιάς

Η τουρκική κυβέρνηση ανακοίνωσε την έναρξη της μεγαλύτερης μέχρι σήμερα αποκατάστασης του θόλου της Αγίας Σοφίας, μετατρέποντας το εμβληματικό αυτό σύμβολο της παγκόσμιας κληρονομιάς σε εργοτάξιο για ένα αρκετά μεγάλο διάστημα, προκειμένου να το προστατεύσει από φυσικές καταστροφές, όπως έναν μεγάλο σεισμό στην Κωνσταντινούπολη.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Επιμέλεια: Μαρία Ζαχαράκη, Έθνος

Στη σκιά μιας έντονα πολιτικοποιημένης πολιτιστικής πολιτικής, η τουρκική κυβέρνηση ανακοίνωσε την έναρξη της μεγαλύτερης μέχρι σήμερα αποκατάστασης του θόλου της Αγίας Σοφίας, μετατρέποντας το εμβληματικό αυτό σύμβολο της παγκόσμιας κληρονομιάς σε εργοτάξιο για ένα αρκετά μεγάλο διάστημα, προκειμένου να το προστατεύσει από φυσικές καταστροφές, όπως έναν μεγάλο σεισμό στην Κωνσταντινούπολη.

Όπως δήλωσε ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας, Μεχμέτ Νουρί Ερσόι, ο θόλος της Αγίας Σοφίας εισέρχεται στην πιο ευρεία και ολοκληρωμένη αποκατάσταση στην ιστορία του. Ο ίδιος σημείωσε ότι οι εργασίες ενίσχυσης και αποκατάστασης θα διασφαλίσουν την αντισεισμική προστασία του κτιρίου, ενώ υποσχέθηκε ότι θα διατηρηθεί η «αυθεντική μορφή» του μνημείου.

Ο Ερσόι τόνισε μέσω ανάρτησής του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πως η αποκατάσταση θα γίνει χωρίς να διακοπεί η λειτουργία του χώρου ως τέμενος.

Ατσάλι και μουσαμάδες για προστασία των ψηφιδωτών

Οι εργασίες θα γίνουν εξωτερικά για να μην υποστούν φθορές τα εναπομείναντα ψηφιδωτά στον εσωτερικό θόλο. Το έργο προβλέπει την προσωρινή κάλυψη του θόλου με χαλύβδινη κατασκευή και ειδική επένδυση, ενώ θα στηθεί μεταλλική πλατφόρμα 43,5 μέτρων ύψους με 4 κύριες κολόνες, προκειμένου να συνεχιστεί παράλληλα η λατρεία και η εργασία.

«Η λατρεία θα συνεχιστεί, η ιστορία θα προστατευθεί», δήλωσε ο Τούρκος υπουργός, προβάλλοντας τη διττή στρατηγική της διατήρησης του θρησκευτικού ρόλου της Αγίας Σοφίας με παράλληλη αποκατάσταση.

Η «ψηφιακή Αγία Σοφία»

Η ανακοίνωση του τουρκικού Υπουργείου Πολιτισμού συνοδεύτηκε και από μία υπενθύμιση ότι η Αγία Σοφία επανήλθε σε καθεστώς τεμένους με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (10 Ιουλίου 2020) και έκτοτε η χρήση της συνδυάζεται με μία σειρά από επιστημονικά τεκμηριωμένα έργα. Έχουν ήδη καταρτιστεί και υλοποιηθεί σχέδια αποκατάστασης σε κάθε επίπεδο: αρχιτεκτονικό, στατικό, ηλεκτρολογικό και μηχανολογικό.

Παράλληλα, δημιουργήθηκε το «ψηφιακό δίδυμο» της Αγίας Σοφίας, με τρισδιάστατη απεικόνιση όλων των δομών του μνημείου, μελέτη αρχείων και αξιολόγηση σεισμικών σεναρίων για τον εντοπισμό της επικινδυνότητας.

Ο θόλος στο επίκεντρο – τεχνικά και συμβολικά

Οι αναλύσεις σχετικά με τη δομή του κτηρίου έδειξαν ότι ο κυρίως θόλος και οι βοηθητικοί ημισφαιρικοί θόλοι έχουν ανάγκη ενίσχυσης. Μετά την προσωρινή κάλυψή τους, θα ξεκινήσει η αποκατάσταση της εξωτερικής επιφάνειας με εστίαση στην ενίσχυση της στατικής επάρκειας.

Η τοποθέτηση μεταλλικής πλατφόρμας και η χρήση γερανού ύψους 41 μέτρων με βραχίονα 60 μέτρων, θα επιτρέψουν την ομαλή ολοκλήρωση της επιχείρησης χωρίς να παραβιαστεί η λειτουργική χρήση του χώρου ως τόπος λατρείας.

Όταν ολοκληρωθούν οι παρεμβάσεις – από την ενίσχυση του θόλου μέχρι την αποκατάσταση μιναρέδων, προσόψεων και μολύβδινων καλυμμάτων – οι προσωρινές κατασκευές θα αφαιρεθούν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Πρόταση στον Δένδια για Μουσείο Ιστορίας, Τέχνης και Πολιτισμού των Ελλήνων του Πόντου και του Παρευξείνιου χώρου στο στρατόπεδο «Μ. Καπετάν Ακρίτα» στη Βέροια

Η εν λόγω πρόταση, ήρθε σε συνέχεια σχετικού αιτήματος που διατυπώθηκε προς τον Υπουργό Άμυνας από το Κέντρο Ποντιακών Μελετών (ΚΕ.ΠΟ.ΜΕ.) μέσω του Προέδρου και Ομότιμου καθηγητή νεοελληνικής ιστορίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας κ Κωνσταντίνου Φωτιάδη.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Την πιθανότητα να παραχωρηθεί κατά χρήση από το Υπουργείο Άμυνας το ανενεργό κτήριο του πρώην 299 ΚΙΧΝΕ στο στρατόπεδο «Μ. Καπετάν Ακρίτα» στη Βέροια και ο περιβάλλον χώρος αυτού, προκειμένου να στεγαστεί εκεί ένα Μουσείο Ιστορίας, Τέχνης και Πολιτισμού των Ελλήνων του Πόντου και του Παρευξείνιου χώρου μαζί με το ερευνητικό κέντρο του, συζήτησε σε συνάντηση που είχα για το συγκεκριμένο ζήτημα με τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Νίκο Δένδια, ο βουλευτής Ημαθίας της ΝΔ, Λάζαρος Τσαβδαρίδης.

Η εν λόγω πρόταση, ήρθε σε συνέχεια σχετικού αιτήματος που διατυπώθηκε προς τον Υπουργό Άμυνας από το Κέντρο Ποντιακών Μελετών (ΚΕ.ΠΟ.ΜΕ.) μέσω του Προέδρου και Ομότιμου καθηγητή νεοελληνικής ιστορίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας κ Κωνσταντίνου Φωτιάδη.

Στόχος της, η βέλτιστη δυνατή ανάδειξη του σπάνιας ιστορικής αξίας αρχείου που διαθέτει, με πάνω από 30.000 βιβλία σχετικά με την ιστορία και τον πολιτισμό του Πόντου, με 600 αυθεντικούς πίνακες που αναφέρονται στη γενοκτονία, την ιστορία και τον πολιτισμό των Ελλήνων του Πόντου, με 2000 ανέκδοτες συνεντεύξεις προφορικής ιστορίας από πρόσφυγες πρώτης και δεύτερης γενιάς, εκατοντάδες ανέκδοτες αυθεντικές φωτογραφίες, αρχειακό υλικό, χάρτες, γκραβούρες και καρτ-ποστάλ καθώς και ανέκδοτο υλικό από τα αρχεία των Υπουργείων Εξωτερικών ευρωπαϊκών χωρών και των ΗΠΑ.

Όπως επισήμανα στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, η δημιουργία ενός τέτοιου Μουσείου και ερευνητικού κέντρου, δεν θα ωφελήσει μόνο την Εθνική Πολιτιστική Κληρονομιά, αποτελώντας ένα τρίτο – ελκυστικό – χώρο επίσκεψης μαζί με την Παναγία Σουμελά και το νέο Μουσείο της Βεργίνας.

Επιπροσθέτως, θα ωφελήσει τα μέγιστα τόσο την ακαδημαϊκή κοινότητα και τους ερευνητές αλλά και την Τοπική Κοινωνία της Βέροιας και ευρύτερα της Ημαθίας, προσελκύοντας επισκέπτες, εκπαιδευτικές εκδρομές και τουριστικό ενδιαφέρον.

Ο Υπουργός έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την πρόταση αυτή και δεσμεύθηκε να την εξετάσει μαζί με τους αρμόδιους επιτελείς του.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Ιστορική στιγμή στη Μεγάλη Βρετανία! Βαπτίστηκαν ορθόδοξοι περίπου 200 κατηχούμενοι

Η τελετή, που ανέδειξε την πνευματική αναγέννηση και την ενότητα της Εκκλησίας, πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή πολλών κληρικών της Αρχιεπισκοπής, και αποτέλεσε την κορύφωση του προγράμματος «Discover Orthodoxy» – μιας σειράς κατηχητικών μαθημάτων που διεξάγονται εβδομαδιαίως μέσω Zoom από τον Σεπτέμβριο 2024 και θα συνεχιστούν έως και τον Μάιο 2025.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το Σάββατο 12 Απριλίου 2025, Σάββατο του Λαζάρου, καταγράφηκε μία από τις πιο συγκινητικές και ιστορικές στιγμές της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Μεγάλης Βρετανίας. Περίπου 200 νέοι πιστοί εντάχθηκαν στην Ορθόδοξη Εκκλησία κατά την Ιερά Ακολουθία που τελέστηκε στον Ιερό Ναό των Αγίων Δώδεκα Αποστόλων, υπό την προεδρία του Αρχιεπισκόπου Θυατείρων και Μεγάλης Βρετανίας κ. Νικήτα.

Η τελετή, που ανέδειξε την πνευματική αναγέννηση και την ενότητα της Εκκλησίας, πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή πολλών κληρικών της Αρχιεπισκοπής, και αποτέλεσε την κορύφωση του προγράμματος «Discover Orthodoxy» – μιας σειράς κατηχητικών μαθημάτων που διεξάγονται εβδομαδιαίως μέσω Zoom από τον Σεπτέμβριο 2024 και θα συνεχιστούν έως και τον Μάιο 2025.

Οι περισσότεροι από τους νεοφώτιστους—ενήλικες κυρίως, αλλά και αρκετά παιδιά—έλαβαν το Άγιο Βάπτισμα και το Άγιο Χρίσμα, ενώ περίπου είκοσι ενήλικες εισήχθησαν στην Ορθόδοξη Εκκλησία μόνο με το Χρίσμα. Οι συμμετέχοντες προέρχονται από διάφορες εθνικότητες και πολιτισμικά υπόβαθρα: Ηνωμένο Βασίλειο, Κύπρο, Ελλάδα, Αλβανία, Βουλγαρία, Αφρική, Λατινική Αμερική, Ασία και άλλες χώρες της Κοινοπολιτείας και της Ευρώπης.

Μετά το Ιερό Μυστήριο, οι νεοφώτιστοι εισήλθαν στον ναό κρατώντας αναμμένα κεριά και έλαβαν για πρώτη φορά τη Θεία Κοινωνία κατά τη Θεία Λειτουργία που ακολούθησε.

Ο Αρχιεπίσκοπος Νικήτας εξέφρασε τη βαθιά ευγνωμοσύνη του προς τους εφημερίους του ναού, τον Πρωτοπρεσβύτερο Ιωσήφ Παλιούρα και τον π. Δημητριανό Μελέκη, καθώς και προς όλους τους εθελοντές που συνέβαλαν στην οργάνωση αυτής της σπουδαίας ημέρας. Ακολούθησε Σαρακοστιανή δεξίωση προς τιμήν των νεοφώτιστων και των οικογενειών τους.

Φωτογραφία: Jessy Papasavva Photography

ΠΗΓΗ: Orthodox Times

     

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ενδιαφέροντα15 λεπτά πριν

Δεύτερη απόρριψη των υπέρογκων αξιώσεων Δημητριάδη κατά δημοσιογράφων

Το δικαστήριο απέρριψε τους ισχυρισμούς του κ. Δημητριάδη ότι ήταν συκοφαντικά σε βάρος του 5 δημοσιεύματα της «Εφημερίδας των Συντακτών»...

Άμυνα45 λεπτά πριν

Η Ινδία στον πόλεμο των άστρων! Κατασκεύασε το πρώτο φουτουριστικό όπλο λέιζερ – Δοκιμή με κατάρριψη σμήνους drone

Αυτή η πλατφόρμα αλλάζει το παιχνίδι για τις ένοπλες δυνάμεις της Ινδίας, καθώς ο πόλεμος με drone χρησιμοποιείται ολοένα και...

Απόψεις1 ώρα πριν

Προ των πυλών η αλλαγή του νέου καθεστώτος στη Συρία

Ο γεωπολιτικος οργασμός που είδαμε στην αρχή της ανατροπής του Άσαντ γειωθηκε εξαιτίας των σφαγων αλλόθρησκων που πράττονται μέχρι σήμερα.

Διεθνή1 ώρα πριν

Εκδόθηκε στην Ινδία ο εγκέφαλος της τρομοκρατικής επίθεσης στη Βομβάη! Τον αποκήρυξε το Πακιστάν

Η Ινδία υποστηρίζει σταθερά ότι οι επιθέσεις στη Βομβάη του 2008 ενορχηστρώθηκαν με ενεργό υποστήριξη από τρομοκρατικές ομάδες με έδρα...

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Καλυβιώτης: Αντίσταση ή Φινλανδοποίηση

Ο Ραφαήλ Καλυβιώτης αναλύει τις τελευταίες γεωπολιτικές εξελίξεις.

Δημοφιλή