Ακολουθήστε μας

Άμυνα

Η προϋπόθεση για αποστολή γεωγραφικών συντεταγμένων θαλασσίων ζωνών στον Γ.Γ. των Ηνωμένων Εθνών

Δημοσιεύτηκε στις

Του Δρ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΓΟΥΝΑΡΗ 

Τελευταίως έχουν ακουστεί από πολιτικούς, δημοσιογράφους και άλλα άτομα απόψεις σχετικά με το αν θα πρέπει να σταλούν στον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών πίνακες γεωγραφικών συντεταγμένων των ελληνικών θαλασσίων ζωνών, όπως της αιγιαλίτιδας ζώνης, της ΑΟΖ και της υφαλοκρηπίδας, κάτι που προβλέπεται από τη Σύμβαση Δικαίου Θαλάσσης του 1982.

Η αποστολή όμως των σχετικών συντεταγμένων στον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών σύμφωνα με τη Σύμβαση Δικαίου Θαλάσσης του 1982 προϋποθέτει την ύπαρξη προηγουμένως οριοθετικής συμφωνίας μεταξύ δύο ή περισσοτέρων παράκτιων κρατών.

Η συχνά μονομερής αποστολή συντεταγμένων θαλασσίων ζωνών από την Τουρκία στον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών για το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο στο παρελθόν –μέχρι το 1999– δεν μπορεί να έχει οποιαδήποτε νομική ισχύ διότι δεν υπάρχει οριοθετική συμφωνία.

Η αποστολή όμως της συμφωνίας Υφαλοκρηπίδας του 2019 με τις συντεταγμένες από την Τουρκία και τη Λιβύη διαφέρει από τις προηγούμενες αποστολές συντεταγμένων από την Τουρκία, διότι τη φορά αυτή οι συντεταγμένες αυτές περιέχονται σε μια συμφωνία.

Σύμφωνα όμως με το άρθρο 102 του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών είναι νομότυπες και ως εκ τούτου ο Γενικός Γραμματέας, παρότι γνώριζε ότι είναι παράνομες, ήταν υποχρεωμένος να τις δημοσιεύσει και να τις αποστείλει σε όλα τα κράτη-μέλη του οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών.

Βέβαια η σύμβαση αυτή είναι ευθύς εξαρχής παράνομη διότι περιέχει στοιχεία που έρχονται σε σύγκρουση με το Διεθνές Δίκαιο, περιλαμβάνοντας ελληνική υφαλοκρηπίδα και εν δυνάμει ΑΟΖ ως ανήκουσες στην Τουρκία.

Το σχετικό άρθρο 102 του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών αναφέρει:

  1. «Εκάστη Συνθήκη και εκάστη Διεθνής Συμφωνία συναπτόμενη από μέλος των Ηνωμένων Εθνών μετά την έναρξη της ισχύος του παρόντος Χάρτου, θα καταχωρείται κατά το δυνατόν ταχύτερον εις Γραμματείαν και θα δημοσιεύεται απ’ αυτής».
  2. Ουδέν συμβαλλόμενο μέρος εις τοιαύτην Συνθήκη ή Διεθνή Συμφωνία ήτις δεν καταχωρήθη συμφώνως προς τα διατάξεις της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου δύναται να επικαλεσθεί την Συνθήκη, την Συμφωνία ταύτην ενώπιον οργάνου τινός των Ηνωμένων Εθνών».

Γι’ αυτόν τον λόγο ο τούρκος Πρόεδρος απέστειλε τάχιστα τη συμφωνία αυτή με συντεταγμένες στον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, γνωρίζοντας ότι είναι μεν παράνομες, αλλά νομότυπες και ότι ο Γενικός Γραμματέας είναι υποχρεωμένος να τις καταχωρήσει και να τις στείλει σε όλα τα κράτη-μέλη του οργανισμού, παρότι είναι παράνομες.

Η ελληνική πλευρά, με επιστολή της Μονίμου Αντιπροσώπου της Ελλάδος στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, πρέσβεως κ. Μαρίας Θεοφίλη, δήλωσε ότι «η συμφωνία αυτή δεν μπορεί να έχει οποιαδήποτε νομική υπόσταση και έρχεται σε σύγκρουση με το Διεθνές Δίκαιο, τη Σύμβαση Δικαίου Θαλάσσης του 1982».

Ο Γενικός Γραμματέας του διεθνούς αυτού οργανισμού, ως όφειλε, απέστειλε σε όλα τα κράτη-μέλη του οργανισμού τη σύμβαση μαζί με την επιστολή της πρέσβεως κ. Μαρίας Θεοφίλη. Η αποστολή διεθνών συμφωνιών για καταχώρηση στην πάλαι ποτέ Κοινωνία των Εθνών ήταν αναγκαία προκειμένου αυτές να έχουν νομική ισχύ. Ενδεικτικώς αναφέρουμε το Πρωτόκολλο της Φλωρεντίας του 1925 για τα σύνορα της Αλβανίας, το οποίο ουδέποτε ίσχυσε, αφού δεν απεστάλη ποτέ στην Γραμματεία του διεθνούς αυτού οργανισμού για καταχώρηση.

Αν θέλουμε, θα μπορούσαμε να στείλουμε τις σχετικές ελληνικές συντεταγμένες των ελληνικών θαλασσίων ζωνών μονομερώς, κάτι που έχουν κάνει η Ισπανία, η Ιταλία και η Γαλλία για τα τμήματα των θαλασσίων ζωνών τους.

  • Η Ελλάδα όμως, όπως και η Ισπανία, η Ιταλία και η Γαλλία, ως κράτη-μέλη της Σύμβασης Δικαίου Θαλάσσης του 1982, είναι υποχρεωμένες να σέβονται τις διατάξεις της σύμβασης αυτής και να απέχουν από τέτοιες μονομερείς ενέργειες. Πλην όμως, δεν μπορεί η Τουρκία να κάνει επί σειρά ετών αποστολές συντεταγμένων κατά παράνομο τρόπο και με ψευδή στοιχεία και εμείς να καθόμαστε με σταυρωμένα χέρια.

Άλλωστε ο Γενικός Γραμματέας στην περίπτωση που αποφάσιζε να αποστείλει μονομερώς τις ελληνικές συντεταγμένες, οι οποίες έτσι κι αλλιώς στηρίζονται στο Διεθνές Δίκαιο και ιδιαίτερα στη Σύμβαση Δικαίου Θαλάσσης του 1982, θα ήταν υποχρεωμένος να καταχωρήσει και αποστείλει αυτές σε όλα τα κράτη-μέλη του οργανισμού, όπως έκανε κάθε φορά με όλες τις τουρκικές συντεταγμένες που ελάμβανε από την Τουρκία μέχρι το 1999, παρά το γεγονός ότι ήταν παράνομες και παράτυπες, πολλώ δε μάλλον με τις ελληνικές συντεταγμένες, που είναι σύμφωνες με το Διεθνές Δίκαιο.

Για τον λόγο αυτό, θα μπορούσαμε, να αποστείλουμε έστω και παράτυπα τις ελληνικές συντεταγμένες.

Πάντως καλύτερα θα ήταν να προχωρήσουμε όσο το δυνατόν γρηγορότερα στη σύναψη οριοθετικών συμφωνιών με τα γειτονικά μας κράτη για την υφαλοκρηπίδα και την εν δυνάμει ΑΟΖ μας, ιδιαίτερα δε άμεσα με την Κυπριακή Δημοκρατία, η οποία είναι στην πραγματικότητα η σημαντικότερη απ’ όλες.

Ως προς την Τουρκία, θα αργήσει πολύ να πραγματοποιηθεί μια συμφωνία με τη χώρα μας για την υφαλοκρηπίδα και την ΑΟΖ, διότι η Τουρκία, όπως είπαμε προηγουμένως, επιθυμεί πάντα να αρπάζει παρά να συνεργάζεται για εφαρμογή του Διεθνούς Δικαίου.

Θα πρέπει εδώ να πούμε ότι οι συντεταγμένες της ελληνικής αιγιαλίτιδας ζώνης έχουν τη νομική βάση τους στις ιταλοτουρκικές συμφωνίες του 1936 για την οριοθέτηση της αιγιαλίτιδας ζώνης στα Δωδεκάνησα, τις οποίες η Ελλάδα, ως διάδοχο κράτος της Ιταλίας, δικαιούται να εφαρμόζει. Το ίδιο βέβαια έχει γίνει στο Βόρειο Αιγαίο μεταξύ Ελλάδος – Τουρκίας στα ελληνικά νησιά και τις μικρασιατικές ακτές, με βάση τη μέση και πλάγια μέθοδο της «αρχής της ίσης απόστασης».

Είναι όμως καιρός πλέον η θαλάσσια αιγιαλίτιδα ζώνη μας των 6 ν.μ. να επεκταθεί στα 10 ν.μ., ώστε να ταυτιστεί με το εύρος των 10 ν.μ. της εναέριας αιγιαλίτιδας ζώνης μας.

(*Εμπειρογνώμονος, Πρεσβευτού ε.τ., Διδάκτορος του Πανεπιστημίου του Βερολίνου (FU Berlin)

Πηγή: hellasjournal.com

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Ορατοί από την Κύπρο οι πύραυλοι του Ιράν προς το Ισραήλ (BINTEO)

Το συγκεκριμένο βίντεο τραβήχτηκε από την περιοχή της Ορμήδειας, ενώ υπάρχουν αντίστοιχες αναφορές από τη Λεμεσό. 

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Τεχεράνη ξεκίνησε την απάντησή της στα ισραηλινά πλήγματα, εκτοξεύοντας εκατοντάδες βαλλιστικούς πυραύλους προς το Ισραήλ, σύμφωνα με ιρανικά μέσα ενημέρωσης.

Όπως θα δείτε στο βίντεο του SigmaLive, οι ιρανικοί πύραυλοι φαίνονται από πολλές περιοχές του νησιού. Το συγκεκριμένο βίντεο τραβήχτηκε από την περιοχή της Ορμήδειας, ενώ υπάρχουν αντίστοιχες αναφορές από τη Λεμεσό.

Δείτε το βίντεο από την Ορμήδεια:

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Το προληπτικό χτύπημα ως οδηγός επιβίωσης της Ελλάδας!

Ο αείμνηστος φιλόσοφος Παναγιώτης Κονδύλης στο βιβλίο του «Θεωρία του Πολέμου» αναφερόμενος στην τουρκική απειλή για τη χώρα μας επισημαίνει ότι : Η ελληνική πλευρά θα πρέπει να βρει την αποφασιστικότητα να καταφέρει το πρώτο πλήγμα, αιφνιδιάζοντας τον εχθρό.

Δημοσιεύτηκε

στις

Γράφει ο Λάμπρος Τζούμης

Επίθεση του Ισραήλ στις πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν. Νεκροί ο διοικητής των Φρουρών της Επανάστασης και ο αρχηγός των ιρανικών ενόπλων δυνάμεων.
Πριν μερικές μέρες έκθεση της Διεθνούς Υπηρεσίας Ατομικής Ενέργειας είχε κατηγορήσει το Ιράν ότι δεν συμμορφώνεται με τις υποχρεώσεις του αναφορικά με τη μη διάδοση πυρηνικών και επισήμανε ότι η Τεχεράνη διαθέτει αρκετό ουράνιο εμπλουτισμένο για να κατασκευάσει πυρηνικές βόμβες, εάν το επιλέξει.

Το στοιχείο αυτό ήταν καθοριστικό για την αντίδραση του Ισραήλ με στόχο να εξουδετερώσει αυτό που θεωρεί ως υπαρξιακή απειλή, δηλ. τις πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν.

Ένα πρώτο συμπέρασμα από την επίθεση και το θάνατο δυο κορυφαίων Ιρανών πολιτικο-στρατιωτικών ηγετών είναι ότι οι ισραηλινές μυστικές υπηρεσίες διαθέτουν ένα δίκτυο πληροφοριών που είναι σε θέση να γνωρίζουν που βρίσκεται ο καθένας από την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία εχθρικών χωρών και έχουν τη δυνατότητα να τους εξουδετερώσουν.

Το Ισραήλ είναι ένα μικρό κράτος με εννιά εκατομμύρια κατοίκους, περίπου δηλαδή όσο η Ελλάδα που κατόρθωσε να συγκροτηθεί και να επιβιώσει μέχρι σήμερα, κυριολεκτικά δια «πυρός και σιδήρου». Επί σειρά ετών αντιμετώπισε ισχυρότερους στρατιωτικά αντιπάλους, με δεδομένη βούληση να το καταστρέψουν. Παρ΄ όλα αυτά στις συγκρούσεις που ενεπλάκη κατόρθωσε να εξέλθει πάντα νικητής.

Ένας από τους καθοριστικούς παράγοντες ήταν η στήριξη που παρείχαν οι ΗΠΑ στο εβραϊκό κράτος, αλλά δεν ήταν μόνο αυτό. Σημαντικό ρόλο στην «επιβίωση» του διαδραμάτισε η στρατιωτική στρατηγική που υιοθέτησε, για να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα. Το Ισραήλ εφάρμοσε την επιθετική στρατιωτική στρατηγική και την επιλογή του «πρώτου κτυπήματος». Εκτίμησε την πολεμική πρωτοβουλία σαν την υπέρτατη πολλαπλασιαστική δύναμη για εξισορρόπηση της αντίπαλης αριθμητικής υπεροχής.

Ο αείμνηστος φιλόσοφος Παναγιώτης Κονδύλης στο βιβλίο του «Θεωρία του Πολέμου» αναφερόμενος στην τουρκική απειλή για τη χώρα μας επισημαίνει ότι : Η ελληνική πλευρά θα πρέπει να βρει την αποφασιστικότητα να καταφέρει το πρώτο πλήγμα, αιφνιδιάζοντας τον εχθρό. Αυτό δεν το επιβάλλει κάποια «πολεμοχαρής» διάθεση, αλλά η λογική των σύγχρονων οπλικών συστημάτων. Αν η ελληνική πλευρά προτίθεται σε περίπτωση γενικευμένου πολέμου να αφήσει την πρωτοβουλία των κινήσεων στον εχθρό, τότε έχει κατά πάσα πιθανότητα υπογράψει μόνη της και εκ προοιμίου την καταδίκη της.

Σήμερα στην Ελλάδα η αναφορά και μόνο σε προληπτικό πρώτο πλήγμα αποτελεί αιτία να χαρακτηριστεί κάποιος πατριδοκάπηλος, πολεμοχαρής, ή εθνικιστής και το σύνηθες ερώτημα στην ακολουθούμενη κατευναστική πολιτική απέναντι στην Τουρκία είναι : «Δηλαδή τι θέλετε να κάνουμε πόλεμο ;»

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Στρατηγικό δίλημμα με την Ευρωπαϊκή Άμυνα!

Η στρατιωτική συμμαχία υπάρχει και σήμερα, η οποία όμως ανέδειξε την γεωπολιτική μας αδυναμία λόγω εξάρτησης από τρίτες χώρες.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Σε διήμερο συνέδριο με τίτλο «Ευρωπαϊκή Σύνοδος για την Άμυνα και την Ασφάλεια», που διοργανώθηκε από το “European Business Summit” στις Βρυξέλλες, συμμετείχε ως ομιλητής ο Ευρωβουλευτής Κώστας Μαυρίδης (ΔΗΚΟ – S&D), μέλος της Επιτροπής Άμυνας και Ασφάλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Ο κ. Μαυρίδης έλαβε μέρος στην συζήτηση με θέμα «Η Χρηματοδότηση της Ανασυγκρότησης της Ευρώπης», μαζί με εκπροσώπους από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από Ερευνητικά Κέντρα και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Τράπεζας Άμυνας, Ασφάλειας και Ανθεκτικότητας.

Στην ομιλία του, ο κ. Μαυρίδης, έθεσε εξαρχής ως ζητούμενο τον πολιτικό προσανατολισμό της Ευρωπαϊκής Άμυνας, επισημαίνοντας το στρατηγικό δίλημμα: «Είτε επιδιώκουμε μια στρατιωτική συμμαχία όπως το ΝΑΤΟ -ενάντια σε κάποια απειλή-, είτε προχωράμε σε στρατηγική αυτονομία με γεωπολιτικό ρόλο στον παγκόσμιο χάρτη. Η στρατιωτική συμμαχία υπάρχει και σήμερα, η οποία όμως ανέδειξε την γεωπολιτική μας αδυναμία λόγω εξάρτησης από τρίτες χώρες. Σε μια Ευρωάμυνα με αυτονομία, τα εργαλεία χρηματοδότησης και ιδιαίτερα ο ρόλος τρίτων χωρών εντός της Ευρωπαϊκής Αμυντικής Ένωσης πρέπει να είναι ξεκάθαρος.»

Στη συνέχεια ο Κύπριος Ευρωβουλευτής αναφέρθηκε στον «ελέφαντα μέσα στο δωμάτιο» που όλοι γνωρίζουν αλλά κανένας δεν μιλά, όπως τόνισε χαρακτηριστικά, αναφερόμενος στην Τουρκία σε συνδυασμό με τον μεθοδευμένα υποβαθμισμένο ρόλο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στη διαμόρφωση της Ευρωάμυνας. Όπως εξήγησε, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εκφράζει απευθείας τους Ευρωπαίους πολίτες, αλλά έχει παραγκωνιστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ειδικά ως προς την διαμόρφωση του Κανονισμού SAFE, και αυτό αποτελεί θεσμικό και πολιτικό πρόβλημα. Σε σχέση με την Τουρκία, τόνισε ότι πρόκειται για τρίτη χώρα που δεν μοιράζεται τις αξίες ούτε τα πρότυπα της ΕΕ, ενώ συνεχίζει την παράνομη κατοχή ευρωπαϊκού εδάφους στην Κύπρο, τις συνεχιζόμενες απειλές προς άλλα κράτη-μέλη όπως την Ελλάδα και την νεο-οθωμανική γεωπολιτική της ατζέντα και υπέδειξε: «Μια κοινή ευρωπαϊκή άμυνα με γεωπολιτικό ρόλο και αλληλεγγύη, ξεκινά με τα ζωτικά συμφέροντα και θέματα ασφάλειας όλων των κρατών-μελών, διότι αποτελούν το συλλογικό συμφέρον της Ευρωπαϊκής Ένωσης.»

Σε ό,τι αφορά το επόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, τόνισε την ανάγκη για ισορροπία μεταξύ των δαπανών για άμυνα και για κοινωνικά προγράμματα γιατί «χωρίς ισορροπία, θα χάσουμε και το μυαλό και την καρδιά των Ευρωπαίων πολιτών». Καταλήγοντας, ο Κύπριος Ευρωβουλευτής εισηγήθηκε την στρατηγική στόχευση των αμυντικών δαπανών σε τεχνολογίες διπλής χρήσης, όπως ο κυβερνοχώρος, το διάστημα και η τεχνητή νοημοσύνη, για να λειτουργήσουν παράλληλα ως μοχλοί οικονομικής ανάπτυξης και ταυτόχρονα την ενδυνάμωση Ευρωπαϊκών οργανισμών όπως την FRONTEX για διαφύλαξη των εξωτερικών συνόρων.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Δημοφιλή