Ακολουθήστε μας

Άμυνα

Το παρασκήνιο και η αλήθεια γύρω από την αχρείαστη και βλαβερή για τα εθνικά μας συμφέροντα κρίση με τη Γαλλία

Δημοσιεύτηκε στις

Ξεκινώντας από ένα Λάθος, δεν φθάνεις ποτέ στην Αλήθεια.[1]

Ιωάννης Θ. Μάζης, Καθηγητής Γεωπολιτικής, ΕΚΠΑ

Η ιστορική συγκυρία και οι συμπτώσεις

Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές (21/07/2020) η Τουρκία συμφώνως προς τις δημοσιογραφικές πληροφορίες έχει προωθήσει τρία ερευνητικά πλοία, ανάμεσά τους και το Oruc Reis, τα οποία συνοδεύονται από19 τουρκικά πολεμικά σκάφη,κινούμενα παρακτίως Νοτίως με κατεύθυνση Ν/Δ της Σμύρνης. Η ελληνική πλευρά έχει κινητοποιήσει το 85% του ελληνικού στόλου ο οποίος κινείται επίσης με κατεύθυνση Ν/ΝΑ

Σε επιφυλακή έχουν τεθεί και οι ελληνικές δυνάμεις στον Έβρο, καθώς ήδη έχει διαταχθεί αναστολή αδειών, ενώ είναι σε ετοιμότητα η εθνοφυλακή. Η τουρκική πλευρά εξέδοσε παράνομη NAVTEX, ανακοινώνουσα την περιοχή όπου προτίθεται να διεξαγάγει έρευνες. Αφορά την περιοχή νοτίως από το Σύμπλεγμα του Καστελορίζου, όπου και το σημείο τομής των, κατά νόμον, ΑΟΖ Ελλάδας (μηδέποτε ανακηρυχθείσης), Κύπρου και Αιγύπτου.

Η τουρκική NAVTEX

TURNHOS N/W : 0977/20 (Antalya NAVTEX Station) (Published Date: 21-07-2020 11:23)

TURNHOS N/W : 0977/20

MEDITERRANEAN SEA

1.SEISMIC SURVEY, BY R/V ORUÇ REİS, ATAMAN AND CENGİZ HAN

BETWEEN 21 JUL-02 AUG 20 IN AREA BOUNDED BY;

33 55.22 N – 027 59.83 E

34 58.25 N – 030 31.50 E

34 18.18 N – 030 54.52 E

34 17.03 N – 030 06.12 E

33 49.13 N – 030 06.38 E

33 40.95 N – 028 46.62 E

33 47.37 N – 028 20.27 E

33 52.98 N – 027 59.97 E

6 NM BERTH REQUESTED.

  1. CANCEL THIS MESSAGE 022059Z AUG 20.

Υπενθυμίζεται ότι η Τουρκία ανεκοίνωσε NAVTEX, από τις 18 Ιουλίου μέχρι τις 18 Αυγούστου, στοχεύουσα παράνομες γεωτρήσεις εις τον θαλάσσιο χώρο νοτιοδυτικώς της Κύπρου, εις τα βυθοτεμάχια 6 και 7 της νομίμως οριοθετηθείσης κυπριακής ΑΟΖ.

            Το ΓΕΕΘΑ, ανεκοίνωσε ότι ζεύγος τουρκικών F-16 που εισήλθε στο FIR Αθηνών άνευ καταθέσεως σχεδίου πτήσεως διεξήγαγαν υπέρπτηση ανωθεν της Ρω, εις τα 17.000 πόδια, στις 16:12 μμ., και στις 16:16 μ.μ πάνω από τη Ρω, το Καστελόριζο και την Στρογγύλη, στα 21.000 πόδια. Δεύτερο ζεύγος τουρκικών F-16 που εισήλθε στο FIR Αθηνών άνευ καταθέσεως σχεδίου πτήσεως διεξήγαγε υπέρπτηση άνωθεν της Ρω και του Καστελορίζου, εις τα 29.000 πόδια, (16:26 μμ) και πέντε λεπτά αργότερα άνωθεν και πάλιν του Καστελορίζου, εις τα 9.500 πόδια. Ακολούθησε τρίτο ζεύγος τουρκικών F- 16 το οποίον εισήλθε εντός του FIR Αθηνών και άνευ καταθέσεως σχεδίου πτήσεως επίσης, διεξήγαγε υπέρπτηση άνωθεν του Καστελόριζο στα 11.000 πόδια στις 16:41 μμ. Ένα λεπτό αργότερα το αυτό ζεύγος διεξηγαγε υπέρπτηση άνωθεν της Ρω, στα 5.000 πόδια, (16:43 μμ.) και στα 9.000 πόδια, και επανέλαβε έκνομον ενέργεια άνωθεν της ιδίας νήσου εις τα 13.000 πόδια στις 16:51 μμ. Σε όλες τις περιπτώσεις τα τουρκικά αεροσκάφη αναγνωρίσθηκαν και αναχαιτίσθηκαν από αντίστοιχα ελληνικα μαχητικά σύμφωνα με τους διεθνείςκανόνες κατά πάγια τακτική.

Είναι πάντως όλως συμπτωματικόν, ότι:

α) Το γεγονός καταγράφεται, δύο μέρες μετά την ακύρωση της υπογραφής της Ελληνογαλλικής συμφωνίας η οποία είχε προγραμματιστεί για την 16η Ιουλίου 2020 και ματαιώθηκε. Η συμφωνία περιελάμβανε μια – ανεπανάληπτη για την μέχρι σήμερα πρακτική – συμφωνία Αμυντικής Συνδρομής τεραστίας σημασίας για την ελληνική αμυντική θωράκιση η οποία “βυθίστηκε στα νερά της Μεσογείου”!

β) και μια δευτέρα σύμπτωσις είναι η εν Αθήναις παρουσία του Γερμανού ΥΠΕΞ κου Heiko Maas. Φαντάζομαι ότι ο Κος Μaas είναι απολύτως ικανοποιημένος από το ναυάγιο της Ελληνο-Γαλλικής Συμφωνίας και – ασφαλώς – είναι διατεθημένος να καλύψει το κενόν ασφαλείας της Ελλάδος, ενώπιον του νέο μπαράζ τουρκικών απειλών, με την διαμεσολάβηση της χώρας του για έναν εφ’ όλης της (εκνόμου τουρκικής) ύλης τουρκο-ελληνικό διάλογο.

            Άλλωστε η ελληνική πολιτική Ιερουσαλήμ μας πληροφορεί ότι έπρεπε να επιστραφούν αναδρομικά ύψους 1δις εις τους συνταξιούχους, λόγω της αιφνιδίου αποφάσεως του Σ.τ.Ε. Συνεπώς οι Γαλλικές φρεγάτες «μας έπεσαν» πολύ ακριβές, διάβολε! Άλλωστε, έτσι είναι αυτά! Η Ελλάς είναι ανυποχωρήτως κράτος Δικαίου και «αγκυροβολημένη» παραλλήλως και «εις το Διεθνές Δίκαιον» αρκεί να μην το εφαρμόζει προς…όφελός της (βλέπε, επέκτασις Αιγιαλίτιδος ζώνης στα 12nm)!

Οι ακριβές φρεγάτες.

1) Σε ό,τι αφορά το ζήτημα των πληρωμών το ακριβές είναι ότι η γαλλική πλευρά υπήρξε σαφέστατη από τα τέλη Ιουνίου-αρχές Ιουλίου κατά τις επισκέψεις των αντιπροσώπων της DGA/MA (Direction Générale de l’Armement-Ministère des Armées) και του γαλλικού Υπουργείου Οικονομικών (Trésor Français) στην Αθήνα. Συνεπώς το οψίμως αναφερθέν επιχείρημα περί υψηλού κόστους των Συμφωνιών δεν ισχύει διότι άλλως δεν θα ορίζετο διμερώς ως ημερομηνία υπογραφής αυτών, η 16η Ιουλίου!

2) Οι πληρωμές αυτές εξηπλούντο εις… δεκατρείς (13) δόσεις και όχι δέκα (10) που εφοβείτο αρχικώς το Υπουργείο Οικονομικών και μάλιστα για την χρονική περίοδο από 2020 έως 2032, όπως το ΥΠΟΙΚ εζήτησε από την DGA. Εάν οι υψηλότερες δόσεις είχαν τοποθετηθεί στην αρχή (2020-2023) αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η DGA όφειλε να χρηματοδοτήσει τις εταιρείες οι οποίες θα εκκινούσαν την παραγωγή των μεγάλων – και πολύ δαπανηρών – υποσυστημάτων τα οποία ήσαν απαραίτητα για την κατασκευή των σκαφών. Αυτό όμως ήτο γνωστόν εις το ΥΠΕΘΑ από τον Ιανουάριο του 2020! Συνεπώς έκπληξις και πάλιν δεν δικαιολογείται από πλευράς Ελλάδος.

3) Επίσης, η αυστηρότης του ελληνικού ΥΠ.ΟΙΚ. εξηντλήθη αναιτίως στην περίπτωση της  Ελληνογαλλικής εξοπλιστικής συνεργασίας, απαιτώντας i) τεράστιες ποσότητες και είδη δικαιολογητικών και τεκμηριωτικών εγγράφων από την γαλλική πλευρά (συμπεριλαμβανομένης και της περιπτώσεως επιβολής ανοικτού διαγωνισμού (!) στα προγράμματα των Mirage 2000-5 και των οπλικών τους συστημάτων (τα οποία ειρήσθω εν παρόδω κατασκευάζονται εδώ και 45 χρόνια από τις ίδιες εταιρείες! (DASSAULT (AVIONS), THALES (ELECTRONIQUE, RADAR κ.τ.λ.) SAFRAN (MOTEUR) και MBDA (ARMES, IE SCALP, EXOCET, MICA, MAGIC) και ii) πλήθος τραπεζικών εγγυήσεων (τις οποίες και έλαβαν φυσικά) παρά το ότι η Ελλάς διατηρεί στενές σχέσεις με τις επιχειρήσεις αυτές εδώ και 40 έτη και – εν τω μεταξύ – οι εν λόγω μονάδες αναφέρονται σε εγγυήσεις της Γαλλικής Δημοκρατίας και με τιμές ανάλογες των προτεινομένων στις γαλλικές ένοπλες δυνάμεις, όπως προβλέπεται από σχετική Ελληνογαλλική συμφωνία η οποία και ρητώς το προβλέπει.

4) Tα συμφωνηθέντα αυτά ποσά των δόσεων λεπτομερώς κατ’ έτος και μάλιστα με τα Follow on Support (FOS) έχουν ως εξής: i) 2020: 418εκ., ii) 2021: 535εκ., iii) 2022: 609εκ., iv) 2023: 362εκ., v) 2024:236εκ.+FOS, vi) 2025:206εκ.+ FOS, vii) 2026:57εκ.+ FOS, viii) 2027: 31εκ.+ FOS, ix) 2028: 23εκ.+FOS, x) 2029: 15εκ.+FOS, xi) 2030: 8εκ.+FOS, xii) 2031: 3εκ.+FOS, xiii) 2032: 2εκ.+FOS. Σύνολον: 2.682εκ ευρώ και επ’ ουδενί 3.500εκ ευρώ! Η δε καθαρή τιμή των δύο Φρεγατών σύν τα ILS (Integrated Logistics Support) ανήρχετο εις το ποσόν των 1.818εκ. Ευρώ! Να ληφθεί δε υπόψιν ότι υπήρξαν και επιπλέον απαιτήσεις από πλευράς Ελλάδος για ειδική κατασκευή υποδοχής του αμερικανικού Close-in Wapon System (CIWS) τύπου RAM – Mk49. Περίπου δηλαδή όσο το ποσόν του εκσυγχρονισμού των 84 F-16 σε Viper, τα οποία θα παραληφθούν το…μέχρι το 2029! Και μάλιστα με χρήματα τα οποία συνεφωνήθησαν κατά την περίοδο της ακμής της οικονομικής κρίσεως και των μνημονίων στην Ελλάδα!

5) Τα ILS τα οποία συμπεριελάμβαναν τα i) πολεμοφόδια (σύνολο: 482εκ.) ii) τις συνολικές προμήθειες (σύνολο: 165εκ.) iii) υποστήριξη από πλευράς DGA (σύνολο: 40εκ.) iv) τα FOS για τις φρεγάττες και τα πυρομαχικά τους για το διάστημα 2024-2032 (προς ελεύθερον καθορισμόν ανα έτος) είναι 177εκ. Ευρώ.

6) To σύνολο του ποσού των 2.682εκ. Ευρώ περιλαμβάνει όλα τα ανωτέρω και εξειδικεύοντας σε οπλισμό, τα εξής οπλικά συστήματα: πύραυλοι Αster 30 και ASTER 15 (με αντιβαλλιστικές ικανότητες,  Exocet τελευταίας γενεάς και MdCN (οι αντίστοιχες ποσότητες είναι απόρρητες), τορπίλες MU90 (οι αντίστοιχες ποσότητες είναι απόρρητες), δυνάμενες να αντιμετωπίσουν οποιοδήποτε είδος συμβατικού ή πυρηνικού υποβρύχιο με εξελιγμένη παρακολούθηση στόχων και ικανότητα αποφυγής αντιμέτρων (anti-torpedo decoys) και τα νέας γενεάς αντίμετρα κατά τορπιλών τύπου CANTO το οποίο συνίσταται σε έναν ενεργό ευρυζωνικό ακουστικό πομπό που ενεργεί τόσο ως παρεμβολέας όσο και ως γεννήτρια εκατοντάδων ψευδο-στόχων για την παραπλάνηση του σόναρ της τορπίλης και του ακουστικού επεξεργαστή[2]. Για όλα αυτά η Ελλάς εζήτησε την συνδρομή της Γαλλίας, και την έλαβε, ώστε να μην υπάρξουν αντιρρήσεις από την γερμανική επιχειρηματική πλευρά. Αυτό και μόνον λέγει πολλά για την ασύγγνωστη γερμανική παρεμβατική δράση στα ελληνικά ζητήματα εθνικής ασφαλείας, εθνικής ανεξαρτησίας και εδαφικής  ακεραιότητος. Είναι εν πολλοίς προτεκτορατική γερμανική αντίληψις και ως τέτοια θεωρείται απαράδεκτη.

7) Επίσης είναι ανακριβή τα διαδιδόμενα περί βεληνεκούς των “ελληνικών” SCALP αέρος-αέρος δήθεν “περιορισμένου” βεληνεκούς 300km ενώ μας δίδονται με βεληνεκές 500km αλλά και τα διαδιδόμενα περί της ναυτικής εκδοχής των (MdCN: SCALP NAVAL) οι οποίοι μας διατίθενται με το υποστρατηγικό βεληνεκές των 1000km και ακρίβεια πλήγματος 50cm (!) και σαφώς όχι με το διαδιδόμενο “περιορισμένο” βεληνεκές των 500km (!). Υπάρχει δε από γαλλικής πλευράς, και είναι γνωστότατη στο ΥΠΕΘΑ, η δέσμευση για μη παράδοση αναλόγων όπλων προς την τουρκική πλευρά ήδη από το έτος 2000. Αυτό από μόνο του δημιουργεί σοβαρότατα στρατηγικά  αμυντικά πλεονεκτήματα στην Ελληνική αμυντική θωράκιση και την καθιστά σοβαρότατη στρατιωτική παρουσία στην Μεσόγειο, άκρως υπολογήσιμο αντίπαλο για την Τουρκία και τις ιμπεριαλιστικές βλέψεις της.

8) Το σημαντικότερο σημείο, και αυτό το οποίο δεν αποτιμάται με χρήμα, ούτε με καταβολές αναδρομικών συντάξεων, είναι το ότι η DGA διευκρίνισε με τον πλέον σαφή τρόπο ότι υπάρχει σαφής ρήτρα «αμυντικής» και όχι απλώς γενική ρήτρα «στρατηγικής συνδρομής» η οποία αναφέρει ρητώς στο άρθρο 2 του Συμφώνου Στρατηγικής Συνδρομής (Accord de coopération stratégique) ότι προβλέπεται «αμοιβαία στρατιωτική βοήθεια σε περίπτωση ανάγκης όπου κάποιο από τα δύο συνυπογράφοντα μέλη δεχθεί επίθεση η οποία θα θέσει εν κινδύνω την εδαφική της ακεραιότητα».

9) Ας εξετάσουμε τώρα, σε τί είδους παραγγελίες προέβημεν από το 2013 μέχρι σήμερα (2020) σε αμερικανικό οπλισμό και φυσικά άνευ ουδεμιάς ρήτρας αμυντικής συνδρομής και βεβαίως με την σταθερή υποστήριξη του Λευκού Οίκου στην τουρκική πλευρά και τις ιμπεριαλιστικές της βλέψεις εναντίον της Ελλάδος. Επίσης, να εξετάσουμε και την ποιότητα της τεχνολογίας των συστημάτων αυτών. Ας εξετάσουμε ακόμη, τα καταβληθέντα ποσά, εν μέσω σκληρής οικονομικής κρίσεως και μνημονίων, τα αποτελούμενα εξ ευρωπαϊκών κεφαλαίων. Επίσης να μην λησμονούμε, ότι για την διασφάλιση των ποσών αυτών, η Γαλλική Δημοκρατία βοήθησε τα μέγιστα την Αθήνα στο πλαίσιο των ανταγωνισμών και αντιρρήσεων της ΕΕ! Ο κατωτέρω Πίνακας παρουσιάζει, μετά σχολίων, όλα τα προαναφερθέντα. Και είναι χρήσιμος διότι το συνολικό ποσό εγγίζει τα 2δις €! Δηλαδή διαφέρει κατά ήμισυ δις περίπου από την ναυαγήσασα Ελληνο-γαλλική στρατηγική σημασία με τα τελευταίου τύπου υποστρατηγικά οπλικά συστήματα, τις ναυτικές πλατφόρμες πολαπλών στόχων και ανθυποβρυχιακού πολέμου και – κυρίως – τη ρήτρα αμυντικής συνδρομής.

Έτος Πρόγραμμα/κόστος Παρατηρήσεις/Αιτιολογία
2013 Απόκτηση 460 οχημάτων M113, από τα “μεταχειρισμένα αποθέματα” του Αμερικανικού Στρατού, «δωρεάν». Στην πραγματικότητα οι ΗΠΑ θα πουλήσουν την μεταφορά τους προς την Ελλάδα, και την “συντήρηση” δι’ ανταλλακτικών για ένα ποσό το οποίον…αγνοούμε!!! Ουσιαστικώς απέβλεπε να ανατρέψει το Πρόγραμμα των τεθωρακισμένων BMP3 για τα οποία είχαν συμφωνήσει ο Κ. Καραμανλής και ο Vladimir Poutine.
2013 Αγορά15 μεταχειρισμένων Chinook από τον τότε Υπ. ΕΘ.Α Αβραμόπουλο, έναντι 150εκ. €. Την περίοδο που η Ελλάδα βρίσκεται σε κρίση και το Παρίσι στηρίζει την Αθήνα στο πλαίσιο μιας γερμανικής ΕΕ, αγοράζουμε μεταχειρισμένο αμερικανικό υλικό!
 2015 Εκσυγχρονισμός 4 αεροσκαφών θαλάσσιας περιπολίας P3B, πεπαλαιωμένα 40 ετών, έναντι 500εκ. $USA, στο υψηλότερο σημείο της οικονομικής κρίσεως. Η επιχειρησιακή ικανότης των δεν σχολιάζεται. Ενώ η ίδια η Lockheed Martin πρότεινε να αγορασθούν μεταχειρισμένα P3C  με έκπτωση 25%, η Ελλάδα αποφασίζει τον εκσυγχρονισμό των P3B και τελικώς το 2020, μόνο ένα αεροσκάφος “πετάει” χωρίς τις προβλεπόμενες ικανότητες… Δεν έχει κατατεθεί ισχυρή αιτιολογία, ενώ τα οπλικά συστήματα παρέμεναν την περίοδο εκείνη χωρίς υποστήριξη: οι M2000, οι Meko….
2017 Απόκτηση 70 Kiowas (εποχής του πολέμου του Viet Nam) «δωρεάν»: κόστος 47 εκ. €, για 36 εξ αυτών τα οποία θα είναι επιχειρησιακά! Η αιτιολογία που κατετέθη τότε ήτο ότι: «τα Κaiowas με βάση τη Ρόδο θα υπερασπίσουν το Καστελλόριζο» (Δεν σχολιάζεται). Η πραγματική αιτιολογία, μάλλον φαίνεται πως είναι η ανορθολογική μονομερής διακοπή από πλευράς ΥΠΕΘΑ του συμβολαίου των γαλλικών NH90! Ακόμα ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα που πεθαίνει προς όφελος ενός αμερικανικού. Το συμβόλαιο των ΝΗ επανεκκινά το 2017, μετά από δύο χρόνια διακοπή.
2017 Εκσυγχρονισμός 84 F16 (επί συνόλου 136 της Π.Α.), έναντι 1.5 δις € (εκτίμηση) Με το σύστημα FMS, δεν δυνάμεθα να γνωρίζουμε το ακριβές κόστος του Προγράμματος. Εκτός αυτού, υπάρχουν κάποια σημεία προς εξακρίβωση διότι είναι γνωστό το πρόβλημα ασυμβατότητας μεταξύ του νέου radar του  F16V και του συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS…
2020 Απόκτηση 4 μεταχειρισμένων ελικοπτέρων MH60R (Lockheed Martin), για το Π.Ν. (Ανθυποβρυχιακός πόλεμος) έναντι 260εκ. €. Πρόγραμμα επικυρωθέν από το Ελληνικό Κοινοβούλιο τον Μάϊο του 2020.
2019 Yπογραφή των FOS των Mirage 2000-5 Μέχρι σήμερα, Ιούλιο του 2020, καμμία παραγγελία ανταλλακτικών δεν έχει γίνει εισέτι.

Εξ άλλου, ξεκίνησε και σχετικός διαγωνισμός για την μελέτη της παρατάσεως της “επιχειρησιακής ζωής” του οπλισμού των Mirage 2000-5.

Για όλα τα ανωτέρω, λαμβανομένων υπόψη και των σχολίων που τα συνοδεύουν κατέθεσε το Ελληνικό κράτος ποσόν που υπερβαίνει τα 2δις €. Εδώ όμως δεν ελήφθησαν υπόψιν ζητήματα όπως οι τότε αποφάσεις του Σ.τ.Ε. ούτε άλλου τύπου επιστροφές των αναδρομικών στις συντάξεις. Επίσης δεν εζητήθη ούτε ελήφθη ποτέ, κάποια ρήτρα αμυντικής συνδρομής από την υπερατλαντική μας σύμμαχο.

Το μόνο που ελάβαμε ήτο η προκλητική, προσβλητική και επικίνδυνη δυτική ανοχή/υποστήριξη του κου Ερντογάν στα διαπραχθέντα ανομήματά του στην ΑΟΖ της Κύπρου, και στις απειλές και στις προσπάθειες εισβολής του δι’ “οπλοποιήσεως” συγκροτημένων ομάδων παρανόμων μεταναστών, ανακραζόντων Allah Wakbar! Με την συμπαράσταση, βεβαίως, της τουρκικής Στρατοχωροφυλακής, της τουρκικής Αστυνομίας, τεθωρακισμένων οχημάτων Μ.Π. και κλιμακίων της MIT, στον Έβρο και στο Αιγαίο.

Και προσφάτως σε μία «υποστηρικτική» προς την Ελλάδα δήλωση του Dept of State «περί αμφισβητουμένων θαλασσίων περιοχών»! Εύγε εις την ελληνική διπλωματία και εις το Υπουργείον επί των Οικονομικών!

[1] Qui part d’une erreur n’arrive jamais à la vérité, (Γαλλική παροιμία, 1855)

[2]     https://defencereview.gr/mesa-stis-egkatastasis-tou-naval-group-dipla-stis-torpiles-ke-ta-antimetra-alla-ke-skepsis-gia-tis-ellinikes-fregates/

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Προσοχή! Η Γερμανία υπερεξοπλίζεται για τρίτη φορά

Οι λαοί της Ευρώπης παρατηρούν μια Γερμανία να γιγαντώνεται οικονομικά και εξοπλιστικά, με τους κυβερνήτες να σφυρίζουν αδιάφορα μπροστά στον κίνδυνο «να ξυπνήσει το τέρας».

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει ο πρέσβης ε.τ. Λεωνίδας Χρυσανθόπουλος

Μετά το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η Γερμανία υποχρεώθηκε από τη Συνθήκη των Βερσαλλιών της 28ης Ιουνίου του 1919 σχεδόν να αφοπλιστεί, μειώνοντας τον στρατό της σε 100.000 ενώ της απαγορεύτηκε να έχει αεροπορία. Με την πάροδο του χρόνου, άρχισε κρυφά στην αρχή και φανερά μετά το 1933 που ανέλαβε ο Χίτλερ να εξοπλίζεται χωρίς καμία αντίδραση από τα κράτη που την είχαν νικήσει, κυρίως από την Αγγλία και τη Γαλλία. Έτσι μπόρεσε να ξεκινήσει πανέτοιμη τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και την ήττα της, η Γερμανία υποχρεώθηκε από τη Συμφωνία του Πότσδαμ της 1ης Αυγούστου του 1945 στη διαίρεση της χώρας σε ζώνες κατοχής, στην κατάργηση των ενόπλων δυνάμεών της και στη δραστική μείωση της βιομηχανικής της παραγωγής ώστε να μην μπορεί να παράγει εξοπλισμούς. Με την έναρξη του Ψυχρού Πολέμου και του πολέμου στην Κορέα το 1950 τα μέτρα αυτά χαλαρώνουν, αίρονται οι περιορισμοί στην βιομηχανία και ιδίως ως προς τον χάλυβα κι επιτρέπεται σταδιακά ο εξοπλισμός της. Το 1955, η Γερμανία γίνεται μέλος του ΝΑΤΟ.

Με τη Συνθήκη της Τελικής Διευθέτησης του Θέματος της Γερμανίας το 1990 (ονομάστηκε και Συνθήκη 2+4) έγινε πρόβλεψη για ορισμένα περιοριστικά μέτρα ως προς τους εξοπλισμούς της Γερμανίας. Το άρθρο 3 της Συνθήκης απαγορεύει τη χρήση ή την παρασκευή πυρηνικών, βιολογικών και χημικών όπλων ενώ η ενωμένη πλέον Γερμανία παραμένει συμβαλλόμενο μέρος της Συνθήκης περί μη διασποράς πυρηνικών όπλων. Στο ίδιο άρθρο προβλέπεται ότι ο γερμανικός στρατός δεν θα μπορεί να υπερβεί τα 370.000 άτομα. Το άρθρο 5 απαγορεύει τη στάθμευση ξένων στρατιωτικών δυνάμεων και την τοποθέτηση πυρηνικών όπλων στον χώρο της πρώην Ανατολικής Γερμανίας.

Κι όμως, ενώ η Γερμανία ήταν υπεύθυνη για τους δύο καταστροφικούς για την ανθρωπότητα παγκοσμίους πολέμους, ενώ της επιβλήθηκαν πολλές κυρώσεις από τις νικήτριες δυνάμεις και θα περίμενε κανείς από τα ευρωπαϊκά κυρίως κράτη να έχουν στραμμένη την προσοχή τους σε μια χώρα που είχε επιδείξει δύο φορές πολεμοχαρή ένστικτα, βρισκόμαστε το 2025, με αφορμή το Ουκρανικό, μπροστά σε ένα ισχυρό γερμανικό κράτος, έτοιμο να διαθέσει σχεδόν 1 τρις ευρώ για εξοπλιστικές δαπάνες και να διαδραματίσει, γιατί όχι και εδαφικά, ένα σοβαρό ρόλο στη διεθνή πολιτική σκηνή. Κι αυτό, χωρίς καμία αντίδραση από παντού. Και, αναλύουμε:

Μετά την εκλογή του προέδρου Τραμπ και την πρόθεσή του να σταματήσει τη βοήθεια των ΗΠΑ προς την Ουκρανία και να μεσολαβήσει για το τέλος του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας, τα κράτη-μέλη κυρίως της Ευρωπαϊκής Ένωσης ένιωσαν ανασφάλεια και ξεκίνησαν τις διαδικασίες για τη δημιουργία μιας κοινής ευρωπαϊκής άμυνας για την προστασία της Ευρώπης από άγνωστους εχθρούς, ορίζοντας στην πραγματικότητα τη Ρωσία ως τον πρώτο και πιο επικίνδυνο εχθρό. Σ’ αυτά τα πλαίσια, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία διετέλεσε και υπουργός Άμυνας της Γερμανίας, υπέβαλε στις 4 Μαρτίου 2025 το σχέδιο “Rearm Europe” του οποίου το όνομα άλλαξε μετά από την αντίδραση της Ιταλίας και της Ισπανίας σε “Readiness 2030”. Ο προϋπολογισμός αυτού του σχεδίου ανέρχεται σε 800 δις ευρώ και η πρόβλεψη είναι ότι η Γερμανία θα πάρει τη μερίδα του λέοντος. Κερδισμένη θα είναι επίσης η Γερμανία (όπως και η Ελλάδα σ’ αυτή την περίπτωση) και από την ρήτρα διαφυγής που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καθώς θα επιτρέπει στα κράτη-μέλη (για τους σκοπούς του σχεδίου) μεγαλύτερη δημοσιονομική ευελιξία για την αύξηση των αμυντικών δαπανών τους χωρίς να παραβιάζονται οι κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας.

Η Γερμανία είναι οικονομικά και σε πληθυσμό η μεγαλύτερη χώρα της Ε.Ε. Το ΑΕΠ της ήταν το 2024 κατά 50% μεγαλύτερο απ’ αυτό της Γαλλίας που είναι η δεύτερη πιο ισχυρή χώρα της Ε.Ε. Η Γερμανία αποτελεί την μοναδική μεγάλη χώρα της Ευρώπης που δεν είναι υπερδανεισμένη καθώς το χρέος της ανέρχεται σε περίπου 62,5% του ΑΕΠ της. Μ’ αυτή την έννοια, κάνοντας χρήση της ρήτρας διαφυγής για τις δαπάνες άμυνας και υποδομών του σχεδίου “Readiness 2030” η χώρα αυτή θα υλοποιήσει ένα τεράστιο πρόγραμμα 500 δις ευρώ για τις υποδομές κι άλλα 500 δις ευρώ για την άμυνά της. Η συνεργασία της Γερμανίδας προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με το Βερολίνο ως προς το θέμα αυτό θεωρείται αυτονόητη αν λάβει κανείς υπόψιν ορισμένες προτάσεις του σχεδίου που ευνοούν περισσότερο τη Γερμανία.

Κάπως έτσι και ερήμην μας λοιπόν παρατηρούμε εμείς οι λαοί της Ευρώπης μια Γερμανία να γιγαντώνεται οικονομικά και εξοπλιστικά, με τους κυβερνήτες μας να σφυρίζουν αδιάφορα μπροστά στον κίνδυνο «να ξυπνήσει το τέρας». Κι αυτό είναι πολύ πιθανόν να συμβεί αν η κλυδωνιζόμενη Ευρωπαϊκή Ένωση διαλυθεί και η Ιστορία επαναληφθεί, όπως καμιά φορά το συνηθίζει.

Για μας τους Έλληνες μάλιστα η περίπτωση γίνεται ολοένα και πιο ενδιαφέρουσα καθώς πλησιάζει η 6η Απριλίου, επέτειος της γερμανικής εισβολής στη χώρα μας το 1941, ημερομηνία που μας προτρέπει να θυμηθούμε ότι το Βερολίνο εξακολουθεί να αρνείται να μας καταβάλει το 1 τρις ευρώ και πλέον (με τους τόκους) που μας οφείλει από την περίοδο της Κατοχής για αποζημιώσεις, επανορθώσεις και κατοχικά δάνεια. Όσες είναι με λίγα λόγια οι προγραμματισμένες εξοπλιστικές του δαπάνες, οι επικίνδυνες.

Διαμαρτυρία για τις γερμανικές οφειλές!

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Φτιάξτε πυρήνα Ελλήνων Κυπρίων ιπτάμενων!

Παρέμβαση του επισμηναγού ε.α. Στέφανου Καραβίδα στο Star Forum 2025

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στέφανος Καραβίδας: Το ζήτημα της Κύπρου είναι θέμα εισβολής και κατοχής. Δεν μπορούμε να πούμε, ότι μόνο με τα Rafale η κατάσταση είναι εντάξει. H αεροπορική ισχύς είναι η μοναδική που προσπερνά το τακτικό και το επιχειρησιακό επίπεδο και να δημιουργήσει στρατηγικά αποτελέσματα. Προκειμένου να γίνει αυτό πρέπει οι αεροπορικές δυνάμεις να επιβιώσουν και να κατισχύσουν των αντιπάλων. Είναι ζήτημα πολιτικής.

Οι αριθμοί δεν βγαίνουν. Με βάση τη θεωρία της αεοπορικής ισχύος δεν μπορούμε να διαιρέσουμε τις δυνάμεις μας. Δεν μπορούμε να αποσύρουμε μαχητικά. Πρέπει κάποια από τα Mirage 2000-5 να πάνε είτε στην Κύπρο είτε στην Κρήτη. Έπρεπε να δημιουργηθεί πυρήνας Ελλήνων Κυπρίων που να υπηρετούν σε ελληνικές μοίρες. Να υπάρχει έτοιμη μαγιά δημιουργίας αεροπορικού βραχίωνα στην Κύπρο. Είναι πολύ σημαντικό και απαιτείται για να διασπάσει τις τουρκικές αεροπορικές δυνάμεις.

Το ζήτημα είναι “δόγμα απελευθέρωσης” , ενιαίος εθνικός ψυχισμός. Μην επιτρέψουμε σε αυτούς τους οργανισμούς που δημιουργούν διασπαστικές συνιστώσες, να επιβιώσουν και να συνεχίσουν το διχαστικό τους έργο. Να στηρίξουμε στρατιωτικά την Κύπρο, ως την ισχυρή λαβίδα του Ελληνισμού που είναι αναγκαία για το Ισραήλ. Δεν θα φυσήξει ο αέρας που καρτερούμε, ούτε θα σηκωθεί ο Πενταδάχτυλος να τους αποσείσει.

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Ν. Ανδρουλάκης: Αναγέννηση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας – Καμία εμπλοκή της Τουρκίας στην ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική άμυνας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στην ανάγκη αναγέννησης της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας στάθηκε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ Νίκος Ανδρουλάκης, μιλώντας στη Βουλή, κατά τη συζήτηση για την άμυνα.

Ο κ. Ανδρουλάκης υπογράμμισε ότι δεν πρέπει να υπάρχει καμία εμπλοκή της Τουρκίας στην ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική άμυνας.

Ανέφερε επίσης ότι πρέπει να χορηγούνται επιδοτήσεις σε χώρες με υψηλό χρέος όπως η Ελλάδα, προσθέτοντας ότι δεν αρκεί η ρήτρα διαφυγής, καθώς «είναι κομμένη και ραμμένη στα μέτρα των ισχυρών χωρών» και «θα αυξήσει το χρέος μας».

Ο κ. Ανδρουλάκης επεσήμανε ότι δεν υπάρχει δίλημμα μεταξύ άμυνας και κοινωνικού κράτους. «Να διεκδικήσουμε από την Ευρώπη να κάνει το ίδιο» σημείωσε.

Υπογράμμισε επίσης ότι «δεν δίνουμε λευκή επιταγή για εξοπλισμούς εις βάρος της κοινωνικής συνοχής».

«Η Ευρώπη να πάρει την κατάσταση στα χέρια της και να μην εξαρτάται αποκλειστικά από το ΝΑΤΟ»

Ο κ. Ανδρουλάκης ανέφερε ότι η Ευρώπη πληρώνει τις αποτυχημένες γεωπολιτικές επιλογές των ΗΠΑ. Όπως τόνισε, οφείλει η Ευρώπη να πάρει την κατάσταση στα χέρια της και να μην εξαρτάται αποκλειστικά από το ΝΑΤΟ.

Ωστόσο, πρόσθεσε ότι δεν πρέπει να γίνει καμία έκπτωση στο κοινωνικό μοντέλο της Ευρώπης, συμπληρώνοντας ότι «θα είναι νίκη των αυταρχικών ηγετών». «Δεν πρέπει να τους κάνουμε τη χάρη» συνέχισε.

Ζήτησε επίσης «οι αποφάσεις της Ε.Ε. να είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και όχι προς όφελος των ισχυρότερων χωρών». «Το ευρωπαϊκό ψήφισμα ήταν ξεκάθαρο: Καμία χρήση του Ταμείου Συνοχής για την Άμυνα. Αυτό η κ. Φον ντερ Λάιεν το πέταξε στο καλάθι των αχρήστων» σημείωσε και τόνισε ότι η Λευκή Βίβλος της Ε.Ε. πάσχει από ένα έλλειμμα ευρωπαϊκής προοπτικής.

Διερωτήθηκε, δε, «πού είναι το ευρωομόλογο» και τόνισε ότι δεν βολεύει την Ελλάδα η αρχιτεκτονική της Λευκής Βίβλου σε ό,τι αφορά τις οικονομικές δαπάνες. Όπως τόνισε, η λύση είναι να υπάρχουν εγγυήσεις –επιδοτούμενα προγράμματα για εξοπλιστικά- για τις χώρες που έχουν για χρόνια επιβαρυμένο προϋπολογισμό ως προς τις αμυντικές δαπάνες.

«Πρέπει προτεραιότητά μας να είναι ένα νέο Ταμείο Ανάκαμψης. Αυτού του χαρακτήρα πρέπει να είναι η οικονομική δομή της στήριξης, για να μην απογειωθεί το χρέος μας» επέμεινε, ενώ τόνισε πως υποτιμάται από τις προτάσεις της κ. Φον ντερ Λάιεν η ανάγκη πραγματικής ύπαρξης ευρωστρατού.

Σημείωσε επίσης ότι η Ε.Ε. πρέπει να κλείσει οριστικά την πόρτα σε χώρες όπως η Τουρκία σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα συνεργασίας με εταιρείες τους.

«Ναυάγιο η κυβέρνηση της Ν.Δ. σε θέματα αξιοπιστίας και ασφάλειας»

Στρέφοντας τα «βέλη» του στην κυβέρνηση, ανέφερε ότι δύναμη δεν σημαίνει μόνο ισχυρός στρατός και διερωτήθηκε, μεταξύ άλλων, τι έχει κάνει για το δημογραφικό. «Έξι χρόνια τώρα έχετε αποτύχει: καταρρέει η αγοραστική δύναμη, κλιμακώνεται η κρίση εμπιστοσύνης στους θεσμούς» ανέφερε μεταξύ άλλων.

Χαρακτήρισε, δε, «ναυάγιο» την κυβέρνηση της Ν.Δ. σε θέματα αξιοπιστίας και ασφάλειας. «Τι να θυμηθούμε; Τις παρακολουθήσεις στελεχών των αρχηγών των Ενόπλων Δυνάμεων;» σημείωσε, ενώ τόνισε πως «με το καλώδιο στην Κάσο φανήκατε απροετοίμαστοι». Σημείωσε εξάλλου ότι «ο νόμος του Γ. Μανιάτη είχε ήδη έτοιμο το πλαίσιο των ερευνών σε θαλάσσια οικόπεδα».

«Η κυβέρνηση πορεύεται χωρίς σχέδιο ανάπτυξης της εγχώριας βιομηχανίας άμυνας»

Ο κ. Ανδρουλάκης επεσήμανε ότι «υπάρχουν ακραίες προκλήσεις και αστάθεια» και διερωτήθηκε: «Εμείς τι θα κάνουμε; Μπορούμε να είμαστε μόνο καταναλωτές εξοπλισμών; Πώς θα μετατραπούμε σε παραγωγούς και συμπαραγωγούς;».

Όπως τόνισε, η χώρα δαπανά το 2,8% του ΑΕΠ σε αμυντικές δαπάνες αλλά η αμυντική βιομηχανία συμβάλλει κατ’ ελάχιστο, ενώ δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για βιομηχανικές επιστροφές. Είπε επίσης ότι η εγχώρια συμμετοχή στις φρεγάτες Behlarra περιορίστηκε στο 0,5%.

Ο κ. Ανδρουλάκης επεσήμανε ότι η Ελλάδα είναι ουραγός στις δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη στην αμυντική βιομηχανία και επεσήμανε ότι δεν υπάρχει επικαιροποίηση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανικής στρατηγικής.

«Η κυβέρνηση πορεύεται χωρίς σχέδιο ανάπτυξης της εγχώριας βιομηχανίας άμυνας» υπογράμμισε και επεσήμανε ότι είναι μηδαμινή η εγχώρια προστιθέμενη αξία. Διερωτήθηκε επιπλέον «για ποιο λόγο παραμένει αναξιοποίητη η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία» σε ό,τι αφορά την άμυνα.

Ο κ. Ανδρουλάκης ανέφερε ότι «είναι θολή η ατζέντα του 2030». «Δεν γνωρίζουμε το πλήρες πλαίσιο της ατζέντας» σημείωσε και πρότεινε «κάθε εξοπλιστική επιλογή να εξετάζεται σε σχέση με τη γεωπολιτική της σημασία».

Σχέδιο σε 6 άξονες

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης ανέφερε ότι το σχέδιο του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ βασίζεται σε έξι άξονες:

  1. Να υπάρχει ρητή δέσμευση πως ένα σημαντικό ποσοστό της παραγωγής θα κατασκευάζεται εγχώρια και να οριστεί ένα ποσοστό που θα αντιστοιχεί σε οφέλη που θα αξιοποιηθεί στο πεδίο του σχεδιασμού, της έρευνας και ανάπτυξης.
  2. Η επένδυση στην στρατιωτική έρευνα και ανάπτυξη και ενίσχυση της τεχνολογίας και της καινοτομίας στον αμυντικό τομέα, ελαττώνοντας τις εισαγωγές οπλικών συστημάτων και την εξάρτηση από εξωτερικούς προμηθευτές.
  3. Αναβάθμιση του ρόλου του ΕΛΚΑΚ ως Κοινού Φορέα Αμυντικής Παραγωγής που εποπτεύει και συντονίζει την Δημόσια και Ιδιωτική Αμυντική Παραγωγή, Έρευνα και Ανάπτυξη.
  4. Ενόψει της διεκδίκησης και κατανομής των κονδυλίων που προβλέπει η Ε.Ε., κρίνεται απολύτως αναγκαία η πρόβλεψη διαδικασιών διαφάνειας, λογοδοσίας και ενισχυμένου κοινοβουλευτικού ελέγχου. Προς αυτή την κατεύθυνση είναι κρίσιμης σημασίας η ενίσχυση του ελεγκτικού ρόλου της Επιτροπής Εξοπλισμών.
  5. Η Ελλάδα πρέπει επίσης να επανεκκινήσει γραμμές παραγωγής βλημάτων για να αναπληρώσει τα αποθέματά της αλλά και να συμβάλει στην αναπλήρωση των αποθεμάτων άλλων χωρών.
  6. Η στήριξη του έμψυχου δυναμικού σε αξιοκρατικό περιβάλλον.

Συνεχίζοντας, τόνισε πως όπου υπάρχει τεχνική δυνατότητα, πρέπει να υπάρχει σημαντικό ποσοστό συμμετοχής και εγχώριας παραγωγής, αλλιώς δημοσιονομικά η χώρα δεν θα αντέξει.

ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Οικονομία3 ώρες πριν

Γ. Σταθάκης στη «Ν»: Οι δασμοί είναι το πολιτικό εργαλείο του Τραμπ – Καταστροφικοί για όλους, αλλά περισσότερο για τον αμερικανικό λαό

«Η Αμερική κάνει πρωτίστως εμπόριο με τους γείτονες, με Καναδά και Μεξικό, την Ευρώπη και την Κίνα. Δηλαδή δεν έχει...

Αναλύσεις4 ώρες πριν

Το “βαθύ κράτος” των Βρυξελλών σε διάσταση με την πραγματικότητα

Τον τρόπο με τον οποίο η γραφειοκρατία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γνωστή και ως “βαθύ κράτος των Βρυξελλών”, λαμβάνει αποφάσεις που...

Αναλύσεις5 ώρες πριν

Έκθεση: Πώς η χρηματοδότηση της ΕΕ και οι ακτιβιστικές ΜΚΟ κατέλαβαν την ατζέντα για το φύλο

H παρουσίαση της εν λόγω έκθεσης στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Πώς η τρανς πολιτική βλάπτει τις γυναίκες...

Γενικά θέματα6 ώρες πριν

Αλήθειες μέσα στο Ευρωκοινοβούλιο! Αντί να την αντιμετωπίζουν με το ίδιος σθένος όπως τη Ρωσία, Φον ντερ Λάιεν και Κάλλας σπρώχνουν την Τουρκία στην Ευρωάμυνα

Δυναμική παρέμβαση στο Ευρωκοινοβούλιο για τον τερματισμό του ενταξιακού καθεστώτος της Τουρκίας!

Πολιτική6 ώρες πριν

Μέτσολα: Ο δρόμος προς την επανένωση της Κύπρου δεν είναι εύκολος

Η κυρία Μέτσολα τόνισε πως η άτυπη συνάντηση στη Γενεύη, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την επανένωση του νησιού.

Δημοφιλή