Weather Icon

Πώς αναπαράγονται οι ανισότητες

Πώς αναπαράγονται οι ανισότητες

Σήμερα τα παιδιά των προνομιούχων οικογενειών έχουν όλες τις ευκαιρίες, ενώ τα φτωχά παιδιά θα βρουν μπροστά τους εμπόδια

Οι παιδικές χαρές είναι γεμάτες  από παιδιά και γονείς. Τα πάρκα και οι πλατείες είναι γεμάτα από εφήβους και νέους, που έρχονται σε πολύ κοντινή επαφή. Υπό αυτές τις συνθήκες είναι υποκριτικό να αρνείται κανείς την επανέναρξη των μαθημάτων στα σχολεία, όπου οι κανόνες φυσικής απόστασης θα είναι, λογικά, αυστηρότεροι. Αν ήθελε η κυβέρνηση να αποφύγει τη γκρίνια και το πολιτικό κόστος από μια πιθανή μετάδοση του κορωνοϊού στα σχολεία, θα τα άφηνε κλειστά και όλοι θα ήταν ευχαριστημένοι.

Η παρουσία των μαθητών στις αίθουσες είναι στην ουσία προαιρετική, καθώς αρκεί μια βεβαίωση του γονέα -χωρίς να είναι υποχρεωμένος να αναφέρει τους λόγους- για να απαλλαγεί ο μαθητής από την υποχρέωση να παρακολουθεί το μάθημα. Για να μην αποκλειστούν από τα μαθήματα οι μαθητές που θα μείνουν εκτός σχολικής αίθουσας το Υπουργείο Παιδείας ζήτησε να αναμεταδίδεται το μάθημα. Το εγχείρημα είναι σχεδόν ανέφικτο, αφού απαιτεί την ταυτόχρονη μετάδοση πολλών μαθημάτων από ένα σχολείο στο διαδίκτυο, κάτι που ο τεχνικός και τηλεπικοινωνιακός εξοπλισμός δεν το επιτρέπει.

Παρακολούθησα με ενδιαφέρον την αντιπαράθεση γύρω από την ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος σε γυμνάσια και λύκεια για τους μαθητές που δεν θα μπορέσουν να παρευρίσκονται στις τάξεις μετά την επανέναρξη της φυσικής διδασκαλίας στα σχολεία. Ξεχώρισα την ανάρτηση σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης φίλου εκπαιδευτικού (Vasilis Raisis, Facebook 9/5/20200) που εργάζεται σε γνωστό ιδιωτικό σχολείο. Ο φίλος δηλώνει ότι είναι αναφανδόν υπέρ της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και υποστηρίζει ότι το διαδικτυακό μάθημα είναι ένα υποκατάστατο της φυσικής διδασκαλίας. Στη συνέχεια αναλύει γιατί το μάθημα στο σχολείο δεν είναι μια διάλεξη, όπως στο πανεπιστήμιο, και ότι χρειάζονται αρκετά τεχνάσματα για τραβήξεις και να κρατήσεις την προσοχή του μαθητή. Το ηλεκτρονικό μάτι θα περιορίσει τον καθηγητή σε μια τυπική παράδοση και θα υποβαθμίσει τη διδασκαλία.

Η αναμετάδοση του μαθήματος, συνεχίζει ο φίλος, θα περιορίσει και τους μαθητές: «Τι θα συμβεί λοιπόν αν το παιδί που φοβάται ήδη την κριτική νιώθει μια κάμερα πίσω από την πλάτη του; Πολύ απλά θα σιωπήσει απολύτως κατά την διάρκεια του μαθήματος. Δεν θα ρισκάρει να πει κάτι “λάθος” το οποίο στη συνέχεια θα γίνει viral στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης». Το επιχείρημά του ενισχύεται και από την εμπειρία που αποκόμισαν άλλοι φίλοι εκπαιδευτικοί όταν είδαν στα διαδικτυακά μαθήματα της καραντίνας να στέλνουν ερωτήσεις αδύναμοι μαθητές, οι οποίοι δεν τολμούσαν να σηκώσουν το χέρι στην τάξη. Το υπουργείο δέχθηκε στη συνέχεια να μη περιλαμβάνει η αναμετάδοση του μαθήματος τους μαθητές.

Για τη συνέχεια AthensVoice

σχετικά άρθρα