fbpx
Weather Icon

ΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ

ΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ
Χθες συνεδρίασε το ΠΣ Αττικής, με τηλεδιάσκεψη, μέσω zoom για να κρίνει την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της νέας προβλήτας για κρουαζιερόπλοια στον Πειραιά. Παρέλασε όλη η αριστερίλα με ΟΧΙ σε όλα. Εγώ είπα πάνω – κάτω τα εξής:
Επιτρέψτε μου να υπενθυμίσω τι κάνουμε αυτή τη στιγμή. Παίζουμε θέατρο. Φορέσαμε το σοβαρό μας ύφος και καμωνόμαστε πως είμαστε αρμόδιοι, ως αιρετοί, και πως τα λόγια μας θα έχουν ουσία, η σιωπή μας μια σημασία, που έλεγε κι ο ποιητής.
Δεν ξέρω πόσοι το συναισθάνονται αλλά η Περιφέρεια έχει γνωμοδοτικό ρόλο. Δηλαδή κανέναν ρόλο. Δηλαδή σε κουβέντα να βρισκόμαστε. Κι έχω πει πολλές φορές, αλλά θα το επαναλαμβάνω μέχρι να αλλάξει η νομοθεσία, πως πρόκειται για ακόμα μια α λα γκρέκα αντιστροφή της κανονικότητας.
Παντού στον σοβαρό κόσμο, γνωμοδοτικό ρόλο έχουν οι τεχνοκράτες, τους οποίους συμβουλεύονται οι αιρετοί διότι δεν μπορούν να τα ξέρουν όλα. Στην Ελλάδα, γνωμοδοτούν οι αιρετοί! Η ελληνική Δημόσια Διοίκηση φροντίζει μ’ αυτόν τον τρόπο όλοι να ασχολούνται με όλα και να υπάρχει διάχυση ευθυνών, ώστε τελικά κανένας να μην είναι υπεύθυνος.
Αυτό που κάνουμε αυτή τη στιγμή είναι η απόδειξη της αναποτελεσματικότητας της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης. 150 άνθρωποι, μαζί με τους προσκεκλημένους θα ξοδέψουμε 800 ανθρωποώρες, μπορεί και παραπάνω, για κάτι για το οποίο είμαστε θεσμικά αναρμόδιοι. Αλλά και τεχνικά ακατάλληλοι.

Διάβασε κανένας σας αναλυτικά τις 900 σελίδες της μελέτης; Μόνο η εισήγηση της Περιφέρειας είναι 44 σελίδες! Όμως όλοι οι διαμαρτυρόμενοι την βρίσκουν ελλιπή! Και ζητούν “στρατηγική μελέτη”, “ολιστική προσέγγιση”, “συνολικό πρόγραμμα ανάπλασης”, “master plan”, όλα αυτά που έχουν γίνει κλισέ και τα επικαλείσαι, όταν δεν θες να γίνει τίποτε.

Διάβασα, όσο μπόρεσα, τα σχόλια των φορέων και των κατοίκων που υπήρχαν στα συνημένα. Δεν υπάρχει, λέει ένας φορέας, ακτομηχανική μελέτη. Και φέρνει ως παράδειγμα την ακτομηχανικη μελέτη που υπεβαλε η η Lamda Development για τα έργα του παράκτιου μετώπου Ελληνικού, τα οποία χαρακτηρίζει πολύ μικρότερου βαθμού δυσκολίας. Μα, η ακτομηχανική μελέτη της Lamda Development ήταν 181 σελίδες σε σύνολο σχεδόν 900 σελίδων που ήταν ο φάκελος των προτεινόμενων λιμενικών έργων. Ποιος από σας θεωρεί τις γνώσεις του επαρκείς για να κρίνει μια ακτομηχανική μελέτη 181 σελίδων;
Εγώ πάντως δεν τις έχω. Έχω όμως κοινή λογική. Η οποία δεν μπορεί να καταλάβει πολλές από τις ενστάσεις που ακούστηκαν. Π.χ. βυθοκορήσεις. Να μην ρίχνουν λέει τα επεξεργασμένα βυθοκορήματα στη θάλασσα διότι είναι, λέει, τοξικά. Από πού λαμβάνονται τα βυθοκορήματα; Από τη θάλασσα! Πριν, ανεπεξέργαστα, δεν ήταν τοξικά; Αυτό δεν μας ενοχλεί; Η μελέτη προβλέπει πως τα βυθοκορήματα θα τυγχάνουν επεξεργασίας, θα καθαρίζονται, και τα αδρανή, μη τοξικά υλικά, θα ξαναπετιούνται στη θάλασσα σε μεγάλο βάθος. Λογικό δεν είναι; Να μην τα πετάνε στη θάλασσα, λένε οι διαμαρτυρόμενοι, να τα θάψουν αλλού! Πού αλλού; Αν παραμένουν τοξικά δεν θα μολύνουν το έδαφος, το υπέδαφος, τον υδροφόρο ορίζοντα εκεί που θα είναι το αλλού; Ποια είναι η λύση; Να γίνει σωστά ο καθαρισμός. Αυτό θα έπρεπε να συζητάμε. Όχι όμως εμείς. Οι τεχνικοί, οι επιστήμονες. Οι Τσιόδρες της μηχανικής και της χημείας.
Άκουσα τον Δήμαρχο Περάματος να λέει ότι πολλές δραστηριότητες της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης γίνονται σε απόσταση 50 μέτρων από τα σπίτια των κατοίκων. Αλλιώς έπρεπε να συντάξει την πρόταση. Οι κάτοικοι πήγαν και έχτισαν αυθαίρετα σπίτια δίπλα στα καρνάγια διότι εκεί δούλευαν. Προϋπήρχαν οι ναυπηγικές εργασίες. Αν η Ελλάδα ήταν ένα σοβαρό κράτος και η τοπική αυτοδιοίκηση είχε σοβαρό σχέδιο, ο ίδιος ο Δήμος Περάματος θα έπρεπε να κατεδαφίσει τα αυθαίρετα, για να προστατεύσει την υγεία των κατοίκων. Πού πρέπει να οριοθετηθεί ένα ναυπηγείο; Στην Πάρνηθα; Ορίζεις λοιπόν μια ζώνη βιομηχανικών ναυπηγικών δραστηριοτήτων, η οποία όντως ρυπαίνει και οχλεί με πολλούς τρόπους, και απαγορεύεις την κατοικία σε ακτίνα ενός, πέντε, δέκα χιλιομέτρων ανάλογα με τον βαθμό όχλησης. Πότε πήρε αυτή τη θέση ο Δήμος Περάματος;
Το ερώτημα είναι απλό. Θέλουμε κρουαζιέρες; Θέλουμε ο Πειραιάς να γίνει πύλη εισόδου στην Ευρώπη, εισόδου ανθρώπων και εμπορευμάτων; Θα αναπτυχθεί με έναν τρόπο που, ως έναν βαθμό, θα αλλοιώσει το περιβάλλον. Ούτε το Αμβούργο, ούτε το Ρόττερνταμ ούτε η Αμβέρσα είναι σήμερα όπως ήταν πρίν 100 χρόνια. Ούτε ο Πειραιάς. Το κλειδί είναι το κέρδος για τη χώρα αλλά και για τις τοπικές κοινωνίες να είναι μεγαλύτερο από το όποιο περιβαλλοντικό κόστος. Και τα σπίτια μας παρέμβαση στο περιβάλλον είναι. Δεν ξέρω αν κάποιος υποστηρίζει ότι θα έπρεπε να μένουμε σε φυσικά σπήλαια.
Προφανώς σήμερα, και οι δρόμοι δεν επαρκούν, και τα δίκτυα δεν επαρκούν, και σιδηρόδρομο δεν έχουμε από τον Πειραιά προς την ενδοχώρα για τα εμπορεύματα, και αισθητική δεν έχουμε, ο Πειραιάς και ο χώρος γενικότερα του λιμανιού είναι φρικτός από αυτή την πλευρά, για χρόνια ολόκληρα. Με τις ελληνικές κυβερνήσεις και με τους έλληνες αυτοδιοικητικούς! Το ότι αυτή τη δουλειά θα την επιβλέπει η Cosco – των κινέζων κομμουνιστών, ε; – είναι μια εγγύηση ποιότητας. Για σας δεν είναι; Αν ήταν να αναθέσετε την κατασκευή του σπιτιού σας κι είχατε να επιλέξετε μεταξύ ενός μηχανικού της Cosco κι ενός στελέχους του ΚΚΕ ποιον θα προτιμούσατε;
Δεν ξέρουμε λοιπόν ούτε μπορούμε να κρίνουμε τις λεπτομέρειες της μελέτης, δεν ξέρουμε ούτε πώς θα έπρεπε να είναι, δεν ξέρουμε ούτε ακόμα κι αν ήταν πλήρης με τα στοιχεία που απαιτούνται, εάν θα εφαρμοζόταν με συνέπεια. Τι ξέρουμε;

Ότι η Ελλάδα πρέπει να γίνει και προορισμός κρουαζιέρας. Με αυτά ως δεδομένα και εν πλήρη επιγνώσει του ότι παίζουμε θέατρο, σε ρόλο τάχα μου αρμόδιων, θα υπερψηφίσουμε τη μελέτη για την κατασκευή της νέας προβλήτας και θα έχουμε τον νου μας στην εκτέλεση του έργου ώστε οι περιβαλλοντικές δεσμεύσεις που προβλέπει να τηρηθούν.

ΘΑΝΟΣ ΤΖΗΜΕΡΟΣ

σχετικά άρθρα