Weather Icon

Regling (ESM): Οι όροι δανεισμού του ESM λόγω κορωνοϊού δεν θα είναι ίδιοι όπως με την Ελλάδα το 2010 – Έλεγχος μόνο στις δαπάνες των κεφαλαίων

Regling (ESM): Οι όροι δανεισμού του ESM λόγω κορωνοϊού δεν θα είναι ίδιοι όπως με την Ελλάδα το 2010 – Έλεγχος μόνο στις δαπάνες των κεφαλαίων
Κάθε χώρα αντιμετωπίζει το ίδιο σοκ και γι ‘αυτό το Eurogroup κατέστησε πολύ σαφές ότι θα υπάρχουν τυποποιημένοι όροι για το δάνειο
Οι όροι βάσει των οποίων θα δανείσει ο μόνιμος μηχανισμός στήριξης της Ευρωζώνης, ο ESM, θα συζητηθούν από το Eurogroup, ξεκαθάρισε ο επικεφαλής του οργάνου, Κ. Regling, μιλώντας στην Corriere della Sera.
Σύμφωνα με τον ίδιο, πλέον ο ESM ακολουθεί μια νέα προσέγγιση, η οποία θα είναι διαφορετική από αυτή που ακολουθήθηκε με την Ελλάδα και άλλες χώρες κατά τη διάρκεια της κρίσης.
Αναλυτικά η συνέντευξη του Κ. Regling:

Corriere della Sera: Το Eurogroup αναμένει από τον ESM να χορηγήσει δάνεια σε χώρες που επηρεάζονται από το Covid-19 βάσει “τυποποιημένων όρων”. Τι σημαίνει αυτό;

Klaus Regling: Ο ESM ακολουθεί μια νέα προσέγγιση.
Προσφέρουμε ένα μέσο, ​​ένα πιστωτικό όριο σε όλες τις χώρες της ζώνης του ευρώ.
Το γεγονός ότι είναι διαθέσιμο σε όλες τις χώρες με «προηγουμένως συμφωνημένους τυποποιημένους όρους» είναι μια διαφορά από αυτό που συνέβη πριν από μια δεκαετία.
Τότε, τα προγράμματα για την Ελλάδα, την Ιρλανδία ή την Πορτογαλία έπρεπε να είναι πολύ διαφορετικά το ένα από το άλλο, επειδή τα προβλήματα ήταν διαφορετικά.
Τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα έπρεπε να διαπραγματευτούν λεπτομερείς προϋποθέσεις, οι οποίες διέφεραν από χώρα σε χώρα.
Αυτή τη φορά δεν θα είναι έτσι.
 
Πώς θα ξεχωρίζει η υποστήριξη της πανδημικής κρίσης σήμερα;

Σήμερα βρισκόμαστε σε έναν διαφορετικό κόσμο, προσπαθούμε να διαχειριστούμε ένα κοινό σοκ.
Κάθε χώρα αντιμετωπίζει το ίδιο σοκ και γι ‘αυτό το Eurogroup κατέστησε πολύ σαφές ότι θα υπάρχουν τυποποιημένοι όροι για το δάνειο, όχι για διαπραγμάτευση από χώρα σε χώρα.
 
Με το νέο μοντέλο δανείου ESM μπορούμε να καλύψουμε το “άμεσο και έμμεσο” κόστος της πανδημίας, λέει το Eurogroup. Αλλά πώς θα το ορίσετε;

Αυτό είναι σωστό, η δήλωση του Eurogroup λέει ότι η μόνη προϋπόθεση είναι η κάλυψη του άμεσου και έμμεσου κόστους της υγειονομικής περίθαλψης, της θεραπείας και της πρόληψης.
Πρώτα απ ‘όλα, αυτό σημαίνει επιπλέον γιατρούς και νοσοκόμους, νέα νοσοκομεία, ιατρικό εξοπλισμό.
Στη συνέχεια, υπάρχουν επίσης τα έμμεσα κόστη της επιδημίας, τα οποία υπερβαίνουν πολύ την απλή αγορά υλικών.
Αυτό που έχει σημασία είναι ότι οι χώρες που ζητούν αυτό το πιστωτικό όριο μπορούν να λάβουν ποσά ίσα με το 2% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος τους.
 
Μερικοί άνθρωποι φοβούνται ότι η προϋπόθεση του δανείου θα λειτουργήσει σε δύο στάδια: στην αρχή ο ESM θα ζητά να δαπανηθούν μόνο για το κόστος της πανδημίας και μετά θα αρχίσει να ζητά μείωση του ελλείμματος. Αυτό θα συμβεί;

Νομίζω ότι υπάρχει παρεξήγηση.
Οι προϋποθέσεις που συμφωνήθηκαν στην αρχή δεν θα αλλάξουν κατά τη διάρκεια της περιόδου κατά την οποία το πιστωτικό όριο είναι διαθέσιμο.
Το Eurogroup το καθιστά σαφές, λέγοντας ότι η μόνη απαίτηση για τη λήψη του δανείου είναι μόνο για τον τρόπο που θα δαπανηθούν αυτά τα χρήματα.
Στη συνέχεια, όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ θα παραμένουν δεσμευμένα να ενισχύσουν τα βασικά τους δεδομένα σύμφωνα με το ευρωπαϊκό εποπτικό πλαίσιο, συμπεριλαμβανομένης της ευελιξίας του.
Αυτό περιλαμβάνεται επίσης στο ανακοινωθέν Eurogroup.
Αλλά αυτό δεν είναι προφανώς προϋπόθεση για δανεισμό.
Οποιεσδήποτε ανησυχίες υπήρξαν, πρέπει να παραμεριστούν.
 
Θα πραγματοποιηθεί η εκταμίευση ταυτόχρονα ή σε δόσεις;

Μπορεί να υπάρχουν δόσεις, αλλά συνήθως η εκταμίευση θα πραγματοποιείται σε ένα έτος.
 
Με ποιες προθεσμίες αποπληρωμής;

Αυτό συζητείται ακόμη.
 
Η υποστήριξη αποτελεί μέρος ενός πιστωτικού ορίου του ESM που αναφέρεται από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα: εάν μια χώρα την ενεργοποιήσει, η ΕΚΤ μπορεί να αποφασίσει να παρέμβει αγοράζοντας τους τίτλους αυτής της κυβέρνησης με απεριόριστο τρόπο, εάν είναι απαραίτητο. Είναι η περίφημη ασπίδα που υπερασπίζεται τις πιο ευάλωτες χώρες. Πώς ερμηνεύεται αυτούς τους κανόνες;
 
Η υποστήριξη βασίζεται στην πιστωτική γραμμή (ECCL).
Και παραθέτετε σωστά το μέσο Outright Monetary Transactions της ΕΚΤ (OMT), το οποίο θεωρείται νόμιμο από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και τα συνταγματικά δικαστήρια πολλών κρατών μελών.
Έτσι είναι διαθέσιμο.
Όταν δημιουργήθηκε αυτό το μέσο, ​​η ΕΚΤ κατέστησε σαφές ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την ενεργοποίησή του είναι ότι μια χώρα βρίσκεται σε ένα πρόγραμμα ESM, συμπεριλαμβανομένης και της ECCL.
Εναπόκειται στην ΕΚΤ να αποφασίσει πότε θα την ενεργοποιήσει.
Προς το παρόν, μπορεί να μην υπάρχει ανάγκη, αλλά τα πράγματα μπορεί να αλλάξουν.
Οι αγορές είναι πολύ ασταθείς σε αυτό το στάδιο.
 
Πιστεύετε ότι εάν μια κυβέρνηση αποδεχτεί αυτό το δάνειο του ESM, μπορεί να ενισχύσει τις θέσεις της στην αγορά, επειδή οι επενδυτές θα αρχίσουν να φοβούνται ότι η ΕΚΤ θα παρέμβει για να το υπερασπιστεί;

Οι μεγάλοι επενδυτές καταλαβαίνουν πολύ καλά πώς λειτουργεί το OMT της ΕΚΤ και γνωρίζουν ότι η υποστήριξη από τον ESM είναι απαραίτητη, αλλά όχι επαρκής προϋπόθεση. Θα το λάβουν υπόψη κατά την εξέταση της κατάστασης.
 
Τι εννοείτε, μια απαραίτητη αλλά όχι επαρκή κατάσταση;

Ότι η απόφαση είναι μόνο και αποκλειστικά του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΚΤ.

Κύριε Regling, γνωρίζετε πολύ καλά ότι στην Ιταλία υπάρχει μεγάλη δυσπιστία απέναντι στον ESM. Γνωρίζετε ότι η φήμη του ιδρύματός σας στη χώρα μας αμαυρώνεται από τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται η Ελλάδα;

Εκείνη την εποχή, τα προβλήματα δεν προκλήθηκαν από ένα απροσδόκητο σοκ που επηρεάζει όλους, όπως είναι σήμερα, αλλά από σφάλματα οικονομικής πολιτικής της προηγούμενης δεκαετίας.
Οι χώρες που χρειάστηκαν τον ESM είχαν χάσει την πρόσβαση στην αγορά και είχαν μεγάλα μακροοικονομικά προβλήματα.
Όχι μόνο η Ελλάδα, αλλά και η Πορτογαλία, η Ιρλανδία και η Κύπρος.
Είχαν έλλειμμα προϋπολογισμού και εξωτερικού εμπορίου μεταξύ 10% και 15% του ΑΕΠ.
Η θεραπεία αυτών των προβλημάτων προκάλεσε τη δυσκολία που ο πληθυσμός έπρεπε να υπομείνει.
Αλλά ήταν αναπόφευκτο.
Αντίθετα, όταν έφτασε ο ESM, διευκόλυνε την προσαρμογή, διότι τα δάνεια είχαν μεγάλη διάρκεια και χαμηλά επιτόκια, και νομίζω ότι μπορούμε να δούμε τα θετικά αποτελέσματα τώρα.
Το πιο σημαντικό είναι ότι αυτές οι χώρες μπόρεσαν να παραμείνουν στο ευρώ.
Αλλά αυτή είναι ιστορία: σήμερα προτείνουμε ένα εντελώς διαφορετικό μοντέλο.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προτείνει να δαπανηθούν τώρα όλα τα 410 δισ. ευρώ του ESM, όχι μόνο τα 240 δισ. ευρώ που διατίθενται. Τι πιστεύετε γι’ αυτό;

Οι υπουργοί Οικονομικών της ζώνης του ευρώ έχουν την τελευταία λέξη, αλλά προς το παρόν μου φαίνεται δίκαιο να προσφέρουμε 240 δισ. ευρώ.
Είναι μέρος μιας κοινής προσπάθειας που συμφωνήθηκε από το Eurogroup και αξίζει περίπου 500 δισ. ευρώ, ή 4% του ΑΕΠ της ζώνης του ευρώ.
Βρισκόμαστε τώρα στην πρώτη φάση της κρίσης, αλλά γνωρίζουμε ότι θα υπάρξει μια δεύτερη πολύ σημαντική φάση, αυτή της ανάκαμψης, η οποία θα είναι μακρά και δαπανηρή.
Μέχρι τότε θα χρειαστούμε σημαντικά χρηματικά ποσά και πρέπει να αρχίσουμε να βλέπουμε πώς μπορούν να συνεισφέρουν τα διάφορα ιδρύματα.
Τι μπορεί να κάνει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, τι μπορεί να κάνει η Επιτροπή με τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό.
 
Ο προϋπολογισμός της ΕΕ με το πολυετές πλαίσιο 2021-2027 θα σήμαινε ότι τα πρώτα χρήματα που θα δαπανηθούν, αν πάνε καλά, σε περισσότερο από ένα χρόνο. Εν τω μεταξύ, το ΑΕΠ της ζώνης του ευρώ θα έχει ήδη μειωθεί δραματικά. Η Ιταλία, η Γαλλία και η Ισπανία ζητούν ήδη να συλλέξουν πόρους από το καλοκαίρι με την έκδοση ευρωομολόγων. Τι πιστεύετε;

Καταρχάς, θα ήθελα να πω ότι αυτό που έχουμε ήδη αποφασίσει βοηθά τις χώρες που έχουν λιγότερους πόρους και υποφέρουν περισσότερο από αυτήν την κρίση.
Πιστεύω ότι θα χρειαστούμε νέα μέσα και ίσως και νέα ιδρύματα για να υποστηρίξουμε τη φάση της ανάκαμψης, αλλά θα ήθελα όλοι να γνωρίζουν ότι χρειάζεται κάποιος χρόνος.
Εάν αποφασίσετε, για παράδειγμα, να εκδώσετε κορωνοομολόγοα σε οποιαδήποτε μορφή, δεν θα φτάσουν τα χρήματα πριν από το επόμενο έτος.
Το ξέρω αυτό από την εμπειρία μου στην διαμόρφωση του πλαισίου του ESM που προηγήθηκε.
 
Λέτε ότι το Eurogroup έχει ήδη δεσμεύσει 500 δισ. ευρώ. Αλλά πόσα πρέπει να δαπανήσει η Ευρώπη για την καταπολέμηση αυτής της κρίσης;

Είναι δύσκολο να το πούμε αυτή τη στιγμή.
Το ΔΝΤ προβλέπει ύφεση 7,5% στη ζώνη του ευρώ, αλλά επίσης λέει ότι θα μπορούσε να είναι ακόμη χειρότερη.
 
Θα έχετε ένα ελάχιστο χρηματικό ποσό στο μυαλό σας…

Θα έλεγα ότι για τη δεύτερη φάση χρειαζόμαστε τουλάχιστον άλλα 500 δισ. ευρώ από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα, αλλά θα μπορούσε να είναι περισσότερα.
Γι’ αυτό, πρέπει να συζητήσουμε νέα μέσα με ανοιχτό μυαλό, αλλά και να χρησιμοποιήσουμε τα υπάρχοντα θεσμικά όργανα, γιατί είναι ευκολότερο.
Η επανεξέταση των ευρωπαϊκών κονδυλίων μπορεί να συμβάλει στη συνοχή της ΕΕ.

www.bankingnews.gr

σχετικά άρθρα